3Dfx je zpět? Nevypadá to tak…
V dnešní době je 3Dfx známá už jen opravdovým pamětníkům. Pokud je v některé diskuzi připomenuta, pak jde zpravidla o narážky na vícečipová řešení, mnohdy takové, které neměly opodstatnění v realitě a spadaly spíše mezi tzv. Urban legends. Samostatná 3Dfx ukončila činnost na přelomu století, kdy vedla soudní spor s Nvidií, která podle 3Dfx neoprávněně využívala její technologie ve vlastních GPU. 3Dfx v té době dokončovala dva produkty, od kterých se zachovaly funkční vzorky a které měly několik měsíců od vydání. Šlo o projekt Daytona, produkt pro pomezí low-endu a mainstreamu, který by byl jakousi levnější variantou Voodoo 4 s malým PCB, pasivním chlazením a proporcemi vhodnými i pro low-profile systémy a dále ambicióznější projekt Rampage. Šlo o DirectX 8 GPU se čtyřmi pixel pipeline, které bylo možné dále doplnit samostatným geometrickým procesorem (o výkonu nesrovnatelném s tehdejšími produkty) a dále možností škálování výkonu s použitím více GPU Rampage. Vzhledem k tomu, že měla funkční vzorky v laboratořích poměrně dlouho před vydáním GeForce 3 - prvního DirectX 8 GPU na trhu - existovala nezanedbatelná šance, že by 3Dfx Nvidii předběhla. K tomu nedošlo. Ač se 3Dfx podařilo zajistit financování společnosti na dobu nutnou do vydání obou produktů, podařilo se mezi tím Nvidii přesvědčit akcionáře, že vítězství 3Dfx v soudním sporu je nejisté a bude výhodnější celou společnost odprodat Nvidii. K tomu došlo 15. prosince 2000, čímž byl vývoj zmíněných (i dalších) projektů ukončen.
Cílem 3Dfx tehdy bylo výrazné zvýšení geometrického výkonu a s další generací nasazení tile-base architektury, která by podstatně zvýšila efektivitu renderingu. K tomu tehdy nedošlo, vývoj se léta po akvizici 3Dfx ubíral podstatně méně ambiciózním způsobem a výrazné nárůsty geometrického výkonu i nasazení tile-based rasterizace nastaly až podstatně později v souvislosti s nástupem DirectX 11.
Po dvou dekádách se však na Twitteru objevil oficiálně se tvářící profil 3dfx Interactive ohlašující návrat:
Přestože vyvolal nostalgické nálady, leccos na něm nesedí, takže existují názory, že jde o trolling.
- jde o neověřený profil
- použitá grafika je práce fanouška pocházející z roku 2014
- v oznámení je chyba („an major announcement“)
- komunita, která má vazbu i na některé bývalé pracovníky společnosti, o ničem neví
- právní záležitosti ohledně značky / loga
K poslednímu bodu se vrátíme. S koupí 3Dfx získala Nvidia do svého majetku loga a obchodní známky. Obchodní známka 3Dfx pravděpodobně (z důvodu neužívání ze strany Nvidie) propadla, nicméně Nvidia patrně stále vlastní autorská práva na logo jako takové.
Je tu tedy možnost, že by šlo o akci Nvidie (byť v takovém případě by se dalo počítat s profesionálnějším přístupem, takže by většina výše jmenovaných nedostatků neexistovala), je tu možnost, že jde o trolling. Ale je tu i možnost, že jde o akci skupinky lidí, která nemá ambici obnovit 3Dfx jako takovou, ale spíše přijít s nějakým menším projektem cílícím na fanoušky. Každopádně návrat 3Dfx jako takové se s ohledem na formu, právní záležitosti, potřebné financování i nulové úniky informací jeví jako nejméně pravděpodobný.
„3Dfx“