Dolby Atmos: zapomeňte na 7.1 zvuk, je tu 62.2
Dolby hledala cestu, jak navázat na dosavadní formáty. Zatímco dříve to byly převážně inkrementální změny, kdy se od analogového Dolby Pro Logic se 4.0/4.1 konfigurací přešlo k Dolby Digital 5.1 a později 7.1, šlo vždy víceméně jen o drobný posun. Navázat systémy typu 9.1 či 13.1 už nedávalo smysl, rozlišitelnost zvuku v prostoru by se prakticky nijak výrazněji nezměnila.
Inženýři v Dolby tedy celý koncept značně rozšířili: jednotlivé postranní i zadní reproduktory v kinosále jsou nyní zcela nezávislé a navíc systém Atmos ve své definici přidává i stropní reproduktory zajišťující ještě rozlišitelnost v prostoru. Celkově tak lze použít až 64 nezávislých zvukových kanálů, z nichž dva jsou subwoofery. Idea je taková, že kina s filmem dostanou již jen „jeden velký zvukový soubor“ a podle konfigurace jejich zvukového procesory Dolby a rozložení reproduktorů v sále, se vše přepočítá na správnou konfiguraci. A je jedno, jestli je v sále instalováno 62.2, 13.1, 5.1 nebo třeba jen 2.0.
Atmos je samozřejmě zpětně kompatibilní, takže i při instalaci 62.2 v sále dokáže na této konfiguraci bezproblémově a korektně přehrávat 5.1 a 7.1 mixy. Provozovatelé kin každopádně vedle rozšíření reproduktorových systémů mohou začít střádat do prasátka na Dolby Atmos Cinema Processor CP850, rackovou krabičku, která to vše ovládá a jíž si lze nyní předobjednat.
Dolby Atmos si již odbyl svoji premiéru v dubnu tohoto roku, a to s filmem Brave od Pixaru. První instalace byla provedena pochopitelně v Dolby Theatre v kalifornském Hollywoodu, při premiéře filmu v červnu tak první šťastlivci mohli potrápit své ušní bubínky Atmosem v plné síle. V tuto chvíli je instalace pro Atmos v dané konfiguraci provedena v 25 kinosálech po celém světě, ale již příští rok by se měla rozrůst na tisícovku. Nechceme to dávat přímo do souvislosti, ale dalším z filmů (ne druhým, už je jich víc), který Dolby Atmos mix bude mít, je Hobit režiséra Petera Jacksona.