Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD Hawaii: Mantle - 3D revoluce na PC, nebo novodobý 3Dfx Glide?

Som zvedavý ako to ovplyvní majiteľov konkurenčných GPU. Je jasné, že z toho budú ťažiť iba ľudia čo vlastnia jednu z novších GPU od AMD, len dúfam, že na ostatných to nebude mať zvlášť negatívny dopad.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud ho nebudou používat, nebude to na ně mít negativní dopad. Jinak podle stávajících informací to vypadá, že je Mantle otevřený, takže pokud by např. Nvidia chtěla, může jej podporovat.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

asi jako AMD × VDPAU ? ;-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia jej sice teoreticky může podporovat, ale bude jí to IMHO naprd, protože MANTLE jak jsem pochopil je navržen tak, aby do maxima vyždímal schopnosti GCN architektury , nikoliv Kepler arch.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bude zaujímavé sledovať ako NVIDIA zareaguje. Celkom sa mi tento nápad AMD páči. Je to dobrý spôsob ako vytiahnuť z HW väčší výkon.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To neni tak úplně přesný. Vezměme si příklad z Glide který má s tímto mnoho společného. Hlavně to že se jedná o rozhraní co umožňuje přímej přístup SW k HW, bez mezivrstvy a citelně snižuje CPU limitaci. Neexistovala hra co uměla Glide která pod Glide neběžela nejlépe. Tahle částečná uzavřenost systém taky činila velice odolnej vůči bugům a podobně. Protože když se dodržel ten standard tak to fungovalo.

Mantlte nebude jen GCN only, tím by se AMD sama zakopala do země a uvázala se součanou architekturou a znemožnila sobě sama pokrok. Glide taky fungoval od voodoo1 do voodoo5 na 4 různejch archiutekrurách čipu a fungoval na všech ok. Takže neni důvod aby Mantle nefungoval na konkurenčnim HW, leda že by ten HW zaostával v něčem na čem by ten SW byl heavy a žádné takové slabé místo si myslim Keplery nemaj. Natož budoucí čipy co s tím budou počítat.

Každopádně nad tímto tleskám a vítám to. Omezenej počet draw calls, CPU limitace kam se člověk podívá (hlavně na 1/2 threadu co dělá x87 geometrii a animace že), to byla achylova pata hoodně dlouho, a tohle by mohlo také citelně pomoci CPU AMD protože toto dobře nezvládaly a to z nich dělalo špatná herní CPU.

Největší boc je teď čeká s Microsoftem. Pro MS bylo DirectX vždy modlou a budou za něj tvrdě bojovat. Pokud to dopadne tak že si vydupou DX only na Xboxu one, tak to puďto podkope tu konzoli (lepší případ) a nebo zabrzdí opět vývoj celého herního průmysli (horší případ), protože enginy psané pro DrectX s podporou mantle jako alternativního API nepotřebujeme, potřebujeme ty co budou psané a optimalizovaná pro Mantle, který by rovněž mohl být multiplatformní ( tzn možné budoucí expanze her i na linux, atd.).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Podporu Mantle pre architektúru Kepler či inú budúcu od NV by som videl reálnu iba v prípade, že by ju dopracovala NVIDIA. Predsa len GCN a Kepler sa líšia. AMD to za NV rozhodne robiť nebude. To by bolo to isté ako keby mala byť podpora trebárs pre CUDu na kartách od AMD v rukách NVIDIe. Takže som zvedavý ako sa k tomu NV postaví. Možno príde s niečím vlastným. O čom ale pochybujem. Predsa len má AMD výhodu v tom, že sa jej HW nachádza v oboch konzolách. No uvidíme čo to urobí s výkonom. Na konci roku budeme môcť porovnávať v BF4 keď bude mať podporu pre Mantle.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Eh, tam asi moc ne, BF4 bude taková ta hra co bude DX hra s podporou mantle, ne hra pro mantle. :) Mantle tam bude jako bonus navíc, třešnička na dortu, něco jako byla cuda-water v Just cause 2.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

To je špatné srovnání. Mantle není třešnička navíc, Mantle je API. Tzn. nic jako DX hra s podporou Mantle není. Buďto je hra napsaná pro DX, nebo je napsaná pro Mantle, nebo je napsaná pro obojí. Jedno není podřazené druhému, ale obojí stojí na zcela totožné úrovni. S CUDA Nvidia pouze nahradila jednu část DirectX - DirectCompute. Hra ale stále běžela pod DX, jen jeden dílčí efekt byl zpracovaný alternativní cestou. To je něco jiného.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ťažko si predstavujem, že by implementovali BF4 v DX a aj v Mantle. A ešte k tomu by podporu pre Mantle stihli behom 2 mesiacov od vydania hry. To bude zatiaľ asi iba niečo len na ukážku. Na plnohodnotnú implementáciu niečoho pod Mantle si budeme musieť počkať.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže mi chceš říci že BF4 poběží na GCN kartách komplet pod API mantle a ne pod API directX (s tím že mantle by se používalo na některé dílčí GPGPI operace)? To by bylo super ale upřímně pochybuji. Ale pokud ano, ala reálná implementace v AAA titulu po tak krátké době od zveřejnění tak to klobouk dolu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak nějakou dobu na tom už určitě makali (cca dva roky) jen se o tom nikde nemluvilo .

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neverím tomu, že vydajú tú istú hru pod 2 rôznymi grafickými API. Tam bude nejaký háčik. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

a proč ne ? svého času Unreal podporoval všechny tři API (DX, Open GL, Glide)

Pokud by BF4 podporoval jen Mantel, tak by nemohl běhat na Nvidia GPU. Dyť se tu o tom celou dobu bavíme.....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A tomu, že stávající UE podporuje DirectX, Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4, iOS, HTML5 a kdoví, co ještě, taky nevěříš? :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Máte obaja pravdu. Na to, že herné engine-y, ak to podporujú, je možné skompilovať pre rôzne renderery som nejak pri písaní predchádzajúceho príspevku pozabudol. :-)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Jenže Voodoo 1 až 5 byla stále ta stejná architektura, proto na ní Glide fungovalo (když pominu problémové Rush)

Mantle je pro GCN, na starších VLIW Radeonech nebude fungovat, z toho logicky vyplývá, že nemůže bez výrazného přepracování fungovat ani na Keplerech/Fermi.Bylo by to proti vší logice. IMHO.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Eh, tohle ani nemusím....

Velký No-X ti vysvětlí jak "stejná" byla voodoo 1 a VSA-100... ty heretiku. :P

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ježíši Docente, přečti si nějaké dobové interview s 3DFX inženýry a tam si snadno najdeš, že základní architektura stále vycházela z Voodoo (to že se na to pak nabalil 32bit barevný výstup a další featury na tom nic nemění) Proto se taky ty karty stále jmenovaly Voodoo, zatímco co Rampage už název Voodoo mít neměla, ale to ty moc dobře víš, ty "heretiku" :o))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I glide mělo své verze, to o čem ty mluvíš je glide2x, ala to od Voodoo1. S VSA-100 přišlo glide3x co mělo všechny ty nové features, ale glide 2x zůstalo pro zpětnou kompatibilitu. Jsou u wrappery co místo 2x použijou 3x a můžeš pak vynucovat rádoby 32-bit rendering v hrách co to nepodporujou, atd.

