Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Honda chystá zkrátit nabíjení elektromobilů na patnáct minut do roku 2022

Takze jedina takova nabijeci stanice si kousne z NN nejakych 1500A+ (ze ztratami tak 1800, odhadem). Potěš koště. Z toho budou vsechny Eony, Cezy a spol. skakat radosti jak opicka na gumicce.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Taková věc se nepřipojuje na NN.
I Vystrkov 5x ABB stojan 50kW + 3x Tesla SC 135kW je připojen přes 2 trafa (500 a 600kW) z VN.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Srovnej to s tím kolik sežere taková tramvaj nebo elektrická lokomotiva při rozjezdu. Oproti tomu je nějakých 1000A (při 400V) docela sranda.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To není moc dobré přirovnání, dvousystémová 363 má kolik ? 3MW, špička řekněme 4MW.
Při 25kV to dává proud cca 160A. To bere při rozjezdu, jak dlouho ? Minutu ? Pak to rapidně padá.
Plus ta lokomotiva má rekuperaci při brždění.

A teď jak dlouho na to bude to auto napojené ? 15 minut ? A kolik aut se bude najednou nabíjet ?

To srovnání je evidentně mimo. Stejně jako je mimo něco takového připojovat na nn, to by byly kabely jak roura od zachodu :)

BTW Šalina žere při rozjezdu kolik ?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vůbec to není špatné přirovnání. U nás sice máme 25kV tratě, ale jsou země, kde mají i 3kV a stejně tam mají vlaky a jejich sítě to zvládají. Kolik přesně žere ttramvaj netuším, ale málo to nebude a v trolejích je 600V.

1000A to dělá přímo na nabíjení auta. Jaký proud to dělá na síti těžko říct. Na VN je přece jenom trochu jiná napětí. 1000V - 50kV. I více. Proud bude tedy o dost menší v síti za transformátorem.

Auto může být nabíjené třeba 15 minut i 30. To není žádný problém. Kolik těch aut může být nabíjeno naráz? Dneska desítky. V budoucnu možná stovky maximálně nízké tisíce na celou zemi. Rychlonabíječky totiž nejsou určené pro primární nabíjení, ale pouze pro nabíjení na dálkových tazích.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Drobná technická. Ty 3kV stejnosměrně máme i u nás.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je to možné. Nejsem odborník na vlaky. Jenom říkám, že 1000A není zase tak nerealizovatelný proud. Technicky zvládnutelný by byl i dvojnásobek. Jenom budou kabely tlusté jak hadice u dnešních čerpacích stanic. Možná o i něco tlustší. Budoucí baterie můžou mít i více než 400V. Už existují prototypy s 800V.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve starých tramvajích T3 před renovací bývaly ampérmetry na palubní desce. Odběr se pohyboval kolem 100 - 200A, ve špičkách/při rozjezdu se ručička vyhoupla i přes/ke 400A.

U škodovácké soupravy uvádějí na wikipedii "motory cca 4x 90kW" viz https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_03T u T3 z ČKD to je 4x44kW https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3R.PLF

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

U tramvají T3 je to až 400 A na motorovou větev (které sjou dvě). Při 600 V.
Nová tramvaj 15T má 16x 44 kW motory, což při napětí 600 V dává maxima 1200 A.
Vůz metra M1 má 4x165 kW na vůz = 3,3 MW na soupravu (odběrový proud soupravy až 4400 A při 750 V DC)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

na NN se pripojuji domaci stanice, ne verejne rychlonabijeci ktere by na NN navesil jen totalni dement ;) Cez a Eon z toho radost maji, sami se o vystavbu snazi, CEZ lokalne v CR a EOn jiz deklaroval ze do roku 2020 chce mit v EU 10 tisic rychlonabijecich bodu a do 2025 pak 60 tisic rychlonabijecoch bodu ;)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Asi si připravím přepočet na vodu.

Kolik litrů vody (spíš kubíků) potřebuju upustit z Dlouhých Strání, abych nabil auto?

