Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Fyzické hry pro konzole pomalu končí. Je to předzvěst konce klasických konzolí?

Minimálně ve světě xboxu je to vyloženě na spadnutí.
Filip tu značku zazdívá jak jen může, v této generaci to byl Xbox "S", minule start s Kinektem v balení.
Žádný Xbox "PRO" se nechystá, současná generace se dotrápí s tím co je.
A další "XBOX" bude čistě v cloudu.
Apka rovnou nahraná do televizí a nebo krabička s ARMem alá GoogleTV.
Do roku 28 se definitivně ukončí vydávání her v krabičce a pak si prostě hry už koupíš jen na Store / ten jejich herní Netflix.

Konec zvonec. Na co vymýšlet "dotovanou" krabici s výkonem 4090 a prodávat to za 390 dollarů..

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ten nadpis zní skoro jako, že se jedná o zánik nějakých her propagující fyzikální vědní obory, nebo nejaké hry kde u toho člověk cvičí gymnastika a pak člověk sjistí, že jde o prodej her na fyzickém nosiči. Otázka je jestli si tím někdo nepodřezává vlasní větev. Přecijen byt nutně neustále na síti plus když náhodou síť skončí má majitel konzole smolíka, mi nepřijde jako nejlepší nápad. Další krok totiž je že nebudu potřebovat fyzicky ani tu konzoli...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jo zavádějí nadpisy jsou tu na pořadu dne.
Inu kliky jsou kliky.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Fyzické kliky? :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a su tie fyzicke hry vobec hratelne, najlepsie offline, alebo treba vzdy hned na zaciatku stiahnut 20GB patchov?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dobrá otázka, na PS4 to ještě normálně celé šlo pouze "off-line" z média. Patche byl volitelný.
Jak je s hrama co vycházejí dnes... ??
Snad stejně, ale hrát takový Cyberpunk na PS4 z média co jsi koupil 1den bez patche - to by jsi stejně nechtěl :¨)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Více méně to dopadne jako u SW. SW jako služba -> Gameing jako služba... A pak tu bude kohorta lidí, kteří budou chtít fyzický produkt. Minimálně kvůli tomu, aby si koupené hry mohli hrát i bez internetu a třeba i za dalších 20 – 30 let... Někdo emuluje a hraje za záloh, někdo opečovává originální HW + nosiče.
Tomu se pochopitelně přizpůsobí i trh a ceny.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejednu I single hru si offline nezahrajes a k hraní potrebujes vždy aktuální verzi, protože je to jen klient ke hře, která realne bezi na serveru. U tebe se jen vizualizuje a zprostředkovává interakce hráče.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To je takové skoro až dystopické.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Aneb ideální svět podle soft korporátu. Nepatří ti nic a podojíme tě přes předplatné.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Je pro to ale spousta dobrých (z pohledu vydavatele) důvodů.
1) snáz ošetříš ochranu proti cheatování a neoprávněnému sběru achievementů
2) snazší patchování
3) daleko větší páka na uživatele, aby platil předplatný
4) pokud má vydavatel / provozovatel platformy datacentra po celým světě, může hodně ušetřit na stěhování zátěže podle ceny elektriky
Určitě by se dalo ještě leccos vymyslet.
Pro zákoše to má samozřejměnepříjemný důsledky, v první řadě to že bez předplatnýho si nezahraje, a v druhý řadě že až to bude vydavateli málo vydělávat, tak to kdykoli zařízne a už si to nezahraje nikdy nikdo, protože serverovou část kódu nikdy nedá z ruky, a donutí zákoše zaplatit za remake. To si ale zákoš musí zvážit než vysype prachy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se dobře pamatuju, tak takhle ze čistě singleplayer AAA her běží akorát Diablo 3 a 4.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Řada The Witcher má multi-player?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proč sem taháš SP hru, která s tématem nesouvisí (neběží na vzdáleném serveru, zákazník si stahuje klienta)?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak 100% Destiny 2, Division 1 a Division 2 i když budeš hrát ciste single. Pocitam ze více looter her na tom bude podobné. Vyhoda, tye hry nikdo vážně neupirati.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dvě slova: Elite & Dangerous

