Honda chystá zkrátit nabíjení elektromobilů na patnáct minut do roku 2022
Jednoho by napadlo, že společnost chystá zavést nové baterie, což není tak úplně pravda. Dosavadní spolupráce s Panasonic a dalšími, kteří dodávají baterie pro jejich plug-in hybridy, nejspíš nenese až takové ovoce, a tak je momentálně výběr dodavatele baterií pro další generaci elektromobilů upozaděn.
Automobilka se chce především soustředit na lehčí konstrukci vozidla a efektivnější řízení spotřeby energie, jinými slovy hodlá lépe využít kapacitu baterií. Na jedno čtvrthodinové nabíjení by pak měla vozidla uvedená do produkce v roce 2022 urazit nějakých 240 kilometrů.
Takové hodnoty už zní příznivě. Pro představu, cesta z Prahy do Ostravy by se tak akorát prodloužila o návštěvu bagetárny v Brně a elektromobilisté by už nemuseli trávit kvůli nabíjení minimálně půlhodinu v restauraci. Navíc by odpadla zastávka v Olomouci a z Brna by se dalo dojet rovnou do Ostravy přes Přerov.
Graf ze zprávy Global EV Outlook 2017 od IEA.
Jak jsme ale zmínili v perexu, to hlavní omezení stojí a padá především na maximálním výkonovém přenosu zásuvky, ze které se elektromobil nabíjí. V Japonsku mají rychlonabíjecí stanice momentálně maximální kapacitu 150kW. Průmysloví obři jako Honda se však snaží prosazovat 350kW zásuvky a například v Evropě by jich mělo být vybudováno několik tisíc během příštích tří let (nejen zásluhou Hondy). Jak smutně pak působí oslavované otevření rychlonabíjecí stanice v Olomouci a Brně s dodávaným výkonem 44kW, necháme vaší představivosti.
Čech se sice spokojí s naším typickým „nemusí pršet, stačí, když kape“, ale v kontextu se zahraničím se konečně zdá, že se něco děje. Od roku 2010 roste celkový počet elektromobilů na silnicích exponenciálním tempem. Jen v loňském roce dosáhly celosvětové prodeje objemu tři čtvrtě milionu elektromobilů, i když třetinu si ukousla jenom Čína.
Jen v Evropě se letos během prvních devíti měsíců prodalo přes dvě stě tisíc elektromobilů a Elon Musk se chystá 16. listopadu předvést nákladní Tesla Semi, což kromě uječených fanoušků na předváděčkách může předznamenat i rozjetí velkého byznysu elektronáklaďáků.