Levný iPhone? O tom jsme ani neuvažovali, potvrdil Tim Cook
Fotografie plastového těla se na veřejnost dostaly v polovině července. Nikoho tehdy ani nenapadlo, že by Apple mířil s touto novinkou jinam, než do cenové relace výrazně pod $500. Zpravidla se mluvilo o částkách jako $449 nebo $399 za 32GB model, což by odpovídalo české koncové ceně pod deset tisíc korun včetně daní.
Realita nakonec byla jinde, na plastový iPhone 5C v nejlevnější 16GB verzi ani patnáct tisíc nestačí. I na toto téma se dostal Bloomberg Businessweek při rozhovoru z Timem Cookem z Applu - reakce byla poměrně zajímavá:
Nikdy jsme nechtěli prodávat levný iPhone… Neobchodujeme s veteší!
- Tim Cook
Cílem iPhone 5C prý bylo nabídnout skvělý telefon se skvělými možnosti, ale za mírně příznivější cenu. To se zřejmě Applu tak úplně nepodařilo - přinejmenším reakce investorů a akcionářů tomu napovídají. Oficiálnímu vydání následoval pokles ceny akcií a v menší míře i rozčarování některých zákazníků. Model 5C ve 32GB provedení vlastně stojí stejně jako 5S v 16GB verzi.
Strategie Applu je v některých ohledech skutečně mírně nelogická. Pokud chce oslovit high-endového zákazníka, není plastové zpracování a nepatrně nižší (ale stále high-endová) cena optimální cestou. Uživatele, který kupuje telefon v cenové relaci kolem 20 tisíc korun, neosloví možnost ušetřit cca 10 procent výměnou za produkt, který na první pohled působí levnějším dojmem.
Na jedné straně Applu nedělá problém vydat levnější produkt jako iPad Mini, který svým konceptem popírá slova Steva Jobse o (ne)praktičnosti tabletů menších úhlopříček, na straně druhé nechce tatáž společnost ani slyšet o cenově dostupném telefonu. Apple v poslední době působí jako firma, která ztratila směr a s každou další generací a každým dalším produktem zkouší mířit trochu jinam, jakoby čekala, zda nějaký z jejích kroků nevyvolá mezi uživateli výraznější odezvu, která by jí pomohla nastavit trend.