Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel: Meteor Lake lze zapnout!

A já myslel že to je Amy Farrah Fowlerová : - D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A pritom najviac pripomína Alenu Schillerovú :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tá sa tvári, ako keby ten procesor vlastnými tučnými prstíkmi vypiplala.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Možno tak nejakú muffiny s Oreo keksíkmi :)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Asi dobre varia v Intelovskej kantine :-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Očekávám v budoucnu titulky "AMD: Zen X lze zapnout!"

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Keď sa AMD pochváli, že Zen X ide zapnúť, prečo nie. Akurát, že doposiaľ AMD predvádzala až funkčné vzorky hraním hier (napr. tá černoška v roku 2017 pred uvedením Zen1).

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

AMD to nemá zapotřebí. Hrozil by Osborneův efekt.
intel má už jen věrné zákazníky, takže se tohoto efektu nebojí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak vzhledem k tomu, ze Intel ma "Grafiky ktere svet nevidel", tak bych rekl, ze je No-X sarkasticka poznamka docela trefna ;)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To není sarkastická poznámka, ale zestručněné oficiální vyjádření Intelu: „Oficiálně jsme zapnuli […] Meteor Lake“. To je podstata sdělení, víc toho Intel neřekl.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já třeba takové sdělení beru jako 35. hlášení o průběhu vývoje ze 150 celkových. Proč by to měl být problém? Opět tím narážím na vyznění titulku. U Intelu prostě píšeš jinak vyznívající titulky článků, než u AMD. Tak se tentokrát pochlubili, že to zapli. AMD se taky tu a tam pochlubí s něčím relativně nepodstatným. Jo, mají momentálně báječné období, kdy se jim daří vše, na co sáhnou. To nemusí trvat věčně, jak dokazuje Intel od dob, kdy začal veřejně mluvit o 10nm procesu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tak ještě jednou. AMD budoucí produkty nekomentuje.
Vypouštění informací by jí mohlo jenom uškodit.
Konkurence bude mít víc času na přípravu a dokonce by mohla kopírovat technologie.
Navíc tu máme již zmíněný Osborneův efekt.
Při uvedení ZEN 1 byla AMD v jiné situaci. Takže jsme tu měli mediální masírku. Podobně jak to dělá teď intel.
Intel prostě tahá za kratší konec. Tomu také odpovídají titulky článků.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A co všechny ty roadmapy? Jasně, že komentuje. Třeba ne přesně stejným stylem, jako nyní Intel, ale komentuje. A je mi jedno, jeslti Intel teď tahá za kratší konec a tomu odpovídají titulky článků. To, co no-X předvedl, je titulek a la bulvár, který nenese prakticky žádnou informaci, jen ten zesměšňující tón. Jde to i jinak, třeba takhle: "Intel už má funkční 4nm procesory Meteor Lake. Zvládnou nabootovat Windows a možná budou na trhu dřív" ... netvrdím, že to je nejlepší titulek pod sluncem, ale informační hodnotu má.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

AMD je napřed -- ten jde dokonce už i vypnout!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

vůbec nechápete - jedná se o perfektně zvládnutý cílený marketing - Intel zákazníkům to stačí

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Intel měl problém dostat na trh jedno křemíkové produkty vlastní výroby. Tohle na trh včas nepřijde ani náhodou.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Možno to u Intelu nie je až tak bežné, ale ja by som tak akosi očakával že na novom procesory pôjde "zapnúť" nejaký ten OS :) Bez softu je to totiž len predražený kremík.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

On to je docela zásadní milník ve vývoji.
Hlavně u nové architektury.
Když se podaří najet OS, tak se může rozjet další hledání chyb a hlavně ladění napětí/frekvence. Což byl kámen úrazu 10nm procesu. Takže souhlasím s NO-Xem že tato informace nám nic neřekne o termínu vydání.
Protože nevíme kolik revizí bude nová architektura potřebovat. A nevíme jak na tom bude nový proces s dosažitelnou frekvencí. Tu údajně ovlivňuje i architektura, ale nezdá se mi že nějak výrazně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ohledne zpozdeni dostpnosti/vydani Zen5 z duvodu vykoupeni kapacit N3 Intelem..
https://wccftech.com/amd-zen-5-cpus-tsmc-3nm-2024-2025-delay-rumor/

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

wccftech se na zacatku odvolava na digitimes, ale na digitimes zadnej takovej clanek neni a link ani na zadnej celanek nevede.. (: btw. nema bejt zen5 4nm?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Možno na Čínskom Digitimes niečo také je. Na anglickej mutácii nič také nie je

Techpowerup a Tom´s Hardware majú články, z ktorých sa s trochou fantázie dá odvodiť táto informácia

Apple, Intel to Become Alpha Customers for TSMC's 2 nm Manufacturing Node
Apr 22nd, 2022 19:36
https://www.techpowerup.com/294108/apple-intel-to-become-alpha-customers...

