Vulkan v Doomu otestován, Radeony vykazují až 66% nárůst, profituje i Intel
Včera jsme se podívali především na první uživatelská srovnání, nyní už jsou k dispozici podrobnější recenze srovnávající podporu API Vulkan a OpenGL v novém Doomu v širším spektru grafických karet. Patrně nejrozsáhlejší test připravila německá redakce webu ComputerBase, byť tentokrát nezahrnuje úplně všechny soudobé modely grafických karet.
Ve FullHD rozlišení jsou nárůsty výkonu nejvyšší, bez ohledu na výrobce grafické karty. Radeony RX 480 a R9 390 získávají téměř 50 % FPS navíc, Fury X dokonce dvě třetiny. GeForce GTX 980 Ti se posunula o 7 %. GeForce GTX 1070 o 4 % a beze změny zůstala GeForce GTX 970.
Ve 1440p se rozdíly mírně snižují, nárůsty Radeonů R9 390 a RX 480 nepřesahují 40 %, Fury X získává o polovinu FPS více a 3 % navíc byla naměřena u GeForce GTX 1070. Ostatní prakticky beze změny.
Ve 4k rozlišení s maximálními detaily byly měřeny jen nejvýkonnější modely; Fury X zaznamenala 11% nárůst. Níže uvedená tabulka rozdíly rekapituluje:
výsledky ComputerBase | 1920 × 1080 | 2560 × 1440 | 3840 × 2160 |
---|---|---|---|
AMD Radeon R9 390 | 48 % | 38 % | - |
AMD Radeon RX 480 | 46 % | 40 % | - |
AMD Radeon Fury X | 66 % | 52 % | 11 % |
Nvidia GeForce GTX 970 | 0 % | -1 % | - |
Nvidia GeForce GTX 980 Ti | 7 % | 0 % | 1 % |
Nvidia GeForce GTX 1070 | 4 % | 3 % | 1 % |
ComputerBase neměla k dispozici GeForce GTX 1080, což je škoda, protože právě na ní některé jiné redakce naměřily určité výkonnostní posuny. Kupříkladu německý Golem:
výsledky Golem | 1280×720 | 1920 × 1080 | 2560 × 1440 | 3840 × 2160 |
---|---|---|---|---|
Intel HD Graphics 520 | 29 % 21->27 FPS | - | - | - |
AMD Radeon RX 480 | - | 22 % 94->115 FPS | 26 % 62->78 FPS | 25 % 32->40 FPS |
Nvidia GeForce GTX 1080 | - | 27 % 129->164 FPS | 9 % 103->112 FPS | 3 % 59->61 FPS |
Oproti výsledkům Guru3D a ComputerBase se měření Golemu na první pohled liší. Radeon profituje nezávisle na rozlišení kolem 25 % (v předešlých testech nárůsty s rozlišením klesaly), naopak GeForce GTX 1080 vykazuje nárůst ve FullHD rozlišení a ve vyšších se rozdíly ztrácejí.
Trochu podobné výsledky nabízí i redakce GamersNexus, která ovšem testovala bez asynchronních shaderů (ty jsou pro hardware Nvidie v současné verzi hry vždy vypnuté; týkají se zatím pouze Radeonů):
výsledky GamersNexus | 1920 × 1080 | 2560 × 1440 | 3840 × 2160 |
---|---|---|---|
AMD Radeon RX 480 | 31 % 85->111,05 FPS | 29 % 57->73,7 FPS | 25 % 29->36,15 FPS |
Nvidia GeForce GTX 970 OC 1342MHz | -1 % 108->106,9 FPS | 0 % 69,5->69,25 FPS | - |
Nvidia GeForce GTX 1080 | 19 % 139,7->166,8 FPS | 5 % 109->114,6 FPS | -2 % 60->59,05 FPS |
V tomto případě se nárůsty na Radeonu RX 480 pohybují v rozmezí čtvrtiny až třetiny navíc, na GeForce GTX 970 nejsou pozorovatelné žádné změny a GeForce GTX 1080 významněji profituje ve FullHD rozlišení, naopak ve 4k nepatrně ztrácí, ale jde o zanedbatelný rozdíl v rámci možné chyby měření.
Z výsledků je zjevné, že nárůsty jsou závislé nejen na architektuře, ale i na konkrétním modelu grafické karty, patrně i na použitém procesoru, velmi na rozlišení, nastavení a konkrétní scéně. Přesto lze vypozorovat určité trendy - na Radeonech řady GCN dochází k nárůstům výkonu prakticky vždy; proměnné ovlivní pouze to, zda se nárůsty budou pohybovat kolem 25 nebo 50 %. U GeForce je situace komplexnější. Na GeForce GTX 970 zatím žádná z uvedených recenzí nezachytila výkonnostní nárůsty, GeForce GTX 980 se příliš v testech neobjevuje, určité posuny se týkají GeForce GTX 980 Ti ve FullHD rozlišení, menší rozdíly i GeForce GTX 1070 a naopak nejvýraznější nárůsty (19-27 %), ovšem omezené prakticky jen na FulHD rozlišení, vykazuje GeForce GTX 1080. Posun blízký 30 % byl naměřen na integrovaném GPU Intel.