Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Mantle je tu s revoluční změnou: CrossFire bez AFR!

Mantle AFR-free CrossFire 00
V poslední době na nás AMD chystá jedno překvapení za druhým. Nyní, po téměř deseti letech CrossFire na trhu, přichází změna, kterou umožňuje API Mantle: Přímé rozdělování úkolů mezi GPU, bez AFR.

V rámci firemní akce Developer Summit 2013 si dvojice pracovníků společnosti, Brian Bennett a Guennadi Riguer, kteří se pyšní visačkou „Mantle architect“, připravila prezentaci zaměřenou právě na nové API Mantle a vše, co přinese vývojářům. Jedna informace, kterou si nechali na závěr, ale zaujme i uživatele: Mantle umožňuje realizovat CrossFire bez použití technologie AFR, tedy bez střídavého vykreslování obrazu 1. snímek (karta A), 2. snímek (karta B), 3. snímek (karta A), 4. snímek (karta B) a tak dále.

Trocha historie

Technologie AFR (alternate frame rendering) byla dosud nejvýkonnějším, ale zároveň nejproblémovějším režimem pro spolupráci vícero grafických čipů. Pokud bychom měli vysvětlit, proč právě ona je v současnosti na vrcholu, museli bychom se vrátit asi 13-14 let zpět, kdy ještě samostatná ATi vydala první herní grafickou kartu postavenou na dvojici čipů Rage 128 PRO nazvanou Rage Fury MAXX. Ta právě na technologii AFR zakládala. Po problémech i kritice ze strany konkurence na dlouhá léta ATi od AFR ustoupila - nikoli však od vícečipových konfigurací, které společně se společností Evans & Sutherland nabízela v profi sféře na řadě simFusion. Nikoli pro zvýšení výkonu, ale pro zvýšení kvality (sčítání FSAA).

Evans and Sutherland SimFusion
Počátky CrossFire v profi sféře: E&S simFusion 6000 s čipy R300 (Radeon 9700)
podporovala režimy super-tiling a super-AA

Nedlouho poté přišla Nvidia s SLI a ATi tak musela reagovat vlastním řešením. Původní CrossFire v základu nevyužívalo AFR, ale nabízelo buďto vylepšení kvality vyššími režimy MSAA (jako v simulátorech od E&S), nebo režim SuperTiling (pro zvýšení výkonu v Direct 3D) a Scissors (pro zvýšení výkonu v OpenGL). Tyto dva režimy rozdělovaly obraz na čtverce či obdélníky, jejichž rendering byl rozdělen mezi obě karty. Výhoda spočívala v tom, že (oproti AFR) nedocházelo ke zvyšování latencí ani problémům se synchronizací - nevýhoda naopak v omezených výkonnostních nárůstech - tato metoda neumožňovala zvyšovat geometrický výkon.

Nvidia, která s SLI cílila primárně na zvýšení výkonu, vsadila na AFR. Protože tehdejší recenze prakticky neřešily AFR-lag, (ne)přesné synchronizace a stuttering, byl hodnocen primárně výkon, takže i ATI zanedlouho rozšířila pole působnosti AFR režimu a nakonec jej (stejně jako Nvidia) nastavila jako primární režim. Pomineme-li menší či větší úspěchy při řešení synchronizace karet, prakticky nic se za dlouhá léta na spolupráci vícero grafických čipů nezměnilo.

Radeon R9 290X CrossFire
Po technologii XDMA, kterou AMD vybavila nová GPU Bonaire a Hawaii,
přichází další změna vycházející z možností API Mantle

Mantle a CrossFire

AMD sicce na konci září oficiálně odhalila Mantle, ale neprozradila zdaleka vše a jednotlivé klíčové novinky tohoto rozhraní dávkuje uživatelům i médiím po lžičkách.

Mantle AFR-free CrossFire 01

Mantle umožňuje vývojářům přímo rozdělovat jednotlivá vlákna 3D aplikace mezi grafické akcelerátory přítomné v systému. Záměrně nehovoříme o grafických kartách, protože…

Mantle AFR-free CrossFire 02

…je možné díky tomu významným způsobem zefektivnit i spolupráci grafického jádra integrovaného v APU se samostatnou grafickou kartou. Doposud mělo praktický smysl jejich zapojení do CrossFire (resp. tzv. dual-graphics) pouze v případě, kdy obě nabízely ±totožný výkon. Pokud byla samostatná karta alespoň o 50% rychlejší, nemělo CrossFire smysl, protože se nárůst výkonu už prakticky nekonal a naopak přicházely typické problémy AFR režimu: delší lag a záležitosti kolem synchronizace.

Mantle umožní méně výkonnému GPU přiřadit nižší zátěž a výkonnějšímu naopak vyšší, takže výsledný nárůst výkonu může být nejen vyšší než u dosavadního CrossFire, ale především bez potíží působených režimem AFR.

Teoreticky to vypadá úžasně, ale s finálním hodnocením si raději počkáme až na praktické nasazení :-).

Tagy: 
Zdroje: 

AMD Developer Summit 2013

Diskuse ke článku Mantle je tu s revoluční změnou: CrossFire bez AFR!

Středa, 27 Listopad 2013 - 13:17 | trodas | Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Jsem VELKÝ...
Středa, 27 Listopad 2013 - 13:12 | trodas | Nádhera. Krásné karty. Sice to asi bude hlučné,...
Čtvrtek, 14 Listopad 2013 - 11:43 | Nest | Kdyby Mantle neudelal nic jineho, nez zbavil...
Čtvrtek, 14 Listopad 2013 - 10:44 | Waffer47 | Dekuji.
Čtvrtek, 14 Listopad 2013 - 09:49 | no-X | Nvidia integrovala grafiky do čipsetu v době, kdy...
Čtvrtek, 14 Listopad 2013 - 09:16 | PHiLiPZ | ak by vyrovne kapacity dokazali na 100% vytazit...
Středa, 13 Listopad 2013 - 23:55 | no-X | Tady je detailnější obrázek, snad bude link...
Středa, 13 Listopad 2013 - 22:09 | borowitz | To je asi jasny, ze GPU raci proda do prifi sfery...
Středa, 13 Listopad 2013 - 22:05 | Richmond | A zdroj těhle keců?
Středa, 13 Listopad 2013 - 20:11 | borowitz | nV uz nema z GPU zadny zisk, hadejte asi kolik...

Zobrazit diskusi