Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k FTC zakázala záruční plomby, prý porušují právo na výběr servisu

Obrázek uživatele PV

tak tomu říkám wtf, vyrobit si vlastnoruční infografiku a pak poukazovat na překlep v ní

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele no-X

Ta plomba je reálná. Když jsem četl vyjádření FTC o tom, že výrobce nesmí používat formulace, které by podmiňovaly záruku (...), vzpomněl jsem si na tyto plomby s překlepem, že v podstatě nařízení FTC vyhovují, protože v nich slovo záruka (warranty) použité není :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele PV

Tak to je zajímavá historka... Ovšem když to vyhovuje FTC, bude to zajisté vyhovovat i zákazníkovi, když otevřením nepřijde o záruku, ale jen o jakési ještěrky :-)
Obrázkové hledání mi našlo toto.
https://www.aliexpress.com/item/1100pcs-Warranty-Void-If-Removed-Sticker...
Na fotkách je to ovšem správně, tož zákazníku tipni si co dostaneš :-) Spíš bych to přičítal výrobcově znalosti engrish.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja si pamätám na doby, keď okolo HDD výrobcovia dávali nejakú pásku, ktorá keď sa poškodila, zamietli záruku.
Napríklad WD disk mal vadné bloky, prestal fungovať ale odmietli dať nový (cena disku pár GB, bola v tom čase cca 7500Sk) s odkazom, že páska je poškodená v jednom rohu v rozsahu 1mm (oškretá pri zasúvaní do skrine), inak disk ako nový.
To boli krásne časy, 6mesačná záruka, automatické odmietnutie akejkoľvek reklamácie, v obchodoch pri bežnom tovare rukou písané bločky, alebo bločky len s nič nehovoriacimi číslami a tovar výrazne drahší ako je teraz.

A tá praktika, neuznať reklamáciu preto, že ste nedoniesli originál nepoškodený obal, alebo že vám mobil z ničoho nič v servise zoxidoval alebo pýtať si vysoký poplatok za neoprávnenú reklamáciu, napríklad aj za výrobnú vadu. Pozdravujem T-Mobile ČR, účtujúci si 500Kč za neuznanú reklamáciu.

Keď si človek pospomína, výrobcovia a predajcovia nás odrbávali dlhé roky vediac že sú slabé zákony a že nik sa s nimi nebude súdiť.

S tými nálepkami to môže byť tak ako bolo spomínané v článku. Niektorí lokálny predajcovia PC zvyknú skladané PC prelepiť touto nálepkou a to tak, že stratíte záruku na všetko. Nemôžte si vymeniť ani pridať HDD ak nechcete prísť o záruku. Môžte len u nich najprv si kúpiť u nich disk a potom vám ho bez straty záruky nainštalujú.
Už dlhšie som nemal značkové PC, ale podobné nálepky boli kedysi aj na HP stolných PC. Bez straty záruky ste si nemohli dať ani RAM.

Najlepší vynález poslednej doby sú nevymeniteľné akumulátory. Ich životnosť je cca 3 roky. Teraz kúpite mobil za 200-600Eur, po roku používania vám klesne o 1/3-1/2 kapacita, po 2 rokoch po mnohých nabíjacích cykloch bude takmer nepoužiteľný, akumulátor nedostupný, alebo staré zásoby v servisoch... Musíte si kúpiť nový mobil aj keď netušíte, k čomu sakra potrebujete 6GB RAM a prečo už nestačí 2GB RAM, keď ten mobil máte len na volanie, pozretie webu a všetko je ok, až na akumulátor.

Na mnohé staré Nokie môžte kúpiť akumulátor aj dnes. Na mnohé len rok staré mobily nie je náhradný akumulátor dostupný.
Ak chcú úrady niečo riešiť, mali by zaviesť štandardizované akumulátory do elektroniky ako máme AA, AAA, C, D batérie alebo autobatérie... urobiť povinnosť používať štandardizované konektory jednoducho vymeniteľné. Keď to šlo pri nabíjaní cez microUSB, musí to ísť aj pri akumulátoroch.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Spíš než o zákony jde o to, co si spotřebitelé nechají líbit.
Např. v USA spousta firem měla možnost zboží vrátit bez udání důvodu už dávno a i bez takového množství regulací.

