Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Co se stalo s high-endovými grafikami AMD Navi 4x?

Další možnost je ta, že se AMD architektura RDNA 4 povedla natolik dobře, že jednoduše zrušili hiendové řešení proto, protože i to mainstreamové si dá hiend od NVIDIE s prstem v nose.

/end of dream

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ono to bude mozna mnohem prostsi. Je velky hlad po vypocetnich grafikach, kde jsou mnohem vetsi marze, nez u tech hernich. A tak se nejen nVidia, ale po ni i AMD soustreduji na vyrobu vypocetnich karet. A protoze jsou omezene kapacity nejen vyroby cipu, ale hlavne kapacity slozitejsiho pozdreni, odskakali to u AMD slozite vykonne verze hernich grafik naplno, zatimco ty jednodussi se vyrabet budou, i kdyz mozna take omezeneji.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Jestli složitějším pouzdřením myslíte CoWoS, tak dost možná ano:
https://diit.cz/clanek/amd-spousti-vyrobu-mi300-rezervovany-ma-kapacity-...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme ide o CoWoS a ešte nie základný

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odpoveď je oveľa jednoduchšia. AMD povie, že high-end nevydá, Nvidia vydá len niečo nad RTX 4090 a potom príde AMD s high-endom 15% nad RTX 4090. Skrátka presný opak ako keď AMD tvrdilo, že vydá 3GHz high-end a kvôli tomu Nvidia pripravila svoje GK s obrovským chladičom (a samoz. aj výkonom) pre prípad, že by sa AMD plán podaril. Teraz to bude presne naopak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Za předpokladu, že se Nvidia nechá oklamat. Ale reálně o sobě ty konkurenční firmy ví věci, o jakých se nám nezdá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Potom ako vyšlo na javo, že CEO AMD Lisa Su je dcérou sesternice CEO nVidia-e Jensen-a Huang-a

https://www.hardwaretimes.com/nvidia-ceo-jensen-huang-and-amd-ceo-lisa-s...

tak sa rozhodne sníva (česky zdá) aj to, čo nie je pravda o tom,aká výmena informácií ide medzi nimi

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky to naopak může zvětšovat rivalitu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Krev není voda.

Japonci dají za rodinu mnohem víc než mi "civilizovaní" lidé. Já například ani netuším jak se jmenuje dcera mé sestřenice.
Jak to mají thajwanci netuším. Neví někdo? Drží rodina pospolu?

Myslím že to celé je kachna.

Oligopol či kartel vypadá většinou víc vyrovnaně než 80% trhu pro jednoho.
Na druhou stranu by se dalo vysvětlit to věcné prokletí, které se Radeonum nedaří zlomit. Jako by informace proudili jen jedním směrem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Stačí si srovnat kolik peněz na vývoj a programátory má Nvidia a kolik AMD a je po záhadě.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Je nejaka sanca ze tieto rumors su fake ? Pocul som ze uz asi nie lebo by robili Tape out uz teraz ako pripravu na vyrobu ale neviem co je na tom pravdy.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud AMD měla mít nejméně tři varianty, je stále možné, že zrušili jen jednu, možná dvě z nich, ale další řešení hi-endu je stále na cestě.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

AMD mohla vypustit fake rumors aby zmatla konkurenci.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Konkurence cerpa z jinych zdroju, nez je MLID

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Což se nevylučuje s tím, že AMD mlží. Teoreticky (fabuluji, netvrdím) by se tzv High End dal "slepit" z vícero čipletů, které jinak spadají do (vyšší) střední třídy. Tedy dosáhnout vysoký výkon více čiplety. Potom by fáma o zrušení "high end" čipů byla pravdivá a přitom nevylučovala následnou výrobu "high end" produktů.
Ale osobně se kloním spíše k tomu, že své (nejen výrobní) kapacity AMD vytěží ekonomicky efektivněji na výpočetní jednotky a ten high end si nechá na později, klidně na další generaci. IMO se toho skutečného vysoce výkonného a také vysoce naceněného HW v grafárnách prodá relativně málo. Tedy relativně malý přínos za velké úsilí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Celkem by mne v rámci grafického segmentu zajímal podíl profi řešení tedy RadeonPro W a speciálně nejvyšších modelů. Těch se prodá méně, ale s jinou marží než hráčům.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Huang se může chtít blýsknou"
V minulosti se spíš snažil udržet náskok.
O nějakou akcentaci mu nešlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

... zato pekne zvysi ceny, ma idealni prilezitost. Tohle AMD ......... nepovedlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám zákulisní info z NVidie. Příští rok by měla být vydána špičková grafika další generace a to sice skvělá 64 bitová RTX 5080. No co na konkurenci i tahle zoufalost bude stačit. :-/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ty fandis amd jenom proto, abys mohl kupovat nvidie levneji

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ATI 3D Rage II+, pokud ti to něco řekne. Následoval nespočet grafik od ATI, ale sem tam něco i od NVidie. Nebudu vypisovat všechno, ale svou ATI pouť jsem zakončil Radeonem 9800 PRO a Radeonem X850XT.

