Ach ten zatracený zabugovaný zastaralý Fallout 4
S Falloutem 4 je to zjevně podobné jako s Falloutem 3. Todd Howard zase „hajpoval“ seč mu síly stačily, pečlivě sestříhané teasery, trailery i in-game prezentace naznačovaly, že to bude bomba a dopadlo to stejně jako se Skyrimem. Hra je víceméně nedodělaná se spoustou chyb a grafickou stránku zase bude muset dopilovat komunita, jako tomu bylo třeba u Skyrimu a Oblivionu. Takže nic nového, Bethesda si žije ve svých zajetých kolejích.
Když jsem ještě před vydáním četl Jáchymovu recenzi Falloutu 4, bylo mi jasné, že to v diskusi schytá. Mezi vámi čtenáři i námi redaktory je stále dost lidí, pro které platí tato rovnice:
Fallout = hardcore RPG
Platilo to v roce 1997, platilo to v roce 1998, tak trochu to ještě platilo v roce 2001, ale pak už ne. A je jedno nakolik si přejete aby to platilo, není tomu tak a dokud bude Bethesda Bethesdou a Todd Howard jejím vrchním srandistou, nic se nezmění. Fallout je prostě úspěšná a slavná „frančíza“ a Bethesda s ní nakládá po svém. Tedy dává lidu to, co chce, tedy jednoduchou 3D akci s určitými RPG prvky a určitým příběhem.
Já mám oba původní Fallouty rád, o tom nepochybujte ani na minutu. Ale stejně tak mám rád Fallout 3, ač je to zcela jiná hra. Mám rád i System Shock či Arenu, ale stejně tak mám rád Bioshock a Skyrim. To, že se doba změnila a hry se vytvářejí pro masy, je holý fakt. Nezlobte se na recenzenty jako je Jáchym, nezlobte se na herní studia jako je Bethesda*, zlobte se jen sami na sebe, že vás (nás) v rozhodování o směrování herních sérií na základě prodejů her válcuje ta většina, která se touží kochat, nikoli při hraní zapojovat výrazněji mozek nebo se nedejbože zasekávat na logických hříčkách a hlavolamech. Tohle platilo vždy, už za dob textových adventur, kdy mnozí nenáviděli hlavolamy nebo zbytečně složité labyrinty a platí to i dnes, o desítky let později.
Pokud se vám Fallout 4 nelíbí, pak pokud pominu tu smutnou technickou stránku věci, je to jen tím, že ta hra není určena pro vás. To, že nese název vaší milované hry z 90. let na tom nic nemění a platí to pro Fallout 4 stejně dobře jako pro Civilization V, nebo HOMAM 6. Chcete-li hru evokující doby dávné, zkuste třeba Wasteland 2, nebo jednoduše oprašte svá stařičká CD s Fallouty 1 a 2. Anebo zkuste Fallout Resurrection. Anebo „nový Fallout“ zcela splňující vaše představy o pokračovateli legend stvořte sami. Vždyť ono opravdu nelze vyloučit to, že právě tohle Todd Howard s kolegy udělali…
PS: Já jsem vlastně původním Falloutům přišel na chuť až někdy kolem roku 2001. Do té doby jsem měl ve větší oblibě kupříkladu TES: Arenu, protože ač byl její svět až tragicky předskriptovaný a generované dungeony víceméně podivné, tak tahle již tehdy stará hra vyvolávala dojem většího světa než Fallout 2. Ano, nesrovnatelně povrchnějšího, protože detailnost propracování Falloutu 2 byla jednou z věcí, která z něj učinila legendu, ale mě to už v polovině 90. let vyhovovalo více. Fallout 3 se od té doby liší jen v evolučním vývoji všech aspektů, ale ono základní nastavení herních parametrů je v něm stejné, a to mě osobně vyhovuje. A že je Fallout 4 víceméně podobný? Záleží na vás. Mě třeba představa stavění baráků či modifikování zbraní vyhovuje více než hlubší RPG aspekty jiných her. Ale mě to zkrášlování vlastního písečku vyhovovalo vždy, ať již ve Skyrimu, nebo třeba ve Wurm Online (kdysi dávno). Takže asi tak.