Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel dostal povolení testovat v Německu samořiditelná auta v až 130 km/h

Chápu, takže odteď ve vlastním zájmu nejezdit do Německa.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

GlObaL wArMinG

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějak mi uniká, cos tím chtěl říct...?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To z něj nedostanete, zřejmě to bylo na velmi vysoké filosofické úrovni, protože jinak: „Si tacuisses, philosophus mansisses.“.
(Kdybys byl mlčel, zůstal bys filosofem)
:-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

intel ma brutal tdp, a kdyz tohle bude jezdit po dalnicich, to bude globa oteplovani jak svin..
+ bezp.diry hw... to zas bude nehod a umrti

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

celkem výzva, naučit auto jezdit samostatně po Evropě, kde nejsou silnice v mřížce a spousta okresek bez čar a krajnic

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

přijde mi vtipný, že se řeší tohle, když je obecný problém i zabezpečit kolejová vozidla, nebo třeba leteckou dopravu.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Kolejová vozidla? Dyť i Pražské metro může jezdit bez strojvůdce a pokud vím tak se to 100% používá při parkováních do depa a snad nějako i při jízdách a strojvůdce je dohled nad mimořádnou situací.

Letectví je nejbezpečnější hromadná doprava ze všech. Není sice plně automatizovaná ale technologie které by to zvládly už existují. Nejde to ale použít všude a vždy. Auto land v dopravácích vyžaduje vybavení letiště. Na letišti bez ILS nepřistane, nezačne ani automaticky klesat. Pro vzlety systémy zatím nejsou, ale v podstatě jde jen o korekci směru při rozjezdu a lehké přitažení po dosažení V1 rychlosti.

Letecká doprava není jen na pěkná a vybavená letiště, lítá se i na airstripy které jsou tak že to je kus vysekaného lesa, nebo nějaká polní cesta nebo prostě jakýkoli plácek někomu před barák (třeba kdesi v odlehlé části divočiny kdesi na aljašce) kde dané letadlo umí vzlétnout a přístát. Existují závody STOL letadel (Short Take Off and Landing) které umí přistát a zastavit na pár desítkách stop, podobně umí na pár desítkách stop vzlétnout.S tím se pak dá přistávat snad opravdu všude i do poměrně špatného terénu protože ty letadla mají typicky podvozek obrovské podhuštěné balóny a jako odpružení se používají bungee lana. Ty letadla ve vzduchu téměř zastavi a pak to třeba poslední metr výšky "spadne". Počítám že ty auta dnes taky neřídí příliš dobře mimo cesty.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

jako by těch nehod bylo málo :D

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ja ti i verim. Drobny problem je ale v tom, ze srovnavat letadla a auta je asi jako srovnavat ... no nevim co, hrusky s jabkama jsou proti tomu prakticky stejna :)

Vem si ze takove letadlo stoji par desitek mega, ma asi pet milionu senzoru, vsechny systemy ztrojeny, maji vlastni vyhrazene frekvence na komunikaci, nemusi resit teren krom pristavani a vzletnuti, krizovatky, atd atd - a hlavne je jich jako safranu, v porovnani s poctem aut.

Auta... je jich tisickrat vic, limit na cenu je tisickrat nizsi, a tak dal. Pointa: je to 100% odlisny inzenyrsky problem. Jak rikas "Není sice plně automatizovaná ale technologie které by to zvládly už existují." - prave. Existuji uz davno, protoze kdyz mas bajiliony tolaru na letadla i letiska, a problem s kolizemi trivialne resitelny, tak je cely problem automatizace dopravy trivialni. Defacto nepotrebujes ani zadne AI. Ale pro auta to dokopy nic neznamena.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Áno porovnávať auto a litadlo je ako porovnávať malinu a slona

01 Feb 2009 | 05:00 GMT
This Car Runs on Code

-The avionics system in the F-22 Raptor, consists of about 1.7 million lines of software code.
-The F-35 Joint Strike Fighter, will require about 5.7 million lines of code to operate its onboard systems. - Boeing’s new 787 Dreamliner, requires about 6.5 million lines of software code

