APU od AMD nahrazuje Atomy Intelu v dalších modelech Tesly. Je až 4× rychlejší
Začalo to Modelem Y v Číně, následoval i Model 3 v Číně a nyní už Y/3 (vybavené APU namísto Atomu) expeduje i fremontská továrna v Kalifornii (USA). Pozoruhodné je nejen to, že jde nakonec o celosvětovou záležitost (nikoli jen o čínskou specialitu, kde nejspíš byly nižší skladové zásoby Atomů, které tak došly dříve), ale především, jak málo by Intelu stačilo k tomu, aby si zákazníka udržel.
Zmíněné modely totiž byly vybaveny 14nm Atomy A3950 (Apollo Lake-I) se čtyřmi jádry Goldmont na maximálním boostu 2 GHz. Jejich nasazení v automobilech oznámil slavnostně Intel v říjnu 2016 (modely Atomu jako takové byly vydané již v dubnu téhož roku). Intel za posledních pět let vydal přehršle produktů, které by mohl Tesle nabídnout a které by byly po všech stránkách podstatně lepší. Jenže k tomu nejspíš nedošlo, protože nové automobily dostávají do výbavy APU od AMD. Konkrétně 12nm modely, tedy Picasso (čtyři jádra, osm vláken Zen+). Je sice pravdou, že konkurovat tomuto 12nm APU měl Intel potíže i s 10nm mobilními čipy Ice Lake (neboť v tenkých noteboocích není prostor na >200W spotřebu jako v desktopu), ale již takový Tiger Lake by při stejné spotřebě musel nabídnout podstatně lepší výkon. Těžko říct, zda Intel učinil Tesle nabídku horší nebo žádnou, každopádně tzv. infotainment systém MCU3, který zahrnuje navigaci, aplikace, rozhraní pro internet aj. pohání APU Picasso.
Jednoduchá měření provedená na čínské verzi ukazují, že spouštění čínských aplikací je na APU od AMD 3,5-4× rychlejší než na Atomu od Intelu:
Odhad, který byl uveden v našem předchozím článku (tedy že výkon APU bude přinejmenším o desítky procent vyšší), byl poněkud konzervativní; reálně jde o několik set procent.
Závěrem parametry obou čipů:
SoC | model | generace | proc. | jad./vl. | takt | L3 | L2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
APU | nesp. | Picasso | 12nm | 4 / 8 | ?,? / 3,8 GHz | 4MB | 2MB |
Atom | A3950 | Apollo Lake-I | 14nm | 4 / 4 | 1,6 / 2,0 GHz | - | 2MB |