Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD zavádí Variable Graphics Memory pro Strix Point

Zajímalo by mne zda to bude fungovat i pro GPGPU úlohy. Zda bude tímto možné oklamat max. množství (v UEFI nastavené) dedikované VRAM. Vypadá to, že ntb se Strix Point umožňují v BIOSu nastavit až 16GB vyhrazené VRAM, ale je otázkou zda tomu tak bude u ntb jiných výrobců, případně zda tato hranice půjde díky zmíněné funkcionalitě ještě posunout (např. u ntb s 64GB RAM).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

prostě šetření, vývojáři dají ten nejlevnější a nejjednoduší model detekce a co neprojde tak nazdar.
Ikdyby to tedy bylo Strix Halo a připravovaný Intel ekvivalent tak díky této metodě by to pořád byla "kancelářská grafika" a tudíž nespustitelné. Limit 512MB je směšně že funguje ještě dnes, to bylo na grafice typu HD 3870 z roku 2007

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD Ryzen AI 9 365 můžete osadit až 256GB RAM.
Takže 512MB je tragicky málo.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Strix Point se typicky kombinuje s LPDDR5X a ty snad nejsou k dispozici větší než 32GB, takže reálným maximem je asi celkově 64GB (i v případě využití LPCAMM2 modulu). V případě osazení do Mini PC to patrně budou dva podstatně pomalejší SO-DIMM DDR5 moduly, takže celkem max. 96GB.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po přečtení článku už tuším proč má Infinity Cache tak zásadní dopad na výkon.
Mohou za to operační buffery, které mají poměrně nízké požadavky na kapacitu, ale vysoké požadavky na datovou propustnost.

Nebo se pletu?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

VGM dle testu dělá nějakých 2~3 % výkonu.
Zatím nic moc.

Až s tím přijde nV u iGPU pro AI ARM, tak to bude poprask.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Promin ale ses neskutecnej debil!

Technologie VGM ma spristupnit beh aplikaci/her ktere tvrde vyzaduji urcitou velikost VRAM...

Podle mne sis popletl technologie VGM / SAM.

Jo a ten tvuj spasonosnej ARM pujde leda tak do prdele, jiz emulace mu srazi vykon dolu.

NVIDIA ma nejake iGPU? Jenom v tve hlave.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Trochu skroť ten plamen a zapoj tu věc mezi ušima.
Zjevně ti ušla pointa.
Nebo je to zkrátka moc náročné na pochopení.
TL;DR .. dělám si z toho pr.el

Poté, co skončila exclusivita na Windows on ARM pro jednoho dodavatele je jen otázkou času, kdy i nVidia přijde se svým čipem. A iGPU na něm.

Mimochodem, od kdy má Nintendo (Tegra) dedikovanou grafiku?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V emulovaném x86 si Apple a Qualcomm podávají většinu Intelů v notebookách docela pěkně. Už se těším na NVidii, ta tu emulaci vymyslela a díky tomu ji teď ostatní mohou používat (protože firma ARM nedovoluje vlastní extenze ARM ISA).

EDIT: Dnes je ještě druhá část emulace, speciální výsledky NEON SIMD instrukcí, jako +/- nekonečno. Před 10 lety NEON asi ještě nebyl, takže NVidia řešila jen strong memory model. Interní skalární FPU v ARM CPU totiž tyhle speciální výsledky umí v základu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jinými slovy to znamená, že pokud to chci použít, tak bych měl mít minimálně 24GB RAM v NB. Spíš minimálně 32GB, to je hezčí číslo ...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud by to měla být pájená (nerozšiřitelná) rychlá paměť, míň bych ani nebral. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

24GB mit u notebooku je nesmysl, pamet musi byt vyvazena velikosti na obou kanalech.

Jeste bych rad vedel jestli VGM umozni inuitivne(AI) primou alokaci RAM -> VRAM na obou modulech soucasne(2x64 / 4x32bit)...aby to bylo rovnez efektivne vyvazene jak datovou propustnosti(operacni buffery) tak velikosti(textury).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Špatně jsem to napsal. Míň než 32 GB bych nebral.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

32 GB u APU vidím jako optimální. 8 GB vyhrazeno pro iGPU, 8 GB pro OS a 16 GB pro hry.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

".. 24GB mit u notebooku je nesmysl .."

