Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia: Kdyby Sony nabídla víc, mohl mít Playstation 4 naší grafiku

Tony Tamasi Nvidia
Vše prý bylo o penězích. Částku, která by se Nvidii zdála dostatečně vysoká, ale Sony nenabídla, a tak ze spolupráce sešlo. Podle Nvidie je to vlastně dobře, může se lépe věnovat čipům pro PC.

„Samozřejmě probíhala jednání. Došli jsme ale k závěru, že za peníze, které nám jsou ochotni nabídnout, do toho nepůjdeme.“ Tak Nvidie, ústy Tonyho Tamasi (na snímku v úvodu), vysvětluje, proč si Sony jako dodavatele hardwaru pro nový Playstation nevybrala Nvidii, ale AMD.

Tamasi dále prohlásil, že pro Nvidii jsou konzole příležitostí, které by však musela obětovat příliš. „Sečteno podtrženo, máte jen určitý počet inženýrů a určité možnosti. Pokud jich část přidělíte na vývoj čipů pro Sony nebo Microsoft, podepíše se to na vašem vlastním byznysu, vlastním čipu, který [v důsledku spolupráce] nevyrobíte.“

Závěrem Tamasi dodal, že i když Nvidia smlouvu na čip pro Playstation nezískala, kdežto AMD ano, nebyla důvodem technologická stránka nabídky.

Ač mohou na první pohled tato slova znít logicky a smysluplně, působí celá situace ve světle dalších informací trochu jinak. Hned v začátku cítíme mírný rozpor. Na jednu stranu je patrné, že Nvidia zájem o vývoj grafiky pro Playstation 4 měla - na druhou stranu jmenuje, jaké pozitivní stránky mělo rozhodnutí do spolupráce nejít.

Budiž, nelze čekat, že pogratuluje konkurenci, jejíž nabídka oslovila Sony více. Co se však přehlédnout nedá, jsou jmenované důvody. Podle Nvidie probíhá vývoj GPU pro herní konzoli na úkor vývoje čipů pro vlastní zákazníky. Ač to může na první pohled vypadat logicky, jen těžko můžeme předpokládat přípravu zcela nové architektury, zkrátka náročný vývoj čipu od nuly, který by vyžadoval výraznější úsilí. AMD i Nvidia používají modulární architektury a jsou tak schopné na základě požadavků na výkon či na náklady sestavit čip na přání z již „hotových dílů“.

Nvidia se snaží vyvolat dojem, že AMD spoluprací se Sony o nějaké čipy-produkty připravila vlastní zákazníky. Tato hypotéza však neodráží reálnou situaci. Od počátku roku 2012 do současného okamžiku vydala Nvidia 4 samostatné grafické čipy (GK104, GK107, GK106 a GK110) a na letošní rok chystá jeden integrovaný (Tegra 4), který teprve dorazí. AMD od počátku roku 2012 vydala rovněž 4 samostatné grafické čipy (Tahiti, Cape Verde, Pitcairn a Mars), vydala nebo letos vydá čtyři integrované grafiky (Kabini, Temash, Richland a Kaveri), připravila dvě konzolové grafiky a v řádu několika týdnů vydá páté samostatné GPU - Bonaire. Jak mohla AMD během velmi náročných příprav konzolových čipů zvládnout ještě dvakrát tolik produktů, co Nvidia, to už Tamasi nevysvětluje.

Sony Playstation 4 specifikace Q1 2013
Specifikace finální verze Sony Playstation 4

Nakonec prohlásil, že důvodem, pro který AMD získala smlouvu se Sony, nebyla technologická stránka. V kontextu předešlých slov to vyznívá, jakoby Nvidia mohla pro Playstation 4 připravit cosi technologicky pokročilejšího, ale Sony šla po penězích a spokojila se s nabídkou AMD.

Jenže AMD především Sony nabídla celý čip integrující grafické jádro, x86 procesor i čipset. Jen těžko si lze představit, že by Nvidia mohla přinést komplexní řešení včetně x86 procesoru. Přinejmenším na základě toho můžeme konstatovat, že technologická stránka jistý vliv mít musela. Z Tamasiho slov není jasné, zda by Nvidia připravila pouze grafické jádro, nebo kompletní čip, v každém případě obojí má svá úskalí. Pokud by nabídla pouze GPU, musela by Sony zajitit dodavatele CPU a ještě zajistit třetí stranu na integraci obou částí do jednoho kusu křemíku (nebo si prodražit výrobu konzole vícečipovým řešením). Pokud měla Nvidia v plánu dodat celkové řešení včetně procesoru, nemohlo by jít o x86 kompatibilní čip, ale ARM architekturu. Po vlně kritiky ze strany vývojářů, kterou si Sony vyslechla za Cell a obtížnou portaci PS3 her na x86 platformu, se nedá čekat, že by při výběru technologického nebrala ohled na tyto aspekty.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Nvidia: Kdyby Sony nabídla víc, mohl mít Playstation 4 naší grafiku

Pondělí, 25 Březen 2013 - 17:19 | Richmond | Až na to, že ten PSGL je core z OpenGL ES a k...
Úterý, 19 Březen 2013 - 15:28 | webwalker | No vidíš, a já hlupák žil léta s mylnou...
Úterý, 19 Březen 2013 - 12:55 | Nest | Zadna vyhoda nebude. CPU cast je x86 a rozsireni...
Úterý, 19 Březen 2013 - 08:36 | TyNyT | zlé jazyky by dokonce řekly, že vývojářská...
Pondělí, 18 Březen 2013 - 10:30 | Vitaz Sele | No ako vyvojar , by si mal skor povedat, ze je...
Neděle, 17 Březen 2013 - 18:24 | Anonym | vetsina vyvojaru nikam presedlavat nebude, ve...
Neděle, 17 Březen 2013 - 17:00 | TyNyT | Vyvíjí a vyrábí nvidia x86 CPU? Řekl bych, že se...
Neděle, 17 Březen 2013 - 16:54 | TyNyT | ano, je možné konstatovat, že výrok Tamasiho je...
Neděle, 17 Březen 2013 - 16:35 | Richmond | Pokud vím tak G80 jádro zaprvé nebylo tak hojně...
Neděle, 17 Březen 2013 - 15:21 | Benjamin | Pokud nVidia není technologický lídr, jak jim...

Zobrazit diskusi