Creative Labs SoundBlaster Audigy2
Kapitoly článků
Nová Audigy2, stejně jako její předchůdce, nabízí 24bitové převodníky z analogového na digitální zvuk a naopak. Vzorkovací frekvence při přehrávání jsou 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 a 96 kHz v režimu 5.1 a při stereofonním výstupu až 192 kHz. Při nahrávání je pak výběr vzorkovacích frekvencí stejný, jen končí na 96 kHz.
Pokud bychom se podívali na digitální vstup, tak tady Audigy2 nabízí standardní SPDIF až do 24bitového 96kHz zvuku. Digitální výstupy SPDIF podporovány při 24 bitech na 48 a 96 kHz. Creative Labs k Audigy2 nabízí i ASIO ovladače, pro vícestopé nahrávání. Tady však budete omezeni na 16 bitů a 48 kHz.
Pro kvalitu zvuku je ještě hodně důležitý odstup šumu od zvuku. Ten Audigy2 nabízí 106 dB pro levý přední, pravý přední, levý zadní a pravý zadní kanál. V případě předního i zadního centru a subwooferu se odstup pohybuje kolem 90 dB, což je pro normální lidi stále bohatě dostačující hodnota. Celkové harmonické zkreslení signálu Creative udává vynikajících 0,004 %. Frekvenční rozsah se pak pohybuje od méně než 10 Hz do 46 kHz.
Abychom byli opravdu přesvědčeni o kvalitách Audity2, byla tato karta opatřena certifikátem THX. Ten zaručuje, že zařízení s ním by mělo dosahovat jisté minimální kvality. Pokud vám THX něco říká z kin, tak bych chtěl upozornit, že chce-li kino získat THX certifikát, musí splnit mnohem přísnější pravidla, než THX certifikát, o kterém se tu mluví.
Protože už od dob Live! karty nabízí Creative 5.1 zvuk, bylo na čase přijít s něčím novějším. Nyní tedy Audigy2 podporuje 6.1 a to přímo v normě Dolby Digital EX. Oproti 5.1 konfiguraci přibyl ještě zadní centrový reproduktor. A když jsme už u vícekanálového zvuku, tak Creative ještě zdůrazňuje plnou podporu pro Windows Media Audio 9 Professional, komprimovaný 5.1 zvuk.
S vícekanálovým zvukem úzce souvisí i hraní her, resp. zvukový systém EAX. Ten je u Audigy2 zcela stejný jako u původní Audigy, tedy EAX Advanced HD, jen umí využívat i 6.1 výstup. Zatím je her s podporou této verze EAX málo, ale chystají se další. Creative zmiňuje Unreal Tournament 2003, Tomb Raider: The Angel of Darkness, Neverwinter Night, Hitman 2 a Soldier of Fortune 2.
Jenže EAX Advanced HD není jen pro hry. S jeho pomocí je možné již při nahrávání odstraňovat z nahrávky šum a praskání. Hodí se to především pro převod ze starých desek a kazet. Jelikož EAX Advanced HD byla již v Audigy, i tato funkce v ní byla přítomna, ale v Audigy2 doznala jistých vylepšení. Jednak se prý zlepšily alogoritmy pro odstraňování praskání, ale také šumu z nízkobitratových MP3 nahrávek. Navíc je nyní také možné nastavit, jak moc nízko a vysokofrekvenčního šumu se má odstraňovat.
EAX Advanced HD se ještě využívá pro přehrávání nízkokanálového zvuku na vícekanálových sestavách. Za pomoci technologie Creative Multi-Speaker Surround 3D (CMSS 3D) si můžete z obyčejného stereofonního zvuku nechat udělat prostorový. CMSS 3D se také dá použít k vylepšení filmů na DVD a přehrávání nízkobitratového MP3.
V Audigy2 se zcela nově objevuje Smart Volume Management (SVM). Stručně řečeno jde o snižování dynamiky hudby. To znamená, že tiché pasáže budou hlučnější a hlučnější naopak tišší. SVM by se také měla postarat o to, aby veškerá muzika v jednom playlistu zněla stejně hlučně a to i v případě, že pochází z různě hlasitých CD, MP3 a WMA. Nenašel jsem informaci, zda-li je SVM zapínatelná, ale předpokládám, že ano.
A poslední věc, kterou je možno za pomocí EAX Advanced HD dělat, je takzvaný time scaling. Jde o zrychlení či zpomalení přehrávání bez toho, aby se měnila výška tónu.
U nové Audigy2 jsme ještě hodně upozorňováni na možnost přehrávat DVD-Audio. Jde prý o první zvukovou kartu, která si s DVD-Audio poradí. Umožňuje přehrávat všechny varianty DVD-Audia, od dvoukanálového až po pětikanálový zvuk. S tím také souvisí podpora bezestrátové MLP komprese, kterou DVD-Audio podporuje. Bohužel nebylo zmíněno, zda-li přímo v hardware, nebo pouze za pomoci software, což si já vysvětluji jako podporu v ovladačích.
Pro úplně kompletní specifikaci ještě musím dodat, že i Audigy2 na sobě má SB1394 port. Musím přiznat, že jsem velmi potěšen faktem, že se Creative Labs po uvolnění Applem rozhodla více používat i slovo FireWire.
Od doby, co hry téměř přestaly používat wave table syntézu, nebo chcete-li Midi, se přestaly firmy zaměřené na běžného zákazníka předhánět v tom, která ji nabídne lepší. Creative se dnes už zmiňuje jen o dvou šestnáctikanálových hardwarových syntetizátorech s podporou 64 hlasů za pomoci osmibodové interpolace. Pokud by někomu nestačilo 32 kanálů, pak má možnost využít dalších šestnácti v podobě softwarového syntetizátoru.