Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Končí CrossFire? Ano i ne, je to trochu jinak…

AMD po dlouha leta v grafickych kartach nepredvedla nic, vlastne nikdy nic, protoze uz konec samostatne ATI byla jedna velka tragedie, doby Radeonu 9800 jsou davno pryc a nevypada to, ze by se vratily.
V tomto svetle je predelani grafiky do vice malych cipu v generaci Navi tak nejak prijatelnejsi, protoze co se muze stat, horsi nez minula generace Vega to snad ani byt nemuze ne. Maximalne bude tragikomedie pokracovat dal.

Co se tyka samotneho Crossfire, tak je jasne, ze to konci, protoze se ta technologie proste neujala a zadna hra to nepodporuje. Proti tomu stoji zajem vyrobce prodat co nejvic karet a tak nejak tak mlzej a nevedej poradne co by rict.
U NVidie je to ovsem podobne, ano, byli malinko odvaznejsi a podporu SLI mimo highendu zrusili uplne a teda mam pocit, ze SLI funguje pouze od GTX1070 vys. Nicmene smysl to nema ani u techto karet, snad si nekdo muze poridit GTX1080Ti SLI, pokud ma s jednou kartou malo vykonu, ale ani v tomto pripade bych necekal zazraky a nejaky vyznamny narust vykonu ve vetsine hrach.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Tak to vypadá, že se AMD konečně rozloučí s GCN. Myslím, že to bude bolet hodně lidí, až jim zařízne podporu(nevíc ty co čekají, až jim grafika uzraje:-). Přece jen AMD není proslulá dlouhou podporou. Právě GCN byla vyjímka, ale co ti co si koupí tu poslední generaci? Paradoxně by to mohla vyřešit těžební mánie - poslední generaci skoupí těžaři a ty podporu ve hrách nepotřebují.

Znamená to tedy, že AMD končí s podporou více grafik pod DX11? Protože tohle už vypadá jako první vlašťovka - "AMD je inovativní...." a tedy podporuje nové API. Holt se starým máte smůlu :-)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

Z čeho soudíš, že AMD bude končit s GCN?

A pak by mě zajímalo, jak hodnotíš podporu nvidie, která je kratší než ta od AMD?

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

NVidia podporuje grafiky snad 10 let, v tomhle je opravdu dobra, takze nechapu, jak jsi na to, ze je to kratsi nez u AMD prisel. Rozhodne neni.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

no ale 10 let stará grafika má "podporu" úplně stejnou i u AMD - do Windows 10 ji nainstaluješ a funguje.

https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-2705767-99988/...

Kde je tedy problém? Aktuální WDDM ty 10 let staré nvidie taky nepodporují, na hraní není už ani jedna z nich.

edit: a naopak herní podpora pro grafiky AMD se datuje až k prvním GCN, což už dávno u nvidie naplatí, ta výkonnostně zařízla už i šestkovou generaci.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Ja mam na GTX570 furt nejnovejsi ovladac.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

a co ti ten nejnovější ovladač přináší? :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

GCN je výjimka jak jsem psal. Taky tu s námi byla pěkně dlouho a myslím, ze nyní na to AMD dojíždí(díky bohu za minery). Ale o co déle tu je o to vice bude bolet az ji AMD zarizne. Mimochodem z tohohle jsem mel strach při slavném Mantle s nízkoúrovňovým API, ze se AMD bude držet jedné architektury nebo bude drzet náročnou(drahou) podporu. Naštěstí se z toho vyzula celkem elegantně:-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

HD3850 není GCN, ale VLIW5 (Terascale). Kromě toho, ono to AMD těch architektur zase tolik nemělo, před TeraScale byly jen Radeony9xxx (a před nimi rodina Rage), po Terascale už je GCN.

A tak nějak jsi opomněl napsat, proč si myslíš, že GCN končí, to mě zajímá docela dost.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

HD3850? Nechápu. Má jít o to, že má stále plnou podporu optimalizací pro hry? Pak jsem byl mimo.

Čiplety - změna architektury a poměrně radikální?
BTW.: Je Vega GCN? Pokud stále ano, pak už zjevně výhody stejné architektury poněkud končí.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

On ještě zapomněl na R500 řadu co nevycházela z R300 a byla dost solidní. Nicméně, GCN je pro AMD jak darem tak prokletim. Darem proto že s ní bez velkejch inovací přezili dlouho a díky tomu maj i dlouhej support, prokletim protože už je dávno mimo ( a i jako nová nebyla efektivní, byla to arch jako protiváha Fermi ala univerzálně výpočetní, ne primárně herní) a dnes je prostě neefektivní a AMD od Hawaii předvádí horší a horší čipy. Tonga už byla meh, Polaris slabej a bez high-endu (a žravej) a Vega už je naprostá katastrofa.

