Poptávka po 4k TV raketově roste navzdory prognózám
V prvním kvartálu letošního roku se prodal prakticky stejný objem 4k televizí jako v posledním kvartálu roku loňského. Ani během letošního jara se neprodávalo o moc lépe, což vedlo k obavám o stagnaci trhu a celkovému pesimismu. Nakonec to vypadá spíš na krátkodobou výchylku než trend, který by měl určovat vývoj trhu pro příštích pět let.
Podle analýzy DisplaySearch, která staví na reálných datech, nabraly prodeje na přelomu jara a léta spád a za duben, květen a červen se prodalo 2,1 milionu UHDTV, tedy víc než za předešlých šest měsíců dohromady (méně než 2 miliony). Druhý kvartál dokonce dosáhl lepších čísel než celý loňský rok (1,6 milionu).
Jak je patrné z grafu, zůstala co do objemů na první místě Čína, která je stále největším odběratelem, ale co do rychlosti růstu ji překonala Evropa i Severní Amerika. Především Evropské trhy rostly rychleji než očekávaly prognózy a to i navzdory zpožděné dostupnosti několika ohlášených novinek.
Celkový růst je přičítán novým levnějším 4k panelům, které umožnily výrobu cenově dostupných produktů. Explicitně lze zmínit 39,5” od Innoluxu a řadu 55” modelů od různých čínských výrobců. DisplaySearch upozorňuje, že i přes pozitivní trend zatím nelze dělat jednoznačné závěry; realitu ukáže až vývoj ve třetím kvartálu. Situace i tak vypadá optimisticky - výrobci se již naplno soustředí na 4k, což mimo jiné znamená, že padají snahy o vývoj prémiových modelů v HD segmentu. Zákazník, který bude žádat kvalitně vybavené produkty podporující nejnovější technologie, sáhne spíš po 4k modelu.