Končí CrossFire? Ano i ne, je to trochu jinak…
Redakce webu PCWorld při pročítání novinek v ovladačích Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.9.2 postřehla, že popis hovoří o aktivaci „multi-GPU“ a nikoli explicitně CrossFire. Dotázala se zástupce AMD, proč popis neuvádí termín „CrossFire“ a dostalo se jí odpovědi, že důvodem je situace kolem odlišnosti DirectX11 a DirectX12. Zatímco pro DirectX11 podporu zajišťoval výrobce grafické karty a vytvářel herní (CrossFire) profily, ve kterých nastavoval a ladil konkrétní použitý režim, v DirectX12 toto řeší autor hry a nejedná se proto o podporu ze strany výrobce karty.
PCWorld, snad ve snaze z toho tématu učinit exkluzivní zprávu, informoval, že AMD končí s CrossFire jakožto technologickou značkou. To ovšem AMD ve svém vyjádření netvrdila. Dokonce to ani nevyplývá ze situace. Pokud si totiž pročtete standardní popisy ovladačů vydané téměř za poslední rok, zjistíte, že AMD v souvislosti s ovladači termín CrossFire prostě nepoužívá. Stávající situace tedy není ničím nová, nic se nemění a vlastně ani neděje, protože čeho si redakce PCWorldu nyní všimla, se děje už velmi dlouho.
AMD termín „multi-GPU“ začala častěji používat už v době, kdy začala s režimem Dual-Graphics, tedy technologií, která umožňuje spojit výkon integrované grafiky v APU a samostatné grafické karty. Termín „multi-GPU“ tak souhrnně označoval oba režimy pro spolupráci více grafických čipů, tedy jako Dual-Graphics, tak CrossFire. Jde zkrátka jen o obecnější pojem, z jehož použití rozhodně nelze vyvozovat, že by se cokoli dělo se značkou CrossFire.
Níže vidíte výřez ze specifikací Radeonu RX Vega 64 na oficiálním webu AMD, kde je explicitně (vpravo dole) uvedena podpora CrossFire.
Na dalším screenshotu si můžete přečíst odstavec o CrossFire z materiálů určených pro recenzenty ovladačů 17.7.2. Je zřejmé, že AMD na použití termínu CrossFire nic v poslední době nezměnila - v obecné rovině používá spojení „multi-GPU“ a pokud mluví konkrétně jde o spojení dvou samostatných grafik s použitím herních profilů pro DirectX11 a starší, pak hovoří explicitně o CrossFire:
Přestože AMD zjevně neplánovala předat zákazníkům takovou informaci, kterou do světla poslal PCWorld, je možné, že jí tato redakce nechtěně učinila službu. Proslýchá se totiž, že generace Navi nebude zakládat na monolitických čipech, ale GPU bude složeno z dílčích kousků křemíku, čipletů, které spolu budou spolupracovat odlišným způsobem než stávající čipy v CrossFire. Pokud se tedy PCWorld podařilo mezi uživatele rozšířit zprávu, která vyznívá tak, že CrossFire je cosi obstarožního - překonaného, bude pro AMD snazší předat zákazníkům informaci, že byť je Navi složená z více čipů, nestojí na CrossFire a neponese tedy neduhy klasického vícečipového řešení. To vše samozřejmě za předpokladu, že Navi bude koncipovaná tak, jak se předpokládá.