-premium-class automobile recently, ”it probably contains close to 100 million lines of software code,
-radio and navigation system in the current S-class Mercedes-Benz requires over 20 million lines of code alone
-cars will require 200 million to 300 million lines of software code in the near future.
-Even low-end cars now have 30 to 50 ECUs embedded in the body, doors, dash, roof, trunk, seats,

https://spectrum.ieee.org/transportation/systems/this-car-runs-on-code

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dost hrozné. Nechtěl bych to teda testovat, fakt ne. A o tom, kolik tam bude bugů, i kdyby to někdo bral hodně vážně, ani nemluvím.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak to potom nekupujte Nissan, ak tam bude chzba ako tá Chevy Volt

Vozy Nissan budou mít plně elektronické řízení
18. 10. 2012
Technologie Nissanu je prvním řešením, které odstraňuje mechanické spojení řízení a kol.
Lidská činnost se tak stane jedním z mnoha vstupů ovlivňujících řízení.
https://www.itbiz.cz/zpravicky/vozy-nissan-budou-mit-plne-elektronicke-r...

Chevrolet Volt svoláván k updatu softwaru

24. 10. 2012
Chyba v softwaru Chevroletu totiž způsobovala náhlé vypnutí motoru za jízdy.
Chevrolet Volt 2013

Řízení a brzdný systém zůstaly po vypnutí funkční. Přesto se objevovaly případy, kdy řidič musel několik minut čekat, než motor znovu naběhl. Taková nepříjemnost pak může být velice riskantní, pokud k ní dojde např. na dálnici. Naštěstí dosud nebyla zaznamenána nehoda vinou této chyby.
https://www.itbiz.cz/zpravicky/chevrolet-volt-svolavan-k-updatu-softwaru

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak samozřejmě, nejsem sebevrah, abych si koupil něco bez přímo ovládaného řízení nebo třeba brzd :).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Autonomní vlak nebo letadlo není technicky tak fatální problém, ostatně obojí existuje.

Problém je spíš právní a finanční.

Navíc v případě letecké dopravy je bezpečnost už na takové úrovni, že už téměř není kam zvyšovat
(počet obětí havárií na miliardu km na 2 desetinná místa je pořád 0,00).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Počítat to na kilometry je nesmysl, protože letadlem se nelítá na dvacet kilometrů. Dej mi statistiku na počet přepravených osob nebo na počet letů. Kromě toho je problém, že pokud nejsem pilot, tak bezpečnost letu neovlivním, zatímco jako řidič podstatně ovlivním svoji bezpečnost v autě.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ročně se přepraví cca 4,5 miliardy pasažérů (počet letů x počet cestujících v letadle), při nehodách zemře cca 1000

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To číslo už se nebude moc lišit od bezpečnosti na železnici nebo v autobusech, a to ještě je otázka, které nehody jsou započítané do té statisitiky.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport#/media/File:Road-way_vs._ra...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To teda není nic moc, vzhledem k tomu, že jenom přes Barrandovský most projede denně 150 tisíc aut, to je víc jak 50 milionů ročně, což teda znamená, že když na tom mostě při nehodách ročně zemře max 11 lidí, tak jsou auta bezpečnější.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je ovšem založené na zcestném předpokladu, že kdo přežije Barrandovský most, nemůže už zbytek cesty mít smrtelnou nehodu.
(Resp. správně by to bylo ne 11 mrtvých na tom mostě, ale 11 mrtvých kdekoliv během cesty po trase zahrnující ten most.)

S konkrétní oblastí se takhle dá kouzlit vcelku libovolně.
Například nad severním Atlantikem posledních 20 let nedošlo k žádné velké havárii, přestože tam létá obrovské množství letů.
Ostatně, nad ČR je taky slušný letecký provoz a za dobu její existence tu ještě nikdy nedošlo ke smrtelné havárii velkého dopravního letadla.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To myslite vazne? Vite o tom, ze na Barrandovskem moste je max. povolena rychlost 80 km/h a kdyz to prezenu 1/2 dne je tam zacpa? To nejsou zrovna podminky pro casty vyskyt smrtelnych nehod. Btw. riziko jakekoliv nehody v aute se v CR pohybuje kolem 5.5 % a mame cca 5,5 mrtvych na 100 000 obyvatel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to skutečně nehoda jen v autě nebo jsou do té statistiky započítaný i chodci, cyklisti, motocyklisti a traktoristi? Kdybys do nehod ve vzduchu započítal i parašutisty, paraglaidisty, rogalisty a ultralighty + ostatní malá letadla a vrtulníky, tak by ta statistika pro leteckou dopravu taky nebyla tak hezká.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jsou to nehody ve kterych figuruji automobily a ted si matne vzpominam, ze dokonce jen osobni a zavinene ridicem. Cisla jsou z pojistnych udalosti. Ale realne bude asi pravdepodonost nehody trochu vyssi, protoze ne vsechna auta jsou pojizdna, nekteri jezdi jednou za mesic.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

