Bude CrossFire nemile omezeno?
Problém by měl vyplývat z použití 165MHz TMDS obvodu Silicon Image Sil1161 na „Master“ kartách, který shromažďuje grafická data z obou karet a posílá je pak k zobrazení na monitor. Ten si totiž poradí s maximálním rozlišením 1600×1200 při 60 Hz. Pokud chcete 85 Hz, pak pouze v 1280×1024.
A proč ATI nepoužije například 225MHz Sil1172 (který zvládne alespoň 1600×1200/75 Hz)? Protože Sil1172 se dá spárovat pouze se Sil1171, který by tak musel být přítomen na „Slave“ kartách (tedy na těch běžných, co má dnes spousta lidí v PC) a navíc by to zvýšilo cenu celého CrossFire řešení.
nVidia tento problém vcelku elegantně obešla pomocí interní SLI propojky, která si „sviští“ na 400 MHz, což postačí bez problémů pro libovolná rozlišení (i když také měla své času lehké problémy zejména ve vysokých širokoúhlých rozlišeních).
Každopádně pokud se toto potvrdí, pak by s tím ATI měla rychle něco udělat. Nicméně karty z řad X800 a X850 už asi nikdo nezachrání a navíc stejným problémem podle všeho budou trpět i karty ze série R520, tedy Radeony X1800, jejichž síla zejména ve spojení s CrossFire režimem bude právě v rychlosti ve velmi vysokých rozlišeních.
Jediné, co snad může ATI použít na svoji obranu je fakt, že ceny 20 a 21palcových LCD monitorů stále klesají, takže nebude problém provozovat takto omezené CrossFire právě v jejich nativním rozlišení 1600×1200. V tu chvíli ale přichází protiargument v podobě lidí s 21" Trinitrony (kteří chtějí hrát hry alespoň v 1600×1200 při 85 Hz, ne-li více) či 23palcovými LCD s nativním rozlišením 1920×1200. Ti patrně zkrátka „ostrouhají“, dokud ATI tuto záležitost nějak neurovná.
Lidé s velkými CRT monitory mohou nicméně bez problémů použít rozlišení 1280×1024 při 85„Hz, ale v tu chvíli možná ani nebudou potřebovat dvě karty pro CrossFire režim, protože jim plynulé hraní zajistí jedna X1800 nebo GeForce 7800GTX (viz výsledky herních testů v recenzi od Heleny).
Taktéž si dovolím tvrdit, že většina současných cenově dostupných LCD s rozlišením 1600×1200 není zdaleka tak rychlá, jak si vyžadují například 3D FPS, ale o to se koneckonců můžete podělit v diskusi, pokud takové LCD provozujete na hry.
No, uvidíme, jak se celá tato věc vyvrbí. Skoro se mi chce doufat, že je to snad jenom kachna.