Internet, ISDN, Telecom, paušál, GTS, WiFi...
Jsem z jedné pro Telecom neperspektivní vesničky a tak se mi může o ADSL pouze zdát. Před časem jsem si pořídil ISDN, protože to bylo to jediné, co u nás technicky umožňovalo bezproblémové spojení na Internet. Nejsem žádný stahovač, chtěl jsem jen spolehlivé spojení. To linka ISDN perfektně umí. Je s ní jen jediná potíž - její provoz je hrůzostrašně drahý.
Přestože ISDN umožňuje sestavit spojení za dvě vteřiny (a skutečně to tak funguje), a tím je možné nezatěžovat zbytečně linku a přihlašovat se k Síti pouze podle potřeby, na Českém Telecomu to zřejmě nevědí, jinak by nemohli mít pro ni doslova dementní tarifikaci. První impuls dvě minuty, pak po minutě. A prvních deset minut skoro třikrát dražších. Svojí tarifikací absolutně degradují výhodné vlastnosti linky ISDN. Navíc technologie ISDN je nyní již zastaralá, její rychlost je pro mnoho uživatelů již nevyhovující a Český Telecom svým přístupem ke zpoplatnění ještě dále hrubě snižuje užitné vlastnosti této linky. (A to se nestydí pobírat za ni dvojnásobný paušální poplatek za používání). Když jsem se pokoušel u této obří instituce se dozvědět, proč to takhle dělají, neexistoval způsob, jak se spojit s kýmkoli, kdo by byl schopen podat k tomu nějaké vysvětlení. Telefonní spojení na odpovědné osoby nikdo neznal, dokonce nikdo neznal ani odpovědné osoby. Přehazovali si mne z Informací na IOL a zpět, ale nikdo za nic nemohl a nikdo nevěděl absolutně, ale vůbec nic.
Po zvýšení DPH telekomunikačních služeb z 5 na 22 procent jsem na Internet téměř rezignoval. Začal jsem se připojovat pouze jednou denně na maximálně 10-20 minut, abych si stáhl poštu, případně prohlédl nejzajímavější věci a stihnul to na jeden vrz, protože každé nové připojení je tvrdě penalizované několikanásobně vyšším zpoplatněním.
V únoru jsem se zaradoval, že se konečně našel někdo, kdo navzdory Telecomu nabídl paušální zpoplatnění alespoň mimo špičku. Byla to firma GTS a patří jí velký dík. První dva měsíce téměř perfektní. ISDN pracovala jak měla a pocítil jsem radost, jak to funguje. Začal jsem být díky GTS konečně velice spokojený zákazník... K absolutní spokojenosti mi chyběla možnost spojit oba B-kanály a paušál i mimo špičku. Chápu ale, že pokud GTS musí platit propojovací poplatky Telecomu dále v jeho nesmyslných minutových intervalech, nemůže povolit v paušálu spojit oba kanály, aby se ISDN aspoň trochu rychlostí přiblížilo ADSL. Říkal jsem si, že pro mé nároky takto řešený paušál je téměř postačující. Telecom sice nabídl v té době zkušební paušální provoz také, ale ne pro ISDN linky. To už mi připadalo jako v Kocourkově... A tak jsem byl spokojen s paušálem od GTS.
Jenže v dubnu přišla první špatná zpráva. GTS omezila čas na 120 hodin měsíčně, na 4 hodiny pro všední dny a na 8 hodin ve dnech víkendových. Opět jsem začal šetřit s časem, připojoval jsem se méně a spokojenost se začala vytrácet. Je mi jasné, že společnost GTS není na vině. Spíše jen neodhadla situaci, viděla, jak je stav v této oblasti tristní a pokusila se navzdory Telecomu situaci nějak řešit. Jenže dokud bude v platebním řetězci Telecom, do té doby to u nás prostě nemůže fungovat. Na této firmě je učebnicově vidět, jak je monopol pro zákazníka škodlivý. Konektivita k Internetu je u nás snad nejhorší ze všech evropských zemí.
A nyní konečně začalo fungovat v naší obci občanské sdružení se sítí WiFi. Váhal jsem, zda se připojit. Není to žádná firma, je to jen sdružení, záruky na spolehlivost minimální. Ale jednu obrovskou přednost toto sdružení má. Nemá nic společného s Telecomem, a proto může nabízet cenově přijatelné a podstatně rychlejší připojení.
Ale na konci května přestalo fungovat ISDN spojení přes GTS. Nefunguje již čtyři dny. První dva dny jsem se nemohl ani dovolat na hot-line GTS. Třetí den jsem se dozvěděl, že mají přetížený autentifikační server. Je to prý zřejmě proto, že lidé, kteří již vyčerpali 120 hodin měsíčního limitu se pokoušejí neustále připojovat a tím server přetíží natolik, že se nepřipojí ani ti, kteří limit nevyčerpali. A tak mi došlo, že občanské sdružení mi sice žádné záruky za fungování připojení do Internetu nedá, ale nedá mi ho ani taková firma, jako je GTS. Ta v této situaci zcela zklamala. Firma GTS nijak neinformuje ty, kteří 120 hodin přešvihli. Na jejích webových stránkách vůbec neinformuje o problémech. Její hot-line je díky tomu zcela přetížená. Situaci nedovedla zvládnout ani po čtyřech dnech... Nedostal jsem jediný mail o problémech, které jako její klient s připojením k Síti mám...
120 hodin jsem nepřešvihl, protože k ránu se již připojím.
Ve srovnání s tímto už zcela přestávám mít strach z nějakého občanského sdružení. Horší to přece nebude... A měsíčně místo 600Kč GTS + 680Kč Telecomu budu platit pouze 450Kč, a to za nepřetržité připojení.
Připadá mi tragické, že v době, kdy ISDN je již zastaralá technologie, kdy skoro všechny budovy v tomto státě mají zavedeny nové, kvalitní kabely, ještě není možné využít tyto kabely k cenově přijatelnému připojení k Internetu pro více, jak polovinu domácností. Tarif Internet 2000 nebo kolik je totiž výhodný pouze pro Telecom. O spokojenosti zákazníka nemůže být ani řeči. A o tu Telecomu ani v náznacích nejde. A situaci řeší různí nadšenci téměř na koleně, ale podstatně profesionálněji. Sami se musíme starat o to, co by nám měla bez problémů nabídnout nějaká firma.
Příští týden přecházím na WiFi. A pokud to bude fungovat, jako že ano, odhlásím zbytečnou, zastaralou, předraženou a nesmyslně tarifikovanou ISDN linku. Sbohem, Telecome. A doufám, že nás bude podstatně víc.
Jen mi tak napadá... K čemu vlastně máme pana ministra Mlynáře? Ví to někdo?