- za "knipl" ti nepustí kdejaké pako
- mnohem vyšší nároky na výrobu i následný servis

to opravdu nejde srovnávat ;) co je větší průšvih, když ti např. dojde palivo u auta nebo u letadla :D

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

"za "knipl" ti nepustí kdejaké pako"
Sem-tam občas možno nejaký zradikalizovaný či mentálne nestabilný (ko-)pilot presmeruje let na vyhliadku do Álp, možno odignoruje čo mu vraví počítač a skočí si na kávu za pilotom v lietadle oproti ale inak určite 100% to nie je žiadne pako.
S palivom je väčší problém u áut, kde je bežná veta "Tých 5km určite dôjdem" aj keby samotná ručička palivomera zmizla v útrobách motora. U lietadiel je štandardným postupom predletová kontrola, ktorej súčasťou je aj meranie hladiny paliva (neviem či aj viackrát). Ľudský faktor však aj tu zohráva rolu, kde sa môže "✓" ocitnúť aj niekde, kde by malo byť po správnosti "X".

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ona je dost výzva naučit auto samostatně jezdit na běžných veřejných silnicích vcelku kdekoliv.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To se jeste zvladnout da.

Ale jak to vsechno zasnezi a i lidi jezdi po pameti, nebo podle prikopu .... to je teprve vyzva!

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak se na to vyprdneme rovnou a radši ty auta nahradíme nějakou smysluplnější hromadnou dopravou :-) Ten Muskův tunel s kapslema se mi jeví jako rozumnější volba do budoucna.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hromadna doprava nemuze nahradit dopravu individualni. To bys musel mit hyperloop v kazde Horni Dolni...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hyperloop je nejvetsi hovadina za posledni desitky let. Co se stane pri poruseni hermeticnosti kapsli? Lidi se udusi? Ta kapsle vlastne bude muset mit systemy podpory zivota, oh shit, to fakt ne. Nemluvim o mechanickem namahani kapsle (potencialne nekolik desitek cyklu natlakovani za den - velmi dobre navrzene a kontrolovane letadla maji tak 3 denne). Navic, co se stane kdyz se neco pokazi, kapsle zastavi, nedejboze zacne horet? Neni kam z ni utect. Najdete si neco o pozarech v dlouhych silnicnich tunelech...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Copak dálnice, ty jsou v pohodě. Pro samořízení na dálnici víceméně stačí vylepšený adaptivní tempomat (něco na úrovni toho, co má Tesla).
Docela bych věřil představě autonomního náklaďáku, který vozí kontejnery po dálnici ze skladu poblíž nájezdu do skladu poblíž sjezdu.

Samořízení na okreskách a hlavně ve městě je úplně jiná liga.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Bolo by nanajvýš nepríjemné, keby niekto zneužil chybu práve v nejakom "intel inside" zariadení a dostal plnú kontrolu nad autom. Alebo že by si nebodaj prítomnosť takejto featury vynútila nejaká vládna organizácia, či nadnárodná spoločnosť. Alebo Ilumináti.
Tým samozrejme nechcem tvrdiť, že chyba bude práve zneužitá cez intel chip. Pravdepodobne to bude náhodná aplikácia, ktorá sa trebárs pripojí len cez BT na "Infotainment".

Vtipné je, že toto bolo demonštrované už v 2015, kde bol cieľom útoku Jeep. Pravda, iba PoC -
https://youtu.be/OobLb1McxnI
https://youtu.be/MK0SrxBC1xs

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„Alebo že by si nebodaj prítomnosť takejto featury vynútila nejaká vládna organizácia, či nadnárodná spoločnosť.“

Minimálně policie usiluje o možnost moderní online auta vzdáleně odstavit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Keďže na autách majú napísané "Pomáhať a chrániť", tak by som sa neobával o zneužitie právomocí a takúto funkciu by využívali len v krajných prípadoch. Určite je to lepšie ako 7 varovných výstrelov na cieľ (cena projektilu > cena integrovaného systému v každom aute na náklady výrobcu/majiteľa).
Hoci by za ušetrené peniaze mohli rozviesť tú myšlienku, že komu vlastne pomáhajú a chránia, to by bolo veľa písmeniek a myšlienka by sa mohla stratiť. Tiež by taký polep bol samozrejme drahší, takže voči daňovému poplatníkovi by mohla vzniknúť nejaká ta marža navyše za podrobnejšie pomáhanie a chránenie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja si rád zařídím svoje auto bez asistentů s ručně ovládánou převodovkou...
nechci používat věci jednoduše, abych se nestal jednoduchým!

