Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k APU Renoir dosahuje vyššího výkonu než Playstation 4 / Xbox One

„Ačkoli by se to na první pohled nemuselo zdát, současná generace APU již svým výkonem překonala generaci herních konzolí, Playstation 4 a Xbox One.“

Ty konzole pohání taky APU od AMD, jen asi tak o 7 generací starší.

By mi přišlo trochu smutné, kdyby nové APU od AMD výkonově nepřekonalo svého vlastního pra-pra-… -předka¹.

PS.: Přijde mi trochu matoucí používat (je to ve více článcích) obrat „X-krát nižší“.
Čeština má pro zlomky vlastní slova (poloviční, třetinový, čtvrtinový, atd.), takže pak je matoucí, jestli „třikrát nižší“ má znamenat „třetinový“, nebo něco jiného.

edit:
¹ Sice chápu, že jde o jiný segment, ale mezi nimi je tak dlouhá doba, že to platí i tak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Doba sama o sobě nezpůsobí, že výkon čipu o ~150W TDP se nesmrkne do 15W TDP, ani že nároky na datové přesuny se při podobném výsledném výkonu nesníží 3×.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Doba ne, ale je to očekávaný vývoj.
Podobně jako dnes kapesní minipočítače (termín „mobilní telefon“ je už dost mimo) výkonově překonávají sálové superpočítače z doby před pár desítkami let.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Očekávaný vývoj je dost abstraktní termín. Každý očekává něco jiného. Některé firmy nejsou ani po pěti letech schopné dosáhnout toho, co očekávaly, že budou mít již před pěti lety.

Nu a druhá věc je, že lidé mají krátkou paměť. Co skutečně bylo zákazníky po vydání této generace konzolí od AMD očekáváno, si lze připomenout v této diskuzi:
https://diit.cz/clanek/amd-25x-narust-energeticke-efektivity/diskuse

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"kapesní minipočítače"

Snad mikropočítače. Nevím jak vám, ale mně se lednička do kapsy nevejde. ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jinak titulek „APU Renoir dosahuje vyššího výkonu než Playstation 4 / Xbox One“ neříká, že to překonávají i 15W modely; Pro splnění stačí když ten výkon překoná alespoň jeden model.

Prostě mi to nepřijde jako nějak ambiciózní plán, pro splnění toho výroku by de facto stačilo aby za 7 let při zachování výkonu snížili TDP na (o trochu méně než) polovinu.
Fakt, že dnes koupíte notebook, který výkonově překoná 7 let starý desktop, taky jen málokoho pošle do kolen.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak on to neni následovník APU v konzolích, tam se hraje na jiny pomer CPU/GPU sily, tady je evidentne soustredeno na CPU vykon, proto to treba pro me bylo docela prekvapeni, ze konzole byly tak malo vykonne, coz sebou neslo bohuzel vsechna negativa pro vyvoj her, snad za 4 roky po novych letostnich udelaji zas nejakou revizi aby to zase neustrnulo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"jsou vnímány jako hardware, jehož výkon není zcela zanedbatelný a na kterém lze hrát četné nové tituly" - Jdou tam hrát všechny nové tituly, protože v rámci konzolí jsou tvořené přímo pro danou platformu, co to má společného s výkonem? Celé souvětí je nesmyslné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud chci hrát nové hry, potřebuji k tomu hardware určitého minimálního výkonu. Konzole dosahují pro mnohé hry dostatečného výkonu, i když je jejich teoretický výkon často nižší, než teoretický výkon desktopového hardwaru, který daným hrám nestačí. Na tom není nic nesmyslného, to je prostý popis reality.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je to ale tak trochu definice kruhem.
Každá nová hra pro konzoli bude na té konzoli fungovat.
Kdyby teď vyšla nová hra na původní PlayStation, nebo třeba Gameboy, bude na nich fungovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Znovu opakuji, že to je popis reálné situace. Nikoli definice. K příspěvku dodávám, že současné nové hry pro původní Playstation nevycházejí, takže je to úvaha na způsob „kdyby byly kdesi ryby…“. Nakonec podstatný fakt: Nové hry se pro Playstation nevydávají, protože je rozpor mezi jejich výkonem a technickou výbavou ve srovnání s PC příliš velký na to, aby to bylo možné. Rozpor mezi výkonem a technickou výbavou v případě Playstation 4 a PC není zdaleka tak velký, aby to možné nebylo. Proto mohou nové hry pro PS4 - na rozdíl od PS - vycházet.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, taky mi ta věta v článku nějak nedává smysl. Nintendo ani NVidia Shield nejsou ani náhodou "výkonné", ale taky na ně vycházejí AA tituly. Prostě protože na ty konzole ty hry jsou vydávané, ale ne protože jsou konzole výkonné. Ta věta by mi dávala smysl, kdyby říkala něco jako že jsou konzole výkonné, protože na nich i současné AA tituly mohou běžet ve 4K, 60 fps, při detailech srovnatelných s top desktopovým hardwarem... ale ta původní věta je prostě blbost.