Ty úplně nejstarší glide hry co se neopíraly o glide2x.dll ale přistupovaly přímo k HW (třeba první GTA) fungovaly naposledy na voodoo2, na novějších ne protože už nebyly přímo HW kompatibilní.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jde o to, že jestli je Mantel opravdu low-level API psaný přímo na železo GCN, tak z principu nemůže fungovat na VLIW Radeonech ani na Fermi/Kepler architektuře, stejně jako Glide nemohlo nativně běhat na TNT2 (šlo to pouze přes emulátory s podstatně nižším výkonem)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Glide2 is a low level graphics API and driver that accesses 3D hardware accelerated functions on 3dfx's Voodoo I, II and III cards.

Unlike Glide2, Glide3 is not an API used for game programming. It exists only to support DRI (Direct Rendering Infrastructure) on Voodoo III, IV and V boards under XFree86 4.x. None of the games which use Glide2 will work with Glide3. This shouldn't be a surprise since Glide2 and Glide3 support different video cards and different versions of XFree86. The only video card that can use both Glide2 (under XFree86 3.x) and Glide3 (under XFree86 4.x) is the Voodoo III. It's reported that a Voodoo III using Glide2 will outperform a Voodoo III using Glide3.

http://www.tldp.org/HOWTO/Linux-Gamers-HOWTO/x130.html

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak tohto sa NVIDIA bojí som rozmýšľal čo NVIDIU prinútilo spolupracovať s Valve a vydať dokumentáciu pre Nouveau

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No to jsou veci. Steam OS zacina davat cim dal tim vetsi smysl. To jsem zvedav co na to nvidie.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zaťiaľ len to že sa spojila s Valve

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Třeba opráší značku Glide :o) , tak jako to stejné udělali u SLI. (i když to funguje jinak)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Mantle: a co linux?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

podle mého je na OS naprosto nezávislý, je to přece HW API, jinak by to nemohli mít na konzolích.. takže se s tím sveze i Linux, IMHO.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No neviem, nebol by som z toho az tak nadseny. Prva vec ktora ma uz stve je to znacenie kariet. Ak to spravne chapem nova rada Radeonov bude zasa v stovkach, tj 290 bude aj obchodne znacenie alebo to je len kodove znacenie pre radu ?
Co sa tyka Mantle tak by som to az tak s obdobim 3dfx Glide moc neporovnaval. Jednak v tej dobe DirectX prakticky neexistovali, full OpenGL bolo moc rozsiahle a 3dfx v tej dobe ani vsetky moznosti OGL nepodporovalo a tak isto Glide bezalo aj v DOSe. Ale hlavne v tej dobe neexistovali shadery a vsetko bezalo cez fixne rasterizacne jednotky. Dnes uz samotna kniznica cez ktoru sa pristupuje ku grafike az tak dolezita nie je, kedze aj tak vecsina podstatneho kodu, aspon co sa tyka renderingu, je v shaderoch.
A druha vec ktora hlavne je aktualne dost podstatna, je podpora mobilnych zariadeni.Aktualny boom tabletov, Androidovych minikozol a podobne nie je nezaujimavy uz ani pre velke studia, a vsetky mobilne zariadenia pouzivaju OGL ES. Ak by bolo Mantle naimplementovane aj do IOS,Androidu pripadne WinM tak by to bolo super.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Kolik z těch mobilních androidových zařízení má grafiku architektury GCN od AMD? Takže klídek...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Trocha nerozumiem co to ma s tym spolocne ? Matle je kniznica ktora ma nejake API. To na akom HW bude naimplementovana je v podstate jedno. Kludne sa da cela implementovat aj softwarovo, SW rasterizer atd. a moze to bezat na CPU, tak isto sko sw raterizer driver pod DirectX. Tu ide skor o to ze mobilny trh zacina byt dost velky a zaujimavy aj pre velkych hracov, inak povedane tocia sa tam uz zaujimave peniaze. Momentalne, aspon co sa tyka grafiky, tak OpenGL ES je prakticky vsade okrem Xbox360 a WinMP/RT. Cize ak sa nechcem prplat s rendererom pre x API je najidealnejsie zvolit OpenGL ES a pobezi mi to na PS3, asi aj PS4,Androide,IOS,Windows,Linux.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

v dnešní době je ale DX na ústupu, vývoj nemastný-neslaný a HLAVNĚ se z DX stala páka na prachy pro MS - nové verze jen s novým OS, nezávisle na tom, zda starší verze OS mají/nemají ještě podporu.

Na androidí hračky opravdu nemá smysl čekat, jejich "hry" jsou spíše hříčky. Full-featured gamesy pro android ještě nejsou a dlouho nebudou, už jen kvůli polodementnímu ovládání, které je super třeba pro plants vs. zombies, ale klasické 3D akce naprosto nezvládá.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

DirectX je takový Internet Explorer 6 dnešní doby. :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale vydavatela bohuzial nezaujima ci dana hra je hracka ale zaujima ho to ze do niecoho ako angry birds vrazi na vyvoj 100k$, stiahne si to, ak je to uspesne, povedzme 50-100M ludi (btw angry birds maju 1 miliardu stiahnuti), a cez mikroplatby v pohode na tom zarobia jednotky az desiatky milionov. Pri tych vstupnych nakladoch je to balada. Preto to skusa EA, skusa to aj Activision a UBI. Proste to je cisto len o financiach.
DirectX neni vobec na ustupe ale hlavne si treba uvedomit ze OpenGL a asi aj Mantle budu cisto len graficke API/kniznice, kdezto DirectX ma predsa len ovela vecsi zaber.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

otvorene rozhranie umoznujuce vyuzivat plny potencial grafiky? toto sa microsoftu nebude pacit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

microsoft si muze vis co :))

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

+1

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Fluttershy se vyjádřila jasně.
YAY!
Pokud to bude fungovat, konečně budou directy odvařené a nebo to alespoň pošoupne Microsoft k zamyšlení se nad optimalizací. To zase bude updatů.
Každopádně AMD fandím. Pokud tohle projde, čekají nás světlé zítřky ve fotorealistické grafice v reálném čase.
YAY!

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Při vzpomínce na HOMAM3 mě vždy přepadne pocit, že se bez fotorealistické grafiky ve hrách klidně obejdu ;-).

