Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k APU od AMD nahrazuje Atomy Intelu v dalších modelech Tesly. Je až 4× rychlejší

spíš jestli to nebude tím že AMD nabídlo tak nízkou cenu, pak by to dávalo smysl. Intel ač je bohatý tak zálohy u TSMC zrovna nejsou bezvýznamné drobné, takže nějaký byznys co by byl sotva výdělečný je určitě nelákal.
Možná proto dál AMD rozšiřuje odběr od svých bývalých továren, výroba je zvládnutá dávno tak už to mohou sekat jak Baťa cvičky a tak to umožní bezbolestně udržet spolupráci s GloFo a ještě nějaký peníz do zisku k tomu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spíše Tesle stačí co jde vyrobit u GloFo a AMD nemusí řešit pro co využije jejich zastaralé procesy, když jsou ještě vázáni smlouvami.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no právě, mohou rozšířit smlouvu s touto zakázkou a nic netratit, ještě si udržet vysokou úroveň spolupráce. Těžko říci co Intel nabízel ale prostě to pro něj v aktuální situaci nebylo zajímavé.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Práve pre Teslu je starší proces výhodnejší. Je menej náchylný na rušenie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I kdyz je Tesla "frikulinsky startup", ktery zmixuje co se da, tak CPU do aut, byt jenom infotainmentu, musi splnovat nejake automotive specifikace, treba teplotni a vibracni odolnost. To neni tak, ze tam nastrkate zrovna neco, co je in v aktualni generaci ultrabooku, autor by se trocha mohl orientovat v pozadavcich tohoto specifickeho trhu.

Jako zakaznika me stejne nezajima znacka cpu - ale to, zda tam budou odchazet NAND pameti, ktere budou vyzadovat drahou vymenu cele ridici jednotky - nebo neautorizovany zasah a jednoduche prepajeni obvodu. Nebo to, zda o me v te jednotce nebude zalogovana nejaka zajimava historie.. a to jeste tak, ze se k tomu dostane kazdy lojza z horni dolni. Nekdy je to tak, ze pro stromy nevidime les, ze ano :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak teplotní a vibrační odolnost snad historicky byla záležitost spíš package a ne čipu, ne? Viz 74xx vs. 54xx atd.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Dnes se tomu rika "AEC-Q100" qualified. A mimo jine uklada vyrobci povinnost trasovatelnosti serii, kdyby se objevila chyba. Viz popis Intel A3950 (to A je tam dulezite, vuci napr. consumer, resp. industrialni E3950, ktery to nema) zde:
https://www.cpu-world.com/CPUs/Atom_x7/Intel-Atom%20x7%20A3950.html

Ve srovnani s E3950 (12W) ma ten A3950 nizsi TDP (9.5W), pri stejnych taktech, takze se jedna o vyberovejsi low leakage kousky.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A ten čip samotný je fyzicky odlišný? Nebo tam jsou jen některé věci zapnuté/vypnuté podle potřeby?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tesla tyhle věci vůbec neřeší. V jejich sw je funkce co dělá podrobné logy a neustále přepisuje flash paměť. Takže docela odchází. A co se týče zvyklosti v automotive tak na ty kašlou taky. Auta jsou do prodeje řádně neotestované a v příšerné výrobní kvalitě.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To není pravda! Zvolal Muskoid a ihned sepsal příspěvek o délce několika A4 normostran.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

a proto má moje Tesla najeto 183t km, přičemž jediný servis, co potřebovala, tak byla 12V baterie. Jo, nekvalita.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

180 tisíc? To jsem měl své auto zrovna čerstvě zajeto (s nula závadami), to není žádná známka kvality. ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak jestli to dalo zcela bez servisu, výměny rozvodů, olejů, brzd ...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