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Fyzicke medium uz nejaky cas nie je zaruka toho, ze si hru mozes zahrat bez internetu. Bez prveho patchu moze byt nehratelna alebo su aj pripady, kedy na mediu je len spustac instalacie, ktora vacsinu hry aj tak musi stiahnut z netu. Posledny rok uz kupujem iba digitalne verzie hier. Vo fyzickych uz ziadnu vyhodu nevidim ako to bolo kedysi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pokud to dělá MS, neznamá to že to budou dělat ostatní
Playstation je úpěšný i díky tomu, že se drží tradičního formátu, na který jsou lidi přes 20 let zvyklí tzn. fyzické kopie, gaučový koop a spousta 1st party dobrých her
většina lidí hraje kompetetivní hry, kde se dělaj mraky věcí pro snížení latencí a zvýšení fps a představa že tyhle desítky milionů hráčů přejdou na cloud gaming je lichá, stejně tak druhá největší skupina jsou rodiny, kde vládne plastation se svým konzervativním přístupem
to je problém dnešní doby, lidi jsou furt tlačený do nějakých nevratných změn, místo toho aby si mohli samy vybrat co jim vyhovuje a zjistilo by se, že lidi nechtěj saas nebo cloud gaming

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zapol som stary Xbox 360 po 10 rokoch.
Niektore nainstalovane hry nesli zapnut a nemal som v kniznici ani ikonky ani graficke nahlady kupenych hier len text.
Tak som dal update, robilo to niekolko restartov a trvalo to aspon 2 hodiny.
Stale nesli zapnut kupene hry z Xbox Live.
Po dlhom hladani som zistil ze ta sluzba bola x - krat premenovana a uz nefunguje.
Ale ze vraj existuje na store aplikacia na kompatibilitu ktoru treba zapnut a potom by to malo fungovat. :)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

"Část uživatelů, kteří by si Xbox byli ochotni koupit, dala přednost Playstation." Nesmysl. PS5 byl po celém světě ještě hůř dostupný než Xbox. Series S se dal koupit normálně, na Series X se nemuselo čekat tak dlouho. Na PS5 byly předobjednávky, co se vyřizovaly i několik měsíců.

"Microsoft sice koupil několik herních studií, jenže co lze usuzovat z reakcí uživatelů, samo o sobě to existenci herních trháků pro Xbox nezajistilo." MS kupoval malá studia. Ta velká jako Bethesdu nebo Activision koupil až po vydání konzolí, takže logicky se na prodejích nemohly projevit. A i v těch předchozích akvizicích byly smlouvy, které počítaly s vydáním her na PS (například skvělá plošinovka Psychonauts 2).

Co jsou to "klasické konzole"? Zase úplně nesmyslný nadpis, který v sobě ale nechává trochu tajemna, aby no-X mohl kličkovat. Jinak v obchodech je teď opravdu méně fyzických kopií, ale platí to jen pro xboxové hry. Když se prodá méně konzolí, není ani tolik zájem o hry. A hlavně Microsoft si proti sobě poštval prodejce s uvedením Game Passu. Cenný prostor na krámech tak vyhradí logicky těm hrám, kterých se prodá víc. Fyzické kopie pro Xbox ale pořád vychází, kromě výjimek jako Alan Wake 2 (nevyšla na disku nikdy, teprve se chystá) nebo indie her.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Klasická konzole je třeba toto: https://italier.cz/75595-klasicky-konzolovy-stolek-scappini-2500

A standardní spíše toto: https://www.bauhaus.cz/stabilit-nosna-konzola-pozinkovana-10691031

Jinak ono není moc důvod kupovat XboX, pokud mám PC s Windows, na něm můžu mít ten XboX účet a hry také, navíc MS si sám řeže větev skrze Game Pass, který je i pro PC.

No a AAA/AAAA hry jsou rok od roku čím dál větší odpad, až na nějaké výjimky. Indie scéna je plná zajímavých her, které nestojí $99 a jde u nich propálit spoustu času.

Ten nákup velkých studií je takový zvláštní, protože to zatím vypadá celkem ztrátově.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Taky si myslím, že konzole nakonec zajdou na to, co se na nich dá (nebo teda už nedá) hrát 😁 Korporát to prostě zabil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten druhý odkaz máš špatně, odkazuje na konzolu, nikoli na konzoli. Konzole standard třeba zde: https://www.garol.cz/krouzek-ke-drevenym-garnyzim-standart-p2039
;)

A když jsme u toho, tak jsem si to musel najít, abych si pojem a dojem ujasnil:
https://dvojka.rozhlas.cz/konzola-nebo-konzole-7548761
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/konzola
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/konzole