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

panzer corps suhlasi.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

so mas namysli tou fotorealistickou grafikou? protože vždy je moznost dal a dal posouvat a to co se nam dnes zda uzasne realne, ze po par letech zastarale a chyby v tom vidi i laik :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

navíc fotorealna grafika není o HW, ale o lidech kteří tu grafiku tvori, a pochybuju ze by někdo uvazoval, ze si zaplati třeba 10x tolik lidi na vyvoj nejakeho titulu, jen aby o něco zlepsil vizual, nato proste nemá herni business dostatek platicich klientu :)

naopak, je stále vice tlaceno na zjednodusovani vizualu a ochcavani kde ceho aby se dalo pouzit vice asetu a tedy zaplnit sceny necim co odpoutava pozornost od chyb :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Presne, ostatne tento trend uz dens vidiet kde sa postupne viac a viac v enginoch, respektive nastrojoch kladie vecsi doraz na tvorbu a spravu assetov. Tak isto vyraznejsie za budu pouzivat nastroje na proceduralne generovanie. Uz teraz, zvlast pri licencovani technologii, niesu programatori zdaleka ty najpocetnejsi v hernom teame. Momentalne treba armadu grafikov,modelerov,animatorov. Kym v Doom1 si grafik vystacil z 2d bitmapou 128x128 pixelov dnes by s tym neotexturoval ani zapalku.
Mimochodom dost brutalne vyzera prepojenie Unity s Houdini Enginom. Paradne proceduralne generovanie obsahu vdaka Houdini Engine.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Odpovím si sám :-).
Výkon na CGI v reálném čase pro fotorealistickou grafiku prostě dneska ještě pořád nestačí. Je mi jasné, že spousta lidí se s tím vyrovnala tak, že řekne, že něco takového nepotřebují.
Stejný argument se dá použít na cokoli. Proč zvyšovat počet jader u procesoru, když stačí vyšší frekvence? Proč přidávat víc RAM, když stačí líp optimalizovat chod programu? Proč by měla auta mít úspornější motory, když těžba bez problému pokryje spotřebu?
Kdyby si lidé pokládali takové otázky a odpovídali si stejně jako většina lidí reagující na můj komentář, měli bychom dnes stále příkazovou řádku a hráli bychom textové hry na mechynických počítačích. Koneckonců víme, že pro světovou potřebu stačí maximálně čtyři, pět počítačů...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tato novinka a zopar dalsich z blizkej minulosti nasvedcuju, ze Microsoft bud straca vplyv, alebo zmenil business oblast (opusta PC)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máte zajímavé duševní pochody. Ono AMD patří Microsoftu? Odkdy? Jestli vás matou ty konzole, tak tenhle projekt je pro PC, ne pro konzole. Pokud se někdy Microsoft a/nebo Sony rozhoupají a implementují to do konzolí, to je jaksi hodně ve hvězdách.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ani nie, skôr opačne: iní výrobcovia SW a HW sa pozerajú aj niekde inde, aby prerezali pupočnú šnúru s MS a nestalo sa aby ich stiahol tiež keď (nepravdepodobné, ale nie nereálne) padne alebo výrazne stratí vplyv. MS sa tiež obzerá po nových možnostiach, a nemusia to byť osobné počítače.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je slepa ulicka. Nikdo nebude pouzivat technologii, kterou podporuje jen AMD. A i kdyby to fungovalo na nvidii a intelu, tak bude rozsireni jen minimalni. Stejne jako se prestalo pouzivat glide (jeste pred koncem 3dfx) - o tech ostatnich ani nemluve- tak ani tohle nema sanci na uspech. Vyvojari jsou lini a urcite nebudou chtit opustit zabehnute koleje DX... A par linuxaku na tom nic nezmeni.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

PS4 to urcite bude podporovat
Xbox One, ak bude s tymto rozhranim meratelny narast vykonu, bude musiet tiez
kedze AMD ma v hernom HW nastupujucej generacie obrovske zastupenie (Xbox One, PS4, WiiU), budu aj hry optimalizovane na toto rozhranie
verim, ze podpora pre Linux bude tiez a nVidia sa pripoji ovladacmi a v dalsej generacii aj priamou HW podporou

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

nejaky zdroj ze to budou konzole podporovat?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to by museli být v AMD na hlavu padlí, aby to ten HW v konzolích nepodporoval, když podpora je ohlášená pro celé GCN a vyšší.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

tohle ale nezavisi jen na AMD, vidíš to strasne jednoduse :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

IMHO podpora v konzolích je 100%. U PS4 je to jasná věc u Xboxu One bude záležet na vývojářích, čemu dají přednost, jestli DX11.2 nebo Mantle, avšak ani podpora Mantle nebrání použití DX11.2 pokud to tedy MS nebude nějak záměrně bojkotovat,ale byl by tím sám proti sobě s ohledem na slabší hardware než má PS4 :o))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Navíc to z těch slajdů přímo vyplývá, že Mantle je vyvíjeno s ohledem na konzole (plný výkon i slabším hardware) a snadnou portaci her napříč platformami, pokud jsi pozorně sledoval streaming tak by ses tak hloupě neptal....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to ste si nejak silne isty ze je to na 100%. AMD dodava len HW do konzole a v ramci toho ovladace a asi aj podporu na odladenie. Ale ci Sony/MS zahrnu do svojich konzoli aj podporu Mantle, respektive danu cast z ovladacov je cisto na nich. Nehovoriac ze ovladac je len prvy krok, treba na to pripravit aj developerske nastroje a komplet podporu a to neni len tak.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

byli by sami proti sobě, ale jinak máš pravdu, že je to na jejich rozhodnutí.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

to by byla pravda, kdyby AMD nemělo podchycené všechny podstatné konzole. Jenže má, a pak to dává celkem smysl, pokud je portace z/do DX vyřešena rozumně.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

bude to fungovat i se starsima architekturama? udelasa Sony, Microsoft a Nintendo potrebnou SW upravu jejich konzoli? myslim docela velka ALE nato aby se dalo s jistotou napsat ze to budou nove konzole podporovat :) a pak jsou tu i vyvojari, nedilna soucast herního trhu, ti to musí také podporovat

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Šamane, byznys se netočí kolem starých pleček, důležité je prodávat pro aktuální platformy. Právě proto, že podle dobrozdání AMD se na vývoji toho Kabátu podíleli vývojáři (alespoň z EA, což ale nemusí být zrovna šťastný tah - to uvidíme) a portování by mělo být snadné, tak se domnívám, že to není věc od prapočátku určená ke skáze.

Navíc předchozí akce nvidie tím dává smysl a zároveň ukazuje, že to není až tak úplně střelba mimo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

EA je pouze distributor a investor, zjednodusene něco jako produkce co dotoho dava peníze a nasledne je vydelava, ma podsebou desitky nezavislich teamu/firem, a podle vseho se natom podili jen DICE

ja jsem holt spise skeptickej, AMD to podobne zkouselo jiz v době kdy měli prachy, a jak to skončilo vime všichni

a jak spravne pises, je to o prodeji aktualni platformy, ale AMD prodava něco jiného nez konzole, tam to jde po skusenosti s Nvidii zrejme uplne jinym smerem a AMD je vpodstate jedno jestli se proda novich konzoli 100 nebo 100milionu :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže když se na to koukneš z druhé strany, tak EA produkuje kromě sportovních her (které technologicky jsou na tom dost blbě) v podstatě "špičku" právě na enginech od DICE (tj. Frostbite). Mj. je to jeden z mála "nativních" enginů, vedle takových velikánů jako je Unreal engine nebo Cryengine.

