Opravujeme záložní zdroj: APC Smart-UPS
Kapitoly článků
Po Symmetře LX a prodlužovačkách CyberFort se podíváme na další (oblíbené?) UPS od společnosti American Power Conversion (nyní pod Schneider Electric), konkrétně APC Smart-UPS a to ve výkonech 750 VA a více (maximálně tuším do 2200 VA). Tedy provedení velká cihla. Ty jsou poměrně často využívány pro zálohy menšího množství serverů a pracovních stanic, neboť ze všech hledisek vydrží více, jak levnější (a šméčkovější) produkce APC a současně už mají na výstupu sinusovku, byť jsou jinak samotné UPS pouze line-interactive.
Smart-UPS se dělají i ve výkonech 620 a tuším snad dokonce 420-450 VA, byť tam by se mělo jednat o subverze Smart-UPS SC. Tyto mají jinou elektroniku a odchází podstatně víc. Jelikož ovšem prodat UPS jednou za deset let pro APC už asi není dost lukrativní, tak čím novější generace 750VA+ (generací Smart-UPS je už minimálně pět, možná šest), tím se mi zdá, že odchází rychleji. Přitom hlavní deska všech Smart-UPS od 750 VA výše se téměř neliší, zatím jsem tedy neviděl poslední generaci s LCD panelem, ale předpokládám, že dramatické změny nebudou ani tam. Jediné vysvětlení tedy je používání ještě horších součástek (a že i před dekádou to nebyla žádná hitparáda), aby to odešlo dřív a dřív jste šli koupit novou. Ale o tom dále.
Problém zahrnuje zejména šílené kontinuální pískání, náhodné vypínání se/odpojování zátěže (může být doprovázeno chybovou indikací kdy všechny LEDky svítí nebo blikají) či jiné bláznivé chování. Zpravidla vše setračností funguje v pořádku, dokud nepřijde nějaký externí spušteč: umřou akumulátory, dojde k výpadku elektřiny, hodíte na UPS železnou trubku apod.
Pro návštěvu UPS je nutné začít postupem pro výměnu akumulátorů: sejmout přední plastový dekl (pokud ještě není vyrachtaný a nejde to ručně, tak to bude nejspíš chtít větší šroubovák a páčit nahoře za perforace) a za ním ještě sundat plechová dvířka, která kryjí akumulátory. Nahoře jsou uchycena dvěma šrouby, dole jsou zasunuta v plechu. Nejdou hned úplně vyhnout, je třeba je vždy trochu pootevřít a posunout, několikrát. Z výroby také často bývají přilepená jakousi pevnou páskou. Pak je nutné odpojit a vyjmout akumulátory. Pokud máte novější (nebo výkonnější) verzi, tak vzadu rozpojte akumulátorovou spojku. Do šachty pak můžete hodit dekl, ten je bohužel připájen stupidním flex kabelem, který nejde odpojit (konektor by stál nějaké další halíře) a bude tedy až do konce servisní procedury zavazet.