Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD poskytla Mantle jako základ next-gen OpenGL

Uživatelé PC by měli být vděčni AMD minimálně za 3 přínosy do světa PC. 1. Matematický koprocesor. 2. 64 bitový procesor do běžného PC. Dodnes pamatuji naléhání vývojářů na Intel, který stále dokola odpovídal že 64 bit CPU není třeba. Prosby vyslyšelo AMD a Intel pak už musel reagovat. 3. Mantle, až do jeho příchodu se to bahno na dně PC ani nehnulo a nevábně zahnívalo. Podívejte se dnes, náhle všichni vidí potřebu s API začít něco dělat, a to co nejrychleji.

+1
+27
-1
Je komentář přínosný?

a taky prvni x86 1GHz procesor. v te dobe to byly doslova zavody ve zbrojeni a vykon CPU letel nahoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Amd bolo leader odjakziva, to ale fanbojom nevysvetlis.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Zajímalo by mě, kdo si dneska vzpomene na celou řadu slavných počítačů založených na řezech Am2900.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

... taky prvni opravdu vicejadrovy procesor do desktopu pro obycejne lidi - slepence typu inteliho Netburstiho Preslera, Smithfielda propojene FSBckem za to pocitat nelze - prave na Manchesteru, Toledu mohl obyc. uzivatel poprve videt prinos vicejadroych prociku.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

jo a nezapominat na dnes jiz mrtve 3D Now! - odpoved na inteli MMX, ktera sla vsak mnohem dal a a donutila intel vyvinout a (stale vyvijet:-) SSE

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A taky 133 MHz procesor 486 lehce pretaktovatelnej na 150/166 MHz (byl rychlejsi nez prvni Pentium)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Z toho nektere zahnivajici cleny Khronosu trefi slak :-D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia jiz od zacatku na foru gameworksu psala ze o Mantle ma zajem, takze je dost nepravdepodobne aby onej nyni zajem nemela :) problem byl v AMD ktere proste Mantle neuvolnilo a to ani Intelu ktery zajem take projevil, da se predpokladat ze AMD zjistilo ze by samo Mantle neutahlo (maji male zkusenosti s jakymkoliv SW a jeho protlacenim na trh protoze to proste stoji sileny penize ktere AMD proste a jednoduse nema, SW projektu ktere AMD dovedlo k vysumneni je nekolik, a ze byli mnohdy velice dobre a mohli uspet, ale holt nemaj finance a lidi co by to umeli protlacit) a ikdys vetsinu prace odvede Dice a jeji programatori, tak mnohem drazsi cast zvana marketing proste v podani AMD vzdy krachovala, pokud je to tedy pravda ze to nabidli Khronosu, tak OpenGL je cesta jak Mantle udrzet nad vodou dele nez par let, kdy by zapadlo stejne jako predchozi SW pociny AMD

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

jj, envidia (vystizny to nazov) mala zaujem o Mantle, ale az v case ked zistili, co s tym Dice a AMD dokazali, na zaciatku na to kaslali, lebo ich strategia je proprietarna soft. a hard.- krasne tu vidiet, kto sa stara o rozvoj pc trhu - AMD (hoci prave z pozicie toho druheho) sa snazi otvarat a spajat trh a envidia len vendorlockovat(tj rychlejsi dnesny zisk a kuskovanie trhu) nez dlhodoba strategia, kedze predaj pc dlhodobo stagnuje alebo dokonca klesa
este ze sa pridal Intel, teraz to ma sancu na uspech

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Přesně jsi to shrnul - zisk. To je to, za čím společnost jde a je to její priorita, neboť je zodpovědná jejím akcionářům. Bohužel, trh je hodně pokřivený tím, že AMD de facto snad ani nemůže zkrachovat. Z toho důvodu si asi můžou dovolit dlouhodobé plány, ač jsou několik let v mínusu, a čekat, zda se strategie osvědčila nebo ne. Ostatní firmy, snad vyjma Intelu, si tohle dovolit nemohou, protože by jednoduše zkrachovaly nebo by v lepším případě dopadly jako Matrox (z absolutní špičky na absolutní chvost na trhu).