Z mého pohledu je strategie AMD správná. Má teď široké portfolio odběratelů (konzole, PC) a snaží se, aby:

a) stávající konzole vydržely výkonově co nejdéle
b) měla pro vývojáře nějaký ten cukřík a ti vyvíjeli primárně pro její platformu GCN+
c) uživatelé dostali nějakou přidanou hodnotu (a tudíž, aby kupovali produkty AMD)

V důsledku se to projeví na objemu produkce. Ostatně nvidií CUDA či PhysX je něco podobného a i přes nesrovnatelně menší vliv na celkové poměry vývoje her to mělo u vývojářů i hráčů celkem úspěch, i když zčásti placený nvidií. Takže bych to apriori černě neviděl.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to ze je to od AMD pravne je jasne, ovšem dulezite je uspet, to ze je to spravne a super fakt nestaci

a jak jsem psal vejs, to ze je v konzolich HW od AMD ještě neznamena ze AMD dodava, AMD vyvynulo a dodalo platformu, vyroba a prodej jde ale jiz mimo ne

pak je tu urcita exklusivita na kterou sazi všechny konzole, se snadnym portem a navíc otevrenym, by rychle vznikli kompolatory kde by všechny ty 3 firmy tu exklusivitu stratili a platici zakaznici by je ukamenovali :)

v neposledni rade tu bude problém i co se konkurence tyce, je to proste neskutecne slozite

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Presne jak pises, vyvojari jsou lini a proto to ma sanci na uspech. Dnes se hry vyviji prevazne na konzole a pc je az na druhe koleji. Tak co bude pro vyvojare jednodussi:
a) vyvinout hru pro konzole PS4 s bsd a openg, Xbox s windows a directx, upravit pro pc
b) vyvinout hru pomoci mantle a usetrit si praci pri portaci na ruza zarizeni

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

je zajimave jak všichni pisou o strasne snadne portaci, to bychtelo spis vyjadreni nekoho kdo takove portace dela, aby se skutecne videlo jak strasne snadna ta portace je, pac podobna prohlaseni o strasne snadnych portacich tu jiz bylo hromada :)

pokud by se to AMD povedlo, bylo by to uzasne, ale v tak krasne konce fakt neverim, vidim jaky problémy jsou i jen kdys se prechazi z jedne podverze DX na druhou, takze fakt necekam ze tady to bude na jedno zmacknuti buttonu :)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Take nic o snadne portaci nepisu, jen ze si usetri praci. Pravdepodobne to bude jednodussi nez psat hru pro directx a opengl zaroven.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

mam bohužel tu smulu ze občas musim jednat s lidma co rozhoduji o financích u hernich projektu, a ver ze prosadit cokoliv nového, ikdys to dobudoucna usetri nemalej balik a usetri to praci spouste lidem, je dost silnej orech

jako jestli se do roka, dvou od uvedeni Mantlle objevi alespoň 10+ her, tak to bude uspech, ale fakt tomu neverim, je tam prilis mnoho subjektu na kterých ten uspech zavisi

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Líbí se mi jak máš hned jasno :o))

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Staci se podivat do minulosti, jak se podobne veci (ne)prosadily... a da se snadno odvodit budoucnost tohoto vymyslu. Kolik her pouziva DX 11.1, 10.1, nebo treba GPU psysx? Daly by se spocitat na prstech. Tohle bude podporovat BF4 a dal? Dost mozna uz nic.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

dál všechny hry které budou běhat na nových konzolích :o)) V článku je navíc jasně zmíněno, že engine se neříká podpory DX11, ale umožňuje běh na obou. To se s hrama, které mnohé byly GLIDE only nedá srovnávat.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Konzolove hry me nezajimaji. ;-) Spatne jsem se vyjadril - BF4 bude podporovat krome DX11 i Mantle... ale kolik dalsich PC her bude mit vedle DX i podporu Mantle? Btw.. ono DX11 only her je taky jen par. :-) Valna vetsina porad jede na 9c.

Glide only hry byly hlavne z duvodu, ze tehdy DX prakticky neexistovalo a OGL bylo zbytecne slozite. Stejne tak vesmes nebyly jine pouzitelne grafiky nez voodoo. Takze glide melo smysl v te dobe. Od V3 dal vyznam glide klesal... Rampage ho myslim uz nativne nemela podporovat vubec.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No to ale je hlavně kvůli konzolím, to že je stále spousta her jen DX9, nebo ? Teď když všechny konzole podporují DX11, tak by se ten poměr mohl konečně významěji změnit ve prospěch DX11 titulů.

Pokud se k DICE přidají další, třeba Crytek, nebo Unreal, tak bude vymalováno :o))

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Uvidime. Porad jeste je spousta enginu bezicich na dx9, co se budou pouzivat x let. Treba COD. :D

Unreal byl v minulosti hodne univerzalni - podporoval skoro vsechny tyhle specialni API vcetne S3, Matroxu, atd. Pred par lety jsem zaslechl cosi ohledne SW renderingu v souvislosti s novym Unreal enginem (ikdyz na to imho vykon dnesniho HW zdaleka nestaci), takze jestli se vrhnou na podporu Mantle, nevim. Mozne je vsechno.

Dal se nabizi otazka, co bude s Mantle az AMD skonci s CGN a uvede jinou architekturu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mantle 2 ? :o)) Nevím, myslím, že u GCN AMD nějakou dobu zůstane ....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Navíc konci Glide pomohla i samotná 3dfx, Nejdříve tím, že jako poslední měla na trhu grafické karty, které podporovaly 32bit barevný výstup a protože GLIDE nativně neumělo 32bit rendering. Možná kdyby už Voodoo 3 umělo 32bit color (interně ano, ale ne na výstupu) a k tomu udělali nějakou novou verzi GLIDE pro nativní 32bit rendering a za předpokladu, že 3dfx by zůstalo výkonově king, tak by tu možná bylo GLIDE doteď ( nebo by se minimálně udrželo a trhu déle)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

:-)

Dodneška se pamatuju na článek v Excaliburu nebo v nějakém prvním Score, ve kterém se Anastasov s Eislerem rozčilovali nad tím, jak je možné že nějaká hra (mám pocit, že to byly nějaké formule) jede jen s určitou kartou (voodoo). :-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

"všechny"

ale notak, pis realne a nevymejslej si nesmysly, je to zbytecne takto sirit bludy

pripravujem hru pro PS4 a o Mantle dovcerejska z teamu nikdo nevedel, a stezi budem predelavat hru pro jiné API kdys je hra pasana primo pro PS4 s podporou Sony, a nemá vyjit ani na jiné konzole, ani na PC ;)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

do včerejška platilo NDA, jestli ti to něco říká :o))