A jak už někdo psal výše - taky moc nerozumím, proč se píše článek, který říká, že nástupce 7 let starého APU je výkonnější (nebo úspornější).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže takhle to vůbec nefunguje, o výkonu to absolutně nic neříká, i kdyby měl PS4 hardware jako PS1 tak na něj současné hry vyjdou, protože by to byla současná platforma na kterou by vývojáři upravovali hry. To, že vyjde hra na x různých platformách neznamená, že si jsou výkonově podobné a nebo dokonce příbuzné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Som zvedavy na ake fps pojde Lastofus2 alebo Ghost of Fukušima oproti ps/xbox
Ze to ma hruby vykon nic neznamena.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Presne. Ta pamatova priepustnost v konzolach tam nie je len pre srandu kralikov. Ak by ju nepotrebovali, tak daju uzsiu zbernicu a dobre usetria.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to pěkné, ale CPU/GPU výkon nových APU začíná být značně nesymetrický. Kdekdo by očekával třeba 4 nebo 6 jader a k tomu ušetřený křemík na grafiku. Tohle by asi zvládalo hry co se na tom budou provozovat lépe. Anebo to není na hry? Pak to má zas zbytečně silnou GPU část, holt chtělo by to vývoj APU rozdělit do dvou větví:
- jedna by byla klasický desktop - co nejvíce jader a grafiku jen na multimédia/zobrazovadlo
- druhá by reflektovala potřeby budget hraní, takže by měla grafiku co nejsilnější a jader jen tolik, kolik nutně hry potřebují

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že u APU nejde hnát výkon GPU části moc nahoru - v určitém okamžiku začnete být limitováni propustností RAM (a ty nejvýkonnější dnešní GPU v APU na RAM limitu jsou).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to chápu, řešení je dedikovaná pamět (i jeden HBM2 modulek udělá divy), což je zase drahé. Jen nechápu, proč třeba nevznikne speciální APU socket nebo by to třeba bylo BGA pouzdro a bylo to na miniITX deskách a nešlo to vyměnit, ale mohlo by to pak mít společnou systémovou/grafickou paměť 16GB GDDR5/6 paměť jako to mají konzole. Prostě konzolové APU vydané pro PC. Cena by byla premium, ale pořád +- jako cena konzole, tzn. menší než to, co bychom zaplatili za samostatné CPU/GPU tohoto výkonu, navíc ze superrychlé systémové paměti by těžilo i CPU. Pro konzole to vyrobit umí, proč to prostě nenabídnou alespoň OEM PC builderům. Nebo je limitace na straně Windows OS, který by neuměl společnou paměť obsluhovat? Vždyť je to ideál, nemusí docházet k přesunům mezi systémovou paměti a GPU pamětí. Nějak to nechápu, třeba mají marketingové studie podle kterých by byl mezi PC uživateli o něco takového malý zájem? Nevím

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém je mimo jiné v tom, že GDDR sice má vysoké sekvenční rychlosti, ale při náhodném přístupu má latence jak kráva. Technicky by to asi šlo, ale cílová skupina je příliš malá na to, aby se to vyplatilo (a musel by se dělat nový návrh CPU, protože to co je v konzolách je MS exclusive a Sony exclusive a nesmí se to použít jinde)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Není to zázrak , je to vývoj a divil bych se kdyby tomu bylo naopak ...i u APU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.