Momentálně má Nvidia mnohem lepší support starejch karet. Vydala drivery i pro DX10 karty co zvládaj dnešní video akcelerace (včetně 60fps) na netu i pro win10. Skvěle je na tom dodnes Fermi, dodnes dostává updaty, nedávno začala částečně akcelerovat i 1440p a 4K 60 na youtube (což nevim jak z toho čipu dostali ihmo), dostala WDDM2.0 a DX12, atd, atd. Zkuste si jí dnes postavit proti radeonům 5800 a 6900, ty jsou dávno zapomenuté.

Jedinej problém Nvidie je Kepler. A to ne proto že nemá support, ale proto že jeho architektura byla vyvinutá s ohledem na velkej fillrate a hrubej výkon na úkor komplexnosti a výpočetů (opak Fermi která byla super schopná a komplexní, ale bohužel velká a žravá) a na dnešní hry se nehodí a je tam slow. Na tom taky taky AMD zapožila svůj finevine marketing ala postavila kepler proti Hawaii (nejpovedenější z GCN čipů) a jak šel čas. I tak byl ale Kepler skvělej úspěch, Nvidia s nim ve své době dokázala mainstream čipem konkurovat top co mněla konkurence, časem jeho efektivita odpadla, ale úkol splnil, karty prodal, tunu peněž přinesl, GCN ne. U GCN můžešš koupit bazarovou kartu 5 let starou a dodnes bude in, ala AMD neprodává. Ač lidi slavěj dlouhej život Tahiti a Hawaii, problém je, že to se stalo jednou a tento potenciál je vyčerpán, ala tohle se nebude opakovat. GCN už je vyždímaná a nová produkty AMD jsou nic moc a nemaj lidem co nabídnout. Realita dneška je taková že maj 350W 500+mm2 GPU co konkuruje mainstream GT104 GPU Nvidia a GP102 se nikdy nepřiblíží, a ve výpočtech ho Volta už vydrtila.

Náskok GV100 oproti GP100 je drtivej (a to mluvíme o oblastech kde se nevyužijou tensor cores).

https://browser.geekbench.com/v4/compute/compare/485469?baseline=1098943

GCN přešlapuje na místě kdežto NV od Maxwellu našla svou cestu a každou generaci dělá velké kroky kupředu a nůžky se rozevíraj více a více. Vega je horší čipy jak byla R600, ta se aspoň postavila osekanýmu high-endu konkurence. Vega už bojuje jen s GP104. Situace GF100 vs RV870 se komplet obrátila a co se týče konkurenceschopnosti je na tom AMD v GPU dnes nejhůře ever.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Vidím to s GCN stejně a snad jsem to i napsal. Díky za upřesnění a časovou posloupnost, páč tyhle detaily mi jdou jedním okem tam a druhým ven, ale obávám se, že ani takto zpracované to některé lidi nepřesvědčí :-)

AMD by IMHO mohla zachránit "nová" architektura s výkonovým nebo alespoň energetickým skokem, aby až skončí těžařská mánie měla co prodávat.

P.S. Konspirace: AMD podporuje boom kryptoměn, aby měla odbyt na grafiky, než vydá něco nového:-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

Já se rozhodně necítím na to zasvěceně komentovat vývoj architektury. Ale nevidím nic zásadního a závadného na tom, že se bude měnit způsob zapouzdření a organizace/propojení a zároveň se nezmění architektura. GCN je postaveno na HSA principech, tudíž by neměl být velký problém ten hypotetický velký čip rozsekat na několik menších a použít nějaký výkonný crossbar mezi všemi moduly s jen kosmetickými úpravami GCN architektury, které probíhají prakticky neustále od uvedení GCN1.0.

Ad HD3850: právě že nemá, ale to nemá ani 10 let stará grafika nvidie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Já se také necítím zasvědceně komentovat a proto komentuji jako laický pozorovatel:
AMD zaostává za Nvidií. Logicky se nabízí jako důvod odlišné architektury a řešením by bylo inovovat architekturu. Jenom doufám, že AMD nebude na GCN lpět navždy. I když vzhledem k tomu jak tomu hovím tak klidně může pojmenovat všechny následující architektury GCN a já to nemohu rozporovat(pominu-li fakt, že je to fuk).