Přepočet na fotbalová hřiště a Škody Octavia za mě udělá TV Nova.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

4800 m3 zhruba, při použití Tesla model 3
Ten objem by naplnil kufr zhruba 3600 octavii kombi, ktere postavene za sebe by utvorili radu dlouhou zhruba 16,2km podél níž bychom si vykračovali dobré tři hodinky vycházkovým tempem.
Rozlitý na fotbalové hřiště by vytvořil sloupec vody vysoký 0,58 metrů (uvažuji li rozměry cca 75m x 110m)

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Nabíjecí stanice nejsou hloupá zařízení, komunikují s tím co nabíjejí, mezi sebou atd. Je to krásný příklad, jak může smart grid fungovat. Parkoviště s nabíječkama je připojení s jedním megawatem. Přijede-li hodně aut, tak si nabíječky rozdělí dostupnou kapacitu a nabíjejí pomaleji. Požadavek na zvýšený odběr potom odešlou do centrály řízení sítě cez/eon, tam zvednou výrobu a můžou řídít maximální kapacitu těch nabíječek podle zatížení sítě. Nabíječka ví, kolik je potřeba dodat kwh do nabíjenýho auta, takže elektrárna ví o kolik zvýšit výrobu a na jak dlouho. Rozhodě lepší, než když někde sepne tramvaj nebo vlak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Boze, elektronakladaky. Doufam, ze na to spedicni firmy dostanou adekvatni evropske dotace. Ale jedno pozitivum to preci ma, Babisovi nepujde repkonafta na odbyt a zkrachuje. :-D

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Na zásobování měst je to super.
Na dálkové převozy se to asi používat nebude, pokud nehodlají zabudovat baterky do přívěsu... což by vlastně mohli.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

u Tesla Semi se spekuluje ze v nakladaku bude 500kWh a v privesu dalsich az 1MWh, vpodstate 5 +10 packu z S/X100, co zneni nic sileneho, beztak to Tesla hodal komercne uvest az tusim 2020/21 a klidne bych se nedivil kdyby prvni desitky kusu byli jen pro potreby firem Tesly v USA

na elektricke nakladaky spise sazim na jine automobilky, ostatne Mercedes, Man, Volvo a Scania jiz ohlasili nebo nejake maji, a v pozadi neni vlastne ani americky Cummins https://cnet4.cbsistatic.com/img/ObvsL7cr0j-4iPrhTqFPuiGBM8A=/1600x900/2...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Záleží jak moc to s nima myslí vážně. Tesla to vážně myslí, ale zase Mercedes a Man mají jiné zázemí a zkušenosti s výrobou tahačů. Důležité je, že se na tom dělá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik je to mrtvé váhy? Proč by si měl někdo koupit tento nesmysl, místo mnohem ekonomičtějšího normálního Tiráku?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Třeba na spojení v rámci obří aglomerace, kde je to sto kilometrů z megaskladu do superskladu přes město ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A znova, proč bych si měl koupit tento nesmysl, místo normálního ekonomičtějšího tiráku?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Třeba proto, že velké aglomerace jako jsou třeba obří města se snaží omezovat vjezd spalovacích automobilů. Velmi to jde například vidět v Číně, která je hlavním tahounem elektromobility. Prostě nechcou aby jim tam smrděly v centru města tisíce náklaďáků.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Siemens v Německu testuje náklaďáky s trolejí, počítají že na dálnici by to mohlo dobíjet baterky a jet na energii z trolejí jako tramvaj nebo vlak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Na dálnicích by to mohlo fungovat, ale do měst pořád potřebuješ baterky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V Cine su “tahunom” produkcie smogu tovarne, ktore pre tie elektromobily vyrabaju elektriku z uhlia. Cina je na prvom mieste v ziskavani energie spalovanim hnedeho uhlia.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale taky je na prvním místě s výstavbou jaderných, solárních a větrných elektráren a masivně staví plynové elektrárny. Taky hromadně ruší uhelné elektrárny ve městech a jejich bezprostřední blízkosti. V Shanghai jich bylo 10. 9 jich už zavřeli a tu poslední zavřou příští rok. Čína má velký problém s ovzduším, ale taky s tím něco dělají. Například Shanghai nechal předělat 70.000 taxíků na elektromobily.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Největším zdrojem znečištění v Číně jsou cementárny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Třeba proto, že ten váš "normální tirák" ani nemusí být ekonomičtější?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

