AMD poskytla Mantle jako základ next-gen OpenGL
V první polovině tohoto týdne oznámila The Khronos Group záměr započít práce na nové generaci OpenGL, kterou prozatím pracovně nazývá pouze jako „next-gen“. Za tímto účelem vzniklo konsorcium nazvané Next Generation OpenGL Initiative, mezi jehož členy patří AMD, Nvidia, Intel, ARM, Imagination… a softwaráři jako Microsoft, Google a Apple. Nové API má vzniknout od základů znovu a krom jiných si tyčí cíl redukovat overhead na minimum. OpenGL by se tím mělo dostat do stejné ligy jako Mantle, DirectX 12 a Metal.
Richard Huddy, AMD
Gaming Scientist AMD, Richard Huddy, oficiálně potvrdil, že společnost vzala své API Mantle a se vším všudy jej poskytla Khronos Group, aby mohlo být využito jako základ nové generace OpenGL. AMD si neklade žádné podmínky, neurčuje, jak velká část stávajícího API musí nebo nesmí být použita a nesvazuje jeho využití s žádnými licenčními poplatky.
Využití hotového API by s sebou neslo řadu výhod. Tento krok by výrazně urychlil přípravu nové generace OpenGL, které je již nyní ve skluzu za ostatními (Mantle a Metal jsou plus mínus hotové a DirectX 12 vyjde s Windows 9 příští rok). Dále by tím AMD velmi elegantním způsobem dostala „Mantle do Linuxu“ - tedy alespoň jakožto low-overhead API, byť pod názvem OpenGL a s potřebou odlišného driveru, který by se ale konceptuálně nelišil od stávajících ovladačů pro Mantle. Mimo to by se výrazně sjednotila podoba DirectX a OpenGL a opět by se dalo přinejmenším začít s dialogem na téma spojení obou API, který tu již v minulosti byl a shořel na problematice pomalejšího vývoje OpenGL proti (tehdy) flexibilnějšímu DirectX.
Do jaké míry se Khronos Group rozhodne Mantle nebo jeho části využít, zatím neví nikdo. Bude to záležet na shodě jednotlivých členů a i když je jasné, že řada z nich velmi pravděpodobně bude pro (krom AMD například Intel, který už zájem o Mantle projevil a dále ARM, Google nebo Imagination, které nemají důvod proti této formě urychlení vývoje protestovat), zůstávají velcí hráči jako Microsoft, Nvidia a Apple. Poslední jmenovaný nedávno ohlásil vlastní API a může s ním mít podobný záměr jako AMD (pravděpodobnost ale není velká, Apple zpravidla nevytváří produkty, které jsou zdarma, otevřené a pro všechny). Myšlenka se nemusí líbit Microsoftu, pro nějž by bylo nejvýhodnější co nejdéle udržet náskok DirectX 12 před novou verzí OpenGL a stejně tak se nemusí líbit Nvidii, která by tím přišla o možnost postavit základní kameny podle svých priorit. Na druhou stranu nevěříme, že by některý z členů protestoval proti použití Mantle jen z principu, bez řádného argumentu a za účelem zdržování vývoje nebo udržení vlastního náskoku.