AMD zavádí Variable Graphics Memory pro Strix Point
Úvodem si ve stručnosti připomeňme, jak je v hrách využívána paměť grafických karet. Existují dva hlavní prvky, které definují požadavky na vlastnosti grafické paměti. Jedním jsou textury, které mají vysoký požadavek na kapacitu paměti, ale relativně nízké požadavky na datovou propustnost. Druhým jsou operační buffery, které mají naopak poměrně nízké požadavky na kapacitu, ale vysoké požadavky na datovou propustnost.
U moderních integrovaných grafik, které nemají vlastní grafickou paměť, ale využívají operační paměť (RAM), to zpravidla funguje následovně: Textury leží v operační paměti (podobně jako u řady her se samostatnou grafickou kartou, jen nejsou z RAM přesouvány do paměti grafické karty, ale je k nim přistupováno přímo) a na operační buffery je alokováno 512 MB z RAM.
Systém fakticky „vidí“ těchto 512 MB jako grafickou paměť a jako takovou ji hlásí i aplikacím. Nu a protože existují aplikace, jejichž autoři stanovili pro spuštění určitý minimální limit grafické paměti, pak se tyto aplikace nespustí, protože jim systém hlásí, že grafické paměti je jen 512 MB, byť je realita odlišná a těchto 512 MB je jen částí využívanou pro operační buffery.
Variable Graphics Memory v ovládacím panelu (AMD)
Příkladem takové situace může být hry Guardians of the Galaxy, která vyžaduje minimálně 3 GB grafické paměti. Protože „vidí“ jen 512 MB, nespustí se. AMD připravila řešení nazvané Variable Graphics Memory (VGM), které uživateli umožňuje zvětšení alokovaného úseku třeba na 8 GB. Hra pak vyhodnotí, že sestava splňuje minimální požadavky a spustí se. VGM v kombinaci s AFMF2 ji umožňuje rozběhat i při 90 FPS, takže je zjevné, že samotný hardware na rozhýbání bez problémů stačí.
AFMF2 a VGM v 1080p (AMD)
Je však potřeba mít na paměti, že paměť odkrojená čistě pro integrované GPU (které ji fakticky nevyužije, protože ji samo o sobě nepotřebuje) se ukrojí z RAM, takže kolik přidáme grafickému jádru, tolik se odebere ze systémových prostředků. AMD doporučuje, aby systému (procesoru) zůstalo zhruba 16 GB. Dále tato změna vyžaduje restart systému. Z hlediska výkonu pak nemá žádný dopad (mimo okrajové situace, když 512 MB na operační buffery nestačí).
AFMF2 a VGM v 1800p (AMD)
Z hlediska optimálního využití systémových prostředků by tak bylo elegantnější, kdyby herní studia nevytvářela tato umělá omezení, respektive kdyby požadavky nevymáhala u integrovaných grafik, kde to funguje jinak. Realita je bohužel taková, že takové hry existují a VGM, byť trochu připomíná Potěmkinovu vesnici, je funkčním řešením, které hru umožní rozběhat.
VGM je podporováno na APU Strix Point (Ryzen AI 300). Nabízí možnosti nastavení Medium a High a z informací, které zveřejnila AMD, se zdá, že Medium nastaví 25 % kapacity RAM jako paměť alokovanou pro GPU a High nastaví 75 %. K dispozici je zatím v Preview ovladači pro AFMF2 (odkaz ve zdrojích).