Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Epyc Siena, poslední a cenově nejdostupnější z generace Zen 4, vydán

Server postavený na Raspberry Pi bude pro nás v EU vhodnější. Trpělivost růže přináší a kdo si počká, ten se dočká aneb dvakrát ideologicky podpořený green deal lidovou moudrostí - to je propagandistická tutovka.

"Schäfer už naznačuje, že v Evropě ani nepostaví továrny na baterky, které plánoval, nemá to smysl. „Pro továrnu na baterie je klíčová cena elektřiny. Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech,” říká Schäfer. „V Německu je to až třikrát víc. Je dnes levnější vyrábět v Kanadě a pak dovážet do Německa, dokonce i s veškerou logistikou a clem to vyjde lépe,” uvádí dále." Schäfer je šéf VW.

"Rozdíly v efektivitě vývoje a výroby elektromobilů VW a třeba čínského BYD jsou ve výsledku ohromné. Rozbor UBS uvádí, že BYD má na elektrickém modelu Seal 5% ziskovou marži ve srovnání s 1% ztrátou na Volkswagenu ID.3, stále klíčovém elektromobilu VW. To nezní tak dramaticky, dokud ale neřeknete zbytek příběhu - Seal se v Číně prodává za poloviční cenu oproti VW ID.3 v Německu. Takhle ohromná propast mezi fungování obou firem zeje, ani dvojnásobná cena neznamená ani špetku zisku. A VW za to vlastně nemůže, pokud nechce přestěhovat kompletní produkci právě do Číny."
https://www.autocar.co.uk/car-news/business-manufacturing/its-cheaper-im...

Takže díky bruselským debilům jsme zabili špičkové evropské spalováky, abychom excelovali s elektromobily....ech....bum prásk domeček postavený z debility a ignorantství EU spadl. Ale jo, důležité je řešit problémy Ruska-Číny-Íránu-Sýrie-Libye-Íráku-Mali, prostě všech co nemají naše tak inteligentní hodnoty, my jim určitě svojí příkladnou sebevraždou půjdeme jako vzor.

Vzpomínáte, jak zde po mě někteří chtěli ty důkazy o úpadku průmyslu v EU? I v době, co něco podobného dávno prohlašovali šéfové např. chemických továren? Prej ruská dezinformace co má zničit naše odhodlání podporovat skvělý banderovský režim na úkor nás všech i těch co se ještě nenarodili. Tyhle lidi musejí mít psychózu spojenou s rusofobií, sinofobií a zároveň oikofobií, protože jejich odtržení od reality je xkrát prokázané, nelogické a maloměšťácké (to sme to Putinovi nandali, když jsme si koupili dražší US plyn - LOL). A zase - jak rád bych se tenkrát mýlil a dnes uznal svůj špatný odhad...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ty továrny tam v Číně nejsou jen kvůli ceně elektřiny, ale taky protože tam platí výrazně jiná ekologická pravidla. A myslím, že by vážně stálo za to se na takové provozy podívat, aby nám došlo, že o to až tolik nestojíme. Totéž platí pro výrobu čipů velice náročnou na množství vody.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Vtipné na tom je to, že EU šla opravdu příkladem a Čína vysloveně EU kopíruje. Právě na těch elektromobilech je to krásně vidět. EU začala tlačit elektromobily, Čína okamžitě začala na elektromobily tlačit také.
Bohužel výsledky jsou vidět právě jen v té kopírovací Číně. Enormní zlepšení životního prostředí v čínských velkých městech je jen jedním z nich. Také to Čína dokáže vyrobit mnohem levněji, vymyslela efektivní způsob dobíjení baterií - prostě se v autech mění a prázdné akumulátory se sváží do blízkosti elektráren tak, aby se nemusela budovat infrastruktura. Celé je to díky tomu mnohem levnější a udržitelné.
EU jen čumí. Došlo to až tak daleko, že Čína (žák) svůj mnohem lepší systém elektromobility nabízí EU (učiteli). Teprve teď začala EU řvát, že to není možné, že si to z Číny dovážet nenecháme a podobné politické kecy, které mají zakrýt vlastní neschopnost. :-/