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Jak říkám, AMD je tu jen proto, aby monopolní úřady nešlapaly po Intelu a nVidii. :)

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

To mícháš hrušky s jablky. Mantle je hotový, takže nějaké řeči, že by jeho vývoj AMD neutáhla, jsou dost mimo mísu. V současnosti už pracuje přes 70 vývojářů na hrách a aplikacích využívajících Mantle, připravuje se i podpora v profi segmentu (FirePro). Mantle bude fungovat dál bez ohledu na to, jestli na něm Khronos Group postaví novou verzi OpenGL nebo ne - tzn. na tomhle rozhodnutí vůbec nezávisí, jestli a kolik bude AMD do Mantle v budoucnu investovat.

Stejně tak už byla několikrát vyvrácená domněnka, že by většinu práce na vývoji Mantle prováděla DICE. Nic takového žádné oficiální prohlášení jedné nebo druhé strany neuvádí - pokud si za tím tvrzením stojíš, prosím o link na vyjádření, kde DICE nebo AMD něco takového potvrdila. Spolupráce probíhala, ale poněkud odlišným způsobem. Co se Nvidie týče, je jedna věc mít zájem se co nejdříve podívat do kódu konkurenčního API a druhá věc je přijmout konkurenční API za průmyslový standard.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

narozdil od tebe ja s enginem s podporou Mantle pracuju a vim s kym jednam v emailove komunikaci, a nikdo z AMD to fakt neni, Mantel je hotovej jen v prvni fazi, snad necekas ze ted prace ustane a budou cekat jak to zastara? takovej pristup mas k praci mozna ty kdys pises clanky

jen 70 vyvojaru? safra jen nas team cita asi 250 vyvojaru, celosvetove jich bude pocitam tuisice nebo desetitisice, takze doporucuju se registrovat na obe fora jak na oficialni AMD forum kde si alespon budes moct precit oficialni veci okolo Mantle, tak na forum Gameworks kde bys zase mohl cerpat oficialni info z druhe strany, treba bys pak nepsal sve spekulace jako nejaka fakta ;) na prvne jmenovane se muze prihlasit kdokoliv

ale je me jasny ze pro vytvoreni kultu ktery potrebujes a budujes je potreba si cucat info z prstu, skoda ze tim totalne schazujes Diit

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

70 vyvojaru = 70 vyvojarskych tymu, aspon to tam vidim ja, ze pise ne o vyvojak=1clovek

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Samane ty mas vzdycky klice od vsech hernich studii, 3d technologii a vis co koluje v kuloarech silicon valley :)) A vse mas v mailu :)) Ja a mozna i dalsi si pamatuji na tve ranne prognozy o mantle..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jako externi pracovnik 3 celkem velkych studii mam holt pristup k 3 ruznym enginum + tem ktere si muze okusit kdokoliv a jsou pristupne vsem kdo se umi zaregistrovat a stahnout si je, na forum AMD se muze registrovat kdokoliv a precist si to tam sam

ja nevim jak ty, ale ja mam svoji praci jako konicek a pokud zrovna nepracuju, tak se rad podivam na technologie ktere nabizi dalsi enginy, a to na jakych hrach nebo jakyma studiema jsem prosel si muze kazdy zjistit z meho CV ktere je ke stazeni na mich strankach, je to dohromady asi 20 velkych PC/konzolovich her a konci to 3 celovecernimi filmy

v silicon valley jsem nikdy nebyl, ale umim cist a kdys chci informace treba o Mantle, tak jdu na nejpovolanjesi misto, stranky AMD a jejich forum ;)

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Nezpochybnuji tvou práci, ale i jako vyvojar jsi jen cudla ve velkem rybniku. Snad vis kolik lidi jako ty pracuje na jednom titulu. Tudiz jsou ti dany dilci informace ktere potrebujes ke sve praci a silne pochybuji, ze se ti do mailu dostavaji strategicka rozhodnuti pred zverejnenim, ktere tu potom tvori titulky "peklo zamrzlo". S čím s tebou souhlasim je, že je i u low lvl api je nutny dalsi vyvoj nebot musi flexibilne reagovat na zmenu v architekture gpu..koneckoncu proto jsou v tom konsorciu vsichni vyrobci gpu..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