mrtve vahy je to minimum, baterie se vetsinou na tahace dava coby soucast nosne konstrukce, u Tahace Tesly se spekuluje o zhruba 1 tune o kterou bude ochuzena taznost tahace, takze u 40 tunky ktere se vetsinou na 40 tun vyuzivaj jen v pripade sipkych materialu (u zbozi to nehrozi ani omilem) je to tedy naprosto pohodove, prumerny tahac treba pro Evropu vazi do 8 tun, mezi 7 az 8 tunama, takze Tesla Semi by mohla vazit 8 az 9 tun, prumerny naves na zbozi vazi podobne a to diky tomu ze ma extra nosne konstrukce, coz by z casti zajistila baterie, takze misto obvyklych 24-25 tun by slo nalozit treba jen 22-23 tun nakladu

tam kde jsou ale extremni rozdily jsou naklady na provoz, prfoto treba obchodni retezce dobudoucna prave uvazuji nad zmenou sofilnich nakladaku za elektricke, elektricke nak;ladaky pouziva v arealech kdejaka firma, kuprikladu i Skoda Auto, a do par let zvazuji i nahradu soucasnych tahacu co pendlujou mezi Kvasinama a Boleslavej prave za elektricke, z firem co do 5-10 let chteji prejit na elektricke nakladaky jsou kuprikladu Ikea (podle nich jim dela prumer na tahac objednane dopravy 270km na den) a pak koncern SchwarzGrupe (Lidl a Kaufland) kde jim prumer denni nakladni dopravy dela do 200km na auto, jenze u tohohle pendlovani mezi sklady bejva spotreba i 45-55 litru nafty na 100km (kamion na tranzitu ma spotrebu okolo 35 litru) , takze je rozdil pokud za kazdych 100km utrati za palivo treba 200 nebo 1500 korun ;) elektrinu maji tyhle velke spolecnosti nasmlouvanou burzovne, takze ji maji velice levnou, v CR treba i okolo 1000 kacek za MW, a nabijet kamion behem nakladky/vykladky neniz adnej problem, navic treba v Nemecku maj vetsinou na halach fotovoltaicke parky, ono v Nemecku a rakousku je o elektricke nakladaky celkem zajem, ta prvni testovaci serie Mercedesu byla rozebrana firmama behem 10 minut

nepredstavuj si kamion jen jako tranzitni dopravu, vetsina kamionu a nakladaku nejezdi tranzit, ale vnitrostatni zasobovaci dopravu, uvadi se az cca 60%

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak jediný smysl by byl v té nasmlouvané ceny elektřiny, tam by to možná mohlo vycházet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no i v pripade ze by meli tarif C27d coz je pro firmy s elektromobilem/y, tak by meli cenu za MW nizkou, tam to vychazi na cca 1200 za MW, pritom podle testu Volva a Scanie si elektricka 40 tunka vezme v porumeru asi 90-100kWh na 100km, tedy smesne sumy oproti nafte, navic a to jsem nezminil v predchozim postu, vyznamne se setri i na servise a poplatcich za provoz takoveho auta, na poplatcich to muz ebejt dokonce vic nez kolik dela ucet za naftu

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Zajímalo by mě, kolik aut nikdy neopustí město, ve kterém byla zakoupena. Vím, že existují, ale netuším, kolik jich je. Třeba poštovní dodávky. To jsou první kandidáti na elektromobily.
A mimochodem, když to dávalo smysl, taky se tam elektromobily používaly... i bez dotací. Koukněte třeba do velkých průmyslových hal, jak velké mají nabíjecí stanice pro vozítka.