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Abych byl úplně přesný, původně to byl VolksWagen po dieselgate a pak se přidal zbytek Německa, kdy v tom jeli všichni, tedy i Ford, Mercedes, BMW a Opel. A samozřejmě celý koncern tedy Škoda, SEAT, AUDI a snad i Porsche. Co vím, tak to celé vzniklo jako pomsta, když se rodině majitelů Porsche nepovedlo převzít VW, tak zařídili škodu zevnitř, pak to prasklo, vedení koncernu vše přiznalo a Němci masivně otočili kormidlo k elektrice, aniž by nějak víc o všem přemýšleli. Přitom dieselgate se původně Evropy netýkala, to byla záležitost Texasu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Dieselgate se Evropy týkala. To jsou strašný jedy, co ta "špičková" evropská auta vypouští:
1. https://twitter.com/diagon_swarm/status/1700059179028025420
2. https://twitter.com/diagon_swarm/status/1700458794835120432
3. ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podívej se nejdřív na to video. Texas měl v té době daleko přísnější normy než EU. Tam si toho všimli a teprve až USA vyšetřovaly VW, začala vyšetřovat taky EU. Bez Texasu by evropská komise nic netušila. A právě v Texasu (ten má v rámci USA vlastní normy i zkušebnu) se VW taky domluvila na vině a poplatku - aby to nebyla pokuta, potom se teprve začalo jedna zde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To ty se spíš podívej, na to co odkazuju. V EU sice normy přísné jsou, ale donedávna to nikdo nekontroloval. Odpovídající přístroje jsou teď jen asi ve 2 zemích v Evropě. Ale až na ně najede zbytek EU, nám jde hlavně o ČR, tak to bude fičák. Diesely nepustí do měst a budou neprodejné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proto je dieselgate americká záležitost, protože tady by jim to dál procházelo. Až úspěch na americkém kontinentu je odhalil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi se nechápem. Ta auta v Evropě škodila úplně stejně jako ta v USA. Proto tomu já říkám dieslgate i zde (= jedy z výfuku). Ty to asi bereš tak, že soudně a pokutově se to řešilo jen v USA, ale ne v Evropě. To na moje zdraví tady v Evropě nemá moc vliv.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jde snad o to kde ten skandál odhalili a začali řešit. Bez toho by se tady nic nedělo. A VW by nezačala tlačit na elektromobilitu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však jsem to už vysvětlil. Ten skandál byl i tady a je mi jedno, kde ho odhalili (oni ho odhalili i tady, ale na veřejnost to nešlo kvůli německé vládě).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže tu by na to sami nepřišli, ani by neměli kde to odhalit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Oni tu ale to sami přišli. Bylo jim např divné, že AdBlue se spotřebovává výrazně pomaleji, než by mělo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V USA to odhalili jinak. Motor má jiné emise v režimu nízké spotřeby a vyšší spotřebu v režimu nízkých emisí. Je to dané odlišným poměrem vzduchu a paliva. Podobné věci řešili i u přímovstřikových benzínových motorů už u Mitsubishi GDI.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V USA na to přišli tak, že mají mobilní měřící stanice - otestují tvé auto za jízdy normálně na silnici. Takže software neupraví chování pro běh v laboratoři.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vlastně ne. Přišli na to dlouhodobým testem v labáku, kdy jim neseděla spotřeba. Až pak to vzali na silnici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Těch testů je více a lidi tady to zjistili i laicky, jak jsem již řekl. Když jsem mluvil o měřicích přístrojích na emisích, tak to neznamená, že mimo ně nejsou laboratoře, které nemají moderní přístroje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Oni ale prve neměli podezření, mysleli, že jde o chybu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, věděli, že to není chyba. To by musely všechny testované certifikované přístroje ukazovat stejnou chybu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Potom ano, ale ne na začátku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslíš jako když vznikl vesmír?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pusť si to video, tam je to dobře popsané.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já to video znám. Ale ty ty moje odkazy asi ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Měření emisí se snad nevylučuje s tím, že celá ta věc na VW praskla v USA.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale vědělo se o ní i tady.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo tak hlavne ze s filtrem pevnych castic mame cistejsi auta. Ono to auto bez filtru pevnejch castic jezdilo do 5l, pak kvuli normam pridali filtr pevnych castic a auta najednou zacala zrat o litr vic a jeste k tomu to obcas vypali ten filtr. To je tak kdyz se naridi norma ktera nejde splnit, pak se vymejslej ruzny vohnouty, urednik je spokojenej a jedinej kdo to odskace je zakazik ve forme drazsiho servisu. Zivotnimu prostredi je to celkem sumak