mam pristup na cele forum a tedy vidim vse co zverejni, informace jen ke sve praci dostavam vpodstate jen na foru "zamestnavatele" ac i tam vidim vpodstate vse krome casti managementu, takze kdyz se chci podivat na dokumenty treba pro animatory, tak je vidim, stejne tak pro programatory, scriptery, zvukare a dalsi soucasti teamu, oni nemaj duvod tyhle informace nejak filtrovat podle profese

to ze ja ke sve praci ty informace nepotrebuju a je me vpodstate sumak na cem a jak to pojede je druhotne, treba ted mam pristup i k defkitu OculusRift ikdys ho na nic nevyuziju, ale kdys vidim jaky nesmysly si no-X obcas cuca z prstu tak proc bych se neozval? pritom zaregistrovat se na forum AMD a napsat tak objektivni pravdu ma stejne snadnou jako kdokoliv kdo sem na Diit chodi

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Ty musíš být teda extra velký vývojář, když neumíš ani psát česky. Krom toho, vše co tu od tebe čtu je spíše navážení se do redakce, než cokoli jiného. Pokud máš zdroje, tak se s nima vytas, chytráku.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

konkurence moje zdroje jiz nekolikrat vyuzila ;)

a to ze neumim cesky me nejak diskvalifikuje ? v cem je jako dobre v moji profesi umet cesky? to me musis objasnit, v cem je pro vyvojare co ho zivi z 99% zahranicni klienti dobre umet cesky? o tom ze jsem dysortografik je myslym zbytecne psat, stejne nebudes vedet co to je

mimochodem nikdy jsem nikde nepsal ze jsem "velký vývojář", mam jen 182cm, tedy docela prumer :D a profesne se povazuju take za prumer a nikdy jsem nikde nepsal nic jineho ;)

a zdroje tu mas zminene, forum AMD, pokud jsi tak chytrej ze umis nekoho nazvat chytreakem, tak snad zvladnes navstivit i forum AMD ne? nebo to nezvladnes?

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Proč bych se já měla registrovat? Ty se tady oháníš AMD a Nvidia fóry. Když máš přístup, co ti bráni zveřejnit zde kopii dané oficiální zprávy i s odkazem na zdroj? Ostatně k nalinkování tvých zdrojů jsi byl již jednou vyzván redakcí.
To, že neumíš psát česky sice přímo nevypovídá o tvé schopnosti programovat (nebo co vlastně jako součást schwartzsystému provádíš), ale vypovídá to o míře tvého vzdělání, což se odráží do mých pochybností o tvé profesní kvalifikaci (ať už ze strany jazyka anglického či počítačového). Když nezvládáš ani češtinu, jak můžeš zvládat angličtinu?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale no tak..pokud je to diagnostikovaná porucha, je ubohé za to člověka srážet.. Mám kamaráda programátora, který má podobnou diagnózu a nijak mu to nebrání realizovat se na trhu práce..je to spíš o pochopení okolí..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

me vzdelani je myslim na dobre urovni, a v me profesi se musim vzdelavat porad abych se udrzel v cinnem procesu ;)

"Když nezvládáš ani češtinu, jak můžeš zvládat angličtinu?" to zni jakoby ti vsichni co umej Anglicky museli zakonite mluvit Cesky?

mimochodem muj prizpevek k schwarz systemu je ten, ze davam praci momentalne 8 lidem a penize pro ne pochazi ze zahranici, dane , zdravotni a socilani pojisteni se z nich plati zde v CR ;) ale pomlouvat ostatni umis fakt pekne :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No já mám dojem že se pokud jde o počet vývojářů se no-X jen špatně vyjádřil a měl namysli studia (malá velká). Jsem si zcela jist že při vaší inteligenci to bylo jasné i vám, ale proč si nekopnout že? Zvláště když mi k tomu dal oponent příležitost. Pokud jde o podávání informací tak přece záleží na tom jak se aktéři domluví. Pokud budu pracovat na vývoji hry, budu problematiku Mantle řešit s tvůrci Eginu kde je implementován. Pokud budu řešit ovladač pro svůj Hardware, budu to spíš řešit s AMD. Ale to je můj pohled laika na problematiku kolem vývoje.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nedovedu pochopit, že při tak skvělých informačních zdrojích, jaké máš k dispozici, píšeš do diskusí tolik nesmyslů vzniklých spekulacemi na fórech, které už dotčené firmy dávno oficiálně vyvrátily.