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Navíc mám na myslí samozřejmě nové tituly postavené na nových enginech, ne nějaké staré DX9 vykopávky, kterých asi také pár bude....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

mame engine primo od Sony, respektive firmy která je soucasti distribuce Sony, a nase hra je novim titulem stavenym primo jen pro PS4 a zadny DX ani jiny API které bys verejne znal nepouziva, mimochodem na tom enginu by mela bezet i nejzadanejsi hra světa Playstationu, protože ho vyvyji prave firma co za tou serii stoji ;)

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

a já jsem někde tvrdil, že PS4 používá DX ? Lol :o)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

proste jsi napsal nesmysl otom ze všechny hry na novich konzolich, tak se ted nevymlouvej ;) proste jsi napsal nesmysl, a kdys ti ho někdo rozcupuje, někdo kdo s tim skutecne dela tak napises jakousi obranu ze jsi myslel jen nove tituly na novich enginech, a ne nejakych starych vykopávkách s DX9, cos sem ti opet rozcupoval, tak se furt nezahrabávej hloub a proste přiznej ze sis to vymyslel, a otom co a jak pojede na novich konzolich vis uplne kulove, udelas tim sluzbu hlavne sobe, ze se nebudes muset dal strapnovat dalsima vymyslama ;)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

jen se klidně vykecej Samane :o) hlavně když se ti uleví :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

kolik existuje DX11.1 targetů? Jen stroje s Windows8. Haha.

Omantlovaných mašin bude vícero (dokonce výhledově i Tučňák za 0 Kč), to je ta zpráva, tam se projeví fakt, že nový xbox i ps jakož i část PC budou mít stejnou grafickou platformu. Není to 100%, není to o jednom kliknutí v kompilátoru, ale je to o tom, že se (alespoň částečně) nebudou muset dělat dvě verze hry - "konzolová" a DX - tedy zatím asi ano, s ohledem na nvidii, ale určitý potenciál tam je, a pokud to bude navíc efektivnější, tak je to další páka na zákoše proč si nekoupit nvidii, ale AMD. A o to jde AMD v první řadě - prodávat svá GPU. Snad poprvé to chytli za správný konec a začínají vytěžovat synergie; netvrdím, že to bude jasný sukces, ale že to má nemalou šanci.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Popravde nejvetsi prasarna M$ je ono zminovane chces DX 11, musis mit Win 7 (zde to jeste neni takovy problem, Win XP uz jsou proste za zenitem, uz kvuli nepodpore 64-bit, i kdyz fer by bylo, kdyby byl i ve Viste, nicmene prejit z nich na Win 7 je tak jako tak rozumne). Ale DX 11.1 = jen Win 8 a DX 11.2 jen Win 8.1, z meho pohledu f**k off, prejit na Win 8.x fakt ne (a pak se divte, ze nVidia na otazku podpory 11.1 ve svem HW s klidem muze prohlasit 'who cares', protoze ona je to vlastne pravda). Diky tomuhle se stanou nejspise bud dve veci, hry zacnou ve velkem podporovat Mantle, coz diky konzolim je docela pravdepodobne (kdyz uz to budou mit pro konzole, proc to nepouzit i na PC) a nebo najednou pro M$ nebude vydat DX 11.x i pro Win 7 zadny problem :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

přesně tak.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Představa, že MS kvůli pár hráčům přeprogramuje podstatnou část vyběhlého OS, je IMHO skutečně naivní. Proč by to dělal? Mantle prý bude fungovat i na XP a 2000 a NT4 - dělat DX na staré OS se nevyplatí. Proč? No protože se už neprodávají, nekouká z toho ani dolar, a DX by stejně byly pomalejší. Není v zájmu MS udržovat staré OS, on potřebuje prodávat nové; Mantle bude nejdřív a nejlíp běhat v 8.x a potom v Xboxu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

To nebude kvůli pár hráčům, ale hlavně kvůli konzolím, kde máš mnohem slabší hardware než na PC a vyždímat z něj maximum bude jistě nejen lákavé,ale i potřebné.A to není menšina. Mantle navíc není vazaný na konkrétní operační systém jako DX, ale je multiplatformní. Tato vlastnost z něj dělá velice lákavou alternativu k dosavadním API, jelikož Mantle bude lépe adaptován na AMD GPU než např Open GL. Díky rozšíření AMD hardware do konzolí i pádným argumentem k zamyšlení pro vývojáře her, které budou na tomto hardware běhat....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

dělali to dřív - v době Win98 těch DXů vyšlo několik major řad za sebou, a byly zásadně inovativní. Proč to nejde dnes? Protože marketing.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

---------------- ---------------- ---------------- ---------------- ----------------
Na to som narazal uz pred rokom:
http://www.dsl.sk/article.php?article=13116
(komentare: smutna odysea 9 & 10)

Kedysi v 60. rokoch bola efektivita pri programovani a vseobecne v SW na dnesne pomery nepredstavitelna. Jednak preto ze sa programovalo na ovela nizsej urovni ako dnes, jednak preto ze HW bol znacne obmedzeny. Efektivita vsetkeho co suviselo s SW bola na samotnej hranici matematicky dokazanej dokonalosti. Doslova islo o kazdy bit, o kazdu skupinku elektronov! S par desiatkami kB pamate a vykonom pocitaca ako maju dnes hodinky (nie mobil, ale debilne naramkove hodinky !!!) pristali na Mesiaci !!!! Co dnes dokazeme s tymi Gigaflopsami vykonu a Gigabajtami kapacity? Toto: http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/02/sad-but-true.jpg (smutne ale pravdive). Vsetko sa zanasa len dalsimi a dalsimi vrstvami SW a frameworkov a pracuje sa na tak vysokej urovni oddelenej od HW, ze postupne zanasanie a nabalovanie dalsich vrstiev stale znizuje efektivitu SW a potrebujeme stale vykonnejsi HW. Informacno-entropicky balast sa len stale navrsuje a prostredie sa zasvinuje jak sviecky benzinoveho motora. Treba ich vymenit alebo vycistit. Spat to uz nikto nevrati, museli by sa prekopat vsetky OS a vsetky SW za posl 40 rokov. Ked to takto pojde dalej, za 25-30 rokov si nezohrejeme pizzu v mikrovlnke, alebo neoperieme zasra*te trenky v pracke bez 64-jadroveho x86/ARM CPU (gigahertzova vojna pre CPU skoncila v 2003, otazne je kedy skonci multijadrova vojna) a 128 G(i)B RAM !!!