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=Zdi_j8uRcCg vše k dieselgate. Ale je to na hodinu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Průmysl v EU reálně nikdo nechce. Přechod na bezemisní provoz v reálu znamená, že se fabriky zavřou, protože to bez CO2 nejde nebo je to moc drahé.
Ale aspoň se tim vyřeší nedostatek zaměstnanců - nebudou totiž potřeba.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Takže díky bruselským debilům jsme zabili špičkové evropské spalováky, abychom excelovali s elektromobily" ... Něco jako "Takže díky xy debilům jsme zabili špičkové tažní valachy, abychom excelovali se spalovacím automobilem." :-D

"A zase - jak rád bych se tenkrát mýlil a dnes uznal svůj špatný odhad."
Napsal psychiatrický pacient, co se v podstatě pokaždé "mýlí" (rozuměj pomateně blábolí nesmysly vzniklé překrucováním reality). :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je to horší, nebyla to vůle Bruselu. Můžou za to přímo Němci tím, že měli pocit viny na dieselgate.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Největší pohroma v Evropě byla sjednocení německy mluvících zemí. Sjednocení Německa po roce 1989 byla velká chyba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sjednotil je už císař, pak to šlo s Evropu do zadele.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Vidím, že se tady sešlo (nebo sjelo?) víc trotllů.ヽ༼◉_◔ ༽ノ

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A jak tedy vypadalo Německo v minulosti? Sjednocení Německa, kterým došlo k politickému a administrativnímu sjednocení německých států do národního státu, bylo oficiálně oznámeno 18. ledna 1871 v zrcadlové síni paláce Versailles ve Francii, kde německá knížata slavnostně prohlásila Viléma I. Pruského německým císařem po kapitulaci Francie v prusko-francouzské válce. Sjednocení Německa, kterým většina německy mluvícího obyvatelstva vstoupila do spolkové Německé říše, proběhlo v období zhruba 60 let. Je to strašně těžké najít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemci neumi myslet. Prijde malir s knirkem, naridi vyhladit zidy a oni to udelaj. Na druhy strane zemekoule se rozbije jaderka a oni v afektu vsechny zavrou. Prijde Greta a oni znici prumysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je úplně přesné. Létají od jednoho extrému k druhému, vždy to nakonec podělají a mají málso na hlavě, potřebu to napravit a podělají zase úplně jinak.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nebo také může použít dva 32c Epycy Milan. Dva Epycy 7513 stojí dohromady 88kKč (base 2,6GHz/boost 3,65GHz), což je méně než 4950US$(113kKč) za 64c Sienu.
https://smicro.cz/amd-epyc-milan-7513-dp-up-32c-64t-2-6g-128m-200w-sp3-1...

Nakonec i samotný 64c Epyc Milan 7763 je dnes levnější než zmíněná 64c Siena.
https://www.smicro.cz/milan-7763-dp-up-64c-128t-2-45g-256m-280w-sp3-100-...
https://www.abacus.cz/amd-epyc3-milan-spa3-lga-7763-2-45ghz-64core-128th...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale zas deska s dvojicí patic bude dražší, takže to asi cesta není a hlavně to bude mít dražší provoz.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

U 2x 32c musis pocitat i s TDP 2x 200W.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V jedné patici to je vždy lepší.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V serverovém prostředí kde se dá očekávat převaha datově/instrukčně nezávislých vláken to platit nemusí. 2S řešení (2x32c) má proti 64c Siena výhodu dvojnásobné L3 cache, souhrnně 16-channel RAM s dvěma nezávislými latencemi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale pro použití na WS už to neplatí. A tu bych stavěl na řadě 9004.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dnes bych s WS počkal na ThrPro Zen4-based, nějaký profit v taktech se snad dá proti 9004 očekávat. Stavba z 9004 měla možná smysl těsně po jejich vydání, když byla nová generace Threadripperů daleko.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tam je otazka, ci ten 32c Epyc Milan je automaticky "2-way", teda vhodny do dvojsocketovych systemov. Svojho casu to zvykli AMD aj Intel predavat drahsie ako "1-way" procesory, ktore v dvojsocketovej doske nefachcajet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všechny Epycy jejiž modelové číslo nekončí na P jsou určeny pro 1S i 2S.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

