Playstation 5 Pro: O 10 % rychlejší Zen 2, grafika jako hybrid RDNA 3 / RDNA 4
Médii nedávno proběhla kauza, která se týká nadcházející generace konzolí. Microsoft podle všeho začal na nové generaci Xboxu pracovat podstatně později než Sony na nové generaci Playstation. To by samo o sobě nebylo neobvyklé, s minulou (respektive zatím současnou) generací to nebylo jinak, byť se to Microsoftu trochu vymstilo a pozdějším zahájení výroby, nedostatku konzolí na trhu v prvních měsících, kdy jsou prodeje největší. Poměrně pikantní skutečností je, že se Intel (připomeňme, že asi dost dlouhodobě) snažil získat zakázky na nadcházející generaci konzolí, ale neuspěl.
Sony však navíc chystá půlgeneraci Playstation 5, která se na trh dostane ještě letos, snad v listopadu. Microsoft zřejmě vidí současnou generaci jako ekonomicky ztracenou a o žádný citelnější refresh se navzdory původním plánům pokoušet nebude. Naopak Sony s Playstation 5 Pro sešlápla pedál poněkud více, než bylo doposud obvyklé, zejména tedy po stránce grafiky. Namísto architektury na bázi hybridu RDNA 1 a RDNA 2 dojde na hybrid RDNA 3 a RDNA 4 (byť asi trošku jiný než v případě RDNA 3.5, která se koncem léta objeví v integrovaných grafikách pro PC). Zjednodušeně řečeno má jít o RDNA 3 s ray-tracing architekturou z RDNA 4.
Playstation 5 Pro | Playstation 5 | |
---|---|---|
-CPU- | Zen 2 | Zen 2 |
konfigurace | 8 / 16 | 8 / 16 |
takt | 3,85 GHz | 3,5 GHz |
-GPU- | RDNA 3 + RDNA 4 hybrid | RDNA 1 + RDNA 2 hybrid |
konfigurace | 60 CU (3840 SP dual-ALU) | 36 CU (2304 SP) |
takt | ~2,18 GHz | 2,23 GHz |
FP32 | 33,5 TFLOPS | 10,3 TFLOPS |
FP16 | 67 TFLOPS | 20,6 TFLOPS |
-AI- | 300 TOPS (8bit) | - |
-RAM- | 16 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 |
sběrnice | 256bit | 256bit |
takt (ef.) | 18 GHz | 14 GHz |
Podstatnější než verze architektury pro většinu her bude samotný výkon. Zatímco původní Playstation 5 byla vybavena 36 CU (2304 stream-procesory), Playstation 5 PRO dostane 60 CU (3840 stream-procesorů), tedy +67 %. Maximální frekvence nepatrně poklesne, z 2,23 GHz na asi 2,18 GHz (-2,24 %), ale vzhledem k tomu, že RDNA 3/4 disponuje dvojnásobkem aritmetických jednotek na CU oproti RDNA 1/2, stoupne celkový aritmetický výkon grafického jádra z 10,28 TFLOPS na 33,48 TFLOPS, tedy více než 3,25×.
Z toho však nelze usuzovat příliš mnoho o grafickém výkonu jako takovém. Výrazný nárůst aritmetického výkonu ocení především ray-tracing; pro většinu rasterizačních efektů je nárůst poměru aritmetického výkonu oproti dalším charakteristikám, které se tak výrazně nemění, vcelku nepodstatný, takže se očekávají asi o 50 % vyšší FPS.
Paměťová propustnost vzroste o 28,6 %, procesorový výkon asi o 10 %. Podporováno má být PSSR (PlayStation Spectral Resolution), což je podle všeho nějaká forma upscalingu určená pro dosažení obrazového výstupu o rozlišení až 8K. Zdroj dále hovoří o akcelerátoru AI s výkonem 67 TFLOPS v přesnosti FP16 a 300 TOPS v 8bit přesnosti (zde neuvádí, jestli jde o Int8 nebo FP8). Považuji za zřejmé, že 67 TFLOPS v FP16 (jakožto přesně dvojnásobek FP32 výkonu grafického jádra) je ve skutečnosti výkon grafického jádra a hodnota 300 TOPS pro 8bit přesnost působí spíše jako součet výkonu grafického jádra (268 TOPS, čtyřnásobek FP32 výkonu) a integrovaného AI akcelerátoru (~32 TOPS).