Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Playstation 5 Pro: O 10 % rychlejší Zen 2, grafika jako hybrid RDNA 3 / RDNA 4

Zdroj: WCCFTech

Na konec letošního roku se chystá herní konzole Playstation 5 Pro, která zachová procesorovou část, ale podstatně zrychlí část grafickou.

Médii nedávno proběhla kauza, která se týká nadcházející generace konzolí. Microsoft podle všeho začal na nové generaci Xboxu pracovat podstatně později než Sony na nové generaci Playstation. To by samo o sobě nebylo neobvyklé, s minulou (respektive zatím současnou) generací to nebylo jinak, byť se to Microsoftu trochu vymstilo a pozdějším zahájení výroby, nedostatku konzolí na trhu v prvních měsících, kdy jsou prodeje největší. Poměrně pikantní skutečností je, že se Intel (připomeňme, že asi dost dlouhodobě) snažil získat zakázky na nadcházející generaci konzolí, ale neuspěl.

Sony však navíc chystá půlgeneraci Playstation 5, která se na trh dostane ještě letos, snad v listopadu. Microsoft zřejmě vidí současnou generaci jako ekonomicky ztracenou a o žádný citelnější refresh se navzdory původním plánům pokoušet nebude. Naopak Sony s Playstation 5 Pro sešlápla pedál poněkud více, než bylo doposud obvyklé, zejména tedy po stránce grafiky. Namísto architektury na bázi hybridu RDNA 1 a RDNA 2 dojde na hybrid RDNA 3 a RDNA 4 (byť asi trošku jiný než v případě RDNA 3.5, která se koncem léta objeví v integrovaných grafikách pro PC). Zjednodušeně řečeno má jít o RDNA 3 s ray-tracing architekturou z RDNA 4.

 Playstation 5 ProPlaystation 5
-CPU-Zen 2

Zen 2

konfigurace8 / 16

8 / 16

takt3,85 GHz3,5 GHz
-GPU-RDNA 3 + RDNA 4 hybridRDNA 1 + RDNA 2 hybrid
konfigurace60 CU (3840 SP dual-ALU)36 CU (2304 SP)
takt~2,18 GHz2,23 GHz
FP3233,5 TFLOPS10,3 TFLOPS
FP1667 TFLOPS20,6 TFLOPS
-AI-300 TOPS (8bit)-
-RAM-16 GB GDDR616 GB GDDR6
sběrnice256bit256bit
takt (ef.)18 GHz14 GHz

Podstatnější než verze architektury pro většinu her bude samotný výkon. Zatímco původní Playstation 5 byla vybavena 36 CU (2304 stream-procesory), Playstation 5 PRO dostane 60 CU (3840 stream-procesorů), tedy +67 %. Maximální frekvence nepatrně poklesne, z 2,23 GHz na asi 2,18 GHz (-2,24 %), ale vzhledem k tomu, že RDNA 3/4 disponuje dvojnásobkem aritmetických jednotek na CU oproti RDNA 1/2, stoupne celkový aritmetický výkon grafického jádra z 10,28 TFLOPS na 33,48 TFLOPS, tedy více než 3,25×.

Z toho však nelze usuzovat příliš mnoho o grafickém výkonu jako takovém. Výrazný nárůst aritmetického výkonu ocení především ray-tracing; pro většinu rasterizačních efektů je nárůst poměru aritmetického výkonu oproti dalším charakteristikám, které se tak výrazně nemění, vcelku nepodstatný, takže se očekávají asi o 50 % vyšší FPS.

Paměťová propustnost vzroste o 28,6 %, procesorový výkon asi o 10 %. Podporováno má být PSSR (PlayStation Spectral Resolution), což je podle všeho nějaká forma upscalingu určená pro dosažení  obrazového výstupu o rozlišení až 8K. Zdroj dále hovoří o akcelerátoru AI s výkonem 67 TFLOPS v přesnosti FP16 a 300 TOPS v 8bit přesnosti (zde neuvádí, jestli jde o Int8 nebo FP8). Považuji za zřejmé, že 67 TFLOPS v FP16 (jakožto přesně dvojnásobek FP32 výkonu grafického jádra) je ve skutečnosti výkon grafického jádra a hodnota 300 TOPS pro 8bit přesnost působí spíše jako součet výkonu grafického jádra (268 TOPS, čtyřnásobek FP32 výkonu) a integrovaného AI akcelerátoru (~32 TOPS).

Diskuse ke článku Playstation 5 Pro: O 10 % rychlejší Zen 2, grafika jako hybrid RDNA 3 / RDNA 4

Pátek, 22 Březen 2024 - 13:46 | Ladis | Vsak refresh je za rohem.
Pátek, 22 Březen 2024 - 13:31 | Lotrandor | Tak on hlavně vývoj neustrnul, nové tituly jsou...
Pátek, 22 Březen 2024 - 11:59 | peliculiar | To asi záleží situaci od situace. V tomto případě...
Pátek, 22 Březen 2024 - 11:57 | peliculiar | Tak já na televizi nehraju, nikdy jsem konzoli...
Pátek, 22 Březen 2024 - 06:24 | Majklos | Kde je hranice nesmyslné ceny?
Čtvrtek, 21 Březen 2024 - 21:35 | melkor | Vypadá to tak, že Max zvažuje 4080 Super, ale...
Čtvrtek, 21 Březen 2024 - 11:19 | melkor | Nezapomeň taky na antialiasing efekt hraní za 3+...
Čtvrtek, 21 Březen 2024 - 09:56 | Ladis | S konzolí hraješ na 4K OLED TV. Ne na FullHD IPS...
Čtvrtek, 21 Březen 2024 - 09:07 | Lotrandor | Většina současný her je CPU limited.
Středa, 20 Březen 2024 - 20:34 | Marek Moravčík | Toto si myslim, ze cely cas tvrdime vsetci.

Zobrazit diskusi