Jaký má smysl konstatovat, že 10let staré GPU nyní nepodporuje ani jeden výrobce? Smysl má řešit existující rozdíl v podpoře. To je asi dneska pro AMD dobré díky GCN, ale má to i své stinné stránky a hlavně před GCN to byla docela katastrofa. Co bude dál? Vždyť Vega ještě ani není pořádně zprovozněna.

P.S. Je tedy Vega GCN či nikoli?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele TyNyT

Upřímně: mně se nezdá, že to zaostávání AMD za nvidií má kořeny v architektuře. Ty důvody jsou jinde, zejména v podfinancování vývoje v minulých letech a poněkud chaotickém vývoji. Architektura samotná je JINÁ než má nvidia, ale nepokládám ji za špatnou, má své silné i slabé stránky. Další věc je Vega, která zřejmě má problém (Vega10), který se nepodařilo vyřešit. Není totiž jinak moc možné, aby větší čip měl při stejné frekvenci stejný výkon jako jeho předchozí model.

Co se samotného GCN týká, tak vývoj tam je a rozdíl GCN1.0 vs GCN5.0 u Vegy je docela rozdílný.

viz https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_Core_Next

ad 10 let staré GPU: reagoval jsem na to, že prý nvidia má podporu pro 10 let stará GPU; dokladoval jsem, že totéž lze prohlásit i o AMD.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Díky za odkaz, časem si to prostuduju nevěděl jsem, ze je to tak dobre zdokumentovany.
Asi to budu muset upřesnit: jestli je pojem GCN tak široký, ze se pod něj schovají i velké změny a stále to bude GCN, pak to co se snažím vysvětlit obnáší nikoli prechod od GCN, ale ty změny. S příchodem velkých změn by neúměrně narostly náklady na podporu starých verzí a budou zariznuty. Bez velkých změn nebude velký vývoj. Proto jsem mel strach z Mantle. Jestli se to bude jmenovat porad GCN, pak se omlouvam za nedorozumeni, ale ted už mne snad chapete.

To s tou 10 let starou grafikou jsem určitě nebyl já...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hele, co se teoretické podpory týče, tak poslední DX9 AMD GPU drivery pro Radeony 9700 až X1900 vyšel pro win7,a tento driver jde nainstalovat na win10 a funguje, takže defakto dodnes fungujou. Situace u NV je jiná, tam stejnym způsobem jde rozchodit NV40 (2004) a i FX s Vista64 drivery eh. Kdežto G80 (2006 a vejš) má plnou podporu win10, drivery vydaný relativně nedávno, a hlavně funguje tam hw akcelerace v dnešních browserech, což je činní ok net+video grafikami do starých PC, což u AMD nehrozí. NV má tedy objektivně mnohem delší support a vždy ihmo mněla.

Nezapomínejme na to jak AMD v minulosti zahodilo support super fast u všeho co nebylo aktuální. Radeony X19xxx ztratili support skoro okamžitě po vydání R600. Ne že by pro ně drivery nebyly ale nic pro ně nepřinášely, ani 2D features. To samé VLIW grafiky po vydání GCN, zeptej se majitelů takové HD6970 jak si vedla s postupem času po vydání GCN.

GCN je u AMD defakto rekord v supportu a jen díky tomu že maj furt stejnou arch. Kdyby přišla nová tak by se na GCN pravděpodobně vykašlali skoro okamžitě jak to předváděli v minulosti.

Co se samotné GCN týče, tak můj názor je takovej že splnila svůj původní cíl, ala porazit Fermi na jejim vlastim hřišti komplexního multi purpose herního a zároveň GPGPU silného čipu. Problém je že podcenini flexibilitu a schopnost NV reagovat. NV usoudila že tudy cesta nevede, a vše to zahodila a vydala se cestou co nejvyšší efektivity v renderingu na úkor GPGPU, cimž v hrách GCN porazila s menšími a úspornějšími čipy. Později vydali velké výpočetní GPU které zas dominovaly tam.

AMD na to reagovala tim že vydala ještě lepší GCN, ala Hawaii, ala Tahiti na stereiodech, lepší front-end, širší řadič, FP64 výkon vzrostl z 1/3 na 1/2 FP32 (lepší jak GK110), navíc se jim postupem času začalo dařit vytahovat skrytej potenciál v podobě nevyužitejch výpočetních částí díky mantle, DX12, asnyc a pod, které obešly neschopnost AMD vydat DX11 driver se solidní MT a overheadem.

Navíc se jim podařilo dostat se do konzolí, hry se začaly pro GCN optimalizovat a kepler začal odpadat. Tahiti a Hawaii zrály jako víno a budoucnost se zdála dobrá. Jak to dovedli od té doby tak podělat je záhada.