Som zvedavy kto to kedy napravi pre AMD/Intel CPU, nie len pre AMD GPU (a co na to nVidia si jej GPU).
---------------- ---------------- ---------------- ---------------- ----------------

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nemůžu než souhlasit. Je to sice podloženo taky tím, že vyvinout landing počítač do Eagla byla výzva pro ekonomiku USA, kdežto mobil typu ovčí rouno vyvineš dnes i s OS za pár legračních milonů USD, ale jinak naprostý souhlas.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Druha ve je ze optimalizace a efektivita stoji cas a penize. I dnes se da napsat SW na urovni efektivity SW 60let, ale mimo kriticky dulezitych programu, hodne stesti s nazezenim toho kdo to zaplati. Je mnohem levnejsi to nahradit hrubou silou. Velke procento programu by vubec neexistovalo, protoze by nikdo nemel cas je napsat tak efektivne.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, ale to je uplna kravina .... pred desitkama let se pocitace a programy svou slozitosti dostaly za hranice, kdy uz proste neni mozne programovat neobjektove .... pokud si chces naprogramovat tetris primo ve strojovem kodu pro CPU s deseti instrukcema, nic ti nebrani, ale operacni system nebo slozitejsi program je dnes cista utopie. Procesory jsou taky koncipovany tak, aby tenhle pristup optimalizovaly. Dneska uz se muzes setkat s takovym stylem programovani jen na demoscene, ale to je z uplne jineho duvodu. Kdyby se nezacaly pouzivat abstraktni vrstvy (API), tak by jsme uvizli ve vyspelosti SW (a potazmo HW) v odmedesatych letech ....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To jsou samozřejmě strašné bláboly. Doporučuji nastudovat něco o IBM z/Architecture, IBM zEnterprise a IBM Z/OS a vůbec celé oblasti mainframe, kde je velmi žádoucí pracovat s HW nízkoúrovňově a samozřejmě se to děje.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A jak na nich běhá Crysis 3? :-)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

To je špatně položená otázka. Správná otázka zní „Can it run Crysis?“, nebo tak nějak to bylo :D

Jinak, nemá to grafický akcelerátor. Pokud by se tomu nějak napsalo API, asi by úhrnný výkon jednoho stroje mohl stačit i ke zpracování grafiky. Když to zvládá ty miliony bankovních a karetních transakcí v reálném čase…

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nuz co na to povedat. Zahodme koleso a vylezme na stromy. Niesom tiez nadseny z vyuzivania HW prostriedkov pri dnesnych aplikaciach, ale vzhladom na to ze ich aj tvorim a zivim sa tym tak vidim aj druhu stranu. Jednak v dobach IT drevennych bola vecsina uloh cisto matematicke problemy ktore riesili vypocet ale nikoho nezaujimala pouzitelnost, GUI a podobne veci. Ani to nebolo urcene pre beznu populaciu. Tak isto zlozitost dnesneho SW je daleko za tym co bolo v tedy high level. A hlavne realny svet je o nakladoch. Ked mi sef povie ze chce toto a toto aby bolo splnene v danom termine tak mu sice mozem povedat ze nech mi da na to 2x tolko casu, ja sa s tym vyhram bude to strasne optimalne a bude to zrat menej systemovych prostriedkov, ale po jednom takom pokuse ma vyhodi a radsej prijme cloveka co mu to spravy funkcne do daneho terminu a ze to bude mierne narocnejsie nikoho netrapi, pretoze naklady na nejake prehnane optimalizovanie sa nevyplatia.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme s tym suhlasim. Vieme kde je problem. Svet by dnes nemohol vyzerat tak ako vyzera s pocitacmi ako z 50-60 rokov (nemam na mysli vykon, ale ich koncept) a aj s programovanim na urovni 50-60 rokov. To by bolo jednoducho nemozne. Potrebujeme vyssie vrstvy, aby sme mali vsetko optimalizovane pre dnesnu dobu retardov a dementov, cacky-macky-opeknovacky v OS GUI, vsade multimedia a superzlozita vec pristupna na jeden klik. Avsak je nesporne, ze tym sa vsetko zasadne zneefektivnuje.
PRIKLAD:

Situacia na poli najrozsirenejsich textovych editorov v ČR/SR je rovnaka poslednych 10 aj 20 rokov. Upresnim:aj teraz aj pred 20 rokmi sme mohli napisat max. tak 100 strankovy dokument a koncili sme, textovy editor padal, alebo nestacila pamat. Platito to ako pre T602 takmer spred 1/4 storocia a plati to aj pre Word 2013. Jediny rozdiel bol v tom, ze GUI T602 je na dnesne pomery uplny hnus a funkcionalita bola iba ozaj zakladna. Na druhej strane si myslim, ze by nebol teoreticky problem dorobit T602 tak, aby to zvladalo nejake zakladnejsie a najpouzivanejsie funckionality z najnovsich Wordov (samozrejme nie vsetko).

ALE V ZASADE to najpodstatnejsie (bez obrazkov a grafov) som v textovom editore mohol robit ako pred 1/4 storocim, aj teraz. Teraz mi ale instalacia nezabera 5 MB a z RAMky nezere par stoviek kB.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To přistání na Měsíci ale počítal Cray, který rozhodně neměl 64kb paměti. Ono je něco jiného malý mikropočítač, co "jen" ovládá raketu dle přesně stanoveného plánu a něco jiného je spočítat do podrobností ten plán. Jinými slovy, toto přirovnání vůbec nesedí.

A jinak, z té "slavné" a efektivní doby máme stále kouli na noze v podobě software, který si stále (z historických důvodů) nese záznamy o roce jako dvouciferné číslo apod (většina software se opravila tím nejjednodušším způsobem a to tak, že se konec století prostě jen posunul. Takže 70 znamená 1970, 60 znamená 2060). Skutečný problém Y2K nás ještě čeká. Něco podobného se může stát s UNIX timestamp, který byl stanoven (tehdy jako neuveřitelné plýtvání) jako 32b (v době 8b počítačů). Takže v roce 2038 bude po prdeli.

Takže tak. Rozhodně bych nezaměnoval dve věci a to efektivitu a faktickou nemožnost dělat věci jinak. Kdyby dnes stál 1TB několik miliónů korun, také software vypadá jinak. Ale ten disk stojí pár stovek. Nemá tedy smysl tak moc řešit velikost dat. Tehdy stál každý kB paměti hezkých pár dolarů, takže šetřili až do bezvědomí. Ale není to nic, co by se mělo následovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD zkousi, nema vlastne co ztratit ... realne je to nesmysl, pokud bude nekdo chtit multiplatformni zalezitost, nezbyde nez pouzit directx, pripadne opengl ..... nebo to jako cekaji, ze vyrobci budou delat pet verzi hry, pro AMD, nvidiu a podobne?:o) Tohle pamatuju tak pred 15-20ti lety:) Pak to DX a OGL sjednotili ....
DX (a nejspis i OGL) jsou "jen" runtime enginy, ktere usnadnuji praci vyvojarum, pocitaji za ne kolize, dopocitavaji co neumi HW a podobne ... jinak to samozrejme je prekladano tak, aby to bezelo nativne na HW. Dost pochybuju, ze by tohle rozhrani bylo jakoukoliv brzdou .... engine hry spocita scenu, posle to pres DX, potazmo ovladac primo do HW a tam to pak trva a trva ..... to je proste smysl multiplatformity, mit jednotne API ....
Pokud se to posle primo z enginu na HW, tak to sice bude o par cyklu procesoru rychlejsi, ale v celkovem ohledu to bude presne 0%, navic to pak nepobezi na jine architekture .....

