ATI CrossFire X800/850: bližší pohled a testy na internetu
Kapitoly článků
Hardwarová část
Testy samozřejmě probíhaly na předprodejních vzorcích komponent, dodaných serverům přímo kanadskou ATI. Takto vypadá základní deska ATI Xpress 200 CrossFire osazená oběma kartami, kterou měl k dispozici server Beyond3D.
A takto deska v podání serveru [H]ard]OCP:
Můžete si všimnout, že „Master“ karta se umísťuje dále od CPU a „Slave“ blíže. Pokud byste jejich pozici prohodili, nepodaří se vám CrossFire režim zprovoznit. Zvláštní, ale budiž, žádná nepřekonatelná překážka. Spíše bych si dovolil tvrdit, že je to (ať již úmyslně či nikoliv) velmi šikovná vlastnost pro současné majitele jedné X800/850 karty (tedy té, co bude v případném CrossFire fungovat jako „Slave“). Ti si prostě zatím třeba jen koupí takovouto desku, svoji grafiku zasunou do obvyklého slotu, a teprve až přikoupí „Master“ kartu, umístí ji do spodního PCI Express slotu. Nakonec je to i vcelku logické, že ;-).
Na „Master“ kartě (na fotografii) si můžete všimnout přítomnosti čipu „Compositing Engine“ v podání obvodu Xilinx Spartan-3, který má právě na starosti skládání výsledného obrazu z obou karet a o kterém psal již Petr v článku z letošního Computexu.
<a data-cke-saved-href="/data/images/thumb/21169_2b9e5e4fbd.jpg?1251210606" href="/data/images/thumb/21169_2b9e5e4fbd.jpg?1251210606" class="highslide" onclick="return hs.expand(this, {captionText:'CrossFire " propojka"'crossfire="" "propojka"'="" alt="CrossFire "propojka"">
<a data-cke-saved-href="/data/images/thumb/21169_2b9e5e4fbd.jpg?1251210606" href="/data/images/thumb/21169_2b9e5e4fbd.jpg?1251210606" class="highslide" onclick="return hs.expand(this, {captionText:'CrossFire " propojka"'crossfire="" "propojka"'="" alt="CrossFire "propojka"">Další zajímavostí desek, tak trochu evokující příchod prvních Pentií 4 s RIMM paměťmi, je použití speciální „kartičky“ ve slotu pro „Master“ kartu, pokud používáte pouze jednu grafickou kartu. Stejně se „zkratovaly“ třetí a čtvrtý RIMM slot na deskách pro první Pentia 4. Zde to však není nutnost, důvod je velice prostý. Primárně je totiž základní deska „přednastavena“ k tomu, aby pro každý 16× slot pro grafické karty poskytla 8 linek pro režim CrossFire. Když se ale blíže podíváte na kartičku, pochopíte její význam. Ona vám prostě oněch 8 linek pro absentující „Master“ kartu přivede obratem zpět do slotu pro „Slave“ kartu. Učinit tak nemusíte, ale jen hlupák by provozoval PCI Express 16× kartu na osmi linkách, když jí jich může poskytnout všech šestnáct.
Po osazení karet můžete vidět, že mezi nimi opravdu není mnoho místa. Ti z vás, kteří s oblibou používají vlastní systémy chlazení (např. typu Arctic Silencer), mohou jen doufat, že některé výrobce napadne posunout „Master“ slot ještě alespoň o jednu pozici níže (čímž pak ale spolehlivě v případě osazení obou grafických karet „zahlušíte“ většinu zbývajících slotů na desce). Co se týče zapojení konektorů, na tom není co zkazit. Mimochodem, pokud byste monitor napojili místo na výstup z „Master“ karty do „Slave“ karty, systém normálně naběhne, ale v ovladačích se vám dostane hlášky o tom, že pro zprovoznění CrossFire musíte zapojit váš monitor na výstup „CrossFire Edition“ karty. K této kartě pak musíte monitor připojit na výstup z CrossFire kabelové propojky, tedy nikoliv do druhého volného DVI konektoru na kartě - počítač by nenabootoval.
Softwarová část
S instalací ovladačů pro CrossFire režim je také (snad jen prozatím) legrace. Typicky bude patrně situace vypadat následovně: doma sedící člověk (třeba Kutil Tim ;-) s běžnou X800/850 kartou usoudí, že potřebuje „zvýšit výkon“. Zajde tedy do obchodu koupit příslušnou „Master“ kartu a zapojí ji do PC. Následně nainstaluje nejnovější ovladače a ejhle, CrossFire ne a ne fungovat. Finta, řešící tento problém, spočívá v tom, že nejdříve musíte odebrat Control Panel/Control Center pro původní kartu, poté jí odinstalovat i ovladače a teprve až nakonec nainstalovat nové ovladače pro obě dvě karty.
Nové anti-alliasing režimy
CrossFire zpřístupňuje nové režimy Antialliasingu 8× ,10× ,12× a 14×, jejich porovnání s SLI od nVidie vidíte na screenshotech z Half-Life 2 opět v podání serveru [H]ard]OCP. Porovnání kvality si udělejte sami.
Omezení CrossFire
Nyní se vraťme zpět k nedávné zprávě, která proběhla celým internetem o omezeních CrossFire, kterou mimo jiné šířila i nVidia. Ano, je to pravda, díky důvodům, které jsme popisovali, bude CrossFire opravdu omezeno na maximální rozlišení 1600×1200 při 60 Hz. Tato limitace se netýká 2D režimu, pouze 3D (a tedy všech her, které z výkonu CrossFire mohly těžit i v daleko vyšších rozlišeních). Majitelé 20 a 21palcových LCD jen mávnou rukou, majitelé 21palcových CRT monitorů (např. nyní velmi populárních repasovaných Trinitronů) nebo širokoúhlých LCD s rozlišením 1920×1200 a vyšším pak v tuto chvíli asi zvolávají směrem do Kanady jedno velké „proč?“. A není se jim co divit.
Tak, ale zanechme už teorie a podívejme se konečně na slibované výsledky herních testů.