NV reagovala s Maxwellem ala novou TBR arch s velice efektivnim renderingem co mněla tak velkej hrubej herní výkon že předehnala výhody GCN a každou generaci jí NV vylepšuje, kdežto GCN začala stagnovat.

Problémy začaly už u Tongy, ala GPU co mněla nahradit Tahiti doapdla i přes absenci DP hodně nepřesvědčivě, ala vypadala skoro na nulovej pokrok a po příchodu maxwellu vypadala směsně. Pak už se to začalo hroutit.

Fiji, pozdě a slow a s 4GB Vram. HBM1 se moc nepovedly a GPU je neodladěné a plné bottlenecků, ala nárůst SP a Gflos neodpovídá nárůstu výkonu kterej je jen cca 20% nad Hawaii. Navíc GPU už při vydání vypadalo zastarale ala absence HDMI2.0, UHD akcelerace, atd. Proti GM200 neměla šanci.

A pak Vega, spoždění ještě větší ( o více jak rok ), posun ve výkonu ještě horší, IPC defakto jak Fiji, tuna papírovejch draků které se po roce nepovedlo zprovoznit ( prvně AMD ukazovalo veřejně Vegu na vánoce loni, a její výkon v Doomu a Battlefrontu tam byl defakto identickej s tim co nakonec vydali...

Největší sranda byla jak fans obhajovali mizernej výkon FE verze že RX vega bude optimalizována na hry haha. V praxi bylo nakonec dodáno velké high end GPU s rekordní spotřebou mezi high end GPU o výkonu konkurečního mainstreamového GP104.

Nejhorší na tom je kam to jde. Se všim po Hawaii má defakto AMD s GCN jen neúspěchy. Nedaří se jim odstraňovat bottlenecky architektury, nové features moc nepřinášej a generace od generaci je to horší, Vega10 už je naprostej fail a dost jsem zvědavej na Vegu11 jestli vůbec dá Polaris, kterej neni rychlejší jak Hawaii, která je z roku 2013 a dala se 2015 sehnat second hand za 5000, a lidi co jí maj dodnes nemaj krom přechodu na NV důvod upgradovat + konkurence nezpomaluje. Nevypadá to dobře, a Navi má bejt jen tlustá Vega s FP64 a 4x stacky, takhle to dál nejde.

Buďto se jim podaří okamžitě odstranit všechny problémy a bottlenecky GCN co jí zabraňujou dalšímu škálování výkonu a to tak že hned a nové GPU vydaj co nejdříve, což neni reálné a už teď je pozdě, při vydání Vegy bylo pozdě, při vydání Pascallu už bylo pozdě. A nebo to prostě ňák ekonomicky přežít a vysát něco z Ryzenu a udělat novou arch co je za pár let vrátí do hry. To kam to vedou přes Tonga, Fiji, Vega, případná Navi, tudy dál cesta nevede.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ceny grafických kariet sú už tak vysoko, že len málokto si môže dovoliť nákup 2ks a viac len čiste na hry. Pre výrobcov je CrossFire alebo SLI len zbytočná záťaž.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, ale co ti, kteří je už mají a chtějí si zahrát?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale vzdyt je to v clanku napsane.
Od zacatku DX12 se vi, ze podpora multiGPU se zcela presouva na herniho vyvojare. Dokonce se spekulovalo o tom, ze s nastupem DX12 pujde vyuzivat dohromady v jednom PC i kombinaci NVidia + AMD karet. Skutecnost je samozrejme takova, ze herni vyvojari si s multiGPU delat starosti nebudou a tak SLI a CROSSFIRE proste zmizi v propadlisti dejin.
Ano, muzes namitat, ze je to DX10/11, ale ani tam to nikdy nejak dobre nefungovalo a je uplne prirozene, ze casem se proste stara rozhrani musi odstrihnout a bude se vyvijet uz jen smerem k DX12/Vulkan. AMD uz to v podstate udelala a NVidia to mozna udela v generaci VOLTA.
Na zprave mi jedinna zajimava vec prijde to, ze NAVI ma byt v jedne karte integrovano multiGPU reseni malych cipu, to si nejsem jist, jak dobre bude fungovat, kez by AMD prekvapilo. :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Sice tomu moc nerozumíme, ale GPU jsou v podstatě spousty malych jednotek, tak by to teoreticky nemusel byt problém. A když budou u sebe na jedne karte odpadne spousta problémů co maj mGPU.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je problem aby si kupil niekto jednu vegu, nieto este dve. Takze rozumne treba cf zrusit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

takze kdyz se misto jednoho vyrazu zacne pouzivat jine slovo tak je zruseno zapojeni dvou a vice karet ? :D

proste se misto CF zacne vic pouzivat mGPU a ten vyraz se bude pouzivat jak pro vice samostatnych karet nebo vice cipu na jednom PCB pri vyuziti infinity fabric