Ostatně, zájemci o nízkonákladový pobyt v USA přišli na to, že lze vybavení nakoupit tam a před odletem ho zase vrátit, alespoň tak 20 let předtím, než jako bezplatné půjčovny začali fungovat i zdejší prodejci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když si vzpomenu na nabíječky mobilů, tak konektory sjednotilo až nařízení komise EU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja som este pocas strednej skoly brigadoval v bazare a robil servis PC. Viem, ze uz pocas tejto brigady sme na nase poskladane PC prestali tie plomby lepit s tym, ze aj podla nasich zakonov je to obmedzovanie nakladania s majetkom. A to uz bolo fest davno.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Veď som písal retro :)
To vedúci obchodu neuznal reklamáciu napríklad grafickej karty, lebo bola poškodená nálepka na skladanom PC aj keď bola len polročná. Samozrejme, že zákazník platil za grafiku plnú cenu, ale nálepky sa tam dávali preto, že veď my obchod mu to "zadarmo" skladáme a dodáme ako komplet a on ako zákazník tam nemá právo hociako zasahovať.

Som rád že úrady takéto niečo zarazili. Nie náhodou sa menili spotrebiteľské zákony, bo niektorí obchodníci mali živnosť založenú na neuznávaní reklamácií.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nuz neviem co si o tomto mysliet. Ved ta plomba nebranila nicomu. Prave by som bol rad, keby kazdy servis PC techniky po svojom zasahu prilepil svoju plombu. Lebo by rucil, ze jeho zasah je odborny. Takto by bol vyrobca urcitym sposobom chraneny, ze sa v stroji nevrtal nymand, servis mimo vyrobcu by bol OK a pripadne zlyhanie zariadenia nech si riesi vyrobca a servis. Nekale je tvrdit zakaznikovy, ze akykolvek zasah mimo origo servis je automaticky strata zaruky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle vypadá logicky. Já jsem si nikdy nekoupil nový notebook (neměl jsem na to vyhazovat prachy za levnej plast, takže jsem jel cestou bazarových WS) a když jsem viděl, co jsou schopni výrobci zapečetit...

Rozumím, že si nepřejí, aby někdo rozdělával celej stroj, vytahoval mobo a podobně. Nicméně dávat nálepky na krytku RAM, která je uživatelsky vyměnitelná, to samé "díra" na 2,5" sata disk, tam zkrátka není co "podělat".

Možná by bylo řešení poskytovat servisům a prodejcům speciální nálepky, číslované, kde by si třeba naúčtovali symbolický poplatek (50Kč?) za povolení šroubku dvířek, upgradu komponenty a přelepení nálepkou, která by byla párovaná s prodejem HW k upgradu. Nebo ještě lépe, pokud plombovat, tak několik plomb aby bylo poznat, co podělal uživatel a co vyhnilo samo (kupříkladu otvor pro HDD v případě ntb - porušená nálepka, ale mrtvá deska - vadné GPU, nálepky na šroubu/otvoru pro přístup ke zbytku desky nepoškozené).

Je to složité a celkem výrobce chápu, ale příliš velká "buzerace" také není řešením. Nikdy asi nebude plně spokojen nikdo. Proto to řeším nákupem individuálních komponent a výrobcům na tu jejich hru neskáču.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud vím, tady v ČR už nálepky nefungují.

Kdysi jsem si objednal počítač s pasivně chlazenou GPU, a oni do té bedny nedaly vůbec žádný větrák. Jak to dorazilo, po hodině používání mi došlo, kde je problém, a chtěl jsem to otevřít a doplnit větrák. Běda, nálepka. Zavolal jsem do servisu a ti mi vysvětlili, že ta nálepka nemá žádný význam, kromě toho, že mě má odradit, a ať si tam samozřejmě větrák doplním, že to není problém.

Nálepky ale dávali pořád, přede dvěma lety jsem se s nimi domluvil, ať mi nálepky už prostě nedávají, nebo je sundají před expedicí. Od té doby jsem od nich bral 3 kancelářské stroje a 3 WS, ani jedna nálepka :)

Přístup servisu chápu, tahají za kratší provaz. Mám známého, co pracoval na reklamačním oddělení, a protože má hluboko do kapsy, a zároveň má pocit, že si zaslouží stejně jako ostatní, nakupuje high-end komponenty, které těsně před koncem záruky vhodně oddělá, a pokud už nedostane zpátky peníze, tak alespoň dostane nový kus s novou zárukou. Má takhle teď Samsung S9, GTX1080Ti, nějaký šílený procesor a podobné ošklivosti. Na všechno má kalendář, kdy to musí stihnout poškodit a vrátit. Tomu bych tak chtěl něco prodat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já si pamatuju a korát tehdá stroj od ProCA, tam byly ty nálepky na lemech kysny, s tím se jezdilo do ofiko servisu. Od té doby si vše dělám sám (po nabrání nějakého "skillu a exp") a nálepky řeším jen v případě údržby nějakého zařízení (starej zdroj, přepastování GK, výměna kapacit ve spotřebce).