A neverim tomu, ze konzoly by nejak zdimaly graficky vykon diky nejake optimalizaci (btw, xbox360 bezi pres DX a PS3 nejspis pres OGL), proste jen snizi detaily, aby to nejak jelo ... a tak to opravdu je!

Muj osobni a neblahy nazor je, ze svet speje k filozofii linuxu .... rozbit vsechno, co funguje, roztristit sily, pouzivat 635 standardu na jednu vec a podobne .... je tu OGL, tak na co dalsi "otevreny standard"??? Pokud to autor clanku spravne prelozil a pochopil, tak novy standard od AMD je nesmysl, krok zpatky, dalsi fork svinstvo veci, co uz existuji .... proste picovina!

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Letadlo tezsi nez vzduch nepoleti co?Kazdej soudnej clovek uz ma dost diktatu MS s jeho DX.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To jsou s prominutím linuxácké kecy. MS dál bude dělat DX jako herní platformu pro karty, které Mantle nebudou podporovat, alespoň do té doby, dokud všechny prodávané karty nebudou od AMD nebo dokud všechny hry nepřejdou na OGL (nebo na něco úplně jiného). Pak přestane mít důvod. A z druhé strany - Mantle zlepší využití desktopů (taky konzolí) a mohl by trochu postrčit upadající prodeje - pro MS dobrá zpráva.
Možná by to mohlo popotlačit MS ke zlepšení efektivity nových verzí DX, ale tomu moc nevěřím, to tak leda jako malou bokovku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

At si MS dela co chce, v tom mu nikdo nebrani-)Ale nechci se nechat vydirat touto firmou, jaky OS budu pouzivat.MS parvidelne vydira svoje uzivatele a nuti je si zakoupit jejich novy OS prave diky exkluzivite nove verze DX.Takze doufam, ze timto se s tim konecne skoncuje.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Protoze tu tento web, ktery se hrde nazyva Deep in IT, stale nema edit, ktery uz ma i Podlaha na receptari na nedeli, musim napsat dalsi koment.

Odmitam kazdy dva roky prechazet na jiny OS a skakat tak, jak si v Redmondu zrovna pisknou.Mozna kdyby to bylo gratis, tak bych to nejak prekous.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jak do delas u jinych komercnich platforem? Myslis, ze si neco koupis jednou a mas pak vsechny nove verze zadarmo?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

"Možná by to mohlo popotlačit MS ke zlepšení efektivity nových verzí DX,…" - tento pokus tu byl, MS neměl zájem, proto Mantle...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jen tak pro doplneni, to mantle se snazi nahradit mozna tak leda D3D, rozhodne ne DX:) D3D je jen jedna soucast DX a na cele DX vazne Mantle ambice nema:)
Ale at je to jak chce, porad sustava to, ze AMD se snazi vesrat nejakou sracku lidem ..... nekompatibilni s ostatnima platformama .... prijde mi to jak to zminene 3DFX, navrat do minulosti ..... vsechno ostatni evolucne smeruje k unifikaci a jednomu reseni, ale v AMD si rekli NE:) My pujdem jinym smerem:o) .... osobne si teda myslim, ze v tom mantle jde o neco uplne jineho nez se pise v clanku, jinak by to nemohlo mit ani teoretickou sanci na minimalni uspech .....

A jeste co se tyce D3D, tak MS spolupracuje primo s vyvojari HW na implementaci .... dokonce jsem nekde videl i tu korespondenci a navrhy standardu, maji na to nejakou verejnou workgroupu, kde na te implementaci delaji, takze pochybuju, ze by ATI karty umely neco zasadniho, co neni v DX, historie ukazala, ze je to spis naopak a vyvoj DX je napred pred kartama, coz je ovsem logicke ......

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A co Nvidia a CUDA ? Je celkem logické, že se každý výrobce snaží ze svého hardware vymáčkout maximum, které lze a pokud to univerzální API neumoňuje, tak výrobce sáhne k vlastnímu řešení. Zatím bych to nijak nehodnotil a už vůbec nevynášel unáhlené soudy. Všecno bude záležet na dalších okolnostech, na herních studiích i na reakci Microsoftu nebo NV s čím se vytasí :o)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Slusnej slovnik, nekdo ti slapl na kuri oko? Prskas takhle i kdyz jde o jineho vyrobce?
Co treba PhysX? Cuda a podobne, proc nV nepouziva standardni nastroje? Kdyby vsichni a predevsim MS dodrzoval standardy nebyl by problem. Ale kdyz ma nekdo predstavu, ze diky monopolnimu postaveni si muze schvalene standardy upravovat k obrazu svemu, netreba se rozcilovat nad tim, ze nekdo prisel z necim novym, co treba vyuziva hw daleko lip, nez neco, co si o sobe mysli, ze je standard.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak on si může každý napsat co co chce. Jediné platformy, které jsou trochu univerzální, je OpenGL a SDL, zbytek je vždycky proprietární a na něco vázný. Glide na 3dfx, Mantle na AMD, DX na systémy od MS... Proto se asi nezbavíme stavu, kdy se buď musí napsat víc backendů, nebo se použije nějaký univerzální.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Klidne si kup 4 dvoucipovy grafiky a 128 jadrovy procesor na 10GHz aby ti to utohlo ty zapraseny sneky jmenem DX, Flash, Java, 10 druhu NET Frameworku, Silverlight a dalsi balasty co jen neefektivne vyuzivaji dany hardware. My ostatni rozumnejsi si ponechame stavajici hardware a dekujeme tem, co maji zajem z nej vytriskat optimalizaci co jde.

Ohledne nekompatibility, tak tim je prave, nejen to, DX ktery jinde nez na M$ OS neuplatnis.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Objevila se zajímavá spekulace na Anandovi, že Mantle je vlastně Xbox One’s low level API přenesené do PC a má umožnit snadnou portaci her z konzole na PC .

http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?p=8527904&sid=f87ec53d63aeeea59cf...

víc se asi dozvíme 11 -14. listopadu na AMD developer summitu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyz Mantle bude nahrazovat api DirectX muze se klidne stat ze na 64-bitovem Windows XP ktere v zakladu podporuje nejvys DirectX 9.0c rozbeham tutez grafiku jako uzivatel na Windows 7 co mu nativne system podporuje DirectX 11 :-) Zakladem je podpora Mantle pro XP-ecka a kvalitni graficke ovladace. Zebychom sa dockali GTA 5 v kratsim casu? -te 64 bitove kuli alokaci vetsiho mnozstvi RAM(3.25GB+)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

teoreticky ano, problém bude spíše to, že pro nové GCN GPU už nebudou vycházet ovladače pro Win XP, takže tato schopnost bude asi spíše teoreticka :o))

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jenze mantle nebude nahrazovat directx, ale jen cast direct3d:) A navic by nekdo tu hru musel na PC udelat tak, aby to mantle pouzivala, coz asi nebude bezne ... navic bude potrebovat urcite novejsi directx nez 9.0c a urcite takovou hru ani teoreticky nepustis na XP, taky proc na 13let starem systemu, dyt to uz snad nikdo nepouziva ne? Urcite ne na HW, ktery by zvladl jakoukoliv novejsi hru za poslednich rekneme 5 let?:)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Asi jako jeden z mala (mozna jediny, vcetne autora) jsem se rozhodl trosku patrat wocovlastnego .... velice zajimavy clanek je na anandtechu: http://anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-a-lowlevel-grap...

