Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Vulkan v Doomu otestován, Radeony vykazují až 66% nárůst, profituje i Intel

Podrobný test, který zahrnuje různá rozlišení a větší počet soudobých grafických karet připravila redakce ComputerBase. Máme tak možnost porovnat výkon jednotlivých karet při stejném nastavení…

Včera jsme se podívali především na první uživatelská srovnání, nyní už jsou k dispozici podrobnější recenze srovnávající podporu API Vulkan a OpenGL v novém Doomu v širším spektru grafických karet. Patrně nejrozsáhlejší test připravila německá redakce webu ComputerBase, byť tentokrát nezahrnuje úplně všechny soudobé modely grafických karet.

Doom Vulkan Computerbase 01

Ve FullHD rozlišení jsou nárůsty výkonu nejvyšší, bez ohledu na výrobce grafické karty. Radeony RX 480 a R9 390 získávají téměř 50 % FPS navíc, Fury X dokonce dvě třetiny. GeForce GTX 980 Ti se posunula o 7 %. GeForce GTX 1070 o 4 % a beze změny zůstala GeForce GTX 970.

Doom Vulkan Computerbase 02

Ve 1440p se rozdíly mírně snižují, nárůsty Radeonů R9 390 a RX 480 nepřesahují 40 %, Fury X získává o polovinu FPS více a 3 % navíc byla naměřena u GeForce GTX 1070. Ostatní prakticky beze změny.

Doom Vulkan Computerbase 03

Ve 4k rozlišení s maximálními detaily byly měřeny jen nejvýkonnější modely; Fury X zaznamenala 11% nárůst. Níže uvedená tabulka rozdíly rekapituluje:

 výsledky ComputerBase1920 × 10802560 × 14403840 × 2160
AMD Radeon R9 39048 %38 %-
AMD Radeon RX 48046 %40 %-
AMD Radeon Fury X66 %52 %11 %
Nvidia GeForce GTX 9700 %-1 %-
Nvidia GeForce GTX 980 Ti7 %0 %1 %
Nvidia GeForce GTX 10704 %3 %1 %

ComputerBase neměla k dispozici GeForce GTX 1080, což je škoda, protože právě na ní některé jiné redakce naměřily určité výkonnostní posuny. Kupříkladu německý Golem:

 výsledky Golem1280×7201920 × 10802560 × 14403840 × 2160
Intel HD Graphics 52029 %
21->27 FPS
---
AMD Radeon RX 480-22 %
94->115 FPS
26 %
62->78 FPS
25 %
32->40 FPS
Nvidia GeForce GTX 1080-27 %
129->164 FPS
9 % 
103->112 FPS
3 %
59->61 FPS

Oproti výsledkům Guru3D a ComputerBase se měření Golemu na první pohled liší. Radeon profituje nezávisle na rozlišení kolem 25 % (v předešlých testech nárůsty s rozlišením klesaly), naopak GeForce GTX 1080 vykazuje nárůst ve FullHD rozlišení a ve vyšších se rozdíly ztrácejí.

Trochu podobné výsledky nabízí i redakce GamersNexus, která ovšem testovala bez asynchronních shaderů (ty jsou pro hardware Nvidie v současné verzi hry vždy vypnuté; týkají se zatím pouze Radeonů):

 výsledky GamersNexus1920 × 10802560 × 14403840 × 2160
AMD Radeon RX 48031 %
85->111,05 FPS
29 %
57->73,7 FPS
25 %
29->36,15 FPS
Nvidia GeForce GTX 970 OC 1342MHz-1 %
108->106,9 FPS
0 %
69,5->69,25 FPS
-
Nvidia GeForce GTX 108019 %
139,7->166,8 FPS
5 %
109->114,6 FPS
-2 %
60->59,05 FPS

V tomto případě se nárůsty na Radeonu RX 480 pohybují v rozmezí čtvrtiny až třetiny navíc, na GeForce GTX 970 nejsou pozorovatelné žádné změny a GeForce GTX 1080 významněji profituje ve FullHD rozlišení, naopak ve 4k nepatrně ztrácí, ale jde o zanedbatelný rozdíl v rámci možné chyby měření.

Z výsledků je zjevné, že nárůsty jsou závislé nejen na architektuře, ale i na konkrétním modelu grafické karty, patrně i na použitém procesoru, velmi na rozlišení, nastavení a konkrétní scéně. Přesto lze vypozorovat určité trendy - na Radeonech řady GCN dochází k nárůstům výkonu prakticky vždy; proměnné ovlivní pouze to, zda se nárůsty budou pohybovat kolem 25 nebo 50 %. U GeForce je situace komplexnější. Na GeForce GTX 970 zatím žádná z uvedených recenzí nezachytila výkonnostní nárůsty, GeForce GTX 980 se příliš v testech neobjevuje, určité posuny se týkají GeForce GTX 980 Ti ve FullHD rozlišení, menší rozdíly i GeForce GTX 1070 a naopak nejvýraznější nárůsty (19-27 %), ovšem omezené prakticky jen na FulHD rozlišení, vykazuje GeForce GTX 1080. Posun blízký 30 % byl naměřen na integrovaném GPU Intel.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Vulkan v Doomu otestován, Radeony vykazují až 66% nárůst, profituje i Intel

Neděle, 17 Červenec 2016 - 14:10 | rathanuviel | Jak? Nejsem si úplně jistý, jak tomu mám rozumnět...
Sobota, 16 Červenec 2016 - 19:18 | simik | Pochopil jste to špatně, ale zkusím to rozvést. Z...
Pátek, 15 Červenec 2016 - 22:09 | rathanuviel | Jestli jsem správně pochopil váš komentář, tak z...
Pátek, 15 Červenec 2016 - 08:31 | Libor Míšek | V případě Doom a dle tvého citelného doskakování...
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 19:17 | simik | "Spíš bych přemýšlel, který z přístupů je...
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 18:00 | Waffer47 | Vazeny Vulkan api je zabijak cele linie grafik od...
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 08:50 | kyo kyo | No pomalý disk - nebezi to z SSDcka - 60GB si...
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 08:46 | no-X | Je to, jak uvádí tombombino výše a popisoval jsem...
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 08:25 | tombomino | Uah..to je rozdil :)
Čtvrtek, 14 Červenec 2016 - 08:19 | Marek Moravčík | Nútená ako nútená. NVIDIA to takto robí odkedy si...

Zobrazit diskusi