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pořád máš hry co si na pc nezahrajes, treba NHL. Další věc je ze ne každá hra.ma crossplay/crosssave, takže když chceš hrát s nekym kdo hraje na jiné platforme tak.mas smůlu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dnešní článek je tak trochu nošení dříví do lesa.
Že jednoho dne budou velké konzole bez optické mechaniky (a hry se budou stahovat pouze přes MS Store) odhalil MS už v květnu 2013, kdy představil Xbox One s always online připojením a samozřejmě se mu za to hned dostalo kritiky z řad zákazníků i konkurence.
Ale lidi si zvykají - současná generace konzolí již běžně prodává konzole bez optických mechanik/cartrigí a zakázníci dnes zlostí neřvou.
Navíc se už objevily i pokusy o čistě streaming konzoli bez vlastního výkonu (Amazon, v menším měřítku i Valve a Sony)
Problém MS je podle mne v tom, že má vlastní HW na který si neumí zajistit exkluzivní SW, který by táhl prodeje. Tím tak zabijí hlavní výhodu vlastního HW, kterou je optimalizace výkonu právě pro jeden, dva či tři kousky železa, zatímco u PC musí vývojáři počítat s daleko větším množstvím konfigurací (a výkonu).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ani na PC by se možná dnes bez Microsoftu nehrálo, protože právě Microsoft a jeho DirectX zajistily Windows bezkonkurenční hraní PC her. A PC přitom není exkluzivní hardware.
Takže problém není ani ve výrobě exkluzivního software jako spíš v tom, že ty nejlepší hry jsou exkluzivní jinde. Zatímco Sony si zajistila exkluzivní obsah jen pro PS, Microsoft nezajistil žádný obsah. V tomto kontextu zkupování studií Microsoftem vypadá na hodně velký nepodarek.

Proto to MS zkouší jinak a to přes streaming her a bude se to snažit nacpat i PC hráčům, prostě gamepass všude a exkluzivně. Jenže sorry nemám zájem, než gamepass tak raději nebudu hrát vůbec.

Výsledky mohou být dva, buď to povzbudí nezávislé vývojáře, kteří nebudou distribuovat hry přes microsoftí gamepass nebo to zvedne prodeje PS, takže Sony nebude mít důvod fyzický hardware rušit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Problém není v technologiích, ale o lidech
DirectX není všemocné a Vulcan umožňuje snadnější portaci pro jakoukoli platformu.
Pořád existuje hodně velká skupina hráčů, kteří kupují hry na fyzických nosičích prostě proto, že jim to pomáhá snižovat náklady na hraní přeprodejem starších her. Takovým lidem je proti srsti i konzole bez optické mechaniky, kde je zakoupení hry přes store svázáno s účtem uživatele a hra se dále přeprodat nedá (mimochodem současný stav na PC).
Streaming konzole, kdy si koupíte HW, který není často více než pouhé zobrazovadlo, ale cenovka tomu stejně neodpovídá a ještě si musíte (v rámci předplatného) pronajímat cloud servery s hrama je sice vlhkým snem každého manažera (v Adobe by o předplatném mohli povídat), ale taky noční můrou normálního člověka s nepříliš naditou peněženkou.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

> DirectX není všemocné a Vulcan umožňuje snadnější portaci pro jakoukoli platformu.

Vulkan je asi na tolika platformách jako DirectX.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nauč se počítat a něco si přečti, než začneš psát nesmysly.
DirectX je proprietární API Microsoftu, které běží pouze na Windows a Xboxu (teoreticky i Linuxu, když započteme Windows subsystem for Linux).
Vulcan je otevřené API, které běží pod Win, Linuxem, Androidem, BSD (Sony používá BSD fork pro PS4/5), Nintendo Switch, Tizen, Stadia, Raspberry Pi, HarmonyOS...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty se nauč počítat. DirectX je na PC a konzoli, bylo i na mobilech. Vulkan na BSD dlouho nebyl, až relativně nedávno ho a CUDU dala NVidia do ovladače (OSS stack pro ne-NVidia karty některé BSD kopírují z Linuxu, ale starou verzi, některé vůbec). A PS4/PS5 neumí Vulkan, i když jsou postavené nad BSD (to je i macOS).Tizen, Stadia a HarmonyOS umřely/jsou mrtvé. RPi nemá výkon (Apple SIlicon ho rozmetá na softwarák i na malých jádrech).

PS: DirectX je nejstabilnější herní API na Linuxu. Samo Valve říká, že nemáme dělat nativní porty a nechat to na Protonu. Nativní closed-source aplikace na Linuxu totiž dost brzo přestanou fungovat.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

zdroje, zdroje, zdroje
Ukaž mi DX na androidu, prosím. Jestli bylo kdy DX na mobilech, tak jen těch co měly nějakou variantu Windows.
Vulcan je na FreeBSD 13.0 pro AMD karty od 28.10.2021. Kdy nVidia přidala svou podporu můžeš doplnit ty.
I když vezmu tvůj argument o mobilech a živých platformách tak DX:Vulcan vychází 4:10 (PC, Xbox, mobily, Linux vs. PC, Xbox, Android, Linux, BSD, Switch, Mac, Haiku, Fuchsia, QNX). Takže pak kdo tu neumí počítat, že...
https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan
https://en.wikipedia.org/wiki/DirectX