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

jenže pro uživatele CF znamená že to funguje, mGPU nefunguje... Respektive, aby CF fungovalo se snažilo AMD a NV u SLI, kdežto u mGPU se musí starat vývojáři her a vzhledem k tomu, že to znamená moc muziky za málo peněz tak to prostě dělat nebudou. Dokonce MS rozšiřoval DX12 aby mGPU vývojářům trošku zapouzdřil...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

multiGPU reseni tu s nami budou dalsi leta, o tom jednoduse bez debat, hlavne ted kdyz se masove rozsiruje 4K a pomalinku prichazi 8K, vykonu tu bude stale potreba, AMD to vyresilo jednoduse/efektivne skrze protokol XDMA, cili je mozne kombinovat ruzne vykonnostni tridy grafickych reseni(nejlip stejne generace GCN) + neni nutny externi propojovaci bridge, NVIDIA naopak uzivatele umele omezila jenom na GTX 1070 a 1080 + High Speed Interconnect SLI Bridge za ktery si vyrobci uctujou +40€ coz je prasarna nakolik jde jenom o PCB s liniemi spoju. HEDT tu proste vzdy pro nekoho bylo, nekoho kdo nema problem dat jenom za komponenty do skrine 5000-6000 dolaru.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

SLI bridge dostane člověk k desce která podporuje SLI.

Nicméně multi GPU není věci jenom AMD ale je to součástí grafických API, logicky funguje i na NV a z podstaty věci není potřeba SLI můstek, protože druhá karta nemusí být stejná ba ani NV.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nemelo to multi GPU na jednom PCB uz 3Dfx ? ;-) A proto nVidia 3dfx koupilo kvuli patentum a tak.
Popravde ja jsem cekal na Vegu dlouho az jsem prestal. Ale zajimalo me az jednou bude jestli bude takova jako na papire. Byl jsem zklaman... A pritom tomohla byt po X letech prvni AMD grafarna u me.
No nic dalsi bude az Volta.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Jabba

Myslíš "Napalm" ? :)))) Aneb 3Dfx Voodoo 5 5500/6000 ? ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia už dávno zařízla i 700 řadu. Má 780ti šlapala dobře jen do driverů 352. U vyšších se my Skyrim i Zaklínač 3 místy sekal (stejné nastavení atp.). Pak jsem ještě zkusil 382 kde to bylo lepší než starší drivery, nejlépe ale prostě běžela na 352 (staré 4 roky). Přitom v macu nové webdrivery kartě "neubližují". Začátkem příštího roku čekám zaříznutí řady 900 a moje 970 pojede zas na starých ovladačích než přejdu na něco jiného. Takže psát tu něco o podpoře 10 let je hodně mimo.

PS: bylo mi naprosto divné že Skyrim bežící na 970 s 382 jelo pár snímků pomaleji než na 780 na starých 352. Pokud se ale karty prohodily na ovladačích, 970 byla bezezměny a 780 padla těžce pod 970 (místy až o 10 fps). Když jsem hledal na internetu proč to, zjistil jsem že nVidia standartně nástupem nové generace úplně zabíjí tu předposlední a částečně i tu poslední. Prý se obchodně lépe kazuje nárůst o 15 % než jen o 5 %. Samozřejmě co jsem dohledal tak se to týkalo pouze vyšších řad 570 až 980.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Jabba

Píšu sice do 14dní starého vlákna ale což. Tvé zjištění se asi fakt bude týkat 70/80 řad, neb jsem dal na tebe a srovnal na starším kompu ovladač 352.86 (mimochodem - je z 2015, takže žádné 4roky !!!) s mnou používaným 381.89 na GF650Ti. Jen ve zkratce (první výsledek 352 --- druhý 381)

3DMark 06 - 15.767 --- 15.857
Tomb Raider 2013 - 42/62/51,6 --- 46,6/62/56,9
Rise of TMBR 2015 - 37,02/23,76/29,24 = 30,38 --- 41,17/26,15/31,91 = 33,48
...
To jen aby si případný čtenář u tvého příspěvku nemyslel, že narazil na nejvýkonnější ovladač pro starého Keplera. Výsledky budou asi individuální...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.