Babiše se to nedotkne. Má dobře diverzifikováno, navíc pokles ceny ropy zlevní výrobu v Kosteleckých uzeninách.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Město je asi moc úzký termín, minimálně u nás, s okresem bych souhlasil.
Němečtí pošťáci už elektrododávky mají, žáves od Bosche https://auto.idnes.cz/streetscooter-elektricka-dodavka-prvni-dojmy-f4k-/... Nicméně to do České pošty dorazí, až pro interní zasílání excelovských tabulek začnou používat e-mail místo tisku a opětovného přepisu změn do počítače (a tisku a dalšího přepisu).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pošta už elektromobily používala :)
Jmenovalo se to Eltra 151 a vyráběla to tehdy Škoda.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty byly ale hlavně do Švýcarska. Mě by se líbilo, kdyby Škodovka nepřestala dělala pošťácká vozítka po Felicii pick-up. Kdyby se to vyplatilo bez dotací, tak klidně elektrická.
Jinak jsem ČP křivdil, prý mají množství aut na CNG a 60 elektromobilů si pronajali/pronajmou (akorát je to 500 tis. Kč/kus na 5 let, to německé stojí 900 tis. Kč s plánovanou životností 16 let). http://www.hybrid.cz/ceska-posta-si-chce-pronajmout-60-elektromobilu

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No jo tak ono je to pro postu fakt dobry na ty balikovy vozy, hned jak vybavej elektrovozitkem pana reditele, tak nakupuje elektronakladaky. Nebo ted me napada, ze na to jeste rad prispeju z dani prazskejm popelarum. Super. :-/

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Honda je ta pravá, v elektromobilitě nemají vůbec nic.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Honda vyrabi hybridy od roku 2001.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hybrid není pravý elektromobil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

elektromobil se od hybridu lisi jen absenci spalovaciho motoru...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je jen teorie, v praxi to chce předělat celou karoserii (baterky do podlahy, motor k nápravě, ...) a spoustu dalších věcí. Nestačí vyhodit jen spalovací motor a nádrž.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jak souvisi pozice baterie a motoru s rychlosti nabijeni? :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky mám pocit, že dělají to, co dává smysl. Ono v Japonsku jsou ty emisní limity ještě o vesmír jinde.
Třeba vyjádření vedení, že wankl vyvíjí proto, že to vývojáře baví, a kdyby nebylo wanklu, šli by zábavu hledat jinam. Takový přístup se mi zamlouvá.

Google to měl donedávna taky. Pondělí až čtvrtek děláte, co máte, a v pátek si v práci hrajete. Takhle vznikají věci, které by jinak neměly naději. Třeba Threadripper takhle vzniknul, pokud to teda není marketingová pohádka.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

zasluhou Hondy v Evrope pravdepodobne nevznikna ani jedna rychlonabijecka 350kW, o Ionity se prosazuji evropske automobilky a ve standardu CCS tedy ne-asijsky format konektoru

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Do 15min až v r. 2022??? Nějak "s křížkem po funuse", ne?... Viz: https://www.youtube.com/watch?v=5ispY_hNyys

Točil jsem videjko -návod o takovémto rychlo nabíjení elektromobilu (taky Nissan) pro firmu NDC z Brna, kerá dokonce vyrábí i provozuje rychlonabíječky právě s tímto šíleným -velkým konektorem na 400V a je to fakt mazec! :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechápem prečo sem spamuješ to podvodné video. V nadpise máš "Nabijeme elektromobil za 15 minút" a na konci videa "Akumulátor dobijete z 25% na 80% do 15minút". V skutočnosti to ale znamená že za 15 minút sa akumulátor nabije tak 55%

Nie nadarmo sa hovorí že po politikoch a právnikoch sú najväčší podvodníci reklamný manažéri...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale těch 80% přece platí pro všechny rychlonabíječky. Žádná nenabíjí do 100%, protože fáze s konstatním napětím není časově tak efektivní.
A jak bude baterie stárnout a poroste její vnitří odpor, tak to bude méně a méně...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

trumpeto... Takže ty budeš dojíždět aku do 0%!!!???... :-() A jak se plní aku spomaluje se dobíjecí proud vyrovnávánm napětí a ke 100% bude čekat i hodinu :-)) ... Prostě jsi trumpeta ;-) Kolega ti to napsak dobře, ty nepolitiku ale ťápale...
(nejsem politik, pouze příznivec pravice)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podobné již v CZ existující dobíjecí stanici vidím např. zde - Nabijecí stanice E.ON Humoplec :-) https://www.youtube.com/watch?v=Oe-Pwnnpzyc