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Mluvíš mi z duše. Jen masy to nezřídka vidí jinak, bohužel.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

- kdysi jsem byl militatní obhájce mauálních převodovek, ale teď mohu s čistým svědomím prohlásit, že automat je neuvěřitelně dobrá věc a to obzvlášť v městském provozu, kde je kruhový objezd jeden za druhým apod. (na dálnici je to jedno tam se skoro pořád valí na nejvyšší kvalt) >> na zablbnutí mám druhé vozidlo a nebo si automat přehodím na sekvenční řazení :)

- přeasistentováno taky nemám rád, ale takový adaptivní tempomat je pecka ... přeci jen když jedu za někým, kdo neumí udržet konstatní rychlost a pořád musím upravovat rychlost nahoru dolů, tak to moc nepotěší .. tohle za mne vyřeší adaptivní tempomat a hned mám klidnější nervy :D

- jinak nějaký ten pomocník, který dokáže citlivě zasáhnout u 2-3 tunového auta, když jezdíš rychle a nebo se dostaneš do krizovky se může hodit

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Chápu, že každý má jiné preference, ale nemůžu souhlasit. Nemám z povahy rád systémy, co něco "samy", ať už to je automatická převodovka nebo všemožné asistenty (a nedovolil bych si o sobě tvrdit, že jsem excelentní řidič (ale taky zdaleka ne špatný), jen mě prostě štve, když něco moc myslí za mě, protože to většinou myslí blbě). Třeba s tou převodovkou do určité míry chápu ten argument popojíždění v kolonách/po městě, na druhou stranu osobně bych se spíš zamyslel nad tím, jestli spíš já nedělám něco blbě, pokud nějakou takovou činností trávím tolik času, že mi vadí - např. jestli nebydlím na blbém místě nebo nemám práci, která vlastně stojí za pendrek, když něco takového vyžaduje. Jen můj názor - dokud mi někdo něco takového nenutí, což se bohužel brzo může stát.

Co se týká asistentů, tak tam mi přijde, že něco zachránit můžou, ale spíš suplují chybějící schopnosti řidičů, kteří by (za daných okolností) možná radši ani neměli vyjet na silnici - ať už se to týká povahy vozovky nebo třeba parkování. Další věc je, že můžou velice snadno v lidech vytvářet pocit falešného bezpečí, že asistent všechno vychytá a pohoda, netřeba na nic brát ohled. A naposled, i přes všechny asistenty je stále za případný průšvih zodpovědný řidič, což se při tom spoléhání na ně může taky nepěkně vymstít, když někde odejde čidlo nebo dojde k nějakému stavu, se kterým elektronika nepočítá, a řidiče nehezky vypeče.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