P jsou vždy jen pro jeden socket.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Příště se oznamovací větě postavené na záporu ve prospěch pochopení co nejširším čtenářstvem raději vyhnu. ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Četl jsem to na mobilu. Už to vidím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

spíš je otázka, proč to autor nesrovnává s 7713p - to byl 64C singlesocket model

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Poradí mi někdo cestu, potřebuju pracovní stanici s co největším jednojádrovým výkonem ale s více jak 128GB ram. Zpracování pointcloud a Aveva E3D. Mě se tyhle 2 požadavky nedaří skloubit dohromady aby to nestálo jak rodiné auto. Dík.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jedinou možností je ZEN 4 Epyc řady F. Nejvýhodnější je 24 jader. 16 c varianta je dražší. Tam je základ i turbo přes 4 GHz. Jiná možnost by byl W Xeon Intelu, ale to bude asi dražší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

9274F je za 80 tisíc. To je celá stanice se 128GB RAM. To je přesně ten obrovský skok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mezitím není nic. Leda počkat na větší kapacitu RAM do běžných AM5 desek. Místo 16 gbit už jsou 24 a budou 32 gbit čipy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jeden z místních čtenářů zde snad 192GB v (AM5? )provozuje. Kity 4x 48GB jsou snad již i ČR dostupné, například.
https://www.tsbohemia.cz/corsair-vengeance-rgb-192gb-4x48gb-ddr5-5200mhz...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Za cenu nižšího taktu u dvou modulů na kanál, což je u dvoukanálu cítit. Druhá věc, která je ale pro pracovní stanici typická, je sběrnice. Na AM5 nic jako skutečnou stanici nepostavíte. Počet PCIe linek na to prostě nestačí. Minimálně slušnou síťovku a RAID řadič + samostatná grafika a je konec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já jen chtěl naznačit, že asi není na >128GB v AM5 třeba čekat. Můj názor na AM5/Z790 jako "WS" tu již zazněl vícekrát.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou zase nesmyslné překážky. 2SSD bez RAID mi stačí. Grafika jedna a to je vše.
Kdo by dnes stavěl RAID když SSD dává 7GB/s a důležitá data stejně patří na fileserver.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uvědomujete si, že v pracovní stanici mohou být další karty, které se bez PCIe slotu neobejdou?
https://www.blackmagicdesign.com/products/decklink

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vlákno začíná specifikací mojí potřeby. Ano, někdo může chtít "TV tuner" nebo jak to obecně nazvat, já ne. Proto mě nezajímá kolik PCIe slotů stanice má. Zrovna tak mě nezajímá kolik slotů je v MAC Pro.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A pro takové lidi nabízí Apple i levnější počítače bez PCIe slotů ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je si třeba uvědomit, že "pracovní stanice" je třída počítačů jež poskytují maximálně zdrojů ve všech možných ohledech, což je dáno komplexními úlohami často s prvkem interaktivity jež na nich typicky běží (velká kapacita RAM s vícekanálovou ECC, široké IO, multi-thread výkon, ST-výkon dle možností nikoli nejvyšší, možnost osazení multi-GPU, atd).

Váš požadavek na velkou RAM vysoký ST se s tímto segmentem zpola míjí (nejvyšší ST lze očekávat u nejmodernějších desktop CPU). I když se podaří nakrásně osadit 192GB RAM do desktopového počítače bude to za cenu redukce rychlosti pamětí (pro 2x 2R snad je u AM5 podporována pouze DDR5-3600MHz).
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-7950x

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dík, zajímavá volba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U těch F je problém, že mají malý počet jader na chiplet. Ten zmíněný 9274F má pravděpodobně pouze 3 jádra na chiplet (aspoň tak to vychází z celkové velikosti L3 cache 256MB tj. asi 8 chipletů po 32MB). To je určitě prospěšné pro serverové úlohy s vysokým počtem vláken pracujících na více méně separátních datasetech. U WS workflow může být větší podíl úloh, kde by se naopak profitovalo z většího počtu jader/chiplet (nad sdílenou L3).