Takže myslím, že jsem za ta léta firmě ATI nechal nemálo peněz. Jenže pak přišla krize, firma šla dolu a AMD ji ze srabu nikdy nevytáhla tak, aby mi to stačilo, takže ano, od té doby NVidia.

Ale rozhodně nejsem z těch, kdo by na GeForce dogmaticky trvali, naopak. Když RTG něco předvede, tak je rád koupí Radeonu podpořím, ale musí to být aspoň něco na úrovni RTX 4070 s TDP 200W a za aspoň stejný peníz nebo levněji a na to to bohužel nevypadá! :-/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Stale verim,ze by se AMD reputacne nevyplatilo z dlouhodobeho hlediska nemit konkurenci alespon pro RTX 5080. A protoze jsou ve vate,meli by byt schopni usmudlat variantu rdna4 alespon na tuto pricku

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

podle mě bude největší problém v software, aka jak udělat to aby se grafika rozdělá na 9 samostatných čipletů tvářila jako monolitické GPU, už z RDN3 víme, že čiplety zvyšují latence, které je potřeba nějak řešit v software a i HW (propustnost IF a rychlost)

Ale i tak souhlasím, že skok z jednoho GCD na devět je zkrátka "too much" a zajímalo by mně, jestli opravdu náhodou neexistovala verze RDNA3 se dvěma GCD, kde by to bylo asi jednodušší vše rozchodit a pokud ano, tak proč ji nevydali (?)

AMD nejspíš high-end neopouští, jen pro generaci RDNA4 bude high end starší RDNA3.

jinak udajně ty kodová jména:

NAVI4C = čipletová verze (high end)
NAVI4X = Sarlak
NAVI4M= monolit čip (N43/N44)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslím že o variante RDNA3 se dvěma GCD se minimálně spekulovalo. Jinak co se týká toho SW, problém bych neviděl, protože tam nejde o komunikaci dvou zcela samostatných grafik s vlastní VRAM přes vnější sběrnici ale "jen" o rozdělení práce na víc čipů o čemž ten SW nemusí ani tušit.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ty vubec netušíš, která bije ...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale ano, je to složitější než monolit, samozřejmě. Ale z hlediska SW je jeden obvod rozdělený na dílčí bloky stejný. Problém to je z hlediska propojení těch chipletů kvůli velkým datovým tokům a latencím. Problém o klasického multi GPU byl úplně jinde.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tak ona ta komunikace čipletů asi nebude žádná velká legrace. Stačí se podívat, jak se v tom plácá Intel u CPU a že má kde opisovat. A u GPU, kde se valí "bažilionkrát" větší množství dat to bude slušná magie. Věřím, že pokud toto AMD rozlouskne, co já vím, podřízne černého kohouta i kozla, Lisa se vykoupe v krvi mořských panen, nebo tak něco, tak GPU poskládané z několika čipletů střední třídy podá ďábelský výkon. Ale prozatím je to v říši vlhkých snů, vyndejme si ruce z kapes... :)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Řešitelné to je. Jde spíš jen o tu správnou kombinaci, přesněji ten hypotetický monolit rozdělit na správných místech.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Taky nesouhlasím. Nikdo nikdy nic takového nevyrobil, takže my nevíme, jestli to řešitelné je. Intel to zkoušel ještě v době, kdy se jim dařilo a neuspěli. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intel to zkoušel v době, kdy sám s chiplety teprve začínal. AMD na nich maká 9 let. A když se podívám zpětně, tak AMD začínalo fakt jednoduše s 4 stejnými CPU chiplety v patici ještě bez centrálního, nic tak složitého jak Intel už na začátku chtěl. Taky je AMD spolutvůrce pamětí HBM takže dlouho pracuje na vertikálním vrstvení a tu složitost postupně zvyšují, aby minimalizovali riziko. Když s tím návrhem tehdy přišel Intel, hned jsem věděl, že by byl zázrak pokud by to v nějakém rozumném termínu zvládli. A jestli oním zkoušením v době kdy se jim dařilo, s ohledem na to že to už bude deset let, myslíte snad Larabee? Tam taky šance moc nebyla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Tak ona ta komunikace čipletů asi nebude žádná velká legrace... ...pokud toto AMD rozlouskne"
No AMD to už rozlúsklo, viď MI300, ktoré dokážu aj vyrobiť.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Se bojím, že to herní využití je s tím GPGPU vyloženě nesrovnatelné.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud AMD dokáže propojit vertikálně 36 tisíc spojů v případě vrstvené L3 cache, tak bych je nepodceňoval.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

a jak tohle spolu souvisi ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Že jen datová propustnost by problém být neměla. Plus drobnost, pokud latence vyhovuje použití L3 cache, dá se vhodným okamžikem načítání dat, což by u grafických operací neměl být takový problém, eliminovat.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

ale o datové propustnosti tady nikdo nemluví, nebo ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RDNA3 s 2x GCD asi skúšali a prišli na to časovo až neskôr (že by to nestihli vydať včas) v schéme MI300. MI300 totiž má 2x GCD/XCD na jeden AID čiplet, pričom Navi4C má podľa obrázku 3x SED/GCD/XCD. Resp. Navi31 má jeden veľký GCD, MI300 má dva menšie XCD a Navi4C má tri menšie SED.

