Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD odhalila architekturu nové generace grafických čipů

Fusion Developer Summit, který probíhá v těchto dnech (13.-16. června), zpestřila AMD naťuknutím architektury nové generace grafických čipů. Samotná prezentace byla ohlášená zhruba dva týdny předem, ale nikdo neočekával, jak významný bude její obsah. Týká se sice jen výpočetních prvků architektury - o nějakých reálných produktech, datu vydání, konfiguraci, výkonu nebo čemkoli podobném nepadlo ani slovo - přesto jde po stránce architektury o výraznější změnu, než jakou bylo uvedení čipu R600...
GPU APU ATI AMD

Shrňme si prozatím alespoň ty nejvýraznější prvky:

  • skalárně-vektorová architektura: zatímco počínaje čipem R600 (Radeon HD 2900) se GPU ATI/AMD dostaly na rozhraní VLIW a superskalární architektury (v podstatě si stačilo vybrat jen vhodnou definici, abyste čip mohli označit jako VLIW i jako superskalární), pak nová generace s VLIW definitivně končí (a stejně tak končí i statický scheduler, jeden z prvků této architektury), s tím souvisí i…
  • zjednodušený kód: efektivnější programovatelnost, přehlednější kód, snazší dohledání případných bugů
  • fungl nový systém cache: unifikovaná L1 cache (nově bude sloučená obecná i texturová L1 cache, zatímco LDS zůstane samostatná), to je poměrně odlišný přístup například od Nvidia Fermi, která sloučila L1 s LDS, zatímco texturovou cache ponechala samostatnou - co je ale podobné, je podpora komprimovaných textur na úrovni L1 cache, což zvyšuje efektivitu (nižší přenosy, nižší objemy)
  • zcela nový front-end čipu: škálovatelná plně paralelní geometrie, sice prozatím bez bližšího vysvětlení, ale podle schématu se zdá, že čip může nést přesně stanovený počet geometrických jednotek - to se liší od Fermi (počet geometrických jednotek je třeba zvolit na úrovni  výpočetního (SM) bloku, výsledný počet je pak dán počtem SM bloků v čipu) i od Caymanu (kde počet geometrických jednotek odpovídá počtu bloků SIMDs, konkrétně tedy dvěma)
AMD graphic core next compute unit architecture summary

O ROPs ani texturovacích jednotkách zatím není nic známo. Je pravděpodobné, že každý výpočetní blok (SIMD) již nebude mít vlastní blok texturovacích jednotek, nicméně přesný způsob řešení znám není. Jako možné řešení se jeví flexibilní systém, který AMD (respektive ATI) už dříve používala na R600. Celkově prezentovaná architektura uvádí prvky, kterými disponovala R600, pak prvky, kterými disponuje Fermi a nakonec řadu nových změn, se kterými jsme se dosud v žádném grafickém čipu nesetkali.

Jak ale dobře víme z praktické zkušenosti, samotný popis architektury ještě nic neříká o výkonu ani možném úspěchu nového produktu. Prezentace nové architektury GPU bez ohlášení konkrétního produktu je pro ATI/AMD poměrně neobvyklý krok a prozatím nám není jasné, kam tím výrobce míří.

Během následujícího dne by se měla chystat ještě jedna přednáška, na které AMD možná vyjeví víc - pokud se tak stane, budeme vás samozřejmě informovat.

Tagy: 
Zdroje: 

Galerie ke článku

Diskuse ke článku AMD odhalila architekturu nové generace grafických čipů

Pondělí, 27 Červen 2011 - 12:26 | del42sa | a nebo měly být i další čipy včetně Caymana stále...
Pátek, 17 Červen 2011 - 12:34 | webwalker | Hm, obě varianty celkem logické, ale stejně, tý...
Pátek, 17 Červen 2011 - 10:22 | no-X | možností je víc - tyhle dvě mi přijdou...
Pátek, 17 Červen 2011 - 09:52 | webwalker | Vypadá to hodně "výpočetně", zřejmě...
Čtvrtek, 16 Červen 2011 - 15:56 | no-X | Přesně tak. Respektive alespoň to tak AMD tvrdí...
Čtvrtek, 16 Červen 2011 - 15:32 | JoHnY3 | Nejsem velkej odbornik, ale chapu spravne, ze...

Zobrazit diskusi