Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Umělá omezení a zabugovanost hry nejsou tak důležité jako atmosféra

Včera vydal no-X článek na téma záměrné nekvality her Ubisoftu v kontrastu jejich rostoucích prodejů na PC. Zaslouží si to dodatečné okomentování.
blog

Tak předně ze statistiky zobrazující jenom procenta nelze nic moc vyvozovat. Nejde totiž o absolutní čísla prodejů, jsou nám prezentovány pouze relativní poměry jednotlivých platforem. Stejně jako no-X vyvozuje z této statistiky, že Ubisoftu vzrůstají prodeje na PC, mohu z toho nakrásně já vykouzlit, že se Ubisoftu vlnou nevole hráčů tak propadly prodeje na konzolích, že to ve výsledku vyhouplo PC nahoru (bez ohledu na to, jestli v absolutních číslech prodeje na PC rostly, stagnovaly, či klesaly). Jak správě někteří z vás v diskusi píší: nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval. A jelikož Ubisoft značně svérázně přistupuje k tomu, čím hráče namlsá a co se nakonec ve hrách objeví a v jaké kvalitě, nejsem sto ani důvěřovat mu, že tahle čísla nejsou jen součástí marketingové kampaně, jak si vylepšit po****ou pověst na PC platformě.

Ostatně když se do zdrojového PDFka s tiskovou zprávou na webu Ubisoftu podíváte, najdete tam kupříkladu tenhle úvodní text: „Prodeje za první kvartál fiskálního roku 2015/16 činí 96,6 miliónu €, jde o propad o 73,2 % v porovnání s 360,1 milióny € za první kvartál 2014/15, kdy jsme vydali Watch Dogs.“

Kdybychom tuto zprávu vytrhli z celého kontextu, tak na ní můžeme postavit článek o tom, že „Ubisoft jde do kytek“. Jenže ono hned po tomto odstavci následuje informace, že „…prodeje za první čtvrtletí 2015/16 byly vyšší než ohlášený cíl 80 miliónů € v době zveřejnění výsledků za fiskální rok 2014/15…“. Jak vidíte, Ubisoft s výrazným propadem počítal, což bude zapříčiněno hlavně tím, že v Q1 14/15 vydával extrémně očekávaný titul, zatímco v Q1 15/16 ne. Navíc ta zkažená reputace v souvislosti s Watch Dogs (a případný dopad na firmu) pochopitelně přišla až po onom kvartálu.

Obecně platí, že pokud vám výrobce hry slíbí, že na dané (třeba hi-end) mašině své doby ta hra poběží 60fps+ v ultra detailech a budou tam ty, ty, ty a ty efekty a technologie a pak z toho vzejde uměle zastropovaných 30 fps a uměle zastropovaná kvalita renderingu, je to odporné svinstvo a takový výrobce her si nezaslouží nic jiného než totální bojkot jeho produktů.

Pouze s jedinou výjimkou.

Je-li daná hra tak skvělá po stránce příběhu, jeho plynutí, komplexnosti světa a celkově té atmosféry, která není závislá na kvalitě renderingu či množství fps, pak mu obvykle bývá spontánně odpuštěno. Dovolte mi příklad: Skyrim byl od začátku hra, o jejímž vydání asi nelze hovořit jinak než o vydání beta verze. Ani dodnes, s verzí 1.9.něco není vše v pořádku, stále potkáváte obry, kteří vás úderem vystřelí do oblak, stále potkáváme mamuty padající z nebe, stále potkáváte spoustu divných věcí, ale ten svět je zkrátka tak lákavý a zajímavý, že pro opravdu velké množství hráčů je „sedmilhář“ Todd Howard stále borec, i přes jeho nepravdivé kecy o tom, jak je Creation engine Skyrimu revolucí oproti tomu z Oblivionu. A tahle pověst je v sérii TES přítomna prakticky v každé hře, vzpomeňme druhý díl Daggerfall, který bez masivního opatchování nešel ani dohrát!

Ale právě o tom to je. Jsem přesvědčen, že pokud jsou splněny ty vlastnosti, které jsou pro hru klíčové, pak se toho dá vydavateli odpustit opravdu hodně, včetně vědomých lží. Což mě přivádí k otázce: nakolik tohle platí pro Ubisoft?

Já sám to nevím, žádnou z jeho her, kterých se současné problémy a lži týkají, jsem nehrál. Ale pokud platí, že z daného herního titulu stříká atmosféra všemi směry, pak je kupříkladu zastropování kvality renderingu a fps na 30 špatné, ale nemá zásadní vliv na hratelnost. Já se u Skyrimu dobře bavím bez ohledu na to, jestli jej hraji v 3840×2160 / Ultra (jako krátce při testu Radeonu R9 295 X2), nebo na svém vlastním PC v 1920×1080 / Ultra (s GeForce GTX 750 Ti), nebo na tomtéž při testech IGP z Haswell Refresh Celeronu, kde je člověk rád za jakž-takž plynulých 1366×768 / Low.

Samozřejmě pokud máte jako nedůležitější rozhodovací faktor o hře to jak skvěle renderuje své prostředí, pak chápu, pokud Ubisoft chcete ukamenovat. Ale pořád platí to, že žádná hra, ani ten můj Skyrim, ani Far Cry 4, ani Witcher 3, ani nic jiného se nevyrovná dobře napsané knize. Pokud jste vyrostli na knihách, máte lepší schopnost představivost a vcítění do příběhu, takže celý tenhle problém je možná v jisté malé míře ovlivněn i tím, k jaké generaci patříte: jestli mezi knihomoly, nebo už ke konzumní HDTV / iPhone generaci.

Tagy: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Umělá omezení a zabugovanost hry nejsou tak důležité jako atmosféra

Čtvrtek, 26 Září 2019 - 14:02 | amanda-norton | Opravdu souhlasím s vašimi myšlenkami. https://...
Pondělí, 20 Červenec 2015 - 23:47 | franzzz | " a člověk by řekl, že stačí otočit klíčkem...
Pondělí, 20 Červenec 2015 - 09:08 | VashCZ | Můžeš prosím vepsat kolik máš ve hře FPS?...
Pondělí, 20 Červenec 2015 - 07:51 | Libor Míšek | Tak s tím RockStarem si mě dostal. Multiplayer na...
Pondělí, 20 Červenec 2015 - 06:54 | Ludek Jelinek | Tak teda nevím, ale mě připadá, že DJ nikoho...
Pondělí, 20 Červenec 2015 - 02:02 | MrLolendo | Hmm vemte si první Crysis. Hra s luxusní grafikou...
Neděle, 19 Červenec 2015 - 21:56 | TyNyT | k nasávání oleje může dojít i u neturbových...
Neděle, 19 Červenec 2015 - 21:52 | TyNyT | když se auto hýbe, tak zařadit vyšší kvalt a...
Neděle, 19 Červenec 2015 - 21:11 | Matess | mozna te to prekvapi, ale uplne stejne... ono...
Neděle, 19 Červenec 2015 - 20:20 | Jack FX | To by mi zajímalo, jakých akci. U evropských aut...

Zobrazit diskusi