Hodnotit grafickou stránku tahových strategií je zcestné
Na rovinu, na tohle téma mě přivedla konkurence, kde jistá osoba na šesti stranách textu hodnotí hru dle mého zvláštní optikou. A hlavně jí vyčítá to, co bylo a stále je silnou stránkou třetího dílu série, tedy grafiku. Sedmička prý má „ošklivé grafické zpracování“ / „grafiku jako před 10 lety“. To mě zaujalo. Pokud Heroes 7 opravdu vypadají aspoň trochu podobně jako Heroes III, je to zajímavý tahák pro nás herní starce (kteří zažili už první díl série jako novou hru).
No, po shlédnutí trailerů a in-game videí přemýšlím, jestli mám upatlané brýle já, nebo slečna/paní recenzentka. V celém jejím článku totiž nevidím nic, co by vypadalo na 2D či na jednoduché izometrické 3D. A po shlédnutí videí vidím spíše relativně decentně provedenou hru ve 3D prostředí, ale nehrál jsem ji, takže nebudu posuzovat, jak dobře či špatně to funguje.
To mě ale jen odvádí od tématu. Jak už jsem naznačil ve více blogpostech, včetně toho posledního (Umělá omezení a zabugovanost hry nejsou tak důležité jako atmosféra), grafickou stránku hry považuji za výrazně méně důležitou než jiné. A stonásob to platí pro tahové strategie!
Tahové strategie jsou o rozmyslu, taktice, krocení vlastní zbrklosti, plánování na dlouho dopředu a mnoha dalších věcech. Jestli je jejich kabátek ryze textový v 80×25, nebo 320×200/256b, nebo 3840×2160/32bit není důležité. Jediné, co tahové strategii prospěje na cestě k dokonalosti, je přehlednost grafiky, která je důležitější než líbivost a přeplácanost. Osobně z hlediska přehlednosti hodnotím Heores 2 výše než Heroes III, ale nakonec jsem si zvykl. Stejně tak jsem nejspokojenější v Civilization a Colonization, nikoli v Civ II či Civ 3. zvykl jsem si na Civ IV, ale třeba Civ IV: Colonization, stejně jako FreeCol jsou dle mého oboje horší z hlediska přehlednosti než původní „Kolonizace“.
Stejné platí pro mnoho jiných her. Důvod, proč má Fallout 3 tak špatnou pověst, mimo jiné spočívá v tom, že původní dvojice her Fallout 1+2 přecházela v bojích do tahové strategie. Implementace VATS ve Falloutu 3 byla přiohnuta (podle mnohých „znásilněna“) do podoby začlenitelné do „3D survival střílečky“ a tím se zcela vymkla původní herní sérii. Ti, kteří to nepřekousli, nemohou Falloutu 3 přijít na jméno, ti kteří to překousli, mají Fallout 3 v oblibě (já mezi ně patřím). Ale ryze tahové strategie jsou jiná věc, tam dle mého každá animace, každé zesložitění herního plánu jen komplikuje užívání si toho, proč to hrajeme, což jsou herní mechanismy pod povrchem.
Takže pokud shledáte, že jediný důvod proč nekoupit Heroes 7, je grafická stránka věci, pak sami sebe okrádáte o potenciálně zajímavou tahovou strategii. Jestli opravdu zajímavá je, já v tuto chvíli nevím. Už řadu let mi ke spokojenosti slouží jak původní Heroes III (poslední roky i skrze Wine), tak DOSBOXové záležitosti jako Civ, Col, MOO2, ale i moderní předělávky jako FreeOrion. Jejich kladem totiž je to, co se dnes moc nenosí, jednoduchý, často až primitivní a zastaralý grafický kabátek.