Godfall ve 4k využije 12 GB grafické paměti
V rozlišení 4k (3840×2160) se 4k texturami (3840×3840) využije Godfall 12 GB grafické paměti. První mediální reakce, které se v této souvislosti objevily, se týkají spolupráce autorů hry s AMD a dovozování, že AMD chce 12GB doporučením ukázat Nvidii, zač je toho loket. Upřímně řečeno, situace je poněkud složitější. Nvidia, jak ukazují úniky o nových modelech, je schopna na nastalé situace docela pružně reagovat (trochu jí to kazí jen omezené výrobní kapacity, kvůli kterým budou karty ještě nějakou dobu mizerně dostupné).
Nic jí však nebrání vydat 12GB modely - jádro GA102, které používá na GeForce RTX 3080, GeForce RTX 3090 (a GeForce RTX 3080 Ti, GeForce RTX 3070 Ti, zrušenou GeForce RTX 3080 20GB…) má fyzicky 384bit sběrnici, kterou lze standardně osadit 12 GB paměti. Což mohla Nvidia učinit a může učinit nyní i v budoucnu. Pokud by tedy požadavek na kapacitu paměti hry Godfall měl vzejít z návrhu marketingového oddělení AMD a nikoli z rozhodnutí herních vývojářů, dávalo by smysl požadovat 14 GB paměti, neboť to je pro Nvidii nedosažitelné (s 384bit sběrnicí může osadit 12 GB, s 320bit 20 GB, nic mezi nepřipadá v úvahu).
12 GB na high-endové nastavení navíc není nic extrémního. Připomeňme, že v březnu 2017 vydaná GeForce GTX 1080 Ti disponovala 11 GB grafické paměti. Když o rok a půl později, v září 2018, Nvidia vydala o 35-43 % rychlejší GeForce RTX 2080 Ti, osadila ji znovu 11 GB grafické paměti. Když o další dva roky později vydala Nvidia GeForce RTX 3070, kartu s prakticky stejným výkonem jako má GeForce RTX 2080 Ti, osadila ji 8 GB paměti. GeForce RTX 3080, která je o 87 % rychlejší než téměř 4 roky stará 11GB GeForce GTX 1080 Ti, dostala pouze 10 GB paměti.
Kapacity pamětí GeForce RTX 3000 zjevně byly nastavené na základě úsporných (z hlediska výrobních nákladů) rozhodnutí, nikoli na základě reálného vývoje požadavků her. I kdybychom maximálně přimhouřili obě oči, můžeme říct, že po jistou dobu mohly požadavky her na kapacitu paměti téměř stagnovat, ale ani se slepeckými brýlemi nelze tvrdit, že požadavky her na kapacitu paměti z poslední čtyři roky klesly, aby dávalo smysl kartu s téměř 2× vyšším výkonem osazovat nižší kapacitou paměti než v březnu 2017.
To jsme ostatně na DIIT nastínili již v září, v době vydání GeForce RTX 3080:
Paradoxně pro rozumné použití a jako optimum z hlediska rozumné rezervy a zároveň kapacity, která zbytečně nenavyšuje cenu, se v této výkonnostní relaci jeví kapacita 12-14 GB, kterou však dosud ohlášené modely od Nvidie nenabízejí. GeForce RTX 3080 byla vydána jako 10GB, GeForce RTX 3090 je ohlášena jako 24GB. Nejblíže tomuto optimu patrně bude 16GB verze GeForce RTX 3070 (ta vyjde nejprve jako 8GB), pro níž je však s ohledem na očekávatelný výkon 16GB kapacita zbytečným luxusem a optimum by bylo v rozmezí 10-12 GB. |
Pro Nvidii nemůže být tento vývoj nějakým nečekaným překvapení, od vydání 10GB modelu GeForce RTX 3080 počítá s verzí karty vybavenou vyšší kapacitou paměti, ale rozhodla se prostě model vydaný jako vlajkovou loď za $699 vybavit 10 GB.
12GB tak sice může působit jako hodnota výhodná pro AMD, ale reálně bude výhodná i pro Nvidii, jen v jiném ohledu. Požadavek bude v příštím roce motivovat majitele 11GB modelů (GeForce GTX 1080 Ti, GeForce GTX 2080 Ti) k upgradu a ti, vědomi si omezení kapacity grafické paměti, raději zvolí model s rezervou a skončí u GeForce RTX 3080 Ti 20GB.