- takže možnost věnovat se plně řízení vozidla a nemuset držet volant jen jednou rukou je nevýhoda ? :) (btw kolik typů EV má manuální převodovku)
- vozidlo se používá k cestování např. nákupy, výlety, dovolené, návštěvy atd. a takovým "nepříjemným" činnostem se aktivní řidič nevyhne, tak proč si to neudělat příjemnější i bezpečnější ;)
- bohužel to tak někdy může být, ale aby se dobrý řidič nedostal do nepříjmemné situace, tak by se i ostatní řidiči museli chovat 100% vzorně + bezchybně a nebo by neměl vůbec jezdit a jelikož se u nás jezdí podle nějakého úzusu, tak se opravdu nedá předvítat každá situace a pro jistotu tedy budeme všichni jezdit rychlostí chůze, aby se nic takového nestalo ;) >> narazit na rizikový faktor(jiný řidič, nepříznivý stav vozovky atd. atd.) je v podstatě nepředvítatelné respektive mohu na to myslet, ale jak říkám ..musel bych jezdit všude pro jistotu krokem ..co kdyby náhodou ..a když se toho sejde víc naráz .. ;)
- když něco může selhat, tak to selže ;) ...nic to nemění na tom, že je to pokrok směrem k lepšímu ..a nějvětším rizikovým faktorem je jako vždy člověk, který se asistenty snaží oblbnout a nebo vyřadit z provozu :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem psal, dokud mi to nikdo nenutí a mám možnost volby, tak nechť je to věc vkusu každého :).
- Nikde jsem nepsal, že tohle je nevýhoda, ale že já to nechci. Já tam naopak vidím z mého pohledu hodně nevýhod, které pro mě zdaleka převažují nad tím, že se nemusím soustředit na řazení: * vyšší složitost, a tudíž možnost poruchy, kvůli které můžu i zůstat stát na místě; * vyšší cena; * zvukový projev (nejsem odborník na automaty, ale nezřídka někde na ulici slyším auta s aut. převodovkou, která (ne)řadí tak, že se mi ze zvukového projevu motoru dělá zle; * (byť malá) možnost, že se něco podělá (nebo v nových "připojených" autech bude napadeno kvůli zranitelnosti) a auto nepůjde zastavit; * nemožnost nastartovat auto roztlačením/rozjetím z kopce, což může znít jako banalita, ale nejen mně to už párkrát velice pomohlo; * to, že to je jakási černá skříňka a můžu jen předpokládat, jak se v jaké situaci bude chovat (což mi přijde horší než u manuálu, kde je to naprosto jasné); * určitě ještě nějaké další věci, co mě teď zrovna nenapadnou :)
- I při běžných přesunech mě až na úplné vyjímky baví samotné řízení, takže tady je to pro mě taky zbytečnost.
- Nic není stoprocentní. Ty magické asistenty můžou asi v nějakých situacích pomoct, ale měly by reagovat až jako poslední instance, aby se na ně lidi zbytečně nespoléhali. Mimochodem, už jsem zažil na silnicích několik (naštěstí banálních či nevelkých) kolizí, a minimálně z pohledu mého auta by v takových případech žádný asistent stejně nepomohl. Snad jen ve dvou případech možná, pokud by byl býval v jiném autě, ale to už se dostáváme do té roviny, že mi někdo něco přikazuje nebo zakazuje ("mělo by to být povinně ve všech autech"), a na to jsem vysoce háklivý.
- Možná. Proto by ty asistenty neměly být povinné, a pokud jsou přítomny, mělo by být možné je snadno a transparentně vypnout. Když je někdo v autě chce, budiž, i přesto, že si myslím, že to i u úplných diletantů vytváří falešný pocit, že jsou skvělí řidiči a nic pro ně není problém. Ale pokud to nechci z důvodu toho, že mi to bude hrabat do řízení nebo mě to bude stát víc peněz, tak to tam nemá co dělat. A argument "kdyby to zachránilo jen jeden život" vůbec neuznávám, protože jak je známo, tak cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.

Výše uvedeným se do tebe nijak nechci navážet a brát ti tvé preference nebo možnost volby, je to myšleno spíš v obecné rovině a popisuje to situaci tak, jak na ní pohlížím já :).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

- to už si hodně vymýšlíš :) jak víš, že je to automat, když nejsi odborník ..asi sleduješ dané auto a pak se podíváš dovnitř ? :D porouchat se může cokoliv kdykoliv ...ano když se o auto nebudeš starat, tak ti manuál může vydržet o několik desítek tisíc km víc :) >> je zvláštní, že u mého automatu není citít ani přeřazení ..divné :) >>> tak jasně, když nemáš na údržbu a jezdíš s křapy, tak tvůj postoj chápu, ale auto ti jen velmi vyjímečně umře nečekaně, protože se pěkně dlouho dopředu projevují nedostatky, které je potřeba řešit :) >> nevím čím chceš jezdit, ale vozidla mají "čipy" už pár dekád, ale nějaký veterán s karburátorem by se ti asi hodil :)
- hmm to jako s automatem nejde jezdit brzda/plyn a točit volantem ? :D A nevím jestli se profesionální závodníci nudí ;)
- mě už asistent zachránil krk a naopak řidiči vozidel bez asistentů mě nebezpečně ohrozili ..nic není 100% a co teprve lidský faktor, který může za naprostou většinu problémů a dobře vybavený vůz, který mi jede "naproti" zvyšuje šanci i mě :)
- jestli pravděpodbnost, že pako za volantem mi např. nezabije dítě, tak každý asistent je vítaný, protože minulý i současný systém pouští za volant jedince, kteří tam nemají co dělat .. btw statistika dokazuje, že i přes exktremní nárůst vozidel v dopravě jsou výsledky lepší díky moderním konstrukcím a asistentům
- nebezpečný je právě ten pocit dokonalosti/neomylnosti a že žádné asistenty sobecký člověk nepotřebuje ..navíc těch životů to zachraňuje mnohem víc ..
- diletant bude diletant asistent neasistent ...ale ten asistent ve vozidle diletanta dává větší šanci okolí..