Můj favorit byl 24c Epyc 9254 s 4,15GHz boost a 2,9GH base, ale myslím že pro vysoký ST výkon bude nutné vyčkat na Zen4 based Threadrippery(Pro). Poměr cena/výkon nebude stát za nic v obou případech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

F proti běžnému Epyc drží podstatně výše takty v zátěži. Taky se podle mne takto lépe chladí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Při vytížení omezeného počtu jader (typická real-time WS zátěž) mezi nimi nebude až takový rozdílu (TDP obálka asi významněji promluví až do all-core loadu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale třeba v tom CADu máš i dost ST práce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To ano, ale zhlediska ST zátěže mezi 9274F(4,3GHz ST-turbo) a 9254(4,15GHz ST-turbo) bude asi zanedbatelný výkonový rozdíl při necelých 4% rozdílu taktu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ok, to je naprosto v poho. Nezkoumal jsem konkrétní hodnoty u porovnávaných procesorů. Věděl jsem ale, že obecně EPYCy mají o dost menší turbo než Threadrippery (souvisí i s určením těch řad).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To platilo vždy, ale ZEN 4 šly obecně dost s takty nahoru a u EPYC se to projevilo nejvíc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že opak je pravdou. Zen4 v Epycích nešly s takty tak nahoru, když to porovnáme s nárustem mezi Ryzeny 5000 a 7000. V ST měl Ryzen 5000 max na 5GHz, Ryzen 5,85GHz (17%). Nevím o takovém ST nárustu mezi Epycy. V MT se to asi bude určovat obtížněji, ale nárust v nejrychlejších all-core bostech Epyců to činí pár set MHz (nárust v Ryzenech 7000 all-core boost je snad výrazně vyšší). Ale mohu se plést.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Těžko srovnávat 24 nebo 32 jader v EPYC a už vůbec 64 nebo 96 proti maximálně 16 u Ryzenu.

AMD Ryzen™ 9 7900X 12 4,7 170
AMD Ryzen™ 9 5900X 12 3,7 105

AMD Ryzen™ 9 7950X 16 4,5 170
AMD Ryzen™ 9 5950X 16 3,4 105

AMD EPYC™ 72F3 8 3,7 180

AMD EPYC™ 9174F 16 4,1 320
AMD EPYC™ 73F3 16 3,5 240

AMD EPYC™ 9274F 24 4,05 320
AMD EPYC™ 74F3 24 3,2 240

AMD EPYC™ 9374F 32 3,85 320
AMD EPYC™ 75F3 32 2,95 280

AMD EPYC™ 9474F 48 3,6 360

U 24 a 32 jader F verze - jiné nesrovnávám, tyto jsou nejvýše taktované, tam jsou slušné rozdíly. Jsou to jen základní takty, turbo mne nezajímá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Z tabulky vidím největší procentní nárust u Ryzenu 7900X nárust 32%, u Epycu 9374F 30%+.

S formulací "u EPYC se to projevilo nejvíc" bych byl proto opatrný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když budeme honit procenta taktu tak ano. Když přepočtu TDP na jedno jádro, je to už zajímavější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je asi BINární zásluhou a konzervativními takty. Osobně jsem čekal, že těm =<32 core popustí u Genoa trochu více uzdu, ale přeci si nebudou kanibalizovat F-modely. To radši návdavkem zruší malojádrové P modely. To je tak, když "žák překoná mistra".

Osobně si říkám, že Robert Hallock odešel z AMD jelikož se nemohl dívat na to co s páchají s Threadripperem. Důvod odchodu byl patrně zcela jiný, ale jeden se přeci může utěšovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podle mne jsou F procesory namířené na use case, kde je třeba docílit maximálního výkonu core.GHz na co nejmenším počtu core. Pokud si vezmete např. Oracle RDBMS v Enterprise edici a k tomu jen partitioning+RAC dostáváte se i při koeficientu 0,5 pro Epycy k ceně licence cca 40000US$/core + další 22% ceny licence za roční maintenance. V takovém případě (licence/CPU milión US$, podpora statisíce US$ ročně) není uspoření 1kUS$ zvolením non-F Epycu dobrý business case.

https://www.oracle.com/assets/technology-price-list-070617.pdf
https://www.oracle.com/assets/processor-core-factor-table-070634.pdf
https://redresscompliance.com/oracle-technology-price-list-how-to-calcul...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proto se taky Oracle nechává jen na staré projekty a na nové se hledá něco jiného. Často staščí PostgreSQL, který se snaží být 1:1 drop-in replacement.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.