Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Google pracuje na akceleraci v Chrome: vyzkoušejte si WebGL

Ikona Google Chrome Canary Build
Internet Explorer 9 je sice zatím v betaverzi, ale už nyní na sebe strhává velkou pozornost díky implementaci akcelerace přes grafickou kartu. Jak ale jistě víte, akcelerace je možná pouze na Windows Vista či Windows 7, protože pro starší operační systémy Microsoft svůj Internet Explorer 9 nevydá. Chrome se však nebojí a šlape na akcelerační pedál i na platformě Windows XP. A tak jsou již k dispozici testovací buildy, kde funguje celkem obstojně WebGL i mnohá dema z IE9 test drive i na Windows XP…

Není pochyb o tom, že akcelerace v alternativních prohlížečích by mohla být „killer feature“, a to téměř doslova. Windows XP je stále majoritním operačním systémem a i přes plynule rostoucí popularitu Windows 7 ještě nějaký čas bude. Nepodporou tohoto systému s novými funkcemi akcelerace v prohlížeči si Microsoft pod svým Internet Explorerem řeže větev a dává prostor ostatním, kteří spatřují ve stále velkém trhu Windows XP nezanedbatelný potenciál. Google může být zřejmě považován za lídra v této oblasti, neboť jeho prohlížeč Chrome, který je již nějaký čas na třetí příčce za Firefoxem a Internet Explorerem, disponuje poměrně svižným cyklem aktualizací a i když není jisté, kdy se objeví finální verze Google Chrome 7, kde již bude akcelerace implementována, faktem je, že ani Internet Explorer 9 ještě není ve finále.

WebGL podle toho, co jsme měli možnost si vyzkoušet, má nemalou šanci nahradit Adobe Flash. Stačí jen jedna maličkost: široká podpora mezi prohlížeči. Prvky generované přes WebGL akceleruje grafika a nedělá to zrovna špatně. Ukázky níže pochází z jedné z našich redakčních konfigurací: Windows XP x64, Radeon HD 5450 (s Catalysty 10.9) a dnes již poměrně dýchavičný Athlon 64 X2 5200+, který může práci prohlížeče poměrně nepěkně zbrzdit.

Google Chrome Canary Build: WebGL (rybičky) Google Chrome Canary Build: WebGL (tráva)

Testování probíhalo na Google Chrome Canary Build, na grafu vidíte zátěž grafiky (u vyššího počtu rybiček došlo ke snížení zátěže grafiky, protože nestíhal procesor). Pokud chcete testovat i 2D akceleraci, přidejte do zástupce na příkazový řádek parametr --enable-accelerated-2d-canvas Nastavení zástupce Google Chrome Canary Build s parametrem --enable-accelerated-2d-canvas. Pak už si můžete zkoušet nějaká ta WebGL dema.

Tagy: 
Zdroje: 

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Google pracuje na akceleraci v Chrome: vyzkoušejte si WebGL

Pondělí, 20 Září 2010 - 16:36 | Milan Bačík | Microsoft není jediný, FireFox bude taky...

Zobrazit diskusi