IAB se pokusí odstřihnout „pirátské“ weby od příjmů z online reklamy
Zítra (čtvrtek 12. června) se pod záštitou Interactive Advertising Bureau (IAB) v Římě sejde koalice tvořená dvěma skupinami subjektů. Jednak protipirátskými organizacemi jako FPM nebo Fapav (italská MPAA) a jednak největšími zadavateli online reklamy, kam se řadí i Google.
Jednání by mělo završit podepsání dokumentu nazvaného Memorandum of Understanding. Podpisem dají zadavatelé online reklamy najevo, že nebudou spolupracovat s weby distribuujícími nežádoucí obsah. Zároveň vznikne komise tvořená zástupci signatářů, která bude dohlížet na technickou realizaci projektu a provádět audity u zadavatelů reklamy. Na základě stížností od držitelů autorských práv bude komise dále vyhodnocovat, které weby se dostanou na blacklist a které ne.
Otázkou je, jak účinná tato strategie bude. Existuje totiž celá řada subjektů, jimž je zcela jedno, na jakém webu se jejich reklama bude zobrazovat, případně mohou své „produkty“ přímo cílit na uživatele jistých streamovacích webů, kteří podobný obsah vyhledávají. Dále je třeba vzít v potaz, že již nyní používají tyto weby celou škálu technických i psychologických triků, jakými na své stránky dostanou reklamu, aniž by o její umístění na daném konkrétním webu měl zadavatel zájem. Jde například o různé typy překupů reklamy, vkládaní přes vícenásobný iframe až po psychologický trik, kdy si webmaster vkládá kopie reklam na produkty známých značek, aby v očích dalších zadavatelů působil jeho web žádaně a seriózně.