Matt Skynner (AMD): Hawaii je efektivnější než Nvidia GK110
Asi nejzajímavější informace z dvoustránkového rozhovoru se týkají nového GPU Hawaii, které zanedlouho uvede novou generaci Radeonů. Matt Skynner, který v AMD (respektive v ATi) pracuje přes 15 let, si je za ta léta vědom, že se nikdy neudrží vše pod pokličkou až do dne vydání, a tak něco málo prozradil.
V první řadě vyvrátil spekulace, podle kterých by mělo jít o 20nm čip (to jsme ostatně vyvraceli i my a neklame-li mě paměť, tak opakovaně). Hawaii bude 28nm GPU - údajně i proto, že 20nm by (v současném stavu) nezvládal tak vysoké takty, jaké nabízí po dva roky laděná 28nm výroba (TSMC se ostatně netají tím, že přednostně pracuje na low-power variantách pro mobilní čipy, které nedosahují tak vysokých taktů).
Od Hawaii navíc máme čekat vysokou efektivitu - vyšší, než jakou nabízí Nvidia s GK110 (znáte z GeForce GTX Titan nebo GeForce GTX 780). Matt sice výslovně nezmínil, zda má jít o efektivitu energetickou nebo plošnou, ale vzhledem k tomu, že dále mluvil o rozměrěch čipu, se jeho slova pravděpodobně budou vázat k druhé možnosti.
Klíčová věta: „Z hlediska plochy jádra je GK110 skoro o 30 % větší.“ nepřímo říká, že GPU Hawaii dosáhne minimálně ~425-435 mm², (GK110 má 551/561 mm²) což z něj dělá největší grafický čip, jaký kdy AMD/ATi vyrobila (kontroverzní R600 měla 420 mm²). Nespecifikoval ale, zda tento čip výkonnostně překoná konkurenční GeForce GTX Titan nebo ne.
Ať už se tak stane nebo ne, neplánuje AMD sáhnout po „šílené“ tisícidolarové cenovce, jakou pro Titan zvolila Nvidia. Skynner konkretizoval, že pro tuto cenovou hladinu má AMD duální karty - zároveň však dodal, že Hawaii vyjde jako jednočipové řešení. Můžeme tedy čekat výrazný posun co do poměru cena/výkon.
Několik vět se dotklo i stávajících APU, Radeonu HD 7990 a nové generace herních konzolí, ale tato část rozhovoru nepřinesla nové informace, respektive nic, o čem bychom vás dosud neinformovali. Za pozornost stojí snad jedině poznámka k hernímu bundlu Never Settle Forever, který je koncipovaný tak, že do něj AMD může průběžně přidávat nové hry (a staré případně vyřazovat). Na otázku, zda se do balíku dostane i očekávaný Battlefield 4, Skynner odpověděl: „Zatím řeknu pouze to, že jsme hardwarovým partnerem pro Battlefield 4 v ohledu APU, procesorů i grafických karet.“