Apple, Intel Could Become First to Adopt TSMC's 2nm Node

published 10 days ago

Intel expected to become another alpha customer of TSMC.

https://www.tomshardware.com/news/apple-intel-tsmc-2nm-node

a tento článok sa odkazuje na článok na Digitimes, ktorého voľne dostupný Perex je

Friday 22 April 2022

TSMC has set a timetable to move its 2nm GAA process to production in 2025 while commercializing its 3nm FinFET process with improved yield rates in the second half of 2022, with Apple and Intel among the first clients to adopt both nodes, further consolidating...

Meanwhile, analysts from China Renaissance Securities speculate that Intel will use TSMC's N2 for the graphics tile in its codenamed Lunar Lake processor.
https://www.digitimes.com/news/a20220421PD201/2nm-tsmc.html

Teoreticky ako alfa zákazník na N2 môže mať Intel výhodu pri predobjednávkach kapacít na TSMC N3.
Ale je to v rovine dôvodnej špekulácie..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud si to spravne pamatuji, mel byt Zen5 puvodne na TSMC N3..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Už od února se objevují zprávy, že některé verze 3nm procesu TSMC mají potíže někteří zákazníci, kteří nechtějí čekat na vyřešení, přecházejí na 4nm proces. Pokud je AMD mezi nimi, pak by na vydání Zen 5 neměly žádné události v souvislosti s 3nm výrobou vliv.

Druhá věc je, jestli vůbec o zprávy o nedostupnosti 3nm procesu pro AMD mají nějaké reálné opodstatnění. Podobné se objevovaly o 6nm procesu (pak AMD byla první, kdo na něm postavil produkty pro PC i HPC) a stejně tak i o 5nm procesu (a letos na něm AMD vydá procesory, grafiky a po Novém roce i APU).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono dostupnost 6nm produktu AMD neni zadna hitparada. Minimalne notasy s 6xxx APU aby clovek hledal "lupou". 7nm Zen2 a Zen3 APU byli dostupne po vydani podstatne lip. Jestli to je Shanghaiskym lockdownem je asi trochu sporne, kdyz Intel cvaka AL notase jako cvicky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

6nm hardware na Frontier dodala AMD už loni na podzim a stejně tak 6nm RX 6500 XT / RX 6400 jsou široce dostupné. Se samotnou 6nm výrobou zjevně žádné problémy nejsou. 6nm APU jsou věcí notebooků. Dostupnost notebooků - zvlášť když je v kontrastu s dostupností ostatního 6nm hardwaru - nevypovídá o samotném 6nm procesu. S AL se moc srovnávat nedá, ten se netransportuje po Asii, vzniká v USA.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Se samotnou 6nm výrobou zjevně žádné problémy nejsou."
.. s tim souhlasim. Spis jde o to. jestli tech kapacit pro ne neni jetse min, nez meli/maji u 7nm..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„jetse min, nez meli/maji u 7nm“

Vzhledem k tomu, že žádný zákazník TSMC neměl k dispozici větší 7nm kapacity než AMD, by ani takové tvrzení neznamenalo nic špatného. Kdyby jich byl nedostatek, nebyla by RX 6500/6400 k dostání. Vzhledem k tomu, že na 6nm proces přejdou všechny 12nm čiplety od GlobalFoundries a grafické čiplety pro RDNA 3, musejí být 6nm kapacity dostupné AMD obrovské.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

..ukecal jsi mne :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ten problem fakt bude jinde nez ve vyrobe apu.. z financni zpravy amd..

'' In notebooks, record mobile processor revenue was driven by the launch of our Rembrandt Ryzen 6000 mobile processors ''

nejspis lezi vyrobcum notebooku na skladech a stoji to na jinejch komponentach.. typuju ze intel skoupil mobilni ddr5 aby mel na svoje notebooky a ddr5 sodimm nejsou..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Minimalne notasy s 6xxx APU aby clovek hledal "lupou".
> 7nm Zen2 a Zen3 APU byli dostupne po vydani podstatne lip

Protoze to zavisi silne na tom, kolik prace to da. Notasy se Zen2/3 meli stejnou DDR4, tam stacilo prakticky upgradnout BIOS, pripajet nove CPU a meli jste "novy model" notasu. 6000ky maji DDR5, to vyzaduje kompletny redesign.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Top by vysvetlovalo rychlejsi nastup APU Zen3, potazmo 5xxx rady. Min uz ale Zen2 aka 4xxx.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkujeme Intelu za další dávku krásných slibů! Nezarmoutil!

