Imagination Technologies uvádí grafické jádro PowerVR SGX545
Společnost Imagination Technologies představila grafické jádro PowerVR SGX545, což je její první grafika kompatibilní s DirectX 10.1, OpenGL ES 2.x, OpenGL 3.2 a OpenCL 1.0. Imagination Technologies sama žádné takové grafiky nedělá (pochopitelně SGX545 má již „prověřeno na úrovni křemíku“, tedy nějaký ten fyzický čip vyrobila), takže se jedná o možnost takové jádro si licencovat. PowerVR SGX545 zvládá 40 miliónů polygonů za sekundu a 1 Gpixel/s fillrate při 200 MHz (srovnejme např. s integrovanou grafikou v čipsetu AMD 790GX, která dá 2,8 Gpixel/s na 700 MHz). PowerVR SGX545 je tak grafika vhodná nejen do mobilů, ale i do MID nebo netbooků.
Základem grafiky jsou Universal Scalable Shader Engine (USSE) v každé pipeline, což je škálovatelný multithreaded GPU engine schopný zpracovávat jak grafické, tak i jiné matematicky náročné úlohy. Lze jej programovat GLSL jazykem, který je součástí OpenGL ES 2.0 specifikace, případně paralelním jazykem postaveným na C použitým v OpenCL.
Asi si spočítáte jedna a jedna, když si vybavíte, kde se s PowerVR SGX jádry můžeme setkat. Intel má licenci na grafické jádro PowerVR už od roku 2005 a jistě vám nejsou neznámé čipsety „Poulsbo“ alias US15W, kde je jádro PowerVR SGX535, stejná grafika je i v SoC čipu Atom CE4100. Podle X-bit labs si již významný partner jádro PowerVR SGX545 licencoval a aniž by bylo řečeno, který to je, můžeme klidně hádat, že je to právě Intel. Tak kdo ví, možná, až bude mít Intel hodně odladěný 32nm výrobní proces, třeba budou nové procesory obsahovat HD grafiku „on-die“ a třeba v ní bude právě SGX545. Ale to jsou zatím jen spekulace, významných partnerů má Imagination Technologies poměrně hodně.