Kupodivu není.
Od dob kdy DDR5 přišlo s non-binary kapacitami
Ale future-proof to taky není.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

přesně, nevím jak to je v mobilních zařízeních ale je to fajn kapacita, není třeba hned když nestačí klasických 2x8GB hned násobit kapacitu a zbytečně si připlácet.
Jinak když je v sestavě APU tak už nejdu pod 24GB - aby právě celých 16 zbylo pro systém a až 8 si mohla vzít iGPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie sú len 24GB a 48GB moduly? Alebo aj 12GB?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

32 GB mám aj u multimediálneho PC bez PEG, v ktorom max. zahrám tak ETS 2, ale aj tak je RAM využita blízko 50%. Keď chcem spustíť virtual so 6 GB, nemám obmedzenie. Pri 16 GB by som sa musel obmedzovať.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přijde mi zbytečné, aby se určité množství RAM explicitně uzamklo pro GPU při restartu. Tohle by mohlo být přes API podle požadavku příslušného SW, který má třeba velké nároku na VRAM, jinak to snad může zůstat variabilní.
Však u APU celou RAM sdílí CPU s GPU, není důvod tam stavět nějaké pevné mantinely. Naopak, právě ta možnost dynamického nastavení podle potřeby přináší bezva flexibilitu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzdyt inuitivni detekci(prave) VRAM mohlo jiz zavest api DirectX 12.1/ Ultimate, samozrejme nezavedlo a pak se to musi takhle obloukem resit...

Ja VGM vitam, jenom by to mohlo byt navazano az na prime spusteni konkretniho .exe/aplikace, jeste by to chtelo prepinani nonVGM a VGM rezimu bez nutnosti restartu OS..., pak nemam co vytknout.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Automatická práce s VRAM fungovala *do* DirectX12. V DX12/Vulkan/Metal si už paměť spravuje aplikace (hra), a ty na to pečou (sniž si detaily nebo si kup silnější železo, vždyť máš přece PC).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vyřešil jsem to na 5700G alokací 16GB VRAM natvrdo (btw víc nejde ani s 64GB RAM). Stupidní hry ala world of tanks nejdou totiž nastavit max detaily na méně než 8GB kartě. 16GB VRAM naštěstí neomezuje dnes žádná hra.

Pochvalu pak zaslouží třeba takový Doom Eternal na Vulkanu s tím neměl problém ani při dedikovaných 16Mb! VRAM U renderu bylo v závorce info "(integrated)" a správně napsáno "usable" memory až těch 16GB. Vulkan to tedy vyřešené už má

Jde vidět že při správné implementaci problém není. Bohužel svět je jaký je, takže je třeba i k APU těch 32GB, lépe 48GB u DDR5 platforem a 16GB z toho alokovat natvrdo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Viz kousek výše, od DX12/Vulkan/Metal si to řeší aplikace samy a najít nějakou, kde na to nekašlou ,je umění. Asi jako podpora multi-GPU (spojení výkonu více GPU), kde to umí jen nednotky her a s kartami různých výrobců snad jen jediná na světě.
https://diit.cz/clanek/amd-zavadi-variable-graphics-memory-pro-strix-poi...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No a nebylo by lepší to vyřešit tak, že by OS aplikaci/hře vždy hlásil 8 GB grafické paměti, bez ohledu na to, kolik jí ve skutečnosti je? Ona je totiž ve skutečnosti variabilní. Tak nemá smysl aplikacím hlásit 512 MB. Můžu rovnou hlásit 8 GB.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je věc nastavení počítače, OS jen předává info od driverů. Ano, v dávných dobách byly takové věci, jako např. hlásit, že umíš mipmapping, i když ne (hra zrnila, ale Unreal Tournament 98 neskončil chybou, že funkce není podporovaná).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.