Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co jste chtěli vědět o PSX a báli jste se zeptat

diit.cz logo na CD-R serveru 1. dubna 2009
Stále více čtenářů nás prosí o bližší informace o PSX. Přinášíme tedy zevrubný přehled co PSX je a jak na něj. V článku naleznete základní informace, ale i jak vytvářet záložní kopie a několik málo dalších poznámek.

Základní informace:

Konzole PSX se vyrábí pro TV normu PAL i NTSC, pričemž poslední číslice v označení PSX určuje, pro jakou normu/region je určena:

  • '0' pro NTSC/Japan (např. SCPH-7500)
  • '1' pro NTSC/USA (např. SCPH-7501)
  • '2' pro PAL/Europe, Australia (např. SCPH-7502)

Sony postupně vyráběla modely SCPH-100x, 5xxx, 700x, 750x, 900x.

Také hry pro PSX se tedy vyrábí ve dvou verzích - PAL a NTSC.

Aby bylo možné přehrávat záložní kopie PSX CD je třeba PSX upravit - umístit do konzole tzv."MOD-Chip" = 8-bitový mikroprocesor PIC12C508, 508A, 509, 509A (popř. PIC16C84, 16F84), do kterého je vložen potřebný program (.HEX soubor).

Po úpravě PSX pomocí "MOD-Chip" máme zajištěno, že půjde přehrát záložní kopie, ale NTSC hry by byly na PAL televizích pouze černo/bílé => je třeba ještě jedna úprava (pokud mám multinormovou televizi, tj. TV, která umí normy PAL i NTSC - nemusím nic upravovat):

  1. u konzolí SCPH-700x,750x,900x se provede jednoduchá úprava na základní desce a vše je OK.
  2. u modelů SCPH-100x,5xxx jsou 2 možnosti:
    1. použijeme na propojení PSX TV kabel scart "RGB", bohužel musí to být speciální kabel od SONY, jehož cena se pohybuje kolem nechutných 1000,- Kč
    2. místo "MOD-Chip" je použit "Colour MOD-Chip" (Colour correction module), problém je ale v tom, že tato úprava neumožňuje přehrávat nové "Anti Mod-Chip" hry (NTSC)

Vytváření záložních kopií:

U nových NTSC her se většinou používá ochrana - detekce přítomnosti "MOD-Chip" v PSX konzoli = "Anti MOD-Chip protection" - tzn., že vlastní CD
nejsou nijak chráněná (většinou) => CD lze kopírovat bez problémů. Tuto ochranu obchází nejnovější verze "MOD-Chip"

CD s novými hrami PAL bývají (většinou) chráněna ochranou proti kopírovaní "backup protection". Tato ochrana se obchází pomocí
vypalovacího software CDRWin (vytvoření image file -> úprava image file -> vypálení upraveného image file) - popisy jsou k dispozici na Internetu.

Tedy, než začnu vytvářet záložní kopii PSX CD, zjistím je-li NTSC nebo PAL.

  • pokud je NTSC - klidně kopíruji (většinou),
  • pokud PAL - musím zjistit je-li chráněno "backup protection" ->
    • pokud není - klidně kopíruji
    • pokud je chráněno - je třeba najít na Internetu odpovídající popis úpravy image file.

Proč je vlastně MOD chipu třeba

Jde o to, že originální, lisovaná PSX CD jsou upravena, a nesouhlasí s žádnou normou. Úprava se nachází hned na začátku CD (12-15 sektor). Tyto sektory obsahují téměř samé nuly a to i na místech, kde to specifikace přímo zakazuje (EDC/ECC, subhlavička). 16 synchronizačních bytů by snad podle specifikace být mělo. No, a protože to není podle specifikace, žádná vypalovačka to nevypálí. Asi hned řeknete, a co DAO RAW? Ano, dobrá otázka! Problém je v tom, že ani s DAO RAW se není možné dopídit k nahrání samých nul na místech, kde prostě být nemohou. Možným řešením se ukazuje SAO RAW (tedy pálit jako audio ale s datovou TOC), ale to zase pak není možné dostát požadavkům ochrany LibCrypt.

Poznámka.
  1. Ještě je třeba dodat, že ne všechna CD-R media konzolím PSX "chutnají" (hodně také závisí na kvalitě nastavení optiky/laseru PSX). Chce to
    vyzkoušet - dobré zkušenosti jsou např. s CD-R Verbatim (DataLifePlus Metal Azo/UV Resistant (650MB/Multi Speed))
  2. Nejnovějším model Sony PlayStation II zatím ještě není prozkoumán.
  3. Text jsem napsal s ohledem na naše podmínky a není vyčerpávající.

Petr Komárek

Diskuse ke článku Co jste chtěli vědět o PSX a báli jste se zeptat

Čtvrtek, 5 Červen 2008 - 16:28 | Martin Bartoň | dj lucas: Není.
Čtvrtek, 5 Červen 2008 - 03:02 | Anonym | zdravim je uz nejaky zpusob jak to vypalit aniz...
Sobota, 11 Červen 2005 - 15:31 | Anonym | Nic proti tobě kámo, ale kdyby jsi si přečetl...
Úterý, 18 Leden 2005 - 12:12 | Anonym | Ja len, že v dnešnej dobe zvládne napalovanie PSX...

Zobrazit diskusi