183t km bez výměny brzd jo? Tady něco smrdí...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli to nebude tím, že elektromobil brzdí primárně rekuperací, až potom brzdami. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Záleží na nastavení. Pokud je nastavena hlavně preference rekuperace, pak nastává jiný problém. Brzdové třmeny mohou zatuhnout. Pak je to drahá výměna. Uvažujete se o návratu bubnových brzd na obě nápravy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

brzdové třmeny by se měly vyčistit a promazat, ideálně s každou výměnou brzdové kapaliny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, něčí brzdy ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

počítám, že destičky do 250t km vydrží, kotouče by mohly dát i půl milionu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo nekvalita. Slícování panelu, kvalita laku, interiér,... Hromada věci která je horší než u Dácie za pětinu ceny. Nechápu jak jim tohle zákazníci můžou tolerovat a ještě napadat ty, kteří si na to dovolí stěžovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jak dlouho se tahle mantra ještě pojede? To je evergreen jak GPS u mediateku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím si, že "automotive quality" se netýká infotainmentu, ale především toho, co má v autě vliv na provoz auta jako takového. Rozhodně ale u EUV půjde o spotřebu - pokud vám infotainment sníží dojezd o 10%. Jinak tomu "frikulinsky startup, ktery zmixuje co se da" říkají v Tesle vertikální integrace :-).
Osobně si myslím, že je to stejně jen marketingový tah, díky kterému se stejný výrobek prodá výrazně dráž. Což je z části dané tím, že se na dodávku nabalí další firmy, poskytující certifikáty, případně další služby. Nejsem si jistý, jestli to pak souvisí s homolagací. Nicméně trh by auta se zmetkovými nebo chcete-li ne-automotive-quality součástkami vyřešil sám. Kupovali by je lidé, co kupují špekáčky bez masa, pak by řvali, že v nich není maso a příště si je koupili znovu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Buřty bez masa Tě nezabijí, vadná součástka v autě už může.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zabijí, ale mnohem, mnohem pomaleji. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nezabijí. Prostě přestaneš jíst buřty a ještě si polepšíš..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono to není hlavně o zabití, ale o ceně servisu (hlavně záruční). V autě je teď tolik součástek, že spolehlivost velmi rychle klesá. Takže je o tom, že AEC hlídá hlavně kvalitu výroby, z každé série se musí vzít X kusů, které se důkladně otestují (ne na funkčnost jako obvykle, ale na výdrž za extrémních podmínek) a teprve potom jde série ven. A spousta dalších věcí, tuhle jsem o tom četl od nějakého výrobce dobrou prezentaci. Byly tam i výpočty spolehlivosti a u normálních součástek to vycházelo snad na 10% vadných aut do 2 let, což je už pro automobilku docela dost peněz. AEC-Q100 dokáže toto srazit hodně dolu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

IMHO tohle není bůhvíjaký kšeft - ale dobrá reklama.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no podle tsmc je automotive nejrychlejc rostouci segment spolu s hpc..
https://imgur.com/4YNbMGG

takze to bude vic jak reklama..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To je Q2Q. To není žádné překvapení, pokud vezmeme v úvahu dřívější informace, že automobilky podcenily zájem trhu o auta v době covidové. A teď už nějakou dobu dohánějí volné kapacity u výrobců. Navíc v naprosté většině případů nepůjde o x86 chipy ... I Tesla má řídící jednotku svojí postavenou na ARMech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to je moc hezky a asi i pravda jenze to nic nemeni, ze se amd chyta v nejrychlejc rostoucim trhu a intel v nem ztraci..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jen zasazuji do kontextu to "nejrychleji rostoucí segment". "Z nuly" se roste vždycky rychleji :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

sorry, to sou kecy.. tsmc loni vyrobila pul milionu waferu pro automotive.. dobra '' nula ''..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik vyrobila dva roky předtím ?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Automotive vyrábělo hodně v Japonsku kde na jaře hořela fabrika. To udělalo taky hodně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zeptám se jako laik, v automotive se neorientuju. Nemůže to být třeba i tím, že AMD se slušným CPU zároveň nabídne v jednom balení i velice slušnou iGPU? Třeba v Tesle zjistili, že na GPU budou kladeny větší nároky, tak raději sáhli po něčem, co se jako GPU nazývat opravdu dá.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jde o infotainment - multimediální centrum. Takže v případě GPU půjde o multimediální výbavu (podpora kodeků).
Nejspíš vůbec nepůjde o výpočetní možnosti GPU. Řídící jednotka, kde by se možná nějaké GPU výpočty daly využít, je postavená separátně z jiných komponent. 2x ARM, jestli se nepletu, dříve Tegra, dnes něco Tesla.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

jn, spíš hry :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proboha co to je za aplikace (Youkou / Bilibili) ? Prohlížeč s desítkami otevřených tabů mi startuje na AMD Ryzen 3 2200G rychleji ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by nám asi musel vysvětlit nějaký rodilý čínský uživatel. Popravdě kdyby mi aplikace bootovala půl minuty, asi bych to reklamoval v domnění, že je tam něco špatně :-)

