Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel Arc A380 otestován v 50 hrách, v 9 (18 %) jsou zásadní potíže [anketa]

Nuz, pre dakoho, kto bezne hra retro hry na svojom main kompe a zhodou okolnosti opat dohral Max Payna 2 ani nie pol roka dozadu, henta tabulka len potvrdzuje moje obavy a Intel zatial nekompromisne skrtam na liste potencionalnych vyrobcov grafik, ktore mi mozu do PC...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak. U retro her může být daleko více problémů, než u těch aktuálních. A to už zpětně nikdo opravovat nebude, tomu nevěřím ani náhodou. Takže konkrétně pro retro hraní bych se speciálně Intel grafikám vyhnul velkým obloukem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tohle znají už lidi u Intel iGPU. Asi se nedalo moc předpokládat, že to Intel začne řešit u dGPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No to je právě ten důvod, proč jsem to zmínil. Například na AMD APU naprosto vše bez problémů. To je na retro hraní absolutně bez konkurence. Tam stačí i nějaká starší R3 (např. 2200G a pod.) z bazaru za pár korun se starší, ale stále dobrou B350/450 deskou a super levné retro herní PC je na světě. A zároveň s velmi malou spotřebou a stále ještě dostatečně moderní pro dnešní základní internetování.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, to je výhoda, když je iGPU downscale z dospělé dGPU a ne naopak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hrám MSFS 2004, Euro track simulator 2 a NFS Most Wanted na UHD 730, čiže všetko hry staré 10 a 18 rokov, ale zatiaľ problémy žiadne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To máš dobrý. Já mám zas seznam her, který mi na Intel iGPU blbnou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sem s nimi, nech viem čomu sa vyhnúť. Nebolo by mi jedno, keby som vyhodil peniaze a potom zistil, že sa hra nekamaráti s Intel IGP.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty hry se už neprodávají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V principu vsechny hry co se prodavali se stale prodavaji, byt jde o second hand trh.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V Česku?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jedine že ide o DOS hry, max. pre W98 :D. NFS MW a ETS 2 sa predávajú aj po 10 rokoch (ja som ich kúpil na Steame).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych sem dal zase jen tak pro zajímavost i seznam her, který mě jely špatně nebo vůbec na APU. Ale taková se zatím ještě v mým případě nenašla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V anketě chybí možnost "Arc bych nekoupil, i kdyby nebyly zjištěny žádné problémy" :-)

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Zákazníci nemají čas sledovat podobné tabulky a testeři nemají čas na jejich aktualizaci.
Dokud Intel nevydá seznam her u kterých zaručuje bezproblémovou funkčnost, tak ani s velkou slevou. Je to sice řešení pro marketingové oddělení vyloženě odporné (protože poctivost a důvěryhodnost vs rychlokvaškové oblbování), ale získali by tím aspoň nějaké nenaštvané zákazníky.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Taky jsem hlasoval pro situace vypadá nadmíru výtečně, protože jsme asi všeobecně očekávali, že na tom nebude bez problémů žádná hra a pokud jich polovina nějak bez textur chodí, tak je to na Intel mega úspěch.
To samozřejmě neznamená, že to někdo bude kupovat, pokud teda někoho napadne to v obchodě vůbec prodávat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ze je to "na Intel mega uspech" teda fakt neznamena, ze je situace nadmiru vytecna.
Mozna v ujetym svete marketingu Ind-hell (R).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

„protože jsme asi všeobecně očekávali, že na tom nebude bez problémů žádná hra“

Majestátní plurál? Nebo kdo „my“?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, jak moc se nějaké podobé "issues" objeví na kartách AMD či NVidie. Počítám, že by se to týkalo maximálně nějakých nových neodladěných her a jednalo by se spíše o nějaké "glitches".
Doufám, že to Intel nevzdá a nepošle do kopru. Větší konkurence je vždycky lepší. Ale musí mít ty karty za cenu odpovídající výkonu, spotřebě a postavení na trhu. Pak se kupec najde. Ale tvářit se, že prodávám bůhvíco, když se objektivně ukazují nedostatky, není zdravé konkurenční chování.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já bych k anketě napsal, že by nevadilo si Arc koupit, pokud by to měl být něco jako zkušební kit s tím, že se na odstranění problémů bude průběžně pracovat, takový přiznaný early access.

