Architektura Nvidia Hopper potvrzena, obchodní známka zaregistrována
První zmínka o architektuře Hopper se objevila na Twitteru leakera kopite7kimi v červnu, ale jeho účtu si až do listopadu nikdo nevšímal. Nebylo divu, jde o novou postavu a nebylo jasné, zda informace, které na svém účtu zveřejňuje, souvisejí s realitou, nebo jde o jen o spekulace. Nyní se potvrdil další z údajů tímto člověkem zveřejněný: Nvidia si zaregistrovala obchodní známku „Nvidia Hopper“, o které kopite7kimi kromě jiného tvrdil, že půjde o architekturu využívající MCM.
MCM je poměrně široký pojem, do nějž se dá schovat leccos. Od GPU s HBM pamětmi až po modulární nebo čipletové řešení.
Více toho zatím o této generaci nevíme, nicméně nám přináší potvrzení, že informace leakera mají původ u Nvidie a nikoli v něčí fantazii, takže i na informacích o Ampere bude něco pravdy. Ampere bude obsahovat výpočetní produkty i herní produkty. Výpočetní řada, která měla sestávat z jader GA100 a údajně zrušeného GA101 má vzniknout na 7nm procesu TSMC, herní řada na 8nm procesu Samsungu (tam však byly nějaké nesrovnalosti ohledně EUV).
Výpočetní GA100 má v plné konfiguraci nabízet 8192 stream-procesorů a dvojnásobným poměrem Tensor Cores ku stream-procesorům (oproti Volta GV100). Herních GPU by mělo být v plánu rovnou pět:
- GA102 = 7 GPC * 6 TPC * 2 SM (=5376 SP), 384bit, NVLINK
- GA103 = 6 GPC * 5 TPC * 2 SM (=3840 SP), 320bit
- GA104 = 6 GPC * 4 TPC * 2 SM (=3072 SP), 256bit
- GA106 = 3 GPC * 5 TPC * 2 SM (=1920 SP), 192bit
- GA107 = 2 GPC * 5 TPC * 2 SM (=1280 SP), 128bit
Novinkou (co do segmentu) je GA103 s fyzicky 320bit sběrnicí. Lze si představit, že GA103 bude určen pro GeForce RTX 3080 Ti a dražší GA102 zůstane pouze pro Titan, Quadra a Tesly. Nebo to Nvidia pojme jinak - podle toho, jak bude vypadat nabídka konkurence. Pět GPU v rozmezí 128bit a 384bit sběrnice je každopádně u Nvidie novinka.
V tabulce registrovaných obchodních známek se objevilo i jméno Nvidia Aerial. To již nesouvisí s hardwarem, půjde o SDK pro GPU-akcelerované 5G sítě.
VideoCardz, grafika: massivesci (upraveno)