Fyzické hry pro konzole pomalu končí. Je to předzvěst konce klasických konzolí?
Ze světa herních konzolí v posledním roce nepřicházejí zrovna pozitivní zprávy. Poté, co byl Microsoft nucen z finančních důvodů (stávající Xbox Series X/S se neprodávají až tak dobře, jak se předpokládalo) zrušit nadcházející půlgenerační upgrade, se začaly objevovat stížnosti uživatelů, že ubývá her pro Xbox, které lze fyzicky v obchodech pořídit
Analytik Mat Piscatella nastínil, že jde o trend, na který si budeme muset zvyknout a následně dodal, že se nevyhne ani ostatním výrobcům. Sony a její Playstation dal však jednu generaci času navíc a konzolím od Nintenda až generace dvě. Je sice logické, že s tímto úsporným opatřením přichází jako první Microsoft, ale nejspíš se dotkne všech značek.
Xbox (Microsoft)
Připomeňme, že Microsoft se stávající generací udělal několik chyb, ze kterých se herní divize dosud nezotavila a s jejichž následky se asi bude potýkat dlouho. První byly nízké prodeje, již po vydání. „Nízké“ je relativní pojem, ale definujme si ho jako „nižší než dostatečné, aby příjmy zaručily pokračování divize bez narušení původních plánů“. Marže na samotné konzoli, tedy hardwaru, jsou sice mizivé, ale jeho prodej je nutnou podmínkou pro prodej her, který Microsoftu zaručuje příjmy.
Problém byl podle některých zdrojů v tom, že společnost dlouho čekala s návrhem hardwaru a jeho výrobou, takže v době vydání neměla skladové zásoby, kterými by byla schopná pokrýt počáteční poptávku. Část uživatelů, kteří by si Xbox byli ochotni koupit, dala přednost Playstation. Další chybou byl marketing. U některých z předchozích generací bylo Microsoftu vytýkáno, že jeho konzole nabízí nižší výkon než řešení od Sony. Tohle nakonec Microsoft zvládl, Xbox je v této generaci výkonnější. Tuto skutečnost ale marketing Microsoftu vůbec nezvládl využít a prodat.
Třetím a asi nejzásadnějším problémem, byla absence klíčových her, které by zákazníky přiměly preferovat Xbox před Playstation. Microsoft sice koupil několik herních studií, jenže co lze usuzovat z reakcí uživatelů, samo o sobě to existenci herních trháků pro Xbox nezajistilo.
Xbox Mini (Microsoft)
Microsoft tedy zrušil chystaný půlgenerační upgrade a jak se potvrdilo, zrušil i Xbox Mini, který měl být postaven na streamingu, tedy vzdálené akceleraci s přenosem obrazu do konzole. Toto řešení mělo podstatně snížit výrobní náklady a rozšířit uživatelskou základnu o hráče, pro které je počáteční ~$500 investice příliš. Microsoft si údajně dal za cíl streamingové řešení dostat do ceny $129, což se údajně nepodařilo.
Podobu Xbox Mini odhalil patent společnosti z poloviny roku 2022 i prototyp (nebo alespoň model), který byl zachycen na polici šéfa herní divize Microsoftu Phila Spencera.
Xbox Mini na polici Phila Spencera (VideoCardz)
Zrušení jednoho konkrétního modelu však nemusí být tečkou za pokusy o takto koncipované řešení. Čím dál víc je slyšet o snahách výrobců přesunout herní akceleraci do cloudu, ať už v podobě streamingu nebo jiného typu vzdálené akcelerace. Z hlediska výrobců je to výhodnější. Zatímco pro sto hráčů je potřeba dodat sto fyzických konzolí s výkonem X (100X), s cloudovým řešením stačí mít pro uspokojení stovky hráčů výkon zhruba poloviční až třetinový (cca 30X-50X), neboť tito hráči nehrají všichni zároveň nonstop, ale vždy hraje jen část z nich. Je tedy nejspíš jen otázkou času, než výkonné SoC v herních konzolích nahradí úsporné čipy, které budou zajišťovat především multimediální akceleraci a nanejvýš okrajovou akceleraci 3D grafiky na úrovni jakou známe z integrovaných řešení PC segmentu.