Že bude spousta problémů s novou architekturou GPU se dalo očekávat - že by vývojáři psali "pro čisté DirectX 12" je nesmysl, v těch enginech je specifických optimalizací a oprav pro nVidia / AMD hromada, pro Intel tam logicky nejsou zatím skoro žádné.

Ty karty už měly roky kolovat po vývojářích a klidně i po různých uživatelích a mělo se řešit, co už jede dobře a co ještě ne a jak rychle, někde měl viset podobný seznam her jako je v článku (jenom větší) a kdo na tom pracuje / nepracuje v Intelu a u vývojáře hry. Že je některá hra "abandoned" a nebude nikdy fungovat je fér postoj, nevidím na jeho přiznání nic špatného.

Bohužel Intel karty vydá po X letech NDA, kdy je nikdo nesměl vidět, jako rádoby produkční hardware a celé to působí dojmem, že to asi tak za dva měsíce úplně utnou bez nároku na další podporu. V tomto režimu - děkuji, nechci.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je to právě opačně - v ovladačích AMD a Nvidia je spousta optimalizací a oprav pro herní enginy i pro jednotlivé hry.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jakože podle tebe vývojář řekněme třeba Fortnite nechá v kódu klidně chyby, které zpsobují pády nebo artefkaty, a pak počká, až AMD / nVidia vydá ovladače, které jeho chyby opatchují?

Nevím, jestli jsi někdy něco vyvíjel, ale takto to moc nefunguje. V praxi je to tak, že píšeš podle nějakého API a testuješ na různém hardwaru, protože je úplně normální, že ten stejný kód - řekněme pro DirectX 12 - funguje na nVidia a AMD jinak - jak co se týká výkonu, tak i funkčnosti. Některá funce je například na AMD zásadně rychlejší než na nVidia nebo naopak. Hledáš nějaké optimální řešení, které ideálně funguje na obou platformách přibližně stejně dobře.

Pak vyjdou nové ovladače a testuješ nejen na různých hardwarech, ale i na různých verzích driveru. Poměrně normální je stav, kdy ti něco funguje na staré verzi a na nové to dělá problémy. Konkrétní případ je třeba výše uvedený Fortnite, kdy na AMD kartách s ovladači z tuším února funguje všechno dobře, ale na novějších jsou občas výrazné problémy s výkonem.

Jako vývojář hry můžeš (rychle) tak leda napsat při spuštění, že s uživatelovou verzí ovladače jsou probémy a vyzvat uživatele, aby zvážil downgrade - což přesně třeba Fortnite nedávno udělal. Kde přesně je problém je netriviální zjistit, protože ovladače jsou uzavřené a i kdyby byly otevřené, tak se v tom stejně asi spíš nechceš patlat. Takže si upravuješ svůj kód, který je podle specifikace DirectX 12 v pořádku, na jiný kód, který je taky v pořádku, ale funguje na AMD s novými ovladači líp. Pokud je tvoje hra rozšířená, máš šanci, že si toho všimnou i v AMD a najdou, co problém způsobuje a opraví to v ovladači. Pokud tvá hra není známá, jsi na to sám.

Vývojáři by se (asi) věnovali stejným procesem i kartám od Intelu, problém je v tom, že je nemají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když ty karty u vývojářů nejsou, tak holt smůla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zas tak hrozný to není. Tedy za předpokladu, že by to stálo stejně, nebo míň jak ekvivalentní produkty konkurence. Od koupi by mě spíš odrazoval fakt, že to prodává někdo kdo o tom už několik let provozuje klamavý marketing.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Otázkou spíš je, co je příčina. Co vím, tak vývojáři her na spoustu věcí kašlou a jejich chyby se pak zalepují na úrovni ovladačů grafické karty. Kolik z těch problémů jde objektivně za Intelem a které za vývojaři her, se ale z článu nedozvíme. Jediné kde je to jasné bude ta jedna hra bez 3D akcelerace.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Dokonce se na to dá dívat z té strany, že nVidia a AMD tyhle custom úpravy v ovladačích dělali právě proto, aby zkomplikovali vstup dalšího hráče na trh.
Ať už to úmysl byl nebo ne, přesně tak to totiž zafungovalo. A otázka je, kolik dalších potenciálních nových hráčů to historicky odradilo od toho se vůbec o něco pokoušet, protože ty desítky let vývoje nebude snadné dohnat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vzpomínám si, že tohle dělal Microsoft se svým IE (tuším 5), kdy jeho prohlížeč byl tolerantní k chybám v HTML kódu, tudíž zobrazoval většinu blbě napsaných stránek lépe než jeho konkurenti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na internetu máš i komentáře lidí, co na té GPU pracovali v Intelu. Chyba je v Intelu, lidech a jejich vedení. Ve hrách už moc chyby nejsou, protože většina her je v jednom z několika málo známých a odladěných 3rd-party enginů (pokud mají nějakou chybu, tak ji mohl testováním Intel najít a pořešit interně - stačí jedna známá a velká hra od každého enginu).

