Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Číňani chystají „8k“ VR headset

Jedním ze základních problémů současných VR setů je rozlišení. Jednotlivé pixely jsou zkrátka příliš velké na to, aby se uživatel mohl oprostit dojmu diskrétního zobrazování a vnímal obraz souvisle…

Když před časem v diskusi s představiteli AMD došla řeč na VR sety, padl z jejich strany názor, že rozlišení 4k na oko bude velmi vítaným posunem, s 8k přinese většině lidí po stránce rozlišení dojem „opravdové reality“ a 16k bude jakýsi svatý grál, cíl, kterého bude super dosáhnout, ale který už patrně nebude třeba překonat.

Důvodem, proč je pro VR potřeba vyšší rozlišení než pro klasickou obrazvku je, že obrazovka zpravidla nevyplňuje celé zorné pole, a tak na příslušnou středovou část oka připadá více a jemnějších pixelů než v případě VR setu. Kde navíc - hodně jednoduše řečeno - onu středovou část ještě zvětšuje lupa.

Trendu vyššího rozlišení se rozhodla jít naproti čínská společnost Pimax, která na Kickstarteru zahájila projekt tzv. 8k headsetu. Před koncem termínu už je vybrán více než desetinásobek požadované částky, takže rovnou můžeme říct, že se headset vyrábět bude. Jedním dechem je ale třeba dodat, že ono označení „8k“ je lepší nechat v uvozovkách, protože rozlišení je počítáno poněkud neortodoxně. Každé oko obsluhuje 4k (3840×2160) displej a ač je 2×4 matematicky 8, v případě rozlišení počítáme s plochou, kdy reálnému 8k (7680×4320) rozlišení odpovídá čtyřnásobek 4k, nikoli dvojnásobek. Horizontálně ale počet pixelů 8k rozlišení odpovídá, takže když přimhouříte oči (tentokrát doslova), bude to vlastně stejné. Bez ohledu na to je rozlišení plošně 6× vyšší než u současných produktů, což je nebývalý posun.

Pokud jde o panely, nepoužívá Pimax OLED, ale technologii CLPL (Customized Low Persistence Liquid), která má být lepší pro eliminaci obrazových duchů (ghosting) a navíc zvládá vyšší jas. Co se rozložení subpixelů týče, používá Pimax plnohodnotnou RGB matici. Krom verze „8k“ ($499) je v přípravě i „5k“ ($349).

Protože je vydání v podstatě za dveřmi - alespoň z pohledu nabídky ostatního hardwaru, která se do té doby nijak výrazně nezmění, není od věci se zamyslet nad tím, kde se pro něco takového vezme výkon, když pro současný hardware nejsou procházka růžovou zahradou ani stávající sety s nesrovnatelně nižším rozlišením. Pimax svůj produkt prezentoval na GeForce GTX 1080 v mobilním provedení a vysvětlil, že si je situace vědom a brýle jsou schopné pracovat i s nižším vstupním rozlišením, které upscalují na rozlišení displeje. To samozřejmě není stejná kvalita jako nativní rozlišení, ale na menších a hustších bodech displeje to nic nemění.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Číňani chystají „8k“ VR headset

Neděle, 22 Říjen 2017 - 13:15 | franzzz | Tak jedna moznost je posilat ten signal raw, na...
Sobota, 21 Říjen 2017 - 15:42 | Mirda Červíček | Kabely jsou lehký, vzhledem k tomu, že musíš mít...
Sobota, 21 Říjen 2017 - 11:51 | ODSakEda | Číňani??? Já myslím, že spíše jen: nějaká jedna...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 17:12 | Redmarx | Jak silnej a tezkej kabel z tech brejli povede?...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 15:52 | Marek Moravčík | No. Na kábloch aj tak nezáleží. Teda v tom zmysle...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 15:31 | Nalim | 2 Volty Ti by to uz ve vetsine her zvladnout...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 14:38 | Marek Moravčík | Kde si to skúšal? Je naozaj viditeľný rozdiel...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 14:36 | Marek Moravčík | " Pimax svůj produkt prezentoval na GeForce...
Pátek, 20 Říjen 2017 - 13:35 | Ondar | Po tom, co jsem zkoušel asi hodinu HTC Vive si...

Zobrazit diskusi