Promiň, ale s kým jednáš při e-mailové komunikaci, jen těžko dokládá nebo vyvrací, kdo je autorem Mantle. Pokud zavolám na uživatelskou podporu Microsoftu, taky se mi ozve najatý pracovník call-centra a ne Bill Gates - a rovněž z toho nedělám závěry o tom, kdo je nebo není autorem Windows ;-)

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

zaregistruj se prosimte na forum AMD a precti si poradne co kde kdo vyvratil ;) to ze citujes porad dokola nejaky pochybny weby z toho oficialni informace fakt neudela, pritom registrace na to forum je taaak strasne snadny, asi stejne jako zaregistrovat se na Diit, takze to predpokladam zvladnes, treba pak zacnes o Mantle psat konecne poradne a objektivne a ne jako jista "konkurence" :)

pritom me udivuje ze jako fanousek AMD necerpas informace prave primo od AMD na jejich strankach

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Dnes se informace shánějí někde úplně jinde než na fórech (a to i firemních) :)
Se vší úctou, to, že víš o Mantle velké kulové mě tu (i jinde) usilovně přesvědčuješ už nějakou tu dobu a na tvé příspěvky už raději nějaký ten pátek ani nereaguji. Pokud vím, tak ty jsi grafik, takže nějaké Mantle je pro tebe španělskou vesnicí. Být tebou držím se raději svého, tedy "kreslení trávy" a nesnažil bych se vtírat mezi programátory, kam zjevně nepatříš. Urážet se nemusíš, protože jak jsem napsal, se vší úctou :)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

A on grafik nemuze umet programovat? mimochodem travu jsem nikdy nekreslil a v uplnem zacatku jsem se k hram dostal prave profesi kterou ty oznacujes ze se mezi ne vtiram :D normalne ja byl dokonce i animator, fotograf, a ted mam dokonce i oznaceni CEO a Founder, ten svet je ale nespravedlivej co :D

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

I grafik samozřejmě programovat může, ale to zjevně není tvůj případ.
Ano, svět je nespravedlivej, když si každý, kdo založí vlastní firmu, může říkat CEO a Founder, což ho papírově staví na úroveň Steve Jobse nebo Jen-Hsun Huanga :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ja byl do te pozice CEO dosazen, a uplne nejhorsi je ze Fredrikem Liliegrenem do jejich dcery pro vychodni Evropu :D zakladatel jsem uplne jine spolecnosti co nema s hrama temer nic spolecneho a dela pouze programing ;) to je hnus co :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

mi to prislo ako ten vtip
ako poznate uzivatela macu? sam vam to povie

..nemas nikoho kto by ta v sukromi za tvoje uspechy chvalil?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, jestli to je hnus, tak to opravdu nevím, protože jsem tvá programátorská díla nikde neviděl :)
Nicméně, podle těch nesmyslů, kterýma krmíš různá fóra v Čechách si ale myslím, že tvá programátorská díla hned tak asi neuvidím.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A proč by jste měl dostávat podporu k engine od AMD? Jako příklad tedy beru, že děláte v enginu Frostbite které má nasvědomí Dice/EA a podporu chcete od AMD?? To dává smysl?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

NVIDIA sa podľa všetkého už k Mantle vyjadrila: http://www.dsogaming.com/news/nvidia-finally-officially-speaks-about-amd...

Nie je to zrovna pozitívne, ale veď uvidíme. Každopádne ak by Mantle prijali, nehrali by na ihrisku s vlastnými pravidlami a boli by závislí od toho čo urobí AMD. A to zrejme stojí za odmietnutím.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

No já to vidím jako podivnou výmluvu. Mantle je prvoplánově řešení hrdla výkonu u CPU a v druhém plánu v GPU a tam už musí zapracovat výrobce GPU sám. Přece nechcete aby AMD řešilo ovladače pro GPU NV. Ani nevím o žádných podmínkách k využití jinde a někým jiným.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Přece nechcete aby AMD řešilo ovladače pro GPU NV"
-no jen aby to treba EK AMDcku nenaridila :-))) - podobnych podivnych rozhodnuti (Opera vs.MS) uz tu bylo... a to rikam jako zastance EU (protoze jsem cech a bez EU by to tu vypadalo jako v rusku)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

není pro to důvod. AMD nemá monopolní postavení a nvidia takové rozhodnutí učinila ze své vlastní vůle.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