Jinak "zalepování chyb" v dnešních ovladačích není oprava chyb, ale zvýšení výkonu, protože bonusových pár % v recenzích. Koneckonců ty hry na AMD/NVidia běží i předtím, a ne výrazně pomaleji. Příkladem z historie je Doom 3, kde AMD přepsalo shadery na použití matematických funkcí (ALU) místo textur (TMU) pro exponenciálu pro spekulární složku světla (např. "x na čtvrtou"), protože NVidia měla GPU optimalizované na textury a AMD na výpočty. Vizuálně byl výsledek identický.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Na ten seznam se dá i dívat i tak, že vidíme, kteří vývojáři dodržují standardy - a kteří se spoléhají, že to za ně výrobce grafických čipů nějak dolepí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To jakože vývojář obchází API OS a kreslí přímo např. přes registry GPU jako na starých konzolích? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, ale třeba opomene nějaké API zavolat (třeba korektní inicializaci či nastavení) a ono to někdy funguje a někdy ne tak dobře, nebo naopak po nějakém volání neuklidí a pak to někdy nefunguje... Nedělám hry, jenom jsem párkrát něco potřeboval v (blbém) GDI a některé "mouchy" mi daly docela zabrat. A když někdy vidím, co někteří kolegové dovedou spáchat i přes dobře míněné rady...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna to tvrdenie o tom, ze niektory vyvojar zabudol zavolat inicializaciu vykreslenia framu mi pride ako chyba v preklade, alebo cistocira loz. To tu par krat bolo citovane ako tvrdenie vyvojara uz neviem, ci z AMD, alebo od nVidie.

Uplne v pohode pripustim, ze niektore shadery budu napisane uplne ohavne. A zrejme gro vsetkych "bugov" a bugov v hrach bude sustredene v shaderoch, pretoze enginy dnes uz vyvija malokto a enginy, ktore existuju, budu asi az na extremne vynimky, odladene aspon ako-tak. Ale shadery sa v podobe "materialov" dodavaju uzivatelsky.

Ale ze by niekto zabudol volat nejake obzvlast dolezite volanie ako napr. start / stop framu, tomu neverim. Si to predstavte, ze niekto vyvija hru 2-3 roky, cele 2-3 roky engine neobsahuje volanie na ukoncenie framu (ktore obvykle v dosledku umozni, ze sa front a back buffer mozu prehodit), na obrazovke nic nevidi (pretoze sa mu neswapli buffre), ale povie si ze ok, toto je to co chcem a toto vydam. Potom sa k nejakej bete dostanu ludia v nVidii, chytia sa za hlavu, ze jezisikriste, co to ten clovek spravil? A rychlo idu hackovat driver? Asi blbost :)

Ale ja sam som zazil, ze jeden a ten isty trivialny shader na jednej grafike (asi Radeon) chodil a na druhej (asi nVidia) nechodil. Pritom som ja v nom ziadnu chybu nevidel. Ak by som bol vyvojar AAA hier a ten shader bol niekde v AAA titule, mozno by sa nVidia chytila za hlavu, ze na nejakej konkretnej grafike moja AAA hra nejde, lebo ten shader robi blbosti a fixli by ho. Pretoze by si povedali, ze je lahsie hacknut shader, nez fixovat driver.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzpomněl jsem si, že cca 1,5 roku po vydání cpu s Iris Pro 6200, mi WoTko behalo stále s artefakty....myslím, že až s vydáním Skylake vydali ovládace, kde už to bylo ok.... takže drivery stále pokulhává... ...teď radši jedu na APU AMD (4750 Pro) a je to OK.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, ta pomalost vývoje driverů je v Intelu hrozná. A vypadá to, že ani s dGPU to nemíní měnit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jednoznačná odpoveď: "Situace je nadmíru výtečná." - ale pre konkurenciu Intelu :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vida, takže to nakonec zatím je jak jsem to čekal ... Skyrim ... flawless ... takže já bych tu kartu klidně zfleku koupil, nemít už RX 6500 XT. Takhle ve mě Intel přišel o jednoho zákazníka, kterej by rád ušetřil pár grošů (předpokládám, že 5199 to u nás stát nebude) a současně sledoval v přímém přenosu zlepšování běhu karty s dalšími a dalšími patchi v rámci Linuxu / Mesy / Zink / Vulkanu / VA-API / atd....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

