Parametry, výkon a ovladače
Kapitoly článků
Frekvence GPU jsou tedy o 8-13,5 % vyšší, zrychlení se dočkaly i paměti, které se posunuly z původních 5,5 GHz na rovných 6 (o 9 %). To má vliv i na spotřebu - k té se ale ještě vrátíme.
Příjemný vedlejší efekt vyšších frekvencí spočívá v pěkných číslech teoretického výkonu, díky který je HD 7970 GHz edition prvním GPU s 1 TFLOPS+ double precision výkonem a vlastně i první jednočipovou kartou/GPU, která dosahuje 4 TFLOPS+ výpočetního výkonu (single precision).
Přejděme ale k reálnému výkonu. Ten se oproti stávajícímu Radeonu HD 7970 tak, jak jej známe doposud, liší ve třech ohledech. Za jednu část navýšení může čistě zvýšení frekvencí (včetně Turba), za druhou technologie DTE (zmíněná 3-4 % podle AMD) a třetí část jde na vrub ovladačům.
Rozdíly, které vidíme v recenzích, tedy do jisté míry mohou záviset na tom, zda autor přetestoval i původní HD 7970 na nových ovladačích, nebo převzal výsledky ze staršího testu. Při srovnání s konkurencí je to pak komplikovanější ještě o konkrétní set her, který který web používá.
Radeon HD 7970 GHz Edition podle ComputerBase
Nicméně s ohledem na výsledky zahraničních recenzí, které jsou v tuto chvíli dostupné, lze říct, že ačkoli AMD mluví o nejvýkonnější jednočipové grafické kartě, platí tato formulace jen pokud se:
- testuje v rozlišení vyšším než 1920×1080 (nebo)
- je testováno s anti-aliasingem 8× (nebo)
- je testováno se třemi LCD.
Pokud jde o rozlišení 1920×1080 s anti-aliasingem 4×, působí výsledky stávajících recenzí jako plichta:
Radeon HD 7970 GHz Edition podle ComputerBase
Až se nám karta dostane do rukou, samozřejmě se na výkon podíváme sami, ale vzhledem k jedinému vzorku pro Českou republiku, to nebude v nejbližších dnech (AMD navíc ruší tuzemskou PR podporu, takže to zřejmě do budoucna nebude lepší - ale raději nepředjímejme).
Co se týká výraznějšího rozdílu výkonu mezi GeForce GTX 680 a Radeonu HD 7970 (ať už nového, nebo původního), vysvětluje jej AMD efektivnějším kompresním algoritmem pro MSAA anti-aliasing. Ten funguje i na dlaždicích (skupinách pixelů), jimiž prochází hrana polygonu, jak je patrno na obrázku výš. Druhý důvod - který se ovšem týká skutečně nejvyšších rozlišení nebo MSAA 8× - může být prostší: Vyšší kapacita paměti.
AMD (email), ComputerBase, Anandtech