AMD by nedělala ovladace pro NVidia, NVidia by si ovladace pro mantle udelala samozrejme sama. AMD by vydala API s plnou dokumentaci a resili by se pripadne potize ci návrhy na zmeny do dalších verzi atd, pripadne certifikace ovladacu, pokud by se AMD rozhodla ale to je predcasne a bezpredmetne - NVidia MANTLE nepodpori.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ja to beriem tak, že interface k Mantle je pod rukou AMD a ten si AMD bude meniť podľa toho ako oni budú chcieť a NVIDIA by sa musela iba prispôsobovať. Tiež sa mi inak taká výhovorka moc nepáčí, ale nevidím do pozadia vecí a prečo sa NV tajkto rozhodla. Každopádne dúfam, že aspoň budú ďalej riadne makať na ovládače pre DX podobne ako sa im to podarilo pri predposlednom kde slušne navýšili framerate pre hry s DX11.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

MANTLE by mel byt ve finalni verzi dodavany ve zdroj. kodu (jako ostatní API), zmeny by se po vydani finalni verze dostali az do dalších verzi a vse ostatní by se resilo přes ovladac. Je to rozhodne o svetelne roky dal nez kam se dostala NVidia s jejich GameWorks a moznosti ostatních HW vyrobcu optimalizovat pro tento middleware.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Zastupci NVidia se vyjadrili ve smyslu, ze MANTLE nic neprinasi ale hned v zapeti dodali ze DX12 (resici naprosto stejny problém vlastne stejnym zpusobem na dnesnim HW) je krok vpred. Coz dost dobře nedava smysl. O tom, ze se da DX11 driver zlepšovat není pochyb ale taky není pochyb o tom, ze zadna optimalizace (DX11 se v ovladacich optimalizuje několik let!) se nedostane ani na zlomek narustu, které MANTLE a DX12 prinasi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Naprosto mimo misu -

AMD neni softwarova spolecnost a API neni klasicky software nebo middleware (a i ten se dela jako priklad vyuziti nového HW a kvůli novemu HW).

MANTLE je ve fazi beta a prakticky hotove, krome plne dokumentace.

MANTLE se neuvolnilo kvůli chybejici dokumentaci a doladeni do finalni verze, a az bude hotova tak se plne zpristupni.

Pokud NVidia mela zajem o MANTLE, coz mi uniklo a je to podle mého nazoru nesmysl (politika spolecnosti), tak proc okamzite po predstaveni představila AZDO pro OpenGL?

Protlaceni technologie nezalezi na tom kolik penez je do toho ta společnost ochotna nacpat. Dobra technologie si najde cestu i v omezenych podmínkách. AMD s tim ma hostoricke zkusenosti. Naopak nacpani pomerne velkych prostredku do dobre technologie muze ztroskotat na omezenich ze strany výrobce (PhysX je dobrym prikladem). PC je vtomhle smeru platforma kde si proprietaritu pro mainstream nemůže dovolit téměř nikdo ( a pokud tak to logicky zamezi masovemu rozsireni).

Na API (podobne je to s middleware, SDK atd.) se bezne spolupracuje s vyvojari, pro ty se koneckonců to SW vrstva dela, AMD si neudelala jakesi API jenom proto, ze to Huddymu prislo jako dobry napad na reklamu, ale protože vyvojari chteli efektivnejsi pristup k HW (z mnoha duvodu, třeba pro zvyseni poctu PC, který budou schopny aplikaci rozjet, coz prima znamena vic potencionálních zakazniku).

AMD uvedla objektivni duvody proc s MANTLE pocita i do budoucna.

AMD dava do technologii i vývoje primo se tykajicich PC platformy (Radeon SDK, openCL developement atd.) procentualne obrovske prostředky a rozhodne (mozna i nasobne) vic (procentualne) nez třeba 20* vetsi intel.

AMD ma historicky spatny marketing, nemůže / nepouziva nekale praktiky a proto je koneckonců tam kde je; presto dokaze konkurovat 20* vetsi konkurenci. To koneckonců dost vypovidava o tom jestli technologie (na které si všechny asi nevzpomeneme, zapomeli jste třeba HyperTransport, integrovany pametovy radic..) jsou nebo nejsou pro platformu prinosne a jsou vyvijeny efektivne.