hele nic proti, ale taky jsem byl za mlada militatní pako, které brojilo proti automatům .. btw když sednu do druhého auta, nebo si přepnu na sekveční řazení, ale málokdy je pro to důvod, protože to jezdí dobře a mohu se věnovat plně řízení :) ...a co teprve EVčka kolik jich je s manuálem :) ...prostě pokrok nezastavíš :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Razeni uz mam za ty leta tak zautomatizovane, ze neni potreba na to myslet a nechat se tim vyrusovat od rizeni. To je klasicka memorizace jako u vseho. Taky nemam rad asistenty a automaticke razeni, ktere nikdy nefunguje jak si predstavuju. Kdyz uz automat, tak jedine se sekvencnim razenim a ten adaptivni tempomat taky akceptuju.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

čím řadíš abys stále držel pořádně volant ? :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, chtěl jsem reagovat podobně.
Asistenti fajn, ale na ukor pozornosti při řízeni. Kolik ja vídávám lidí s mobilem v ruce, když mě míjí po D10/D11, je to o strach :-( nejde o telefonování, oni na tom píšou a vyřizujou maily!

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

a teď si představ, že to lidé dělají i bez asistentů a ještě u toho řadí rychlosti >> co je pak horší ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

vono by jen hlidani bezpecne vzdalenosti a jeji automaticke dodrzovani, nevypnutelne nad cca 20-30 kmph by byl velky posun pro bezpecnost, samo v zavislosti na podminkach / brzdne draze /...
a toto je v dnesni dobe urcite trivialni problem...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nj. zrovna dneska jsem jel po d1 vpravo skupinka kamionů jede 90 já plynule vlevo je předjíždím 130-140. Zezadu přifrčí nějaké audi či co a nalepí se mi těsně na zadek. Uhýbám mezi dva kamiony doprava (mezera +- na 3 osobáky) a říkám si asi fakt spěchá (na krchov) a on šlápne na plyn načež hodí blinkr a těsně předemnou odbočí na výjezd vpravo....
By mně zajímalo jak by tohle řešil autopilot asi by toho za sebou ignoroval dokud by napravo nebylo 100m mezery na zařazení?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Autopilot v autech ma podstatne lepsi prehled o prostoru kolem nez lidsky ridic, takze by nemel problem srovnat rychlost a uhnout i do mezery na 1,2 auta. Jestli by na to byl naprogramovany je jina

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dokud z rozpočtu EU dostáváme víc, než platíme, ať si do toho sypou biliony... Jen aby za chvíli měla ta auta koho vozit, když budou všichni doma :D Možná fotbalisty...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To teda určitě ne - ty peníze, co se nasypou do takových hovadin, nepadají z nebe, a je úplně jedno, jestli dostáváme víc než dáváme (což v konečném důsledku pochybuju). I pokud by to tak bylo, tak potom bez dotování takových blbostí bychom mohli dostat víc peněz, na něco užitečného.

