Co stojí za uvolněním Opery zadarmo a bez reklam?
Určitě jste včera nemohli minout, že se norská Opera Software rozhodla poskytovat svůj webový prohlížeč Opera zdarma bez nutnosti registrace a bez reklam. Možná se ptáte, co to tvůrci přinese, proč je vlastně najednou placený prohlížeč zdarma a bez reklam. Odpověď může být pro někoho překvapivá: Ponese to peníze.
V Opera Software si zřejmě dobře spočítali, co se stane, když takto uvolní svůj prohlížeč. Doposud těžila Opera z příjmů za prodané registrace (25 %), reklamní bannery (30 %) a celých 45 % pocházelo od Google za vyhledávání pomocí tohoto portálu a dalších partnerů. Ač se může nyní zdát, že Opera přijde o značnou část dosavadních příjmů (celých 55 %), budoucnost je růžovější. Jestliže měla nyní Opera zanedbatelné procento zastoupení mezi prohlížeči, díky uvolnění zdarma a bez reklam se to pochopitelně změní směrem k lepšímu. Opera bude útočit na Firefox a jakmile (pokud) jeho pozici dobude, bude se zdáli šklebit na Internet Explorer. V ten moment už bude mít takové zastoupení mezi prohlížeči, že příjmy od vyhledávače Google a dalších partnerů snadno vykompenzují ztráty, které Opera zpočátku utrpí. Nezbývá, než jí popřát, aby se to podařilo.