Jaky se to prosim AMD snažila protlacit SW a nepovedlo se ji to?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuji casy kdy se mnozstvi api snizovalo, ne zvysovalo .... tohle dopadne celkem predvidatelne ...

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

no, daj prognozu :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Uvidime ako este zareaguje MS. Hlavne ci bude Mantle hadzat po nohy polienka aby nahodou moc nepredbehlo ich DX.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Coze sme to sposobili?

Ikonas Graphics Systems - The world's first GPGPU
Ikonas Graphics Systems Inc. was founded in 1978
http://www.virhistory.com/ikonas/ikonas.html
a uz vtedy mali prve GPPU s overheadom,

ale az do roku 2010 nebol namerany a namerali sme ho my, presnejsie ja(alebo to nikto nezvrejnil, lebo tomu neveril, alebo mu to nevonalo).

experiment; stredna hodnota; smerodajna ochylka; median
Program v~jazyku C bežiaci na~CPU bez~prenosov dát;6,271; 2,000;5,015
Program v~jazyku C bežiaci na~CPU s~prenosmi dát; 14,530 3,662 12,180
Program v~OpenCL bežiaci na~GPU bez~prenosov dát; 0,940 ; 0,100 ; 0,940
Program v~OpenCL bežiaci na~GPU s~prenosmi dát ; 1 268,060 ; 59,470; 1 276,820

ktora bola v nepublikovanom clanku s reakciou na abstrakt

Předmět: WG: Echtzeit und OpenCL

Datum: 21. novembra 2011 10:04:33 GMT+0100

Komu:

----Ursprüngliche Nachricht-----

Von: Carsten Emde [mailto:C.Emde@osadl.org]

Gesendet: Sonntag, 20. November 2011 23:12

An: Michael Hennen

Betreff: Re: Echtzeit und OpenCL

gibt es einen Mehrwert, den man im Bereich von Echtzeit-Systemen aus der GPGPU ziehen kann?

{\Ja, durchaus.

Ich diskutiere dieses Thema gerade mit AMD für weitere Marketing-Maßnamen in Q1(2012), die auch in Richtung Automation gehen sollen. Da wäre ein Echtzeit-Thema incl. GPGPU / OpenCL doch sehr passend…. Durch die Parallelisierung von vielen Tasks z.B.? Oder ist das zu weit hergeholt?

Es ist wohl insgesamt ein sehr interessantes Thema, aber zunächst mal nur eine Idee - ohne aktuell verfügbare Lösung. In einer Arbeitsgruppe an der slowakischen TU in Bratislava hat man sich mit diesem Thema beschäftigt und folgendes Abstrakt für unseren Real Time Linux Workshop eingesandt.

nasledne to bolo publikovane v rozsirenej verzii

Názov
Realtime scheduling using GPUs-proof of feasibility
Autori
Peter Fodrek, ĽUDOVÍT Farkas, T Murgas
Dátum publikovania
2011/12/10
Názov časopisu
Recent Researches in Circuits, Systems, Communications & Computers: ECS'II: 2nd European Conference of Systems
Strany
285-289

Tak sme merania poslali AMD resp. ich zatupcom,

a potom to prislo

AMD Hawaii: Mantle - 3D revoluce na PC, nebo novodobý 3Dfx Glide?
26. 9. 2013
snížený overhead, zvládá 9× více draw-calls za jednotku času oproti DirectX
http://diit.cz/clanek/amd-mantle-api

AMD cez HSA znizlo overhead v openCL

AMD Kaveri A10-7850K and A8-7600 review: Was it worth the wait for the first true heterogeneous chip?

By Joel Hruska on January 14, 2014
In the software-only test, Intel outperforms AMD by 2:1 against the old Richland core and a still-sizeable 60% against the A10-7850K. In OpenCL we see Intel’s performance crater, while Kaveri dives to nearly Intel’s CPU-only speed. With HSA enabled, however, performance skyrockets — AMD’s A10-7850K is more than 5x faster than the Core i5-4670. This, more than any other result, points to the potential of HSA, but we have little visibility into how accessible these performance gains will be in a suite of applications.
http://www.extremetech.com/computing/174632-amd-kaveri-a10-7850k-and-a8-...

