Česká společnost JetBrains eviduje bug procesorů Intel Ice Lake působící pády
JetBrains, česká společnost sídlící v Praze (provozující pobočky též v Petrohradu, Moskvě, Mnichově, Bostonu a Novosibirsku) a nabízející vývojářské nástroje a prostředí IntelliJ začala evidovat problémy, kdy s IntelliJ IDE dochází k pádům systému a restartům. Ukázalo se, že k tomuto problému dochází pouze na 10nm procesorech Intel Ice Lake. S ohledem na vazbu na konkrétní hardware a hledání zdroje problému ze strany společnosti a komunity se zdá být vyloučeno, že by mohlo jít o chybu softwarového prostředí.
Hlášení o nestabilitě většinou pochází z MacBook Air 2020 vybaveného procesorem Ice Lake, ale později se objevily i zprávy ze Surface Pro (rovněž vybaveného Ice Lake), takže na vině nemůže být ani operační systém, ani s ním související prvky. Ty jsou u obou zařízení odlišné. Navíc na MacBook Air byl provozován Linux VM, takže to skutečně nevypadá na chybu operačního systému - ani Windows, ani MacOS.
Intel v poslední době vydal nový mikrokód pro Ice Lake, na situaci to ale nemá žádný vliv. Zdá se, že IntelliJ IDE trefilo nějaký specifický sled instrukcí, se kterým Intel nepočítal, nebo jej přinejmenším netestoval. Situace se může vyvíjet třemi základními způsoby - (1) Intel může najít řešení implementovatelné mikrokódem, které problém vyřeší bez degradace výkonu, což by bylo ideální, (2) Intel může najít řešení implementovatelné mikrokódem, které problém vyřeší s mírnou degradací výkonu, nebo (3) Intel najde řešení, které by však stálo příliš mnoho výkonu a nebude proto motivovaný k jeho distribuci a spíše bude motivovat autory softwaru, aby se vyhnuli situaci, ve které problém nastává.