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ono to treba brať tak, ako to bolo. 28.4.2022 oznámil výsledky hospodárenia za Q1 2022 (AMD tak urobí 3.5.2022 o 22:00-23:00 CEST). Cena účastín firmy na burze je daná hospodárením, očakávaním a dôverou v to, že firma naplní svoje očakávania. To prvé strategicky (v najziskovejšom serv server-ovom sektore) nedopadlo dobre, to tretie majú, tak vyrobia to druhé. A celkovo to je pomerne strašné vidieť, že Intel oznámi hrubú maržu 48%(v Q4 2021 to bolo 53,6%), keď AMD očakáva hrubú maržu 50,5% (to isté oproti Q4 2021 50%). Úplne iná situácia ako v Q4 2016 (pred uvedením Zen-u)
Edit
:A ešte tým pokazil Intel AMD "narodeniny"= výročie založenia AMD 1.5.1969
:End Edir
Intel 61,7% (63,2% za rok 2016)
https://www.intc.com/news-events/press-releases/detail/1102/intel-report...

vs AMD Q4 2016 32% a 23% za rok 2016 (v Q3 2016 mal AMD maržu 5% a na prežívanie potrebuje AMD a celý polovodičový priemysel marže 40-42%)

Apr 28, 2022 • 4:00 PM EDT
Intel server divízia

Q1 2021
Three Months Ended Apr 2, 2022(In Millions)
Datacenter and AI 6,034
https://www.intc.com/news-events/press-releases/detail/1541/intel-report...

vs

Q4 2021 vs. Q4 2020
DCG $7.3 billion up 20%
https://www.intc.com/news-events/press-releases/detail/1522/intel-report...

dáva medzikvarálny pokles -17,4% a to ešte je obrat v Q1 2022 navýšený o AI oproti pôvodne Data Center Group (DCG).
Ba čo horšie pre Intel sú marže v porovnaní s AMD
GAAP
Gross Margin 48%

vs AMD
Q4 2021
Gross margin % 50%

AMD expects non-GAAP gross margin to be approximately 50.5 percent in the first quarter of 2022.
https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1044/amd-reports-fo...

Ale keďže server CPU nie sú

Report: Server Chip Shortage Worsens, Intel and AMD in Tight Supply
published July 02, 2021
ICs for servers and datacenters, the problem is worsening, with delivery lead times for some critical server chips extending to 52 – 70 weeks.

DigiTimes pointed to Mitac being unable to satisfy 20-30% of orders due to shortage of chips.
https://www.tomshardware.com/news/report-server-chip-shortage-worsens-as...

published 22 days ago
Industry sources speaking to Nikkei Asia are painting a somewhat dreary picture as to the current and future supply of electronics. According to the publication, chipmakers attempting to expand their production capacity are being met with increasingly long lead times, some reaching the 18-month mark.
https://www.tomshardware.com/news/18-month-delay-for-semiconductor-manuf...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jen abyste nakonec nekoukali. Vypadá že jsou před plánem a konečně se nový řiditel předvede, zatím musel hospodařit s tím co zůstalo po předchůdcích. Jediné co by to mohlo kazit je stav 3nm pro grafickou dlaždici - Meteor má konkurovat vlastně i AMD APU proto ta grafika bude hodně důležitá na finální produkt.
A korunovat to bude kompatibilita s Z690 DDR5 deskami .-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

coz je dost na prd.. intel nejdriv vypusti zpravu, jak budou lga1700 desky kompatibilni se trema generacema procaku, ale uz nerekne, ze jenom ty s ddr5.. takze kdo si koupil desku na alder s ddr4, tak ma smulu.. na raptor nema cenu prechazet a meteor mu nejspis s ddr4 nepojede..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

asi tak, ale kdo přemýšlel tak určitě pochyboval že o tolik prodlouží životnost DDR4 - není to sleva zadarmo jak se říkává...
Já bral rovnou s DDR5 byť deska střední třídy stála 7200,- tedy moje nejdražší základovka. Jediné co bylo dobré že Asus slíbil že v kombinaci s i7 12700K vrátí 1515Kč. To také splnil - ale až po urgenci po termínu.... Dnes už se nedá věřit ani velké firmě a vše sám kontrolovat :(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Oni mají radost, že to při zapnutí nevyhodilo jistič. :-)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Ještě je otázka, jestli nepoužili jistič podobného typu:

https://elektrika.cz/data/clanky/clanek.2004-10-31.4457579471

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.