Video testu je tady, v čase 1:12
https://m.weibo.cn/status/4708985322082813?#&video

Obzvlášť odezvy rozhraní navigace jsou na tom Atomu šťavnaté.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hmm a jak to řešíš u smart TV, pomalý jak obsluha v bufáči.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Youkou = YouTube CN
Bilibili = Twitch CN

Ale ze bych tohle potreboval v aute, asi jsem staromodni a vystacim jsi s offline mp3 na SD karte :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Offline... SD karta... OK, Boomer... :)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Tak to jsem boomer taky :-). Jenže narozdíl od frikulínského Spotify to funguje všude, v tunelech, v zahraničí (a nemyslím tím jen území EU, kde jsou roamingová data konečně levná), v podzemních garážích a tak.

Nehledě na to, že v těch MP3 jsou i věci, které dnes už neseženeš.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

MP3, na kartě? Kazety už nefrčí? Asi se budu muset poohlédnout po něčem modernějším, a to jsem si myslel, že jsem zaspal jen CD... :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OK, kido... ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

přesně, to je max do rodinných kombíků - jenže to je víceméně hlavní masa uživatelů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

hmm... tyhle low-power AMD APU v průmyslových PC moc nevídám - a pokud ano, tak se to hřálo a dostupnost produktu byla poměrně neprůmyslová. Prakticky v momentě, kdy to šlo do reklamace, tak se vracely peníze, protože už nebyl náhradní kus. Za mě je tenhle segment sortimentu v rámci AMD exot.
Tesla je asi zákazník, který má pro AMD jistou váhu. Zajímalo by mě, co to jejich APU žere. Jinak dostupnost ATOMů je zřejmě posledních pár měsíců až let dost tragédie (podle toho co říkají naši dodavatelé). Takže za mě... zbohatlíkům nebude v Tesle zima a na nás ostatní zbyde víc ATOMů. Pokud Intel nebude ATOMy dusit o to víc, ve prospěch výdělečnějších modelových řad.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm?
Doma mám router postavený na PCengines APU - žádný ohřev se nekoná (plně pasivní řešení a byl to poměrně velký výkonový skok proti původnímu routeru s pasivním Atomem).

V práci pak Dellovské (původně Wyse) tenké klienty (historicky AMD Geode až současné APU modely) - nic nechcípá, nic nehřeje, ty Geody jsme vyřadili poměrně nedávno hlavně z důvodu staré verze citrix klienta/nepodpory a druhotně kvůli už vpravdě slabému výkonu).

Za sebe můžu říct, že AMD GX-412TC je dost boží. Nízká spotřeba, velmi zajímavý výkon, 4 jádra (bez HT, škoda). Teplota a spotřeba při pokojové teplotě (použity 3 ethernety + 1x256 GB mSATA SSD) je pouhých 54°C a 6,5W - to vše pasivně chlazeno přes vlastní plechovou krabičku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"ty Geody jsme vyřadili poměrně nedávno"

Tak to je škoda, že jsem je na Aukru propásl. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To skutečně nejsou špatné parametry - díky za reakci a za referenci :-)

Ten předchozí ATOM, co to bylo přesně zač? Je velký rozdíl mezi původními ATOMy 45 a 32 nm a moderními 22/14nm (BayTrail a mladší). Osobně uznávám ATOMy právě až od 22 nm.

Chápu správně, že GX-412TC je 28nm ? A mimochodem se zdá, že APU modely s tímto procesorem jsou momentálně nedostupné... = i tady prodávají velcí vendoři, kteří si nasmlouvají zajímavý objem dlouho dopředu. A je možné, že nad 28nm APU se smráká.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to měsíc, co jsem do své Tesly kupoval toho Atoma za 40500Kč jako upgrade místo nVidia Tegra. Asi nejdražší Atom v historii. Ale stálo to za každou korunu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To potěší, koupit bomba upgrade a pak se dozvědět, že to byla hujda ve výprodeji...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

přiznám se, že nevím, jestli se těšit na případný upgrade na Ryzena, nebo doufat, že nebude. Platit znova 40 za nový systém by se mi moc nechtělo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou ceny jak kdyby na tom šlo těžit ethereum..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.