RX 6500XT můžeš přeci prodat.
Ale teda tím tě k tomu nenavádim, abys mi pak nenadával, žes prodal a Intelácké karty jsou jen v OEM a ty své sockaPC určitě za nějaké Lenovo nevyměníš, že ne! :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně že to beru jako vtip, ale přesto odpovím: nevidím zatím důvod. Zatím mohu říci, že kombo 10400F+92mm Noctua + 650W Fortron + MSI RX6500XT se chová tak, že v těchto letních vedrech, kdy teplota v "podkrovní místnosti" dosahuje 26-30°C, se občas stává, že si v case něco "foukne". Ještě jsem nevypozoroval, jestli je to zdroj, chladič CPU, nebo Radeon, mám pocit, že podle zvuku ten Radeon, ale děje se tak typicky, když běží 1440p YT video v prohlížeči ve fullscreenu - tady bude stopro drhnout i sw stránka (Linux s KDE na X.Org, ale nezkoumal jsem detaily), nicméně to je tedy jediná věc. Jinak ve 100% zátěži je i při pokojové teplotě 30°C to PC plně stabilní, naposledy jsem před týdnem asi 6 hodin v kuse k´doval nějaký x265 1080p video. Čili přinesl by mi výhledově Arc A380 něco navíc? Kdo ví, třeba mě jednoho dne bude trápit náročnosti CPU přehrávání 4k AV1 videa. Ale zatím nemám pocit, že byy to bylo hned někdy brzy, v období morální životnosti a prodejů A380 téměř jistě ne. Takže to asi řešit nebudu, leda by mi prodej RX6500XT a nákup A380 vynesl třeba 1000Kč, aby bylo na ... cojávím ... Johnnie Walkera Green Label? :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Škoda, tak když ani nadšenec Jéža se nenechá zlákat...aspoň ten jeden kus mohl Intel v ČR prodat...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Konkurenční grafiky mají problémy jen občas, to by se do statistiky muselo zahrnout tak 200 her aby se našla nějaká chyba a když už se najde tak je to většinou na straně hry,
jak jsem kdesi četl rozhovor s SW vývojářem Nvidie která chyby ve hře(neschopnost herního vývojáře) musí řešit patchi ovladačů. Tzn že grafiky AMD a Nvidie z pravidla nemají problém s hrou a když, tak to vyřeší ovladač, ale u Intelu bude asi chyba v HW když to má problémy s takovým spektrem her a některé to nedokáže ani spustit

