Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k 25 nejlepších vynálezů roku 2012 dle časopisu TIME

Ehmm, elektromobil nespaluje ropu a uhlí? A odkud ten proud berou? (Větší část elektřiny se vyrábí v uhelných elektrárnách.)
Na diit.cz bych takovou hloupost nečekal. Stačí že svině novináři agitují za tyto nesmysly v novinách a TV.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tesla buduje (zatim jich ma 6) retez dobijecich stanic (tzv. Tesla Supercharger - http://www.teslamotors.com/supercharger ) jez maji mit vlastni solarni elektrarnu na sobe. Dokonce na predvadecim eventu Musk rikal neco o dobijeni zdarma pro majitele Model S.
Samozrejme u nas nemusi byt dostatecne slunecno, tak se hodi orientacni prepocet na spotrebu benzinu, kde u Modelu S vychazi 2.6 l/100km - https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S (vim, Wiki, ale jsou u tohodle tvrzeni uvedeny IMHO duveryhodne zdroje). Takze porad lepsi, nez beznych +-6 l/100km.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ono, ani ti solární elektrárny se jen tak nevyrobí. Na jejich výrobu je taky potřeba spousta neekologické energie, ale to je jedno.
Důležité je že elekřina jako médium je dost univerzální, to je IMHO základní důvod proč brát elektromobil.
Jenom bych ještě měl drobnost k článku, že el. motory moc nemají problémy s účinností ta je dost dobrá. Problém je s řízením a asi nejvíc energie se ztratí při nabíjení akumulátorů.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jistě, a ty solární články (či lépe jejich výroba) jsou naprosto netoxické a nezatěžující životní prostředí - rostou někde zadarmo na stromech, že ... ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A... dál? Tahle civilizace je totiž bez mobility úplně v háji a končí v rozměru v jakém ji známe s tím jak ropné deriváty začnou být méně a méně dostupné. Což se možná zdá daleko, ale z hlediska přežití druhu je to zatraceně blízko.

Takže ani elektromobil jistě není úplně OK co se týče vztahu k životnímu prostředí, ale je to nějaká cesta a určitě lepší než palivové články s jejich absurdní účinností (počítaje v to celý vodíkový proces).

Hlavně existuje mnoho variant ja získat elektrickou energii. Nic není definitivní.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro tebe to možná bude překvapení, ale elektromobil opravdu žádnou ropu a uhlí nespaluje. Že ho spalují některé elektrárny, je věc jiná. Může se klidně dobíjet z jiných zdrojů, zatímco benzínový/naftový automobil bude ropu spalovat z principu vždy.

Normální člověk to chápe, akorát ty musíš chytat redakci za slovo, abys byl moderně anti-eko.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, auta na baterky a hybridy jsou nesmysl a slepá vývojová větev. V čem vidím budoucnost já jsou auta na vodík, jako např. Honda FCX Clarity: http://autosalontv.cz/autosalon-30-1/honda-fcx-clarity-1

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A v čem jsou lepší? U elektřiny je problém se skladováním, u vodíku je problém se skladováním. Většina elektřiny se dnes vyrábí z fosilních paliv, většina vodíku se dnes vyrábí fosilních paliv. Pokud u některé ze zmíněných věcí nedojde k nějakému průlomovému objevu, tak je rozšíření obou pohonů zatím problematické a během na dlouhou trať.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nesmysl. Vodík je neskutečný hype, pravda je taková, že výroba a distribuce vodíku je tak náročná, že na jednoku spotřebované energie je potřeba vyrobit dvě jednotky energie.

Vodík se musí vyrobit elektrolitickým rozkladem vody (účinnost 80-92%), dále stlačit až do do zkapalnění (padne na to až 40 % energie uloženého vodíku, vodík během skladování uniká tím jak se ohřívá (ztráta 3 % objemu denně), dále je jej třeba dopravit na místo spotřeby (energetická hustota je menší než u ropy, v kapalném podchlazeném stavu), sám do nádrže nepřeteče čili jsou zde čerpadla a opět stlačování a nebo můžeme jen vyrovnat tlaky, to bude případ vozidla. Pak je zde palivový článek jehož účinnost si nepamatuji a elektrický řetězec velmi podobný elektromobilu...

To pomíjím, že většina vodíku se dnes získává z plynu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Elektromobil opravdu nespaluje ropu a uhli! Jezdi totiz na elektrinu - od toho se mu rika elektromobil.

Kde tuto elektrinu vezme je vec uplne jina, napriklad nas elektromobil, ktery pouzivame na cestovani po okoli se dobiji slunecnim zarenim. U nekoho kdo nema FV panely a nabiji v noci tak se nabiji prevazne z jadernych elektraren, zpusobu je nespocet (nebo alespon mnohem vic nez u benzinoveho auta, ktere ma jen jednu moznost).
A pokud chcete argumentovat ze i FV panely byly vyrobeny za pouziti fosilniho paliva pak muzete rovnou rict ze COKOLI, co bude v budoucnosti vyrobeno je vyrobeno nebo pohaneno fosilnimi palivy. Proste proto, ze nejaky predek pouzil uhli k tomu, aby si svitil v laborce a vynalezl/vyrobil neco co uhli jiz nepotrebuje...

Ikdyby se preslo na 100% obnovitelne zdroje (nebo jiny trvale udrzitelny zdroj energie) je to neprimo pohaneno fosilnimi palivy z historickych duvodu. Podle me jde o posun spravnym smerem, ktery proste nelze udelat pres noc.