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je budoucnoust a zatímco Honda tvrdě maká na bateriích šéf VW plká jak úžasnou mají budoucnost jejich dieslové šWindl motory :D

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

On šef VW asi bude postižen technickým vzděláním a umí počítat což se o vás a vám podobným říci nedá. Pro vaše info, ta vaše budoucnost, tedy autíčko na baterky tu bylo dřív než auto na naftu a už tenkrát to byla slepá větev a dodnes se na tom nic nezměnilo.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Změnilo se mnohé. Máme lehké lithiové nabíjecí články, počítače a výkonovou elektroniku (frekvenční měniče).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

šef a technickým vzděláním... ten určitě bude to nejakej ekonom přinejlepším nebo humanitní vědy :D Každopádně auta na naftu za pár let nebudou smět ani jezdit :D Natož aby si to někdo kupoval ale bejt šéf VW taky nemluvim jinak to DNES je třeba ty šwindlkáry prodat hloupejm evropanům nikde jinde je totiž NECHTĚJ jo možná ještě v komoušský číně

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jen v pidi ČR je 5.6M aut, pokud budeme počítat, že každé z nich průměrně najede 100km /den znamená to že denně potřebuje každé z nich 20kWh, Za rok tedy sežerou cca 41TWh.
Kde je problém? Současné roční výroba elektřiny v ČR je 83TWh to znamená, že bychom na elektrifikaci aut museli zvýšit počet elektráren o 50% a stejně tak zvýšit o 50% rozsah rozvodné soustavy.
Chcete-li to jinak jen čistě na krytí spotřeby těch aut by se muselo postavit 5 nových Temelínů, vzhledem k redundanci, ztrátám, odstávkám a špičkovému odběru spíš tak 7-8. Jsem si jistý, že tu v příštích 50 letech nic takového nevznikne a to ani kdyby ČR byla jediná ,kdo bude tento nesmysl realizovat. Pokud by se něco takového pokusilo realizovat několik zemí na planetě tak i kdyby si ty elektrárny nakrásně postavili neseženou do nich palivo, protože uranu je nedostatek už dnes atd.
Současná rozvodná soustava se budovala více než 100 let a stála tak obrovské peníze, že si to při dnešních cenách hliníku ani neumím představit, že se něco takového byť v 50% verzi bude budovat dnes.
Co tak konfrontovat magory, kteří veřejně tvrdí jak do roku 2040 skončí výroba spalovacích motorů s realitou ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud vládnete alespoň trochou ze znalostí fyziky, tak si necucejte nějaké denní km na auto z prstu či snad z něčeho jiného, ale přepočítejte si celkovou roční spotřebu benzinu/nafty v ČR na ekvivalent elektřiny a dojdete ke zcela jiným číslům. Já si to spočítal právě u benzinu a vyšel mi cca jeden temelínský blok.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To ovsem nic nemeni na tom, ze pokud bude Nemecko chtit frajerit s tim, ze nebudou stavet jaderne elektrarny, tak zadne elektromobily nebudou (resp. bude jich par jako dneska). Bez jadra proste elektromobily pokryt nejdou - pokud tedy nechcete ten benzin misto v autech spalit v elektrarnach, se srovnatelnym efektem na zivotni prostredi (ale nebude to v centru mest, pravda).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Každé auto 100 km/den? To je hodně odvážná myšlenka.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

průměr je tak 6 000Km za rok

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jiný výpočet říká něco jiného:
Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů
průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně
6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně
Při 20 kWh na 100km
420 000 000 x 20 kWh = 8,4^9 kWh = 8,4 TWh
při 90 % účinnosti (8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh
spolkne náš vozový park cca 9,9 TWh za rok

Při ročním vývozu 14-20 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel až 10 TWh elektrické energie

Průměrné nájezdy
ČR 6 880 km/rok
SR 4 870 km/rok
EU 9 850 km/rok

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sheldoniq se zapoměl podívat, že ČR je vývozcem elektřiny a kolik ročně vyváží.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.