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jasně Haiku, co neumí ani multiuser. A Fuchsia, kde Google vyhodil půlku týmu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi s těmi irelevantními OS začal ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

BTW, článek na arstechnika uvádí 16 % zaměstnanců s výpovědí (ze 400), to opravdu není polovina.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/01/big-layoffs-at-googles-fuchsia-o...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proč dáváš rovnítko mezi streaming a game pass? Ke streamování na Xboxu sice GP potřebuješ, ale naopak s GP streamovat nemusíš a můžeš hrát lokálně. A na PC tě nesvazuje vůbec nic.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nedávám tam rovnítko. GamePass je hraní jako služba, platíš měsíční poplatky. Streaming je hraní jako služba a platíš měsíční poplatky.
Ale rozdíl tam je, streaming je vzdáleně, kdežto gamepass je lokálně nebo vzdáleně. Nicméně z uvedeného vyplývá, že je tam dost možná cíl Microsoftu, aby to jednou bylo jen vzdáleně jako služba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Valve Steam Link byl snad streaming v rámci domácnosti, tj. vyžadoval Vaše PC/NTB na němž běžela v rámci LAN samotná hra (streamovaná přes Steam Link např. do TV).
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_Link

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Však taky najdete v mém předchozím příspěvku "v menším měřítku". Pořád se nicméně jedná o streamování, jen ten server není někde v cloudu, ale jedná se o výkonné PC/konzoli u vás doma. A je jedno jestli byla od Valve či Sony. Rozdíl mezi nimi a Amazonem je akorát v pronájmu/předplatném her.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Šlo mi o to, že pro Steam Link musíte mít "vlastní výkon", na rozdíl od v cloudu provozovaných her (např. GeforceNow atd).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Steam Link je super. Např. BeamNG.drive blbne grafika v emulaci v macOS, tak ho brácha streamuje z PC v jiné místnosti (--> bezhlučné). Na LAN je lag 20 ms, na WiFi 40 ms.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To mám jako jeden z dlouhodobých nezrealizovaných projektů ve frontě (SteamLink přes OpenVPN/TAP), což by mělo vzdáleného klienta VPN prezentovat jako počítač v lokální síti. Otázkou je celková latence.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když máš správně udělanou síť a VPN, zahraješ si i z opačnýho konce světa. Akorát to chce odpovídající konektivitu a některý hry jsou nehratelný, což ale neznamená že nefungujou. Jen kvůli latenci jseš furt mrtvej :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Byl jste rychlejší. Jelikož hraju posledních pár let prakticky jen The Long Dark říkám si, že by těch pár desítek ms nemuselo vadit. Vlkům je stejně lepší se vyhnout.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ja to reknu takhle, za digitalni distribuci ode me nikdo neuvidi ani korunu, mam v policce prez 100 ruznych her a co neni na mediu a nemuhu si to i vystavit pripane prodat tak me nezajima

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Spoustu fyzických her stejne neprodas neb klíč obsaženy v krabici se spojí s účtem.

U konzolinje to typicky bez klíče, na druhou stranu, lovit disk a vkládat do mechaniky, i když je.lokalne instalovana je.pruda.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu co se řeší.. dnešní hry se stejně dávno na fyzické médium nevlezou a stahuje to z netu.. disk v krabici je jen pro dobrý pocit

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Dávno nevlezou?
Mám TloU2 na 2x dvouvrstvém BR, celkově 100GB.. :)
A funguje to zcela bez internetu.
Je fakt že dnes některé masochizmy tuto hranici překračují, aly na druhou stranu pořád dobrý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuji hry na kazetě (MC)
Pamatuji několik her na jedné disketě.
Pak se hry roztáhly na několik disket.
Jednu chvíli jsme si dělali srandu z hlášky "Insert CD #2"

Teď může hra mít i přes 250 GB (zdravím majitele Apple se 256 GB SSD) a není to MS Flight Simulator se všemi mapami.
Po 30~50 GB patchi může klidně ten samý den následovat Hot Fix velikosti 5~6 GB ...

Vydavatelé her poněkud opomíjí fakt, že ne všichni mají ve svém hracím stroji 2x 100 Gbit síť a netahají to ze serveru ve stejné budově :(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže 100 GB je pak day-one patch ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Just my 2 cents", ale...
Pokud někdo nemá 500 doláčů na konzoli, tak má úplně jinej problém, než že nemá konzoli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.