Mantle „beta“ nabízí nárůsty výkonu od 1 do 41 % - aktualizováno
30. 1. 2014
http://diit.cz/clanek/mantle-narust-vykonu

DirectX a OpenGL chtějí dohnat Mantle, sníží overhead
26. 2. 2014
http://diit.cz/clanek/directx-opengl-snizi-overhead

Vydáno OpenGL 4.5, Nvidia má i ovladač a vzniká iniciativa za next-gen OpenGL
před 3 dny
http://diit.cz/clanek/vydano-opengl-45-nvidia-ma-i-ovladac-vznika-inicia...

AMD poskytla Mantle jako základ next-gen OpenGL
před hodinou | no-X | Novinky, Grafiky, Software
Když AMD tvrdila, že DirectX 12 neznamenají konec API Mantle, mohl jen málokdo tušit, kam až těmito slovy míří. Společnost nyní poskytla své API jako základ pro příští generaci OpenGL.
http://diit.cz/clanek/amd-mantle-pro-next-gen-opengl

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Gratulujem, a verim, ze sa vam dostane aspon nejakej tej motivacnej odmeny za nasmerovanie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Lol, opravdu lol, uz jsem se dlouho u profese tak z paty nezasmal, jako dneska :) Voni to udelali zase :) Uz zase hodila amd vyvoj sveho "vynalezu" na nekoho jineho! Svata prostato, ja dostanu mlady :)))) To se uz mohli rovnou zamerit na opengl od zacatku, a cele veci a problemu by to prospelo 100x vic (coz kriticke hlasy pripominaly od zacatku). A mozna to dopadne jako treti stranou vyvijeny raptr a bude to skutecne funkcni, uzitecne a pouzivane! Kyho vira.

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

Než začnete psát příspěvky tohoto ražení, zjistěte si posloupnost. Před tím než se objevilo Mantle se v DirectX dělo jen málo a v OpenGL to nebylo lepší. Jak chcete v této atmosféře rozjet projekt podobného kalibru? Na mne dělá dojem to že aktéři v OpenGL čekají až s čím přijde MS s DirectX, pokud s ničím tak se v OpenGL spalo vesele dál. Mantle ukázalo co se dá z dnešního hardware vymáčknout a jak je DirectX proti němu zastaralé. MS ohlásí DirectX 12 a začne cvrkot v OpenGL. AMD muselo být jasné že nemá šanci Mantle ve Windows proti MS prosadit. Využilo však volání vývojářů po API které je multiplatformní, což splňuje OpenGL a změny přístupu aktérů v OpenGL k potřebným změnám , Pokud OpenGL přijme Mantle jako základ, stane se OpenGL vůči DirectX 12 siným protivníkem a úsilí AMD nespadne pod stůl. V tomto úhlu pohledu beru strategii postupu AMD jako velice chytrou.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Navíc myslím, že AMD nebylo nikdy tak naivní, aby si myslelo, že to zvládne samo. Mantle bylo od počátku prezentováno jako přechodné řešení, jakýsi prekurzor pro budoucí API.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To jak dopadne OGL Next nikdo nevi, nicmene dat nekam tisice hodin vývoje zadarmo je něco, za co bych dodavatele rozhodne nehanil, zvlast když se bude zrejme jednat o finalni verzi, kterou AMD musí tak jak tak dokoncit. Potom zacnou práce na MANTLE 2.0 s podporou HSA atd. (coz je podobny směr, kterym jde OGL dnes s OCL).
Muze to znamenat spojeni spolecneho snazeni a z MANTLE se stane zaklad pro novy OGL Next a bude to znamenat jeho zanik. Mozny to je ale nutne by to muselo znamenat protlaceni OGL Next do Widnows jako hlavního API pro Windows hry. A to není vůbec pravdepodobne. MANTLE ma naskok a zatím je nejdal a to je něco ceho se AMD nebude chtit vzdat. Navíc je schopen Microsoft / Khronos dodat lepsi API? Historicky oba dokazali, ze spatnych rozhodnuti dokazi udelal vic nez je zdravo. MANTLE muze jako API vest směr i v budoucnu, pokud se pristup Microsoftu nezmeni tak se o něco podobného vůbec neobavam.
Toho, ze by AMD prezentovalo MANTLE jako prechodny API jsem si nevsiml. spis mi prislo, ze AMD prezentuje pravy opak.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nu, abychom také nedopadli tak, že MS se konečně bude moci zbavit DirectX a nenalévat do jeho vývoje již žádné prostředky, čímž nám tady zůstane OpenGL s, světe div se, jistě dost velkými finančními nároky na vývoj. Což se nikomu samozřejmě platit příliš nechce, tudíž se může klidně stát, že po počáteční euforii tady za pár let budeme mít zkostnatělé OpenGL namísto zkostnatělého DirectX. A osobně myslím, že to tak také dopadne. :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Rafane, jsi uplne mimo realitu souvislosti. Mantle vzniklo jen a pouze za jednim ucelem - zlepsit pozici katastrofalne nedostatecneho vypocetniho vykonu slabsich amd cpu a predevsim APU ve hrach snizenim procesoroveho overheadu. To je neco, co neni krok vpred, ale zpet - normalni desktopove procesory nabizeji vykonu spousta a ceka na vyuziti, neni potreba ho nejak setrit. To ze mantle smeruje k opengl nebo spis opengl smeruje k mantle neni v zadnem, ale opravdu v zadnem pripade proto, ze by se chtelo postavit DirectX. Naopak. OpenGL se musi zbavit letitych nanosu vzniklych snahou _dohnat_ directx a konecne stale vice smerovat predevsim na mobilni a low power segment (kde ma absolutni nadvladu), a dosahnout co nejlepsi multiplatformity a modularity, tedy presny opak toho, kam smeruje a kam nalezi directx. Naopak directx v nove verzi ma (konecne!) umoznit volitelne mensi miru hw abstrakce, aby se lepe vyuzily moznosti dnesnich gpu v pripade, ze to bude zapotrebi. A tak je to spravne. Tri rozhrani pro wokna nejsou potreba. Staci jedno plus jedno skutecne MP (wokna, linux, mobile).