EDIT: A mimochodem, všechny ty (euro)dotace a přerozdělování peněz bych úplně zrušil.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ty peníze tak úplně nedostáváme, ale spíše je to investice do naší infrastruktury... teda měla být. Za to, že žijeme Agrofertistánu a prachy mizí v čapíča hnízdech, a jediná nově postavená dálnice je D1 (dle tvrzení našeho fůdce, co nikdy neodstúpí), za to si můžeme sami, nikoliv ta nenáviděná EU.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jenže právě dotační mor tyhle lidi generuje, bez nich by Agrofert nebyl tím, čím je. Takže svůj podíl viny na tom EU má. A zatím to nevypadá, že by se karta obracela, spíš naopak...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tenhle mor jsme si sami zvolili a volíme. MY jsme si to zvolili, nikoli EU. Můžeme si za to sami.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ta kauzalita je obrácená: byly to dotace, na kterých tito lidé vyrostli, nikoli volby.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Aha, takže za to, že naše politická reprezentace zneužívá prostředky určené na opravy a stavby, může ten, kdo se nás snaží podporovat. To zní stejně logicky jako, že třeba za sociální podporu, která skončila ve forbesu může stát, protože jí vyplácí. Teď už tomu rozumím.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Mícháš dohromady dvě různé věci, byť související. Řekněme, že budu optimista a budu věřit tomu, že původní myšlenky, na kterých stojí EU, přišly čistě na základě dobrého úmyslu. Nějakou dobu to možná i celkem fungovalo, ale pak se to zvrhlo, až to dokonvergovalo do dnešní podoby, která je totálním paskvilem bez ohledu na to, jak to ještě víc mrší naši politici. A nebýt těch dotací, nebyla by spousta konzultantů, přerozdělovačů, zbytečných úředníků a komplikovaných procesů, a z téhle složitosti se odvíjející korupce a lidí, kteří se na dotacích mohli napakovat do nesmyslných rozměrů, na úkor ostatních.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nejvetsi problem s dotacema je deformace trhu. Kdyz dostane dotace jedna firma a konkurencni ne, ma ta s dotaceme znacnou vyhodu a ty ostatni prestanou byt konkurencni a obcas i zaniknou.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Míchám dvě různé související věci... já jsem jen použil příklad, ale to je OK. To, že nechápeš jako volič, v čem spočívá snaha investovat do infrastruktury, nevyčítám politikům, které volíš... jen jsem si tak nějak vzpomněl na Život Brianův... https://www.youtube.com/watch?v=sfix_BbaZM0 :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

- kdo dostává víc ? Tys něco dostal ? Wau závidím ti :D
- v konečném důsledku je to spíše naopak, ale na papíře to vypadá pro plebs hezky :) Pěkná masírka pro světlé EU zítřky pokračuje v plné síle :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

a ty ne? :D
já dostal korony, docela levně, už posiluju

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„Dokud z rozpočtu EU dostáváme víc, než platíme, ať si do toho sypou biliony“

Jednak to je Německo a ne EU a jednak tohle je dost krátkozraký přístup.
1. Dotace mají nižší hodnotu než příslušné množství peněz, protože jsou vázané na konkrétní účel.
(Jednoduchý příklad: Kolik jste ochotní zaplatit za poukázku na 1000 Kč do nějakého obchodu? Většina lidí výrazně méně než 1000 Kč, protože poukázka má daleko menší možnosti využití než peníze. Dotace jsou totéž.)
Čili pokud někdo na dotacích dostane přibližně stejně jako odvedl, ve skutečnosti je ve výrazné ztrátě.

2. Součástí přerozdělování obecně (a tedy i dotací) je plýtvání a korupce.

3. Nemálo relativně vzdělaných a chytrých lidí se zabývá přerozdělováním dotací místo aby něco vytvářeli.
Z pohledu jednotlivce samozřejmě dělat třeba konzultanta pro získávání dotací může být lepší práce než ta předchozí, ale z pohledu celé ekonomiky je to ztráta.

4. Dotace se často utrácejí za úplné kraviny a někdy by i pro příjemce bylo lépe kdyby žádnou dotaci nedostal (leckterý projekt se kvůli dotacím nafoukne do megalomanských rozměrů, následně je problém financovat náklady, které nejsou pokryté dotací, a úplně ideálně to pak celé zkrachuje a EU chce dotaci vrátit).

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Pro vsechny nadsene ridice tady - uvedomte si, ze pro absolutni vetsinu lidi je cas ztraveny rizenim ztraceny. Takze obecne moznost delat v case prepravy cokoliv jineho je vyborna myslenka. Jeste lepsi je nemuset se prepravovat, ale to neni v dnesni dobe plosne realizovatelne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to bych se bez "kinedrylu" poblil .. musím prostě řídit a nebo spát :D ale jinak 100% souhlas ještě "nedávno" se člověk max podíval do vedlejší vesnice a jednou za život do Prahy :) ...a teď každý den může překonávat (většinou úplně zbytečně) ohromné vzdálenosti a zabíjet tak svůj drahocenný a předem vyměřený čas :) ..a ekologické to taky moc není (nemusím ani řešit zbytečnou přepravu zboží z jednoho světadílu na druhý )

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.