Dulezite je nejen zajistit vyrobu elektriny, tak abychom u toho nemuseli nic palit, ale umet tuto energii i vyuzit a tady proste elektromobily zatim maji nejvetsi sanci na uspech. Benzin zatim neni jednoduse reprodukovatelny, mozna jednou bude a pak nebude treba elektromobilu, ale zatim to tak nevypada.

PS pro redakci: nenechte se odradit nebo zdeptat takovyma Haluz-akama :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ach jo proč? Žijeme proč v civilizovaném světě, tak proč lidi brání zloděje?
1) Solární panely u nás jsou nesmysl - sklon slunce, počet slunečních dnů.
2) Na FVE a BIO paliva platí všichni dotace včetně chudých a to několik tisíc ročně. To je ta největší prasárna, navíc v rozvojový zemích umírali lidé hladem, protože BIO paliva vyhnaly ceny potravin.
3) Mělo být vypsáno výběrové řízení na grant pro rozvoj FVE. Rozdáváním peněz každému se likviduje ekonomiky. FVE nás stojí stovky miliard ročně. Shodou okolností to jsou peníze které v EU chybí v rozpočtech. Není to divné?
4) Proč se řeší FVE, ale na projekty které by okamžitě přinesly úsporu životnímu prostředí se zapomnělo - prodej mobilů a navigací bez nabíječek. (Nabíječka by se kupovala zvlášť)
5) Proč se mluví o nějaká úspoře energie, když stejně lidí topí na plno a zároveň dlouhodobě větrají. Když se dívám po sídlišti kolem není jich málo. Chybí jakákoliv snaha vychovávat lidi k úsporám.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Velice me tesi, ze jste uznal, ze elektromobil nespaluje ropu. Jen me mrzi ze jste se pro zmenu tak silene zameril na FVE a odklonil od puvodniho tematu :-(

Avsak FVE neni nesmysl ani v nasich podminkach. Se soucasnou cenou elektrarny se jiz jedna o navratny (a nasledne vydelecny) projekt (i bez dotaci), pokud je elektrarna mala a jsme schopni spotrebovat vetsinu vyrobene elektriny. Taky mi vadi jak spatne se na zacatku nastavil dotacni system a kolik lidi toho zneuzilo, jake silenosti vyrostly na zemedelske pude atp. Ale to je bohuzel problem lidi a systemu nikoli samotneho produktu (FV panelu a FVE jako takovych). Taky souhlasim, ze lidi by se meli vice vzdelavat a vychovavat k usporam, ale jak jsem uz rekl, i tohle je problem lidi a systemu vzdelavani, nikoli FVE.

Energeticka navratnost FVE je v radu jednotek let (http://biom.cz/cz/zpravy-z-tisku/energeticka-navratnost-fotovoltaickych-...) a pokud by vas zajimalo presne dodane mnozstvi energie z praxe, tak mrknete treba zde: http://www.roznovan.cz/~kubis/mereni.php (jedna se o jeden konkretni pripad stresni FVE - tedy bez statisticke korekce). Za posledni 4 roky cena FV panelu klesla na mene nez ctvrtinu a 8kWp elektrarna se da sehnat jiz za mene nez 200.000Kc a pri teto cene uz nejsou treba ani dotace.
Obecne jsem proti vsem dotacim, at uz to jsou FVE, BIO paliva, elektromobily atd. protoze to pokrucuje trh, ale ma to i sve pozitiva ve forme urychleni vyvoje v dane oblasti (a nezanedbatelny pokles cen i po ukonceni dotaci).

Byl bych rad kdyby jste me dobre pochopil: obhajuji FVE nikoli dotacni politiku USA, EU ci CR, nebo dokonce prospechare, kteri toho zneuzili, coz mam dojem, ze ve Vasem prispevku nerozlisujete.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ja som FVE na dom zvazoval. Ostalo to pri tom, ze zatial nie. Rozhodne nie som taky optimista ako vy. Navratnost je stale dost dlha. Mnozstvo slnecneho svitu u nas navratnost dost predlzuje. Dalsia zla vlastnost je, ze v SR za slnecneho letneho dna vyrobi FVE 12% energie a treba na to dimenzovat siete, ale v priemere je to len 1.1%.
Na druhu stranu som toho nazoru, ze ked to nebude platene z penazi vsetkych(dotacie), tak nech si kazdy robi ako uzna za vhodne. A som si isty, ze v takom pripede by clovek tych elektrarni videl radovo menej.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

OMG a kde je kvantový "počítač", sestrojený pomocí laseru a krystalu?! To byl průlom tohoto roku a ne nějaké Google brejle..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nezda se vam to trochu prehnane, psat v roce 2012 o digitalnim fotoaparatu jako o "vynalezu"? to same elektromobil, ten uz tu mame pres sto let. Inovativni produkt, budiz...

Me zaujal prvek 113. jeste dva protony a mame Elerium :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jestli jste se dival na ten clanek, tak temer kazdy druhy "vynalez" tam muzeme prohlasit za pouhou inovaci :-)
Treba na 9. miste se umistily boty, ale vzdyt boty lidi pouzivaji jiz nekolik tisic let, tak proc by tam nemohl byt automobil nebo fotoaparat :-)
Stejny pristup muzeme aplikovat na HIV test, destilator vody, roboty-hracky, pneumatiku, vojenskou vystroj pro zeny, atd...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.