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jsem dost překvapenej jak dobrá ta kompatibilita je. Lidi co řikaj že i polovina těch problémů by byla moc by mi laskavě mohli ukázat jak bezproblémově ty 20 let starý hry jedou na jejich současnym HW, rád bych to viděl, tohle má (pokud ten test nekecá) lepší kompatibilitu než většina současnejch grafik a rozhodně než integrovaný grafiky od Intelu kde starší verze OpenGL (RTCW, Quake 3) nefunguje vubec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, Intel iGPU je ještě horší. Z tohohle pohledu pokrok (škoda, že to nejde zanést i do ovladačů pro iGPU). Ale nevím o tom, že by ty starý hry nejely na současných NVidia a AMD.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dokud jsem měl Win 7 nebo starší verze Win 10 a grafiku R9 380, případně ještě starší GTX460, tak to byla pohoda, ale teď s pozdější verzí Win 10 a RTX 2070 super už pociťuju dost velký zhoršení kompatibility, už i ta Mafia 1 pěkně zlobí, ukazuje to FPS 60 ale pocitově se to škube jak kdyby bylo FPS 25 atd.....ta kompatibilita je problém, kdo chce hrát 20 let starý hry tak nejlepší je si sestavit nějakej komp z konce éry Win XP (něco tak z roku 2009, max 2010) co má ještě dobrou kompatibilitu. Ale už i na GTX 275 občas nějakej problém s kompatibilitou je, třeba hra Hasiči na tom trochu blbne a ta je z roku 2004 a GTX 275 z roku 2009, aby jely korektně i hry 2005 mínus, tak potřebujete něco jako geforce 7600 a to vám zase nezaručuje že pojedou korektně hry vydaný před rokem 2002, prostě lidi, máte hodně špatnou paměť a nemáte to reálně vubec otestovaný jak to v praxi je, ta kompatibilita novejch Intel grafik se zdá dost dobrá se starejma hrama pokud test nelže.
Nejproblémovější stará hry co znam jsou AvP z roku 99 a NFS 5, kdo tyhle 2 hry korektně rozjede na modernim HW, tomu pošlu zlatýho bludišťáka. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PS: myslim samozřejmě původní vydání AvP, ne remaster co vyšel před pár lety. Ta hra zlobila už v XPčku kde se při intru zašeknul zvuk a ten zacyklenej zvuk byl pak slyšet celou hru a s novějšíma ovladačema (po roce cca 2004) byly glitche že při pohybu se uplně mazal celej obraz a zůstaly přilepený světla na původnim místě a podobně. Zrovna AvP1 netestovali, což je škoda, to by mě fakt zajímalo. Ale je otázka jestli DX6 hra na tom vubec pujde spustit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co považuju za větší problém než nějaký DX8 a starý hry je to s tim zamrzánim Doomu Eternal. Ale mam zkušenosti že ta hra mrzne nebo spadne při zaplnění VRAM nebo když se to k tomu limitu jenom přiblízí. Ale 6 GB by snad ve FHD mělo stačit, mně se tohle s 8GB grafikou občas stávalo ve 4K, když jsem třeba nastavil textury na ultra tak těch 8GB nestačilo a crashlo to

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na tyhle hodně starý hry, kterým stačila i S3 Virge 4 MB, můžeš zkusit PCem apod., kde se emuluje 3Dfx Voodoo 1 čistě softwarově, se 100% kompatibilitou. Např. 2jádro Kabylake v notebooku mi utáhne 30 fps stabilně v Drakan 1 (1999) v 800x600.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kouknu na to, některý ty hry přes 3Dfx API prej vypadaly mnohem líp, ale je chyba myslet si že hrám kolem roku 2000 stačila S3 Virge, jasně, hra se spustila, ale to je tak všechno, hrát se to většinou moc nedalo. AvP z roku 99 jsem hrál na nějaký 8MB S3 a bylo to na hraně hratelnosti, Hitman 1 na tom byl podobně, ty hry na tehdejšim HW jely na úrovni že to šlo spustit, kdo si to chtěl zahrát pořádně, ten potřeboval řádově lepší HW, na to aby hry z roku 99-2001 opravdu dobře je potřeba Pentium 4 a grafika něco jako GF4200 ale klidně i lepší. Ale některý ty hry člověk stejně nedonutí jet na vyšší FPS, to je třeba problém Turoka 2 kterej prostě má strop asi 37 FPS a nikdy jsem nepřišel na to jak to odblokovat na víc. Tenkrát jsme byli rádi že se to spustilo, ale dneska je to přecejenom otravný hrát v takovym FPS, to opoždění myši atd...je to opruz. Ve 12 letech byl člověk rád že se hra spustila, po 20 letech chci aby to jelo pořádně. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tehdy se jako plynulost bralo 30 fps. Myslím, že i Voodoo 1 měla snad lock na 30. Ty hry na S3 Virge jely, ale ano, v 512x384 a Low detaily. Jinak S3 Virge máme hodně otestovanou a probádanou - uměla i ve Windows např. TrueColor rendering, a to i v okně. Byl dokonce přímo oficiální driver od Microsoftu na OpenGL v ukázce, jak udělat driver do Windows 2000 :-D Ty nejlepší měly i dvojnásobný výkon než ty nejslabší. A to už pak byl problém spíš s features.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No jo, 512x384, kde jsou ty časy. :-) Někdy uvažuju že bych si pořídil zase nějaký CRT pro retro hraní, ale při dnešních cenách elektřiny..... :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, CRT je nutnost. Každé rozlišení je nativní. A nezapomenu na plynulost, když brácha hrál Blood a Hexen v 640x400 120Hz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.