Navi31 má dva bloky s jednotkami v jednom GCD, MI300 má jeden blok jednotiek v jednom XCD (krát dva čiplety na jednom AID). Dva bloky jednotiek teda rozdelili na dva čiplety až v MI300

Navi4C podľa tej schémy ide ešte ďalej oproti Navi 31, keď tri bloky jednotiek sú na troch SED a to spolu na jednom AID, a všetko ešte na troch AID. Teoreticky teda je možné zmenšiť Navi4C len na jeden AID s tromi SED (Navi44?, nie monolit).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Teoreticky teda je možné zmenšiť Navi4C len na jeden AID s tromi SED (Navi44?, nie monolit)."

tahle možnost mně taky napadla, ale zřejmě by to stále neřešilo problém s komunikací těch čipů ve smyslu software a škálování herního výkonu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi hej, keď komunikácia čipletov v MI300 nie je problém, ktorý je však výpočtovým čipom a výpočtový SW nemusí byť na to citlivý.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ano přesně o tohle jde, lidi si neuvědomuji, že výpočetní nasazení je hodně odlišné od 3D renderingu a nechápou že tohle vyžaduje zásadní změny v software, který bude tím hlavním "drive" ve zpracování a správném přerozdělovaní jednotlivých snímků mezi čiplety a jejich synchronizací a rozhodně to bude vyžadovat i nějaké změny v samotných API (DX12/Vulkan/etc a myslím, že i právě na tomto AMD pracuje. Právě tato práce na SW, validace, testy, certifikace to vyžaduje ohromné zdroje, kterých nemá AMD nazbyt (nehledě na to že to vyžaduje spoustu času)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Stále to nemusí být věc SW ale HW scheduleru. SW nemusí vůbec zajímat, zda se datové toky odehrávají v obvodech na jednom monolitu, nebo několika těsně propojených.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

a teď tu o červené karkulce

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dobře a jaký další problém mimo latencí, se kterými ten HW prostě musí počítat, tam tedy ještě můžou být? Technicky by tam měly být tři typy chipletů - shadery, paměťové řadiče s cache a samotný grafický výstup - blbě napsané, ale jde o podstatu.
Tedy jde o tyto datové cesty od cache k shaderům a od cache k rasterizéru. Plus od shaderů k rasterizéru. Je to hromada dat.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

MI300 má 750W.
Nevíme kolik W sežere přenos mezi chiplety.
Ale klidně to může být 300W.
Pak by z toho herní GPU o spotřebě 350W nešlo vyrobit.

Intel je se svými dlaždicemi/chiplety na tom stejně. Jen je ještě na úrovni CPU.
Pro servery kde TDP není problém to je dobrý.
Ale desktop kde se na spotřebu kouká už nezvládne.
AMD chiplety dokázala dostat i do notebooků.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Až na to že grafické a výpočetní GPU jaksi nejde moc srovnávat, když pominu že mimo substrátové části je u MI 300 možných více variant. 4x s CU + HBM, 3x s CU + 3x ZEN4 + HBM, nebo čistě CPU ZEN4 s HBM. Zjednodušeně... Tedy zde není žádná výstupní grafická část, jen výpočetní + sběrnice.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Celou dobu tu píšeš přesný opak nebo tě nechápu. Ale opravdu multiGPU v herním segmentu může být neřešitelný oříšek nebo může řešení přijít za desítky let. Tolik času RTG nemá!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já snad píšu někomu, kdo nechápe text, který vidí. Proč by se mělo jednat o multiGPU? Pokud procesor nevyrobíte jako velký monolit, ale rozdělíte ho na víc chipletů v jedné patici, proč by stejně nešel rozdělit grafický čip? Jen to je složitější, nic víc. Nechápu kde berete nějaké multiGPU z hlediska software. Přece se nebavíme o řešení rozděleném do více PCIe slotů, to by multiGPU bylo. Bavíme se o jedné patici a tak by to i SW měl vidět.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

CPU složené z víče čipů je brnkačka.
Intel i AMD to zvládli už sedumdesatých letech minulého století.
Dokonce to zvládla i Československá Tesla.

https://www.root.cz/clanky/procesor-sestaveny-z-cipu-rady-intel-3000/

Ovšem GPU - to je jiné kafe.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vážně srovnáváte tehdy vícepaticové procesorové řezy nebo samostatné ALU a FPU s modeními více chiplety v jedné patici?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Trochu nadhledu by neuškodilo. Unikla Vám pointa: porovnání náročnosti rozdělení na čipy/čiplety/dlaždice CPU versus GPU.
Výše uvedený link ukazuje, že u CPU by nebyl problém rozdělit i samotné jádro.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Neunikla, proto několik let rozdílu a stále to není na trhu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.