Co jste chtěli vědět o PSX a báli jste se zeptat
Základní informace:
Konzole PSX se vyrábí pro TV normu PAL i NTSC, pričemž poslední číslice v označení PSX určuje, pro jakou normu/region je určena:
- '0' pro NTSC/Japan (např. SCPH-7500)
- '1' pro NTSC/USA (např. SCPH-7501)
- '2' pro PAL/Europe, Australia (např. SCPH-7502)
Sony postupně vyráběla modely SCPH-100x, 5xxx, 700x, 750x, 900x.
Také hry pro PSX se tedy vyrábí ve dvou verzích - PAL a NTSC.
Aby bylo možné přehrávat záložní kopie PSX CD je třeba PSX upravit - umístit do konzole tzv."MOD-Chip" = 8-bitový mikroprocesor PIC12C508, 508A, 509, 509A (popř. PIC16C84, 16F84), do kterého je vložen potřebný program (.HEX soubor).
Po úpravě PSX pomocí "MOD-Chip" máme zajištěno, že půjde přehrát záložní kopie, ale NTSC hry by byly na PAL televizích pouze černo/bílé => je třeba ještě jedna úprava (pokud mám multinormovou televizi, tj. TV, která umí normy PAL i NTSC - nemusím nic upravovat):
- u konzolí SCPH-700x,750x,900x se provede jednoduchá úprava na základní desce a vše je OK.
- u modelů SCPH-100x,5xxx jsou 2 možnosti:
- použijeme na propojení PSX TV kabel scart "RGB", bohužel musí to být speciální kabel od SONY, jehož cena se pohybuje kolem nechutných 1000,- Kč
- místo "MOD-Chip" je použit "Colour MOD-Chip" (Colour correction module), problém je ale v tom, že tato úprava neumožňuje přehrávat nové "Anti Mod-Chip" hry (NTSC)
Vytváření záložních kopií:
U nových NTSC her se většinou používá ochrana - detekce přítomnosti "MOD-Chip" v PSX konzoli = "Anti MOD-Chip protection" - tzn., že vlastní CD
nejsou nijak chráněná (většinou) => CD lze kopírovat bez problémů. Tuto ochranu obchází nejnovější verze "MOD-Chip"
CD s novými hrami PAL bývají (většinou) chráněna ochranou proti kopírovaní "backup protection". Tato ochrana se obchází pomocí
vypalovacího software CDRWin (vytvoření image file -> úprava image file -> vypálení upraveného image file) - popisy jsou k dispozici na Internetu.
Tedy, než začnu vytvářet záložní kopii PSX CD, zjistím je-li NTSC nebo PAL.
- pokud je NTSC - klidně kopíruji (většinou),
- pokud PAL - musím zjistit je-li chráněno "backup protection" ->
- pokud není - klidně kopíruji
- pokud je chráněno - je třeba najít na Internetu odpovídající popis úpravy image file.
Proč je vlastně MOD chipu třeba
Jde o to, že originální, lisovaná PSX CD jsou upravena, a nesouhlasí s žádnou normou. Úprava se nachází hned na začátku CD (12-15 sektor). Tyto sektory obsahují téměř samé nuly a to i na místech, kde to specifikace přímo zakazuje (EDC/ECC, subhlavička). 16 synchronizačních bytů by snad podle specifikace být mělo. No, a protože to není podle specifikace, žádná vypalovačka to nevypálí. Asi hned řeknete, a co DAO RAW? Ano, dobrá otázka! Problém je v tom, že ani s DAO RAW se není možné dopídit k nahrání samých nul na místech, kde prostě být nemohou. Možným řešením se ukazuje SAO RAW (tedy pálit jako audio ale s datovou TOC), ale to zase pak není možné dostát požadavkům ochrany LibCrypt.
Poznámka.
- Ještě je třeba dodat, že ne všechna CD-R media konzolím PSX "chutnají" (hodně také závisí na kvalitě nastavení optiky/laseru PSX). Chce to
vyzkoušet - dobré zkušenosti jsou např. s CD-R Verbatim (DataLifePlus Metal Azo/UV Resistant (650MB/Multi Speed)) - Nejnovějším model Sony PlayStation II zatím ještě není prozkoumán.
- Text jsem napsal s ohledem na naše podmínky a není vyčerpávající.