Ve zkratce jde o to, ze AMD poskytla kousek low-level api v miste, kde je direct3d (opet neplet s directx, to je neco uplne jineho a direct3d je jen jedna z mnoha soucasti) nebo opengl udajne az 9x pomalejsi diky vysoke mire abstrakce, konkretne HLSL. Navic s tim, ze to API bude s HLSL kompatibilni a umozni snadnou portaci.
V realu to je cele tak, ze je to site na miru xbox one. Kdyz budou chtit vyvojari nekde pritvrdit a fakt se vyplati lezt primo do HW, tak pouzijou mantle (protoze obe konzole maji ATI karty) a pro zbytek pochopitelne ostatni komponenty direct3d a celeho directx .... ALE, pokud budou pak portovat hru na PC, tak to nebude jen zmenou prepinace v kompilatoru, ale budou muset i tu mantle cast predelat do cisteho direct3d, coz bude ale diky jiste kompatibilite vcelku jednoduche. U PS4 je to pochopitelne uplne jina pisnicka, PS4 bude OGL, takze tam to bude o neco slozitejsi.

Situace na PC se samozrejme nemeni, PRIMARNE BUDE/MUSI BYT UNIVERZALNI API DIRECT3D NEBO OPENGL, uz jenom proto, ze PC kraluje nvidia ..... takze vyvojari PC her to napisou v obecnem API a kdyz se jim bude joooo chtit (rozumejme - AMD sahne dostatecne hluboko do penezenky u zname hry, aby propagovala jejich karty), tak implementujou i podporu glide .... pardon mantle:)

Nicmene at je to jakkoliv, je zcela jasne (uz jenom z principu evoluce, ze k bordelu s glide se asi nikdo nevrati), ze mantle si neklade a ani nemuze klast za ukol jakkoliv nebo kdekoliv nahradit opengl nebo direct3d, ktere mozna jsou v jistych vecech o neco pomalejsi diky vysoke abstrakci, ale zase jsou zcela univerzalni pro vsechny HW platformy.

Co je ale zcela jiste, ze se da v nejblizsi dobe ocekavat to same API v podani nvidie:) Takze tu budou opet hry, ktere nas uvitaji logem ATI nebo nvidia a budou pro ne optimalizovane a na konkurencni platforme pobezi patrne o kapanek pomalej (9x pomalejsi volani nejake casti API rozhodne neznamena 9x mensi framerate:)) a bude v tom bordel, obvinovani atd .... ve skutecnosti to prinese akorat dalsi vrasky vyvojarum her, bud pouzijou jen high-level API nebo spolu s tim i oboje (vlastne obtroje, jeste je tu intel:) low-level API a nebo jenom jedno od firmy, ktera zaplati vic:)
Nejak se nedokazu rozhodnout, kdo na tom vlastne vydela, zakaznici asi nijak vyznamne, developeri PC urcite ne, mozna developeri pro xbox one, ze budou mit jednak vykon a jednak snazsi portaci na PC .......

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pozor, ale tohle ja zatím jen nepotvrzená Anandova vlastní spekulace, takže jakkoliv to může znít logicky a věrohodně, nutně to nemusí být pravda :o) viz.můj post kousek nad tebou .....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemá v tom smysl hledat tolik logiky, jde vždy primárně o prachy, ne o to co je nejlepší nebo nejlépe funguje. Nvidia a ATI rozhodně nebyli nejlepší výrobci GPU za dob kdy ještě byla opravdová konkurence a přesto jsou to ti 2 co s námi zůstali.

Kdyby to bylo vše ideální, vůbec by se nejelo v DirectX ale v OpenGL. OpenGL díky svým extensions je celkem univerzální, nejsou to bylíky technologií u kterejch když 1 nepodporuješ jsi nekompatibilní s celym balíkem, ty ostatní můžeš stále používat. Dále když už jsi nabral Nvidii, tak té se historicky v OpenGL vždy více dařilo a byla by to právě ona kdo by jej tedy uvítal + všichni by byli více šťastni protože OpenGL je komplet multiplatformní kdežto DX je otevřené, takže v ideálním světě by DX nikdy nezvítězil oa nebylo by to rozhraní co používá 99% her, ale realita je taková že se tak stalo.

Takže s mantle se ještě uvidí. Když MS bude proti, bude to stále hodně těžké, i když sám doufám v pád monopolu MS jakožto herní platformy na PC.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problem je ten, ze opengl nemuze ani teoreticky nahradit directx ....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jak ne? V 90.tých letech bylo OGL oproti DX dominantní, v profesionálním SW DX prakticky neexistuje. Na všechn non-microsoft herních konzolích, i na tabletech/handheldech/telefonech se hry hrajou v OpenGL.

Nebo na Pc ti třeba Quake 4 ve své době přišel enginem a graficky špatnej? EE, dá se tim nahradit úplně všechno. Kdyby dominovalo OGL měl by jsi teselaci už v roce 2007 kdy jí AT předváděla na OGL tech demech pro R600, atd. U OGL jen přídáš extension a všechny GPU co jí uměj jí můžou začít používat, ty co ne ji holt mít nebudou. DX je brzdou co si prosadil MS.

Já si moc dobře pamatuji jak to tehdy bylo, ve zlomových letech 1999/2000. Tehdy Direct 3D prosadil MS při těsné spolupráci s Nvidií. Jejich karty obecně dostávaly na prdel v OGL, Glide neuměly, v DX byly konkurenceschopné a MS s nimi těsně spolupracoval, DX7 ušité přesně na míru Geforce 256 (schválně aby s ním S3 Savage 2000 byla nekompatibilní), DX8 přesně na prdel padla GF3 TI. To v kombinaci s necheatovanými 3Dmarky 2000/2001 způsobilo masivní rozmach NV, a D3D. NV také poskytla GPU pro první Xbox a rovněž v té době nastal konec Glide a masivní odklon od OGL. Z konkurečních výrobců GPU už později povstala jen ATI která se do OGL díky mizenrejm driverům taky nehrnula, ztrátu tam dotahla až v roce 2007 a tehdy už bylo OGL v hrách na PC mrtvé...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

co umí DX umí Open GL také, jediné v čem se můžou lišit jsou v nástrojích pro vývojáře, které má DX na velmi vysoké úrovni, což může práci usnadnit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jsem si promazaval asi tisic otevrenych zalozek ve firefoxu a narazil na http://diit.cz/clanek/ea-frostbite-3-a-optimalizace-nvidie
no-x je asi vizionar:o)))
Takze nakonec to o te dezinformaci pravda nebude a stahli to ucelove .... HODNE ZAJIMAVE:)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.