Ono obvykle vše po dobu záruky slouží dobře a když skončí, pak už to stejně chce nějakej zásah. Ono přepastování, výměnu vysychajících kapacit, odprášení, debordelizace. Pokud se k tomu člověk během provozu nějak chová a netahá to do extrému, popř. provádí letmou údržbu (ventilátory v ntb - profouknout oběma směry jednou měsíčně, zdroj v PC - podle stavu a prachu).

S reklamací jsem nikdy jinak problém neměl. Moc jsem toho v životě nereklamoval. Jednou levnej multimetr - u dodávaných hrotů se ukroutil kablík během prvních dvou dnů. Vadnej disk 2,5" 500GB WD black, do týdne dodali nový, uznáno ihned na místě kde jsem disk předal (alza mimochodem). DDR3 do ntb kit od krucinálu, nakoupen dokonce na aukru jako rozbalený, vyzkoušený a nekompatibilní s určitým strojem (paměti mi fungovaly, ale během půlroku jeden z modulů vykázal defekt, úspěšně reklamováno u nějakého lokála na druhém konci ČR). Zbytek slouží, nebo jsem si časem opravil/upravil sám. Snažím se samozřejmě vyhýbat laciným krámům a evidentně to funguje (byť samozřejmě každý si může vylosovat černého petra i v případě drahého a kvalitního výrobku).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vďaka za pripomenutie, ProCA. https://www.svethardware.cz/aac-obr-na-hlinenych-nohach/12718
Počul som od brigádnikov, že vraj mali aj veľmi kreatívne účtovníctvo. Chaos, množstvo arogantných predajcov, dobre že skončili a že niečo také už nie je tolerované, dnes by to znelo ako neskutočný príbeh.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele k3dAR

tak a ted jeste konecne shledat nezakonym, aby vyrobce dodaval HW s predinstalovanyma Windows bez (snadne) moznosti toto odmitnout, neplatit za nepotrebnou licenci ani neplatit zvysenou cenu za dodani HW bez Windows...

vyjimku muze dostat HW od Microsoftu...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele armagedon

Hned jsem si vzpomnel, jak jsem si onehda poridil paradni zdroj od Seasonicu s 10 letou zarukou. Vsechno super, ale ubehl rok, dva.. kdy jsem holt pri cisteni zdroj maximalne trochu profoukl a vevnitr sem kvuli te nalepce vetracek a spol proste nevycistil, kdyz uz mam tu 10 letou zaruku. Kdyz to ale pozdeji zaclo vydavat pazvuky, tak s takovou blbosti prece nepobezim na reklamaci - zdroj sem radeji prodal a od te doby sem si uz zadny od Seasonicu nikdy neporidil. Chapu duvody, ale nemoci bez prijiti o zaruku neudelat 10 let udrzbu, pres to sem se vazne nedokazal prenest o.O

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ono se klidně může stát, že ten zdroj od Seasonicu s 10 letou zárukou tu záruku bude mít podmíněnou pravidelným servisem. A pokud ho půjdete reklamovat s tím, že shořel plný prachu, protože jste ho nemohl vyčistit, nepochodíte, protože vyčistit jste ho podle podmínek měl (i když třeba v autorizovaném servisu).

Tohle se řeší u notebooků. Nesmíte ho rozebrat a vyčistit, ale jste povinní ho čistit, takže v záruce akorát v servisu. Člověk si musí vhodně vybrat dodavatele, co mu kdo dovolí :) já mám se svým dodavatelem podmínky v tomhle úplně luxusní, pokud narazím např. na vadný RAM modul, automaticky mi na zavolání pošle nový kurýrem, ani nosit to nikam nemusím, nikdo to nekontroluje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to je právě to. Já sám dělám vše pečlivě a čistě, takže se mi nikdy nic nepodělalo. Jenže tohle není většina a proto tam ta nálepka je. Kor u zdroje, někdo to bude dělat na stole, kde se mu válí tuna šroubů a špon, něco mu do toho spadne, zapne to, shoří to a ještě mu to oddělá něco dalšího a šup s tím na reklamaci. Špony samozřejmě oddělá a pak je to jen na detektivní činnosti reklamačního oddělení výrobce/prodejce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.