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

To vy jen špatně čtete. Já výše zcela jednoznačně napsal že Mantle řeší v prvém plánu hrdlo výkonu CPU a v druhém plánu GPU. Při vší úctě výkonu CPU není nikdy dost. Průměrné CPU od AMD má v Matle stejný výkon jako nejvýkonnější CPU od Intelu pod DirectX. Když se podíváme na cenu toho CPU AMD, tak pak ta cena CPU od Intelu je jak z jiné dimenze. Studia by vám řekla že chtějí jedno API na vše. Netvrdím že jedno jediné by bylo to nejlepší co by nás mohlo potkat. Když je monopol stojí to za starou belu. Však ale fandím OpenGL nebo Mantle a víte proč? DirectX ze mne dělá vazala MS

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Tak predne, Mantle je zatim v praxi pouzite v Thiefovi a BF4. Tam si muzeme overit jeho prinos, nikde jinde. BF4 engine je v takovem stavu, ze odvozovat z nej cokoliv je prinejmensim sporne (mam nahrano 509h) ale i u thiefa se prinos mantle projevi prakticky jen u APU v nizkem rozliseni:
http://www.techspot.com/review/793-thief-battlefield-4-mantle-performanc...
protoze se jinak flakaji i i3. Takze procesoroveho vykonu je nadbytek - a tam kde je ho potreba nekonecne mnozstvi (Arma), mantle v praxi neprinese nic. A to pracujeme s pripadem, kdy sracky typu APU nebo Celeronu zivi highend gpu, coz pricetny clovek dohromady neda.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

"Mantle vzniklo jen a pouze za jednim ucelem - zlepsit pozici katastrofalne nedostatecneho vypocetniho vykonu slabsich amd cpu a predevsim APU ve hrach snizenim procesoroveho overheadu."

Opravdu? Já měl za to, že jedním z hlavních cílů Mantle bylo zajistit, aby si CPU vlákna grafického programu při komunikaci s GPU byla konečně rovna, takovým způsobem, jakým si jsou rovna při komunikaci vzájemné. Protože dokud se tak nestane, tak bude úplně jedno, jestli budete používat "katastrofální AMD" nebo "nekatastrofální Intel". Ano, ta snížená režie taky přijde vhod, ale čím víc jader budeme mít, tím horší tenhle problém bude.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.